Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Försökt lista ut varför DOCP plötsligt inte fungerar på normala 3600mhz. Har slösat massa timmar på att försöka få igång det, och hittills så får jag bara igång 3200Mhz.
Samma bios som jag har haft länge, och 3600mhz har fungerar mycket lång tid innan, har inte överklockat, inte ändrat något alls. Plötsligt så bootar det bara inte och hamnar i safe-mode med resettad bios.
ARGH! Inte ens 3400mhz går igång.

IMC degradation? Borde inte vara möjligt dock på så ny CPU.

Har du överklockat processorn? Vad har du för mv på vsoc?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

IMC degradation? Borde inte vara möjligt dock på så ny CPU.

Har du överklockat processorn? Vad har du för mv på vsoc?

Mvh

Inga överklockningar alls. T o m undervoltningar både här o där (inga massiva). Nu är det nollställt. Nästan så att jag beställde ett nytt mobo när jag var osäker om jag ens får igång datorn igen.
Låter RAM:et jobba på i 3200Mhz, kör memtest under natten och inväntar svar. Får hoppas att felet ligger på någon RAM modul, har ju i alla fall garanti så. Om inte felet hittas där så inväntar jag nytt bios, kanske har man bara råkat ut för en bugg.
Av någon anledning så gick det inte att lägga in äldre bios, så den tanken får jag ge upp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Inga överklockningar alls. T o m undervoltningar både här o där (inga massiva). Nu är det nollställt. Nästan så att jag beställde ett nytt mobo när jag var osäker om jag ens får igång datorn igen.
Låter RAM:et jobba på i 3200Mhz, kör memtest under natten och inväntar svar. Får hoppas att felet ligger på någon RAM modul, har ju i alla fall garanti så. Om inte felet hittas där så inväntar jag nytt bios, kanske har man bara råkat ut för en bugg.
Av någon anledning så gick det inte att lägga in äldre bios, så den tanken får jag ge upp.

Liten update.
Nu går det inte ens att spela. Kraschar på 5 minuter. Ny bios, totalt nollställd, alla kablar på plats igen. Nu windowsinstallation.
Grrrr.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag håller på att flytta runt delar i mina datorer, så det blir mera optimalt...saknar fortfarande ett par grafikkort...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag byter ut intel i5 & i7 mot AMD i 3 av mina burkar. inga värstingar Ryzen 5 3600 & 3600XT.
Passar på att rengöra lite & dra om lite sladdar...Har fortfarande brist på nyare grafikkort...till rimligt pris...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Bygger ny pc, går fan inge bra. Tänkte använda mig av Ryzen 5 3600 stock cooler men den vill fan inte skruva fast sig. Har hållit på i över 2 timmar, och det är tydligen ett vanligt problem...Förhoppningsvis så är jag klar inom 2 dygn med CPU fläkten

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Inte börjat än men efter jobbet ska jag byta cpu-kylare på jobbdatorn jag köpt loss (i7 8700). Därefter blir det sågning i chassit för att få bort DVD drive bay så att jag kan få in två fläktar i fronten som jag får koppla 3pin 5V - molux - Sata ström. Det finns bara en chassifläktkontakt på moderkortet och den är upptagen.
Börjar fundera på om det inte bara är mer värt att köpa nytt MB och flytta allt till min gamla Fractal design R3

Permalänk
Medlem

Formaterat, systemåterställt och uppdaterat min Qnap-NAS. Nu återstår "bara" att återställa data från backuper...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG STRIX B550-F GAMING |
HyperX Fury DDR4 2x16GB@3600MHz CL17 | ASUS TUF RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Har en Define Nano, som jag har nedgraderat lite på kylningen.
Det är en Ryzen 5 3400G, som jag körde en Corsair H100i på...lite överkurs, bytte till AMD stock kylare från Ryzen 3700X med RGB.
Passade på att byta fläktar från Noctua till Inets ARGB PWM...Samt bytte från 3200Mhz minnen till 3000Mhz...ska vara till streaming bara, fortfarande 2x8Gb.
Fortsätter att byta ut intel mot AMD Ryzen...Fortfarande grafikkortsbrist...börjar nu använda mina gamla grafikkort till nybyggen.
HD 7990...R9 380X...RX 570...RX580...Lite surt att jag ratade RX 5500 när de fans att köpa, då jag väntade på att priserna som vanligt skulle gå ner, när nya generationen kommer...Som inte kom nämnvärt...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Lego Master

Installerat Mouse without borders, ett Garage project från Microsoft, där jag kan använda samma mus och tangentbord från speldatorn över till jobbdatorn utan att behöva ändra anslutningstyp.
Fungerar faktiskt över förväntan, och stöder även att copy/paste är delat (vilket jag stängt av, jobbgrejjorna får stanna på den datorn).
Just det, sen fick grabben en liten skärmuppgradering från 24" 60hz till 27" 144hz. Fortfarande 1080p dock.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Surfat lite på Lärk-bonsai, minat Etherium, läst lite mail och här på Swec

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Vila i frid

Uppgraderat SSMS och ännu en gång försökt mig på att greppa aggregate med having på lite mer komplexa frågor. Min hjärna är inte gjord för detta!

Permalänk
Medlem

Bytt chassi ifrån ett Fractal Design Vector RS till Fractal Design Meshify 2 Compact!
Blev väldigt nöjd Grymt chassi att jobba i förövigt, trots sitt hyfsat nätta format.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Monterat 3d printade fötter på mitt TU150 för bättre luftflöde till grafikkortet

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Spillt öl men den är en krigare sen 2012 så det är inga ovanligheter.

Permalänk
Medlem

Spelat skyrim se, bråkat med plex (funkar, men meh, not a fan), ändrat i calibre så mina böcker delas ut till iPaden över nätverket (sweet!), kollat recept (så jag kunde baka bröd, blev bra!), satt upp deploy to heroku vid merge till master.
That's about it eftersom denna är spelburken och inte arbetsdatorn

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

VAB idag så jag fick tid att blåsa rent datorn med tryckluft. Gör det typ var 6 månad, dammar av datorn alltså, VAB är bra oftare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO