Twitter: "Bitcoin-attacken avslöjade personlig information och direktmeddelanden"

Permalänk
Melding Plague

Twitter: "Bitcoin-attacken avslöjade personlig information och direktmeddelanden"

Veckans angrepp mot Twitter stannade inte vid inlägg med uppmaning om att skicka Bitcoin-valuta, skriver bolaget på sin blogg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den mänskliga faktorn strikes again!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Den mänskliga faktorn strikes again!

Det brukar man väl oftare säga om misstag/inkompetens än att någon blir mutad...

Men det är ju en spännande implementerad bakdörr som ger alla "utveklare" fri åtkomst till valfritt konto.
Känns ganska risigt ur en säkerhetssynvinkel. Twitter är ju inget källarföretag precis.

Permalänk

En sak är att kunna stänga ner och ta bort konton, men varför har de anställda möjlighet att ta över konton helt och komma åt dessa kontons privata konversationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Twitter väljer själva vad som får sägas och inte, de tar bort tweets och spärrar användare som inte tycker "rätt" enligt twitter. Sedan vet jag inte om jag håller medd om att de bryter emot något, men de är ledande när det kommer till "right think" implementering.

Jag använder inte tjänsten själv, men de som skriker högst på twitter om social rättvisa, visar sig oftast vara de som beter sig sämst, men det är ju inte direkt unikt för twitter.

Då får vi stänga Google mfl som gör det samma.

De alla tar ju iprincip bara bort det som är brottsligt, och grovt kränkande.
Det mesta får ju tyvärr vara kvar. De större kontona faktagranskas Av twitter och varnar läsare för att inläggen kanske inte är helt rätta enligt gällande fakta som finns att tillgå.
Ganska trevlig funktion om du frågar mig.
Trollinlägg och annonser har ju flera större sajter börjar gallra så smått bland men massor finns kvar att göra där.

Permalänk
Medlem

Har inte: Twitter, Facebook, Instagram, ..., fungerar väldigt bra ändå. Ringer och pratar, alternativt skriver mail/sms, allt vad som behövs - enligt mig

Permalänk
Medlem

stäng ner twitter, värre skitsida får man ju leta efter.

Permalänk
Medlem

För att prata om sakfrågan istället för politik:

Twitter har alltså riktigt dåliga interna skydd och vem som helst i personalen kan agera som vilket konto de vill och få tillgång till all personlig information om alla konton. Det är vad som står i artikeln. Jag hade räknat med att ett säkert system idag skulle hålla sådant krypterat och att tvåfaktor skulle vara en 100% behövd del för att kunna låsa upp informationen/kontot. Internt är alltså allting okrypterat och tvåfaktor är bara ett meningslöst mjukvarulager ovanpå ett hashat lösenord eller något. Om det görs på riktigt ska ju alla inloggningsmetoder skapa en krypteringsnyckel och två av dessa ska krävas för att låsa upp... ska inte gå att kringå...

Permalänk
Inaktiv

Twitter blacklistar oliktänkande, ett stort hot mot yttrandefriheten. Liten skillnad mellan Kina och Twitter, Youtube, Google, Sverige, EU har jag märkt. Hoppas internet blir starkare, friare och vi får nya super populära 100% yttrandefrihets appar som inte blacklistar människor oavsett ideologiskt bakgrund mm!

Permalänk
Proffsmoddare

Förstår inte varför Twitter ens existerar längre. Det var kanske ett lite spännande koncept när det kom, men känns idag helt förlegat och meningslöst

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Twitter blacklistar oliktänkande, ett stort hot mot yttrandefriheten. Liten skillnad mellan Kina och Twitter, Youtube, Google, Sverige, EU har jag märkt. Hoppas internet blir starkare, friare och vi får nya super populära 100% yttrandefrihets appar som inte blacklistar människor oavsett ideologiskt bakgrund mm!

Fast, återigen: jo, det är skillnad på privata företag och det offentliga (stater).
Det är också skillnad på förföljelse (av stat) och moderering (av privat tjänsteleverantör), som följd till det som sägs eller skrivs.
Ingen hindrar någon att starta upp konkurrerande tjänster där modereringen är slappare. (Eller där säkerheten är starkare... heh.)

Sen att människor är beroende av sådana tjänster där informationsflöden styrs och kontrolleras på olika sätt är en annan sak.
Men då börjar vi spåra iväg hyfsat långt off-topic, eftersom sådan styrning görs både medvetet och omedvetet i princip överallt i vårt samhälle.

Yttrandefriheten trumfar för övrigt (som tur är) inte precis allting annat, och är inte tillämpbar (alternativt går annan lagstiftning/andra regelverk före) på precis varenda situation där ett budskap framförs på något sätt.
Du får exempelvis inte gå in hos mig och skriva det du vill på mina väggar, trots att din rätt att yttra dig fortfarande är grundlagsskyddad.

Skrivet av NutCracker:

Har inte: Twitter, Facebook, Instagram, ..., fungerar väldigt bra ändå. Ringer och pratar, alternativt skriver mail/sms, allt vad som behövs - enligt mig

Ganska anekdotiskt, om än kul att se att folk klarar sig utan sociala medier.
Förändrar ju dock inte att det är en stor mängd människor som lägger enorma mängder tid, resurser och energi på sociala medier i olika former. Oavsett om det är genom text, bild, video, ljud eller en kombination/något annat.
Det är en mycket stor del av vårt samhälle som det ser ut just nu, sen om det kommer fortsätta vara det, eller i vilken form... det är en annan femma.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om USAs grundlag borttagen*

Håll tråden till ämnet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Förstår inte varför Twitter ens existerar längre. Det var kanske ett lite spännande koncept när det kom, men känns idag helt förlegat och meningslöst

Vad ska folk använda istället? Tycker Twitter fungerar bra till det som de jag följer använder det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Förstår inte varför Twitter ens existerar längre. Det var kanske ett lite spännande koncept när det kom, men känns idag helt förlegat och meningslöst

Twitter över Facebook alla dagar i veckan.

Facebook är bara bra till att påminna om födelsedagar som det är nu

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad ska folk använda istället? Tycker Twitter fungerar bra till det som de jag följer använder det till.

Jag fascineras av folk som klagar på sociala medier på det där sättet, sociala medier blir ju precis vad du gör det till.

Tyvärr finns det många destruktiva saker på samhällsnivå med t.ex. hur lögner och misinformation sprids, eller hur hat organiseras osv.
Men på personligt plan blir det ju vad du gör det till och vilka du följer och interagerar med där.
Om en tycker ett visst socialt media bara är skit så är det ju 100% för att en valt att bara interagera med skit.

Permalänk
Medlem

Stäng ner Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det brukar man väl oftare säga om misstag/inkompetens än att någon blir mutad...

Men det är ju en spännande implementerad bakdörr som ger alla "utveklare" fri åtkomst till valfritt konto.
Känns ganska risigt ur en säkerhetssynvinkel. Twitter är ju inget källarföretag precis.

Det finns nog anställda (med olika nivåer av tillgång) som kan ändra e-postadress och kanske stänga av 2FA. Sen är det fritt fram för fulingarna att återställa lösenordet med den nya e-postadressen och så har de tillgång till hela kontot precis som en legitim användare. Jag gissar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast, återigen: jo, det är skillnad på privata företag och det offentliga (stater).
Det är också skillnad på förföljelse (av stat) och moderering (av privat tjänsteleverantör), som följd till det som sägs eller skrivs.
Ingen hindrar någon att starta upp konkurrerande tjänster där modereringen är slappare. (Eller där säkerheten är starkare... heh.)

Sen att människor är beroende av sådana tjänster där informationsflöden styrs och kontrolleras på olika sätt är en annan sak.
Men då börjar vi spåra iväg hyfsat långt off-topic, eftersom sådan styrning görs både medvetet och omedvetet i princip överallt i vårt samhälle.

Yttrandefriheten trumfar för övrigt (som tur är) inte precis allting annat, och är inte tillämpbar (alternativt går annan lagstiftning/andra regelverk före) på precis varenda situation där ett budskap framförs på något sätt.
Du får exempelvis inte gå in hos mig och skriva det du vill på mina väggar, trots att din rätt att yttra dig fortfarande är grundlagsskyddad.

Ganska anekdotiskt, om än kul att se att folk klarar sig utan sociala medier.
Förändrar ju dock inte att det är en stor mängd människor som lägger enorma mängder tid, resurser och energi på sociala medier i olika former. Oavsett om det är genom text, bild, video, ljud eller en kombination/något annat.
Det är en mycket stor del av vårt samhälle som det ser ut just nu, sen om det kommer fortsätta vara det, eller i vilken form... det är en annan femma.

Inte nog med detta, de som besöker mig får lägga kvar mobilen i hallen. Mänskligt interagerande är top-priority när familj och vänner ses. Allt har sin plats i livet, dator, mobil, paddor är oumbörliga, men de får inte ta överhanden - vi får ju inte sluta vara människor!

Och självklart är jag totalt oanträffbar i bilen, samt har inga tjuvlyssnande apparater i hemmet (så vitt jag vet;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Inte nog med detta, de som besöker mig får lägga kvar mobilen i hallen. Mänskligt interagerande är top-priority när familj och vänner ses. Allt har sin plats i livet, dator, mobil, paddor är oumbörliga, men de får inte ta överhanden - vi får ju inte sluta vara människor!

Och självklart är jag totalt oanträffbar i bilen, samt har inga tjuvlyssnande apparater i hemmet (så vitt jag vet;)

OT: Ok, jättebra. Tack för infon.

OnT: Twitter har grava problem om deras anställda i denna omfattningen kan gå in och ta över konton. De drabbades info som läckt lär ju bli publika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Twitter över Facebook alla dagar i veckan.

Facebook är bara bra till att påminna om födelsedagar som det är nu

Facebook fungerar faktiskt utmärkt som forumsurrogat då sgs varenda riktiga forum för egentligen vartenda ett av mina intressen förutom IT stängts ner/dött, men istället har väldigt bra gruppet blossat upp på FB. Säkerligen det sociala media jag använder överlägset mest!

OnT: Varför finns ett internt verktyg som kan ta bort (meddelas ens kontoägaren) tvåstegs-verifiering?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Vad ska folk använda istället? Tycker Twitter fungerar bra till det som de jag följer använder det till.

Känns som twitter är en av de enklaste sajterna som finns.

Måste vara busenkelt att ersätta.

Permalänk

Jag tycker också Twitter fungerar bra. Jag har använt det sedan det släpptes och styrkan i Twitter är att det är så många medlemmar. Händer det någonting i världen och man vet hur sajten fungerar så kan man snabbt få fram mycket information. Dock är det ju riktigt svinigt att "obekväma trender" kan stängas av och tas bort av Twitters personal, känns som ett grovt hot mot yttrandefriheten.

Sedan anser jag att Twitter är en döende sida. Det var mer aktivt förr än vad det är nu. Nu är det väl mest bottar som styr konton för att t.ex. publicera matchresultat från fotbollsmatcher eller nyheter om en viss aktie och så vidare. Det är dock även därför jag använder tjänsten, som en skräddarsydd nyhetstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Facebook fungerar faktiskt utmärkt som forumsurrogat då sgs varenda riktiga forum för egentligen vartenda ett av mina intressen förutom IT stängts ner/dött, men istället har väldigt bra gruppet blossat upp på FB. Säkerligen det sociala media jag använder överlägset mest!

OnT: Varför finns ett internt verktyg som kan ta bort (meddelas ens kontoägaren) tvåstegs-verifiering?!

Det glömde jag faktiskt bort men ja grupper fungerar relativt okej

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast, återigen: jo, det är skillnad på privata företag och det offentliga (stater).
Det är också skillnad på förföljelse (av stat) och moderering (av privat tjänsteleverantör), som följd till det som sägs eller skrivs.
Ingen hindrar någon att starta upp konkurrerande tjänster där modereringen är slappare. (Eller där säkerheten är starkare... heh.)

Sen att människor är beroende av sådana tjänster där informationsflöden styrs och kontrolleras på olika sätt är en annan sak.
Men då börjar vi spåra iväg hyfsat långt off-topic, eftersom sådan styrning görs både medvetet och omedvetet i princip överallt i vårt samhälle.

Yttrandefriheten trumfar för övrigt (som tur är) inte precis allting annat, och är inte tillämpbar (alternativt går annan lagstiftning/andra regelverk före) på precis varenda situation där ett budskap framförs på något sätt.
Du får exempelvis inte gå in hos mig och skriva det du vill på mina väggar, trots att din rätt att yttra dig fortfarande är grundlagsskyddad.

Ganska anekdotiskt, om än kul att se att folk klarar sig utan sociala medier.
Förändrar ju dock inte att det är en stor mängd människor som lägger enorma mängder tid, resurser och energi på sociala medier i olika former. Oavsett om det är genom text, bild, video, ljud eller en kombination/något annat.
Det är en mycket stor del av vårt samhälle som det ser ut just nu, sen om det kommer fortsätta vara det, eller i vilken form... det är en annan femma.

I strikt mening är ju även internetforum sociala medier om än oftast inriktade på speciella områden.

Skrivet av anon56869:

Känns som twitter är en av de enklaste sajterna som finns.

Måste vara busenkelt att ersätta.

Jätteenkelt att kopiera sajten, jättesvårt att komma upp i 330 miljoner användare varje månad.

Skrivet av finanshajen:

Jag tycker också Twitter fungerar bra. Jag har använt det sedan det släpptes och styrkan i Twitter är att det är så många medlemmar. Händer det någonting i världen och man vet hur sajten fungerar så kan man snabbt få fram mycket information. Dock är det ju riktigt svinigt att "obekväma trender" kan stängas av och tas bort av Twitters personal, känns som ett grovt hot mot yttrandefriheten.

Sedan anser jag att Twitter är en döende sida. Det var mer aktivt förr än vad det är nu. Nu är det väl mest bottar som styr konton för att t.ex. publicera matchresultat från fotbollsmatcher eller nyheter om en viss aktie och så vidare. Det är dock även därför jag använder tjänsten, som en skräddarsydd nyhetstjänst.

Ja jag har några väl valda konton jag följer när det händer större saker i samhället, oerhört bra källa till information. Men man måste så klart vara noga med vad man följer så man inte blir översvämmad med skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Jag tycker också Twitter fungerar bra. Jag har använt det sedan det släpptes och styrkan i Twitter är att det är så många medlemmar. Händer det någonting i världen och man vet hur sajten fungerar så kan man snabbt få fram mycket information. Dock är det ju riktigt svinigt att "obekväma trender" kan stängas av och tas bort av Twitters personal, känns som ett grovt hot mot yttrandefriheten.

Sedan anser jag att Twitter är en döende sida. Det var mer aktivt förr än vad det är nu. Nu är det väl mest bottar som styr konton för att t.ex. publicera matchresultat från fotbollsmatcher eller nyheter om en viss aktie och så vidare. Det är dock även därför jag använder tjänsten, som en skräddarsydd nyhetstjänst.

Tror att många som är upprörda om "yttrandefrihet" borde ta och läsa på vad yttrandefrihet innebär. Det innebär inte att vem som helst ska få skriva vad som helt vart som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Tror att många som är upprörda om "yttrandefrihet" borde ta och läsa på vad yttrandefrihet innebär. Det innebär inte att vem som helst ska få skriva vad som helt vart som helst.

Det är dock samhällsproblematiskt om en viss typ av plattform har mer eller mindre monopol och sedan stänger ute diverse godtyckligt "felaktiga" åsikter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det är dock samhällsproblematiskt om en viss typ av plattform har mer eller mindre monopol och sedan stänger ute diverse godtyckligt "felaktiga" åsikter.

Nu är det inte så att Twitter ens är i närheten av att ha något "monopol" så det är ett icke-problem. Och även om så vore så är det inget problem gällande yttrandefrihet ändå. Som sagt så får du ta och läsa på vad yttrandefrihet innebär.

"Yttrandefrihet omfattar en frihet att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning."
Finns inget som säger att du måste kunna göra detta på just Twitter eller något annat forum. Twitter, Sweclockers eller t.ex Facebook får göra precis som de vill med sina webbplatser/tidningar. Stoppar de dig från att skriva inlägg? Ingen inskränkning i din yttrandefrihet. Plockar de bort dina inlägg? Ingen inskränkning i din yttrandefrihet. Du har som sagt var ingen rättighet att få publicera dig precis var du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Känns som twitter är en av de enklaste sajterna som finns.

Måste vara busenkelt att ersätta.

Visst, vi ersätter den med Twitter 2, eller vad du nu vill kalla den, och eftersom den är så enkel så har vi nu samma problem igen. Vad ska vi ersätta Twitter 2 med?

Permalänk
Avstängd

Fy, jag kritiserade Twitter och blev censurerad här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu är det inte så att Twitter ens är i närheten av att ha något "monopol" så det är ett icke-problem. Och även om så vore så är det inget problem gällande yttrandefrihet ändå. Som sagt så får du ta och läsa på vad yttrandefrihet innebär.

"Yttrandefrihet omfattar en frihet att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning."
Finns inget som säger att du måste kunna göra detta på just Twitter eller något annat forum. Twitter, Sweclockers eller t.ex Facebook får göra precis som de vill med sina webbplatser/tidningar. Stoppar de dig från att skriva inlägg? Ingen inskränkning i din yttrandefrihet. Plockar de bort dina inlägg? Ingen inskränkning i din yttrandefrihet. Du har som sagt var ingen rättighet att få publicera dig precis var du vill.

Varför skall jag läsa på om yttrandefrihet? Då kan du läsa på om gäddor eller syltbrukar. Jag har inte nämnt något om problem gällande yttrandefrihet så du kan försöka läxa upp någon annan istället.

Jag nämnde istället samhällsproblematiken kring om plattformar som är så dominerande får för sig att godtyckligt endast låta vissa åsikter vara tillåtna. Det gör att personerna i fråga kan tystas och indirekt plockas bort från allmänheten samtidigt som användarna indoktrineras i utvald och tillåten information.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1