Testpilot: Phanteks Eclipse P500A med fyndiga funktioner

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Eclipse P500A med fyndiga funktioner

Phanteks budgetmodell levererar en majoritet av funktionerna man kan vänta sig av dyrare chassin vilket imponerar på testpiloten Pontus

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finfint chassie, men 1199kr är på inget sätt ett budgetchassie även om jag misstänker att Phanteks gärna vill att ni skriver det. Ge oss ett val utan fläktar så priset kommer ned till 899kr i stället. Fast då kannibaliserar dom väl P400A tror jag.

Dessutom tror jag inte vi ser några på lager på en lång stund.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Finfint chassie, men 1199kr är på inget sätt ett budgetchassie även om jag misstänker att Phanteks gärna vill att ni skriver det. Ge oss ett val utan fläktar så priset kommer ned till 899kr i stället. Fast då kannibaliserar dom väl P400A tror jag.

Dessutom tror jag inte vi ser några på lager på en lång stund.

Precis min tanke också. Ett budget chassi är prissatt mellan 0 och typ ~700kr max tycker jag.

Phanteks P300 är mer åt budget hållet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ordvalet ”budget” var mitt, inte artikelskribenten.
Jag håller med om att det kan vara missvisande här då många säkert tänker sub-1000 kr lågbudgetchassi.

Fixar till det nu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag kan hålla med om det där med dammfilter i front jag kör med p400s med meshfront knappt något damm i dator efter 6 månader men visst ett dammfilter där hade inte varit fel.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ordvalet ”budget” var mitt, inte artikelskribenten.
Jag håller med om att det kan vara missvisande här då många säkert tänker sub-1000 kr lågbudgetchassi.

Fixar till det nu.

Med en prispunkt runt 1200:- så är det väl i mellansegmentet imo

Skrivet av Kezzo:

Vet inte om jag kan hålla med om det där med dammfilter i front jag kör med p400s med meshfront knappt något damm i dator efter 6 månader men visst ett dammfilter där hade inte varit fel.

Här håller jag med dig helt, kör ett P400A och har inte mycket damm i burken för det. GamesNexus har ju varit på tillverkarna gång efter annan om att ta bort dessa filter eftersom de kraftigt försämrar lufrflödet samtidigt som det faktiskt inte leder till någon större förändring i hur mycket damm det blir i burken om man har filter eller inte så länge man har en bra ballans mellan inflöde och utflöde av luft.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Med en prispunkt runt 1200:- så är det väl i mellansegmentet imo

Här håller jag med dig helt, kör ett P400A och har inte mycket damm i burken för det. GamesNexus har ju varit på tillverkarna gång efter annan om att ta bort dessa filter eftersom de kraftigt försämrar lufrflödet samtidigt som det faktiskt inte leder till någon större förändring i hur mycket damm det blir i burken om man har filter eller inte så länge man har en bra ballans mellan inflöde och utflöde av luft.

Japp , visserligen har jag min dator på skrivbordet kan förstå om den står på golvet och man aldrig dammsuger då är det väl en annan femma. Kan säga att det inte var nå mindre damm i mitt gamla chassi fractel design R5 med front filter . Finns säkert filter och köpa om man vill .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Japp , visserligen har jag min dator på skrivbordet kan förstå om den står på golvet och man aldrig dammsuger då är det väl en annan femma. Kan säga att det inte var nå mindre damm i mitt gamla chassi fractel design R5 med front filter . Finns säkert filter och köpa om man vill .

Mitt står på golvet och har ändå inga problem med damm

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ordvalet ”budget” var mitt, inte artikelskribenten.
Jag håller med om att det kan vara missvisande här då många säkert tänker sub-1000 kr lågbudgetchassi.

Fixar till det nu.

Ingressen säger fortfarande budget, men det kanske är ok?

Jag menar det är väl en budgetmodell med den stommen som den baseras på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Vet inte om jag kan hålla med om det där med dammfilter i front jag kör med p400s med meshfront knappt något damm i dator efter 6 månader men visst ett dammfilter där hade inte varit fel.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Med en prispunkt runt 1200:- så är det väl i mellansegmentet imo

Här håller jag med dig helt, kör ett P400A och har inte mycket damm i burken för det. GamesNexus har ju varit på tillverkarna gång efter annan om att ta bort dessa filter eftersom de kraftigt försämrar lufrflödet samtidigt som det faktiskt inte leder till någon större förändring i hur mycket damm det blir i burken om man har filter eller inte så länge man har en bra ballans mellan inflöde och utflöde av luft.

Skrivet av medbor:

Ingressen säger fortfarande budget, men det kanske är ok?

Jag menar det är väl en budgetmodell med den stommen som den baseras på...

I min mening är detta ett budgetchassi, åtminstonde om man ser till poängen att man får samma grund som du hittar i phanteks betydligt dyrare chassin.

Sen finns det också förstås chassin som går en hel del lägre i pris men man får se på det som att det är bilar.
En BMW 1-serie är i mångt och mycket en budgetmodell även fast den ställt mot andra bilmärken kanske inte går att se som budget.

Angående dammfiltret så baserar jag min åsikt på hur mina dammfilter brukar se ut efter några månader i service. Har ni ett renare hem än mig och dessutom har datorn på skrivbordet så förstår jag att det blir mindre damm i datorn. Man får göra en avvägning och fundera på ifall man behöver filter eller inte.

Permalänk
Avstängd

Budgetchassi är 0-350, mellanklass är 351-700, allt över det är flådigklassen. Skulle nog använda ordet budgetpremium.

Ser trevligt ut annars, bortsett glaset, och de få antalen 3.5-platser, och ingen 5.25-enhet... Jag vet att jag är en bakåtsträvare men jag behöver faktiskt en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

I min mening är detta ett budgetchassi, åtminstonde om man ser till poängen att man får samma grund som du hittar i phanteks betydligt dyrare chassin.

Sen finns det också förstås chassin som går en hel del lägre i pris men man får se på det som att det är bilar.
En BMW 1-serie är i mångt och mycket en budgetmodell även fast den ställt mot andra bilmärken kanske inte går att se som budget.

Angående dammfiltret så baserar jag min åsikt på hur mina dammfilter brukar se ut efter några månader i service. Har ni ett renare hem än mig och dessutom har datorn på skrivbordet så förstår jag att det blir mindre damm i datorn. Man får göra en avvägning och fundera på ifall man behöver filter eller inte.

Precis. Ett budget Phanteks.

Inte ett budgetchassie.
Din analogi motsäger ju ingressen. En budget-BMW är ju ingen budget-bil.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Precis. Ett budget Phanteks.

Inte ett budgetchassie.
Din analogi motsäger ju ingressen. En budget-BMW är ju ingen budget-bil.

Phanteks budgetmodell levererar en majoritet av funktionerna man kan vänta sig av dyrare chassin vilket imponerar på testpiloten Pontus

Citerat direkt från ingressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Phanteks budgetmodell levererar en majoritet av funktionerna man kan vänta sig av dyrare chassin vilket imponerar på testpiloten Pontus

Citerat direkt från ingressen.

Det är ju dock inte en budgetmodell, det är en billigare high-end modell

Edit: Phanteks själva har ju p300 för under 700kr med glassida, så detta är ju inte ens en budgetmodell för företaget...

Permalänk
Medlem

Ang. diskussionen om dammfilter eller ej. Vad jag kommer ihåg från GamersNexus recensioner har den här chassi-serien en sån finmaskig meshfront att det inte ska behövas dammfilter?

Sen har jag som har robotdammsugare hemma som kör dagligen till och med tagit bort alla dammfilter på mitt Define Nano. Öppnar burken någon gång om året och nu efter snart tre år har det fortfarande knappt blivit något damm. Blåste rent i våras "bara för att"

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tjenare, äger själv chassit och skulle vilja lägga till några punkter samt har en fråga.

Varför är "Vertikalt GPU fäste" en fördel? Är det inkluderade vertikala GPU fästet fördelen? Personligen hade jag aldrig monterat ett grafikkort vertikalt såvida det inte är enkelslot. Ett två eller tre slots kort kommer att kvävas då fläktarna blir positionerade 1-2 cm från glaset. Där har Lian-Li LanCool II Mesh en klar fördel med sitt vertikala GPU kit tillsammans med möjligheten att montera loss expansionsplatserna, något som inte går med P500A. Phanteks har också ett kit men det kräver att man moddar chassit dvs klipper loss metalldelarna mellan varje expansionsplats för att kunna installera kitet vilket är galet.

Några punkter:
1. Plastbitarna som döljer de kablar som är anslutna till moderkortet kan som sagt var slajdas fram och tillbaka (öppet läge eller stängt läge) men tyvärr har Phanteks dragit vissa kablar på det sättet att de kläms åt om man slajdar ett plastskydd mot framsidan av chassit. Ogenomtänkt!
2. Det borde funnits ett avtagbart skydd för den öppna delen mellan PSU shrouden och främre fläkten. Ser inte snyggt ut om man har massa kablar liggandes där som syns.
3. D-RGB mode selectorn borde ha ett "off-läge" bland alla andra lägen.
4. På mitt exemplar så vibrerar fläktarna vid högre RPM vilket hörs väldigt mycket och låter mer än vindljudet från fläktarna. Tycker inte att fläktarna är speciellt högljudda som Gamers Nexus påstod men vibrationerna är inte kul. Dessutom verkar det inte gå att sänka RPM under 45% hastighet (med hjälp av en Corsair Commander Pro) vilket är skumt.

Jag håller med om att en Resetknapp saknas. Sen är jag en sådan gammal räv som gillar HDD led men antar att det är ute nu

Sist men inte minst - diskussionen om det behövs dammfilter eller inte. Kan tänka mig att mycket handlar om hur bra man dammsuger runt datorn. Gör man det en gång i månaden så lär det bli dammigt ändå Det goa med chassit är att man nog bara kan dra snabbt med en fuktig trasa för att få bort det värsta.

Tycker iaf att chassit är riktigt snyggt, är lätt att bygga i, har mycket plats för radiatorer (till skillnad från Lancool II Mesh), känns robust och bra kvalitet, har bra kabeldragningsmöjligheter samt flera tillbehör. Enda jag köpte till var en extra fläkt därbak.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tjenare, äger själv chassit och skulle vilja lägga till några punkter samt har en fråga.

Varför är "Vertikalt GPU fäste" en fördel? Är det inkluderade vertikala GPU fästet fördelen? Personligen hade jag aldrig monterat ett grafikkort vertikalt såvida det inte är enkelslot. Ett två eller tre slots kort kommer att kvävas då fläktarna blir positionerade 1-2 cm från glaset. Där har Lian-Li LanCool II Mesh en klar fördel med sitt vertikala GPU kit tillsammans med möjligheten att montera loss expansionsplatserna, något som inte går med P500A. Phanteks har också ett kit men det kräver att man moddar chassit dvs klipper loss metalldelarna mellan varje expansionsplats för att kunna installera kitet vilket är galet.

Några punkter:
1. Plastbitarna som döljer de kablar som är anslutna till moderkortet kan som sagt var slajdas fram och tillbaka (öppet läge eller stängt läge) men tyvärr har Phanteks dragit vissa kablar på det sättet att de kläms åt om man slajdar ett plastskydd mot framsidan av chassit. Ogenomtänkt!
2. Det borde funnits ett avtagbart skydd för den öppna delen mellan PSU shrouden och främre fläkten. Ser inte snyggt ut om man har massa kablar liggandes där som syns.
3. D-RGB mode selectorn borde ha ett "off-läge" bland alla andra lägen.
4. På mitt exemplar så vibrerar fläktarna vid högre RPM vilket hörs väldigt mycket och låter mer än vindljudet från fläktarna. Tycker inte att fläktarna är speciellt högljudda som Gamers Nexus påstod men vibrationerna är inte kul. Dessutom verkar det inte gå att sänka RPM under 45% hastighet (med hjälp av en Corsair Commander Pro) vilket är skumt.

Jag håller med om att en Resetknapp saknas. Sen är jag en sådan gammal räv som gillar HDD led men antar att det är ute nu

Sist men inte minst - diskussionen om det behövs dammfilter eller inte. Kan tänka mig att mycket handlar om hur bra man dammsuger runt datorn. Gör man det en gång i månaden så lär det bli dammigt ändå Det goa med chassit är att man nog bara kan dra snabbt med en fuktig trasa för att få bort det värsta.

Tycker iaf att chassit är riktigt snyggt, är lätt att bygga i, har mycket plats för radiatorer (till skillnad från Lancool II Mesh), känns robust och bra kvalitet, har bra kabeldragningsmöjligheter samt flera tillbehör. Enda jag köpte till var en extra fläkt därbak.

Ett vertikalt gpu-fäste gör sig bäst för folk som vattenkyler sina datorer, men det är också utmärkt för en ägare som vill visa upp sin fina gpu. Prestandamässigt har det ingen fördel.

Kul med din feedback. Jag håller med i mångt och mycket men tyvär kommer det nog aldrig finnas ett perfekt chassi för alla.