Vilken är era mest minnesvärda hårdvara genom tiderna

Permalänk
Medlem

Vilken är era mest minnesvärda hårdvara genom tiderna

När jag va 13 eller 14år gammal bestämde jag mig för att överge mig Amiga 1200 med 80mb hårddisk och köpa en PC. Anledning? Amigan var vid denna tiden hjälplöst efter i mer eller mindre alla scenarion. Inte ens de mest inbitna fanatikerna kunde egentligen säga något annat, det var även något spännande och ganska nytt även om jag lekt med farsan gamla 286a för om åren.
Köpt mig en färdigbygg 486 Dx2 66Mhz med 4mb ram och 420mb hårddisk som jag fick spara bra länge till samt klippa grannars gräsmattor bra länge för att ha råd med.
Den hårddisken är för övrigt den ändå jag än idag ägt som jag aldrig lyckades fylla.

Efter att jag haft den i några år blev det dags att uppgradera och jag köpte då min absolut sista färdigbyggda dator. En Pentium 75Mhz med 8mb minne med EDO teknik som jag av någon anledning snöat in på var absolut nödvändigt.
Färdigbyggt valde jag också, då priset helt enkelt blev lägre än att köpa i lösa delar samt det var fortfarande lite läskigt att byta moderkortet helt själv.
Jag var dock noggrann med att alla delarna var standard så jag kunde byta dem hur som helst i efterhand.
Hade väl denna datorn kanske ett år max innan jag började intresserad mig för överklockning vilket då så smått började komma som en funktion på vissa moderkort.
Via mitt 28,8 modem surfade jag runt på Tomshardware page som skrev att vissa nya Pentium moderkort kunde hantera mer än 60 & 66mhz busshastighet som var Intel standard hastigheter. Man pratade om 75 och smått hissnande 83Mhz som kungen av moderkort ett Aopen APT5 kunde hantera. Vad som var så bra med just det moderkortet idag vet jag inte längre men det var det jag ville ha och det som skulle vara bättre än dem alla.
Sagt och gjort, jag letade reda på ett ställe där jag faktiskt kunde beställa just ett sådant moderkort då de flesta inte ens visste vad jag ville beställa eller ännu mindre förstod vad jag pratade om. Inte helt säker på att jag själv förstod helt heller.
Tyvärr kantades överklockares vägar på den tiden av större problem än idag och glädjen blev ganska kortvarig.
Min Pentium 75a visade sig inte alls vilja klocka det minsta lilla i princip, trots att de flesta liknande cpuerna gärna gjorde 100mhz eller mer, vissa så mycket som 133Mhz. Det visade sig också finnas två olika revisioner av just detta moderkortet med samma namn, 1.0 och 1.3, det senare var det man helt klart ville ha då 1.0 hade passiva spänningsregulatorer till CPUn till skillnad mot den senare versionen vilka var aktiva.
Detta gjorde att de blev extremt varma och instabila i högre busshastigheter med mer spänning till cpun. Ni kan ju gissa vilket jag fått tag i...
Hur som med just detta moderkort började en frenetisk aktivitet. Jag köpte cpuer för att testa, minne, nya grafikkort etc etc. Allt bara för att prova om det fungerade och om jag kunde få några extra fps i Quake timedemo eller något annat testprogram jag på den tiden körde. Fungerade datorn en hel dag utan att hänga sig etc etc.

Jag undrar därför om ni andra har någon specifik hårdvara som är lite extra speciell för er, som kanske gjorde att ni fastnade i detta träsket som så många på Swec gjort och vissa än idag kanske fortfarande är kvar i ;=)

För mig var det ett ganska dåligt moderkort från Aopen vilket är Acer idag som fått mig att under runt ett årtionde varit väldigt intresserad och lagt ner stora summor pengar på för att sedan lugna ner mig och idag även om jag fortfarande är intresserad, tar det hela med lite mer ro och har många andra intressen som nog räknas som större idag.

Permalänk
Medlem

Kul med äldre överklockning, man får en känsla av att fler faktisk satte in sig i elektroniken då. Idag ska allt vara med reglage och snyggt gui annars duger det inte.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Hoho nu får du mig att tänka på min tidiga ungdom när man kom i kontakt med datorer

Allt började på farsans HP 286 12 MHZ som va hans "skrivmaskin"
Pappa hade då, sent 80-tal köpt dator och LASERSKRIVARE! haha
Wordperfect va det som gällde, inget officepaket här inte!

Till detta hade han även ett 9600 Baud modem vilket fick en att börja utforska uppringda BBSer (till pappas förtret och Telias glädje).

Qbasic Gorilla tror jag va första spelet som spelades, de där jädrans bananerna skulle kastas mellan husen.
Det va spel det hahaha!

Permalänk
Medlem

Mest minnesvärd är nog den första datorn, en Spectravideo med kassettläsare någon gång i mitten av 80-talet. Det fanns inga färdiga program eller spel till den, utan ett tjockt häfte med färdig kod som man fick knappa in för att skapa spel och program. Ett roligt sätt att lära sig koda, man råkade skriva fel nånstans och fick gå tillbaka och rätta till för att det skulle fungera. Och man upptäckte rätt snabbt vad man kunde ändra för att programmet/spelet skulle bli annorlunda, det var så pass enkel kod. Minns inte vad det var för språk men ungefär som Basic tror jag.

Var kanske 4 eller 5 år.

Permalänk
Medlem

Atari 800 1981 den förändrade mitt liv, Sedan kom Amiga 1000
Resten är en historia, med massor av datorer och arbeten relaterade till datorer.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Det måste vara min första egenbyggda dator.
AMD 4200+ och ett ATI X1950 XT.

Detta var tider..

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Åter till tråden..

Då farsan bara hade en "jobbPC" fick man ju lita på sina kompisar.. DVS sitta 2 små ungar framför en äldre maskin å i bästa fall ha en joystick att spela med
*EDIT* Qbasic Nibbles fanns ju på PC! Det där spelet när man ska styra masken å äta pluppar så den blir längre, minns att man satt 2 personer å spelade samtidigt på samma tangentbord! haha

Minns fortfarande frustrationen när man skulle spola tillbaka kasettbanden på C64 å med hjälp av reset på den där räknaren navigera till rätt plats på bandet för att sedan trycka på PLAY å få igång spelet

Outrun är nog ett av de första C64 spelen som man minns.
En annan classic är ju Boulder dash

Permalänk
Medlem

Måste jag välja något så är det mitt US robotics sportster 14400 modem som jag skaffade till min 486a. Vilken värld som öppnades! Började med att ringa till shareware bbser för att sedan hitta nummer till "elite" bbser. De senare hade ansi och ascii screens från grupper som acid och ice. Det var något magisk över det

Permalänk
Medlem
  • Commandore 64

  • 2x Voodoo 2

  • AMD Threadripper 3960X

Permalänk
Medlem

C64 och senare en Victor 386 25 MHz var starten.
Men de jag gillade lite extra var Voodoo 3 3000 som jag förhandsbokade och K6/3 400 MHz som jag köpte direkt de släpptes. K6/3:an har jag kvar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

För mig måste det nog ha varit när man övergick till ADSL (256/256 Kbit) från 56k modem (som dessutom var betala-per-minut och väldigt ostabil så föräldrarna tillät väldigt begränsad användning), en helt ny värld öppnade sig...

Annars skulle jag säga Geforce 4 Ti 4200, grafikkortet orkade ju med alla spel i evigheter...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Min gamla Amiga 1200 var ju underbar jämfört med kompisarnas tröga 486or
Familjen hade en A600HD sen tidigare. En kväll när jag skulle gått på bio med kompisar, men fastnat i Colonization eller nåt sånt istället, så hade pappa och jag hittat en A1200 HD i Hjo. Det var bara för pappa att slänga sig i bilen med mig och åka dit och köpa den!
Det var ju inte förrän Pentium 2 kom som det började komma en del tyngre spel till PCn som Amigan inte orkade med kände jag.

Jag hade en svartvit handscanner och 8-bit ljudsampler som var väldigt rolig att leka med. Många smurfröstinspelningar blev det

Annars höll man ju på och uppgraderade till 030-kort, sen 040, sen PowerPC-kort med 060 på. A1200n byttes mot A4000, med PPC-kort och grafikkort och nätverkskort. SEn Gick jag över till "klonen" Pegasos med en G3a i, och landade till sist på min nuvarande Amiga-kompatibla PEgasos II med en 1GHz G4 i.

Det blev ju en PC också så småningom, kanske runt '98-99 för att kunna spela C&C och liknande RTS framförallt, vilket var vad Amigan saknade mest. Dune II var ett av mina favoritspel på den annars. En Celeron 400 byttes mot kompisens AMD K6-2 450 som trimmades till 475MHz och ett ATI All-In-Wonder med capture-funktion införskaffades. Men jag körde fortfarande "Amigan" som huvuddator många år till medan jag gick på universitetet. PCn kanske tog över först någonstans runt 2006-2007 när jag hade fått flickvän som drog in mig i WoW

All-In-Wonder var nog den roligaste biten hårdvara där egentligen, att kunna spela in från TV och video och börja editera små videos. Det hade jag många roliga timmar med.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ett minne värt.. Min första dator jag hitta av en slump på skroten med farsan. Hade Warcraft installerat. Jag måste ha varit 7-8 år.

Min första överklockning gjorde jag på "bjässen" som hade pentium3 500mhz. 384mb sdram, geforce 2 mx. Lyckades få den stabil på 733mhz - var inte de standard? Hur som helst min första officiella CS dator tillsammans med 0,5mbit comhem (nätet dog 1-3 gånger per dag ungefär)

Ett annat minne är min Opteron som ja ställde ut på balkongen mitt i vintern tillsammans med en ombyggt cpu kylare med Delta fläkt. Det var även nu morsan undra vad som var fel på mig.
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=81517 .

Finns många minnen, men dessa ovan var verkligen "startskottet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Mest minnesvärd är nog den första datorn, en Spectravideo med kassettläsare någon gång i mitten av 80-talet. Det fanns inga färdiga program eller spel till den, utan ett tjockt häfte med färdig kod som man fick knappa in för att skapa spel och program. Ett roligt sätt att lära sig koda, man råkade skriva fel nånstans och fick gå tillbaka och rätta till för att det skulle fungera. Och man upptäckte rätt snabbt vad man kunde ändra för att programmet/spelet skulle bli annorlunda, det var så pass enkel kod. Minns inte vad det var för språk men ungefär som Basic tror jag.

Var kanske 4 eller 5 år.

Jag hade oxå en Spectravideo (328) som första dator! Bandstation och min tog även Cardridge liknande Snes-lösningen. Minns med glädje spel som Hyper olympics, Knightmare och Yi ar Kung Fu(stava?). Minns hur man fick ladda om spelet lite då och då då olika kassetter krävde olika inställningar på tonhuvudet. Man lärde sig banne mig det där utantill efter ett tag. Under tiden spelet lästes in bläddrade man i nån vältummad serietidning. <3

EDIT: Jag kodade oxå nån fysikgrej. Var typ bara en "pong-boll" som studsade runt i en fyrkant. Tog sjukt lång tid(tyckte man då iaf), men jävlar vad nöjd man var sen

typo och tillägg.
Permalänk
Medlem

Familjens Macintosh Performa 5200 med PowerPC-processor och 24MB RAM (vi uppgraderade från 8MB). Köpte Warcraft till den och sedan försvann det många timmar

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Här är min bok:

Den mest minnesvärda datorn var en HP som vi köpte av min äldre kusin som ville ha en MAC.
Vi fick den för halva priset, och den var nästan ny vill jag minnas. Eftersom att min bror fick bättre dator sist, så var det jag som fick en ny.
En Pentium(4?) 2.6(?)ghz med hyperthreading.
2x WD på 250gb, 2GB Ram och GTX 7800 256mb, Creative Soundblaster ljudkort och generiskt wifi kort med max 54mbit teoretisk hastighet.

Det var här egentligen min historia började ta fart på riktigt, där jag hade egna spelservrar.
Läskigt många timmar GTA SA Online, warcraft 3, battlefield 2, cs 1.6 ESA jailbreak spenderades på denna datorn.

Även nu, så måste jag säga att jag var väldigt glad för den datorn.
Största minnerna jag har:
- Jag hade laddat ner så många warcraft 3 kartor så att jag fick gå och fika för att mappen skulle ladda när jag skulle hosta en karta.
- Creative ljudkortet dog och vi hade ej lärt oss hur man utesluter komponenter genom att bara plocka bort dom. Vid den tiden hade vi redan kasserat moderkort och cpu.
Märkte det först när jag skulle testa ljudkortet i en annan dator, och datorn vägrade starta när den var inkopplad.
- Gpun började ryka från VRM delen när jag testade koppla in den i en annan dator som gpu2. Vet fortfarande inte varför, men fy vilken ångest jag fick. Trodde jag hade förstört hela datorn.
- Lärde mig hur man resettar föräldrarnas router utan att de märker av något, så att man själv är admin
- Blev upptäckt av min bror när jag ringde från min nokia 3310 till finland för att prata med min online kompis när jag spelade. Det var inte populärt hoss föräldrarna.
- Mina första VOIP upplevelser när jag fick ett headset med mic.. (Billigare än att ringa utomlands?)
- Mina första ordentliga LAN
- Felsökningarna mellan mig och en annan kompis som inte egentligen visste vad vi gjorde. Men vi lärde oss.
- Lärde mig att brorsan blir fly förbannad om jag ökar basen på högtalaren när han ska sova.
- Mamma och pappa började fånga mig när jag var vaken kl 5 på morgonen och de skulle till jobbet och jag hade skola samma dag..(Ej dygnat, vaknade tidigare för att spela)
- Spillde min första dricka över mitt tangentbord
- Faxen som var vid min dator började pipa konstigt på nätterna som gav mig madrömmar och gjorde mig rädd :s
- Jag hade alltid bäst ping, jag hade fiber och skröt jättemycket om det. Men jag laddade aldrig ner saker snabbast, för det gjorde kompisarna med 60~mbit adsl- eller vad det var. Medans jag hade ca 6mbit på mitt rum över wifi.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Celeron 300A var nog den bästa wow känslan.
L2 cache satt för första gången i CPU'n å gick i samma hastighet.
Överklockningen enkel med FSB på 100mhz i stället för 66mhz.

Vill även minnas att jag höll på med tejpning av "pinnarna" till CPU-slotten.
För att ge upp detta å skaffa ett ABIT BX6 moderkort. Intel 440BX was the shit back then….

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Celeron 300A var nog den bästa wow känslan.
L2 cache satt för första gången i CPU'n å gick i samma hastighet.
Överklockningen enkel med FSB på 100mhz i stället för 66mhz.

Vill även minnas att jag höll på med tejpning av "pinnarna" till CPU-slotten.
För att ge upp detta å skaffa ett ABIT BX6 moderkort. Intel 440BX was the shit back then….

Jo, Celeron 300A var klart minnesvärd. Roliga tider det där, vilka grejer man kunde åstadkomma på studentbudget Körde min i ett Asus P2B först, 100MHz FSB -> 450 MHz CPU. Luftkylt, bomstabilt.

Kom sedan över ett ett Abit BH6 med korrupt BIOS gratis, som lätt kunde åtgärdas genom hotflash. Med det kunde man plocka ut ytterligare några MHz ur proppen. Har faktiskt kvar exakt det kortet, kör det i en retroburk med 1.4GHz Tualatin-celeron.

Undrar dock om inte den Thunderbird 1.2GHz jag skaffade efteråt ändå var mest minnesvärd av det jag haft. Jag och en polare byggde likadana datorer samtidigt. Minns fortfarande första kvällen med den, vi satt båda och lekte, och ringde varann.. "fan, den är helt jävla sjuk, kompilerar kärna på under 20 minuter!!!" Total vansinnesprestanda för sin tid.

Missade tyvärr Amiga-tåget helt. Givet hur folk som var med på det romantiserar över det än idag, så känns det som att det hade varit väldigt minnesvärt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit nostalgisk över hårdvara jag haft. Däremot nostalgisk över plattformarna: Commodore 64 och Amiga. PC har jag alltid sett som grov, onödigt komplicerad och osofistikerad.

Däremot swoonade jag rejält när det begav sig på 90-talet över Unix-arbetsstationer jag inte kunde få: Sun IPX och Voyager (kompakt med integrerad platt skärm!), NeXT slab och Silicon Graphics Indigo². Jag kör fortfarande NeXTStep-liknande fönsterhanterare i Linux, och har numera ett par burkar från Sun och Silicon Graphics hemma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Fortfarande imponerad av det Geforce2 GTS Ultra jag köpte för 20 år sedan.
Fullständig overkill till alla spel jag spelade då.

Permalänk
Lego Master

Jag har haft tillgång till datorer under större delen av min uppväxt, pappa köpte vår första dator när jag var 7-8 år kanske. Hade en Atari av nåt slag tidigt, och sedan både 2-, 3, och 486or i omgångar.

Men den hårdvara jag minns bäst och med mest nostalgiskimmer är utan tvekan min CH F-16 Combatstick. Och det var den gamla modellen med nån slags midi-kontakt, ingen modern USB här inte.

Det var många dagar efter skolan i högstadiet när jag hade den i ryggsäcken och sprang längs en landsväg ner till en kompis för att spela TIE Fighter på hans dator. Han hade spelet, jag hade stickan. Jag flög, han skötte targeting och engine management. Them memories.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem

Commodoremaskinerna som startade allt ?
En sak jag tycker är klart minnesvärt är när jag behövde såga upp min Athlon för att montera en Goldfinger, de som gjort det vet nog hur det kändes.
Det gick bra och jag har kvar den än idag men har inget moderkort kvar men nån gång kanske det blir nått retrobygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

2 milstolpar:

Soundblaster Live!

Surroundljud i Thief The Dark Project för första gången...Wow!!

Orchid Righteous 3D Voodoo

Solen i motljus i bilspelet P.O.D...Mindblowing

Permalänk
Medlem

Jag tyckte OpenGL var magiskt när det kom. Såg Decent som första spelet som kördes på en PC med OpenGL. Andra spelet var Quake 2. Minns att hjärtat pumpade på bra när en kompis spelade Quake 2 och man kollade på första gången!

Permalänk
Medlem

Dom enda hårdvara som givit mig ev wow känsla är Voodoo 2 och första SSDn

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lechuckz:

@Triton242: Hoho nu får du mig att tänka på min tidiga ungdom när man kom i kontakt med datorer

Allt började på farsans HP 286 12 MHZ som va hans "skrivmaskin"
Pappa hade då, sent 80-tal köpt dator och LASERSKRIVARE! haha
Wordperfect va det som gällde, inget officepaket här inte!

Till detta hade han även ett 9600 Baud modem vilket fick en att börja utforska uppringda BBSer (till pappas förtret och Telias glädje).

Qbasic Gorilla tror jag va första spelet som spelades, de där jädrans bananerna skulle kastas mellan husen.
Det va spel det hahaha!

Haha Wordpeefect hade farans dator med.
Garvade gått när jag läste till pappas förtret o Telias glädje.
6kr/h kostade det mig kommer jag ihåg, förutsatt att man klarade av att vänta tills efter 1800..

Permalänk
Medlem

voodoo 1

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kyro II grafikkort. Köptes för 99:- på en outlet/konkursutförsäljning.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:
  • Commandore 64

  • 2x Voodoo 2

  • AMD Threadripper 3960X

C64 hade jag också en. Dock har jag inga sådana minnen efter denna. Visst det var roligt på många sätt men jag var bara 8-10år när jag ägde en sådan och hade väl inte riktigt fått upp det intresset ännu.

Skrivet av oztin:

Ett minne värt.. Min första dator jag hitta av en slump på skroten med farsan. Hade Warcraft installerat. Jag måste ha varit 7-8 år.

https://odwebdesign.net/uploads/0/93/ef/the-evolution-of-apple-design-between-1977-2008_14.jpg

Min första överklockning gjorde jag på "bjässen" som hade pentium3 500mhz. 384mb sdram, geforce 2 mx. Lyckades få den stabil på 733mhz - var inte de standard? Hur som helst min första officiella CS dator tillsammans med 0,5mbit comhem (nätet dog 1-3 gånger per dag ungefär)

Ett annat minne är min Opteron som ja ställde ut på balkongen mitt i vintern tillsammans med en ombyggt cpu kylare med Delta fläkt. Det var även nu morsan undra vad som var fel på mig.
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=81517 .

Finns många minnen, men dessa ovan var verkligen "startskottet"

Just sådana här saker är ju faktiskt ganska kul. Hade under några år också planer på att ställa ut burken ett par gånger vilket jag aldrig riktigt orkade med / var lite rädd för kondens. Hade bla en dual Celeron 366 som ja körde i 550mhz som troligen hade uppskattat detta och gått i 618mhz då den blev väldigt varm och cpu kylning som idag finns inte riktigt hade kommit igång än.
Ofta när man hyrde lan-lokal så fick man ganska kalla lokaler tills att datorer värmt upp och dem vilket jag vet den svarade ganska väl på.

Skrivet av Defender:

Helt klart en Gamechanger som vi än idag lever med.

Själv köpte jag aldrig Voodoo1 men ett Voodoo2 samma dag det lanserades blev det.
Hade det rätt många år tills det blev stulet med en dator jag ägde vid ett inbrott i min studentlägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

För mig måste det nog ha varit när man övergick till ADSL (256/256 Kbit) från 56k modem (som dessutom var betala-per-minut och väldigt ostabil så föräldrarna tillät väldigt begränsad användning), en helt ny värld öppnade sig...

Annars skulle jag säga Geforce 4 Ti 4200, grafikkortet orkade ju med alla spel i evigheter...

Jag var en av de som fick fast uppkoppling ganska sent på gått och ont.
Innan alla fick fast LANade vi ganska frekvent.

Började med på 486 tiden med att jag och kompisen kopplade ihop oss via seriekabel och spelade Doom2, Duke Nukem Warcraft mfl spel på våra 486or.
När jag köpte min första Pentium blev det också ett NE2000 10mbit nätverk som vi körde BNC nät på.
Då började det bli riktigt roligt och vi kunde åka ut till min polares sommarstuga på vintern och lana i en vecka i streck.
Spela, kopiera, fixa, trixa och bara umgås o flumma runt som man gjorde när man var runt 15år.
Ganska bra alternativ mot att springa runt på stan o göra skit nu när man har egna barn som börjar komma upp i samma ålder.

När man sedan väl fick fast blev det inte alls lika frekvent umgänge med dessa kompisarna då det var smidigt att sitta hemma.