Intel stänger ner möjligheten att ha snabba minnen på allt utom Z-moderkorten

Permalänk
Medlem

Intel stänger ner möjligheten att ha snabba minnen på allt utom Z-moderkorten

Intel tar bort överklockning möjligheter för att återinföra dem till premium priser i K och Z serien (CPU/mobo).
Dvs. Intel stänger ner möjligheten att ha snabba minnen på allt utom z plankorna! Linus verkar tappa fattningen också.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

@EvonS: Ja, Intel är ju fulspelens mästare, så man kan väl inte förvänta sig nåt annat.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått hur alla dessa dåliga beslut från Intel dom senaste året har liksom gått igenom inom företaget, vågar ingen ställa sig upp och säga: Detta är nog inte ett så bra beslut?

Permalänk
Medlem

Seriöst, både RAM och överklockning till Z serien medans resten spärras?

När man inte trodde att de kunde sänka sig själva så fann de en ny botten.

Ah well, AMD, here i come!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Ganska talande när till och med Linus ger kritik. Intel har skitit rejält i det blå skåpet.

Ser nästan ut som om Intel sumpar bort hela consumerdelen av desktopmarknaden. Inte bättre för laptop, Apple startar "nästa" generation med ARM och är en tidsfråga innan Windowsmarknaden börjar intas. Microsoft har arbetat länge med Windows för ARM. Sedan är AMDs 4000-serie laptops riktigt vassa och recenserar bra.

Min nästa workstation på jobbet blir säkert tyvärr fortfarande Intel, dels för att ansvarig för inköp vägrar köpa AMD men utbudet är säkert inte så bra även då. Men vi ser ju redan nu hur det börjar komma fler och fler lösningar.

Som det ser ut nu kommer mitt 6700K-system nog bli mitt sista Intel-system. Nu tror jag ju att Intel kan komma tillbaks igen, se bara hur de kom tillbaks med Core 2 efter Pentium 4-fiaskot. Men ser inga produkter på horisonten som ser ut som något seriöst alternativ. Speciellt inte när AMD kommit i form igen, och för portabelt bruk, ARM kanske äntligen börjar leverera.

Permalänk
Medlem

Detta får mig verkligen att dumpa dom i nästa bygge, även om jag alltid föredragit intel så kan jag inte med å belöna sånt här konsumentfientligt beteende.

Permalänk
Datavetare

"Nu ger ni er på ram minnena och stänger ner möjligheten att ha snabba minnen på allt utom z plankorna!"

Bara en fråga: vad i det är nytt? Har väldigt dåligt koll på Intel-chipset mellan från P4-tiden fram till Sandy Bridge då jag enbart körde Intel på bärbara och AMD på stationära. Om jag inte helt missat något var de enda chipset som tillät överklockning (både CPU och RAM) av Sandy Bridge just Z samt P-serien. P-serien försvann väl sedan.

Enligt Wikipedia hade bara Z77 och P67 möjlighet att överklocka RAM.

Ok att majoriteten av Internet skiter i att kolla upp något sådant, men Linus hade väll redan startat sin kanal på SB tiden? Om så är fallet, lär har rimligen gjort åtskilliga videon just runt detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Körde bara Intel tills AMD släppte första generationen Ryzen.
Ser mera och mera ut som inte lär gå tillbaka inom en snar framtid.

Intel, Apple och Tesla kör lite samma tema, det ska mjölkas till max.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Körde bara Intel tills AMD släppte första generationen Ryzen.
Ser mera och mera ut som inte lär gå tillbaka inom en snar framtid.

Intel, Apple och Tesla kör lite samma tema, det ska mjölkas till max.

Icke Nvidia att förglömma

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Nu ger ni er på ram minnena och stänger ner möjligheten att ha snabba minnen på allt utom z plankorna!"

Bara en fråga: vad i det är nytt? Har väldigt dåligt koll på Intel-chipset mellan från P4-tiden fram till Sandy Bridge då jag enbart körde Intel på bärbara och AMD på stationära. Om jag inte helt missat något var de enda chipset som tillät överklockning (både CPU och RAM) av Sandy Bridge just Z samt P-serien. P-serien försvann väl sedan.

Enligt Wikipedia hade bara Z77 och P67 möjlighet att överklocka RAM.

Ok att majoriteten av Internet skiter i att kolla upp något sådant, men Linus hade väll redan startat sin kanal på SB tiden? Om så är fallet, lär har rimligen gjort åtskilliga videon just runt detta.

Kan det vara så att man iallafall kunde aktivera xmp profilen på minnet även på de billiga plankorna? kan ha fel men så uppfattade jag det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan det vara så att man iallafall kunde aktivera xmp profilen på minnet även på de billiga plankorna? kan ha fel men så uppfattade jag det.

Ja, så länge som minnesfrekvensen inte överstiger standardfrekvensen, d.v.s. man kan inte använda X.M.P.-profilen för att överklocka minnena på icke-Z styrkretsar. Att man bara kunnat överklocka minnen på Z-styrkretsar är som Yoshman säger inte alls något nytt, så har alltid varit fallet förutom under en kort period när P och Z samexisterade.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart/rubrik redigerad, tråd rensad i enlighet med §1.5*

Jag justerade trådstarten samt rensade tråden då den höll på att spåra ur bortom all räddning, vänligen höj nivån några snäpp (faboi-anklagelser och dyl. undanbedes).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Nu ger ni er på ram minnena och stänger ner möjligheten att ha snabba minnen på allt utom z plankorna!"

Bara en fråga: vad i det är nytt? Har väldigt dåligt koll på Intel-chipset mellan från P4-tiden fram till Sandy Bridge då jag enbart körde Intel på bärbara och AMD på stationära. Om jag inte helt missat något var de enda chipset som tillät överklockning (både CPU och RAM) av Sandy Bridge just Z samt P-serien. P-serien försvann väl sedan.

Enligt Wikipedia hade bara Z77 och P67 möjlighet att överklocka RAM.

Ok att majoriteten av Internet skiter i att kolla upp något sådant, men Linus hade väll redan startat sin kanal på SB tiden? Om så är fallet, lär har rimligen gjort åtskilliga videon just runt detta.

I videon har jag för mig att han bara pratar om Skylake-eran.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Körde bara Intel tills AMD släppte första generationen Ryzen.
Ser mera och mera ut som inte lär gå tillbaka inom en snar framtid.

Intel, Apple och Tesla kör lite samma tema, det ska mjölkas till max.

Inte för att försvara företagen på något sätt... men det är väl ganska självklart att göra så när det finns en marknad för det?

Personligen skulle jag också göra så om det innebar ökade förtjänster.

Permalänk
Medlem

Skitbra. Då kanske fler köper AMD nu. Vilket är bra i längden för oss konsumenter.
Bästa vore om det var skit samma om en valde AMD eller Intel ur prestanda och budgetperspektiv.

Drömmen vore om AMD kom ikapp så mycket i marknadsandelar att Intel var tvungen att sänka priserna och lägga mer i R&D.
Och sluta fulspela tack.

Den andra drömmen vore att folk slutade att sätta företag på en piedestal. Min pappa är starkare än din pappa typ. Urk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Inte för att försvara företagen på något sätt... men det är väl ganska självklart att göra så när det finns en marknad för det?

Personligen skulle jag också göra så om det innebar ökade förtjänster.

Frågan är om det innebar ökade förtjänster?? Gillar man inte vad Intel gör nu så går det lika bra med AMD.
Så bra är AMD idag. Det var längesedan det var så.

Jag menar på lång sikt nu, att Intel får skadat anseende. (Fler som blir missnöjda som hade överseende innan)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, så länge som minnesfrekvensen inte överstiger standardfrekvensen, d.v.s. man kan inte använda X.M.P.-profilen för att överklocka minnena på icke-Z styrkretsar. Att man bara kunnat överklocka minnen på Z-styrkretsar är som Yoshman säger inte alls något nytt, så har alltid varit fallet förutom under en kort period när P och Z samexisterade.

aha då förstår jag hur det ligger till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

aha då förstår jag hur det ligger till.

Om så är fallet kokar då primärt ned till: gjorde Linus denna video med vetskapen att majoriteten på Internet är som vilken lynchmobb som helst, d.v.s. vad som är rätt eller fel kvittar totalt det handlar bara om att leverera något som mobben går igång på (vilket för Linus del ger likes/views -> klirr i kassan) eller var videon ett ärligt misstag i form av bristande undersökande journalistik?

Personligen har jag ingen aning vilket som är mest sannolikt, känns verkligen som en 50/50 grej (vilket egentligen är rätt tragiskt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så, idiotiskt beslut av Intel som de inte har ändrat på länge.

Sen finns det väl de som vill försvara beteendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om så är fallet kokar då primärt ned till: gjorde Linus denna video med vetskapen att majoriteten på Internet är som vilken lynchmobb som helst, d.v.s. vad som är rätt eller fel kvittar totalt det handlar bara om att leverera något som mobben går igång på (vilket för Linus del ger likes/views -> klirr i kassan) eller var videon ett ärligt misstag i form av bristande undersökande journalistik?

Personligen har jag ingen aning vilket som är mest sannolikt, känns verkligen som en 50/50 grej (vilket egentligen är rätt tragiskt).

Har letat efter mer info om detta men hittar inte något. Ja får se om det kommer någon förklaring till vad han baserar allt detta på? Intel borde väll se detta och kontakta honom? Kan räknas som förtal? Om inte annat minska hans trovärdighet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har letat efter mer info om detta men hittar inte något. Ja får se om det kommer någon förklaring till vad han baserar allt detta på? Intel borde väll se detta och kontakta honom? Kan räknas som förtal? Om inte annat minska hans trovärdighet?

Förtal? Hur tänkte du nu? Är det inte sant att Intel stryper möjligheten? Att det osanna är att de precis började göra det är ju inte förtal precis...

Person A hävdar att person B har börjat köra mot rött.
Ha. Person B har kört mot rött i många år! Bevis finns!
Person B stämmer Person A för förtal!

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förtal? Hur tänkte du nu? Är det inte sant att Intel stryper möjligheten? Att det osanna är att de precis började göra det är ju inte förtal precis...

Person A hävdar att person B har börjat köra mot rött.
Ha. Person B har kört mot rött i många år! Bevis finns!
Person B stämmer Person A för förtal!

?

men varför ta upp det nu som en ny sak? tycker intel ska testa med förtal och se vad som händer helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

men varför ta upp det nu som en ny sak? tycker intel ska testa med förtal och se vad som händer helt enkelt

Spelar väl ingen roll egentligen? Och det är väl inte förtal så länge det är sant, oavsett om det är något nytt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Spelar väl ingen roll egentligen? Och det är väl inte förtal så länge det är sant, oavsett om det är något nytt eller inte.

Få se om intel agerar på nått sätt om varför han tar upp det när det tydligen varit så länge?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Spelar väl ingen roll egentligen? Och det är väl inte förtal så länge det är sant, oavsett om det är något nytt eller inte.

Förtalslagar ser olika ut i olika länder. I Sverige har t ex sanningshalten ingen betydelse, utan man kan förtala även med helt sanna uppgifter. Å andra sidan kan man i Sverige endast förtala fysiska personer, levande som döda. Företag, organisationer och andra juridiska personer kan inte förtalas i juridisk mening.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men detta är väl bara ett bekymmer för typ 1% av konsumenter av Intels produkter, de som vill överklocka. Resterande 99% har väl knappst någon nytta av snabbare minnen?

Och dessa 1% köper väl redan K-/Z-modellerna?

Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar, gärna då också med fakta om vilka applikationer som vinner stort på snabbare minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har letat efter mer info om detta men hittar inte något. Ja får se om det kommer någon förklaring till vad han baserar allt detta på? Intel borde väll se detta och kontakta honom? Kan räknas som förtal? Om inte annat minska hans trovärdighet?

Förtal är bara mot privatpersoner. Man kan inte förtala företag. I sverige iaf

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Förtal är bara mot privatpersoner. Man kan inte förtala företag. I sverige iaf

trodde man kunde anmäla alla för förtal, man lär sig nått nytt varje dag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har inte rätt kunskap om detta men har gjort en snabb titt på intels hemsida om olika chipset och hittar inget som säger att xmp enbart skall fungera med z-serie
Däremot så tittade jag i manualen till ett B460 moderkort
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b460m...
och på sidan 7 står det att kortet stödjer xmp.
Så Linus kanske inte är helt fel ute här i alla fall.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen inget nytt. Åsido från att de säkert tjänar STORKOVAN på det här så var det väl ett produktsegmenteringsval de gjort sen länge att moderkort med Z-styrkretsar skulle från ett kundperspektiv (mestadels) ses som moderkort som klarade av överklockning och att tåla att gå över specifikationer något, medan H-moderkort var helt låsta och tillverkarna av sådana kunde således lita på att ingen köpte dem för att börja meka över toleransgränserna och ev. ha sönder dem.

Nu är ju minneskontrollern som bekant på CPUn så man kan ju tycka att det ska vara något av ett undantag, men ledningsbanorna till minnet spelar också en roll i hur stabil en hög frekvens kommer vara. Jag skulle tro att Intel satte gränsen utan att tänka på de 0.01% (crap, var Linus bland dem?) som beslutet påverkar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI