PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Inaktiv

Någon som har ett bra recept på deg som man kan testa?
Någon kalljäst kanske är att föredra.

Permalänk
Medlem

3 ingredienser som inte hör hemma på en god pizza.

Banan
Curry
Kebabsås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

https://i.imgur.com/Bg1WCMm.jpg

Aldrig nå mer vidrig pizzeria pizza.

Den såg inte god ut, jag har allt oftare börjat göra egna pizzor. Det är bara om jag är extremt lat nån kväll som jag beställer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Sen gällande folks halvfalska debatt angående ananas: det blir för sött för mig. Pizza ska vara mäktig, smakrik, och 'tung,' men ananas bryter tyvärr av smakerna i fel riktning. Gillar man det så gillar man det.

Personligen så älskar jag ananas på pizza, men inte om det är en barebones pizza med ananas. Min standardpizza är bas (deg, tomatsås, ost, skinka) med ananas, banan och curry. Curry ger styrka/hetta som ananasen och bananen mildar. Släng på jordnötter på den också så är det klart men tyvärr (för min del, lyckligtvis för andra) så har välidgt få pizzerior jordnötter längre.

Kanske får testa att göra pizza själv någon gång, annars har just pizza för mig varit något som man självklart går och köper på en pizzeria, vet inte varför jag satt upp en sådan gräns.

Skrivet av SUMITOMO:

3 ingredienser som inte hör hemma på en god pizza.

Banan
Curry
Kebabsås.

D:

Permalänk
Skrivet av Wyver:

@Smasher89:
Var och vilken/pizzerior åt du på i Finland?

Kollade upp, minns inte pizzerians namn men var i Tammerfors för ett gäng år sen, minns jag rätt så kan den varit nära något torg eller liknande.

Permalänk
Medlem

Angående billig sten så skulle jag vilja säga att marksten är otroligt prisvärda om man vill ta sig in i bakstensvärlden. Står ofta och dräller överallt i urbana landskap.

Stålet känns dock än bättre. De gourmetstål 1cm tjock jag använt håller för många(10+) pizzor i rad.
Svinbra grej. Rekommenderar! Haft ett tunnare stål innan i lågprisklassen som inte gjorde hela jobbet. Kallnade av för mycket. Vägde mycket mindre och var bara 0.5cm.

Kul med pizza! Bilder kommer..

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men är det inte lite det som är problemet också? Bra värmeledningsförmåga innebär ju också att den kallnar snabbare liksom och det är ju motsatsen till vad man vill. Första pizzan lär bli bättre på ett stål men efterföljande kommer ju att hamna på ett kallare stål liksom.

Nu ser jag att du redan har fått svar men väljer ändå att ge min syn på saken. Jag nämnde inte att bakstålet väger cirka 9kg, medan bakstenen väger max 3. Det medför att bakstålet "håller" längre, men jag drar mig ändå för att baka alltför många pizzor på raken. Till skillnad mot pannkakor är det här första pizzan som blir bäst.

Skrivet av ToirRisker:

@fetakniven: Vilken plåt?

@snajk: Inte om du har tjockare plåt så klart, massan håller värmen bra. Sådana där tunna plåtar eller stenar är inget vidare.

Gourmetstål, modell Classic.

EDIT: Dagens pizza. Jag börjar bli nöjd med pizzorna men det är fortfarande mycket kvar att jobba på när det kommer till att fotografera dem.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

@fetakniven: Vilken temp i ugnen kör du?

Permalänk
Medlem

@fetakniven: Varfö+r kör du pizzan på bakplåtspapper. Går den inte direkt på sten/metall?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@fetakniven: Vilken temp i ugnen kör du?

Max! Först under- och övervärme i 40 minuter, sedan grill i 20 minuter.

Skrivet av Zargoz:

@fetakniven: Varfö+r kör du pizzan på bakplåtspapper. Går den inte direkt på sten/metall?

Det är av bekvämlighetsskäl, det går så mycket smidigare att skicka in pizzan. Jag avlägsnar dock bakplåtspappret efter någon minut.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

@Smasher89:
Det var något liten lokal pizzeria eller var det kotipizza.. överlägset största pizza kedjan i Finland.
det var ju inte direkt brist på pizzerior i Tammerfors centrum. Är ju inget man direkt tänker på när man, ska spontan käka...
Är för den delen inte speciellt bekant med Tammerfors, har sprungit något halvmaraton där och Varit på nöjesparken. Men aldrig bekantat mig desto mera.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag är minimalist när det gäller pizza. Äter endast margherita, dvs bröd, tomat och ost, med krydda. Men hemmagjorda pizzor tycker jag är svåra. Det faller både på brödets konsistens och smak, och ostens smak. Såna där hemmagjorda pizzor som kompisars föräldrar bjöd på i barndomen var vidriga! Tjockt, torrt bröd och torr fyllning med hushållsost eller nåt annat skit på. Vilken dussinpizza som helst från en hörnpizzeria slår såna hemmagjorda med hästlängder. Som att jämföra en eka med en supertanker.

Jag hade önskat en steg-för-steg-beskrivning av hur man gör en riktig pizzeriapizza. Exakt vilka ingredienser, och ett recept som är så detaljerat att det blir rätt, i synnerhet när det gäller brödet. Sen är det osten som jag tycker är knepig. Jag har testat många ostar hemma, både vanliga hårdostar av olika sorter, svaga som starka, och rivna ostar i påse av olika slag. Närmast har den kommit som är Arla Mozzarella, men ändå inte riktigt hela vägen fram...

Tomatsås, däremot, är lätt att få till så den passar min smak. Olja, tomatpuré, salt, peppar och lite oregano, så blir det mumsigt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
https://www.thecuriouschickpea.com/easy-overnight-pizza-dough/

Länkar ett recept som verkar lovande och liknar den principen som jag använder.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Vi kör mest panpizza-stuket på vanlig bakplåt. Det andra med sten tar för långt tid och så mycket bättre blir det inte. Men det är nästan två skilda rätter, tunnare och knaprigare botten blir det ju på sten.

Två bakplåtar är 4-5 pers så när den andra är i ugnen äter man upp den första. Kör man med sten blir det mycket väntan mellan pizzorna och ofta vill man vänta lite extra för att stenen ska få upp värmen igen

Permalänk
Inaktiv

Så, nu har jag en kalljäst deg på gång i kylen, första gången jag testar.
Kan postar bilder i morgon.

Kan man använda en sådan fyrkantig cementplatta i ugnen som är till gångar mm?
De finns i natursten ochså och kostar runt 30kr st för 400x400x40 mm

Permalänk
Skrivet av Wyver:

@Smasher89:
Det var något liten lokal pizzeria eller var det kotipizza.. överlägset största pizza kedjan i Finland.
det var ju inte direkt brist på pizzerior i Tammerfors centrum. Är ju inget man direkt tänker på när man, ska spontan käka...
Är för den delen inte speciellt bekant med Tammerfors, har sprungit något halvmaraton där och Varit på nöjesparken. Men aldrig bekantat mig desto mera.

tror det var någon lokal pizzeria, var dock 9 år sen så kan ju förändrats en hel del där sen dess, minns att man gick över en väg från en bygdegårdsliknande lokal till något som påminde om ett centrum, men minns desvärre inte mer specifikt.

Permalänk
Medlem

@Olegh:
jag skulle rekommendera att testa Icas Folke. Bra smak som påminner lite om västerbottenost, men till halva priset. jag kombinerar den oftast med mozarella

Permalänk
Medlem

@cyklonen: gillar du napolitansk pizza så kan jag rekommendera denna bok: https://www.adlibris.com/se/bok/pizza-napoletana-jakten-pa-en...

Den är rätt nördig, men mycket bra info gällande värme och annat.

Sen tycker jag även om den här sidan för recept på deg. http://alltompizza.se/
Jag kan rekommendera vitos recept. Han har även en youtube-kanal där han visar en del tips och trix.

Sist men inte minst så är det här en bra artikel med Jonas Cramby som går igenom alla steg för en bra napolitansk pizza
https://www.cafe.se/jonas-crambys-perfekta-pizza-sa-gor-du-de...

Permalänk
Medlem

@anon298854: http://alltompizza.se/vitos-recept/
denna använder jag, kan starkt rekommendera.

Permalänk
Medlem

Tricket att göra en riktigt god pizza oavsett budget är hög värme under mycket kort tid. Det blir ungefär som en pizzeria. Många färdiga pizzor blir alldeles för knapriga och tråkiga. Vill du ha en färdig pizza som är riktigt god då ska du testa Ica pizzor som denna: https://handla.ica.se/handla/produkt/pizza-kebab-510g-ica-id_...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

3 ingredienser som inte hör hemma på en god pizza.

Banan
Curry
Kebabsås.

Ja, inte samtidigt iaf 😁

Permalänk
Medlem

@anon298854: Diverse marksten fungerar rätt bra! Tar lite tid på sig att bli varma bara om de är tjocka men mycket prisvärda!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Nu ser jag att du redan har fått svar men väljer ändå att ge min syn på saken. Jag nämnde inte att bakstålet väger cirka 9kg, medan bakstenen väger max 3. Det medför att bakstålet "håller" längre, men jag drar mig ändå för att baka alltför många pizzor på raken. Till skillnad mot pannkakor är det här första pizzan som blir bäst.

Gourmetstål, modell Classic.

EDIT: Dagens pizza. Jag börjar bli nöjd med pizzorna men det är fortfarande mycket kvar att jobba på när det kommer till att fotografera dem. https://i.imgur.com/IBNfF6X.jpg

Hmm, jo jämför man ett stål på 9Kg mot en sten på 3 så förstår jag att stålet är bättre. Men för en sten med liknande vikt som stålet så borde det bli i alla fall mer likt. De flesta som säljs i köksbutiker och så är ju plattor på typ en halv cm, men butiker som säljer sten har bättre modeller, typ: https://www.stenbolaget.se/pizzasten-baksten.html De som gör gravstenar har ofta spillbitar som de kan slipa till för en billig peng.

Skrivet av cyklonen:

Jag är minimalist när det gäller pizza. Äter endast margherita, dvs bröd, tomat och ost, med krydda. Men hemmagjorda pizzor tycker jag är svåra. Det faller både på brödets konsistens och smak, och ostens smak. Såna där hemmagjorda pizzor som kompisars föräldrar bjöd på i barndomen var vidriga! Tjockt, torrt bröd och torr fyllning med hushållsost eller nåt annat skit på. Vilken dussinpizza som helst från en hörnpizzeria slår såna hemmagjorda med hästlängder. Som att jämföra en eka med en supertanker.

Jag hade önskat en steg-för-steg-beskrivning av hur man gör en riktig pizzeriapizza. Exakt vilka ingredienser, och ett recept som är så detaljerat att det blir rätt, i synnerhet när det gäller brödet. Sen är det osten som jag tycker är knepig. Jag har testat många ostar hemma, både vanliga hårdostar av olika sorter, svaga som starka, och rivna ostar i påse av olika slag. Närmast har den kommit som är Arla Mozzarella, men ändå inte riktigt hela vägen fram...

Tomatsås, däremot, är lätt att få till så den passar min smak. Olja, tomatpuré, salt, peppar och lite oregano, så blir det mumsigt!

Det stora problemet är temperaturen. Det finns inga ugnar riktade mot konsumenter som ger över 500 grader som pizzeriornas. Deg kan man få till och likaså sås, även om alla förstås har sina egna preferenser. Osten på svenska pizzor är egentligen inget speciellt utan snarare tvärtom, gräddost, mild herrgård och liknande är det vanligaste vad jag förstår. Sen är också det mycket en temperaturfråga i mina ögon. Hur bra man får till tempen gör större skillnad för smaken på osten än vilken ost man väljer. Mozzarella är dock väl mesig i smaken då det ju är en färskost, även om den ger en trevlig trådighet, så vill du ha mozzarella så bör du ha en annan ost som ger smak också. Parmesan kan vara ett bra tillskott också men den lägger man på efter grillningen.

Så vill man ha pizza gjord i en ugn så lik pizzeriapizza som möjligt så bör man satsa på att få till en så hög och jämn temperatur som möjligt. För att få till det är en pizzasten bra (gjord av stål, sten eller keramik) och en ugn som kan bli så varm som möjligt det viktigaste. Min förra ugn (bor i hyresrätt) kunde sättas på 325 grader men min nuvarande bara 275 och det har ju försämrat pizzorna en del. Jag försöker kompensera det genom att köra med grill-läget på maxtemp med pizzan så högt upp det går och ugnsluckan något öppen i alla fall emellanåt. Öppen lucka släpper ut ångor men hjälper också till genom att hålla nere temperaturen som ugnens termostat känner så att den fortsätter att brassa på med grillelementen, och pizzan är så nära så den får ju mer värme än termostaten. Andra har hackat ugnars rengöringsprogram för att få till högre temperaturer och så, vilket säkert kan funka men det känns lite väl ambitiöst. Sen kan man förstås köpa ugnar specifikt för pizza eller bakning som ger högre temperaturer, eller bygga en brödugn om man verkligen vill gå all in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, jo jämför man ett stål på 9Kg mot en sten på 3 så förstår jag att stålet är bättre. Men för en sten med liknande vikt som stålet så borde det bli i alla fall mer likt. De flesta som säljs i köksbutiker och så är ju plattor på typ en halv cm, men butiker som säljer sten har bättre modeller, typ: https://www.stenbolaget.se/pizzasten-baksten.html De som gör gravstenar har ofta spillbitar som de kan slipa till för en billig peng.
Det stora problemet är temperaturen. Det finns inga ugnar riktade mot konsumenter som ger över 500 grader som pizzeriornas. Deg kan man få till och likaså sås, även om alla förstås har sina egna preferenser. Osten på svenska pizzor är egentligen inget speciellt utan snarare tvärtom, gräddost, mild herrgård och liknande är det vanligaste vad jag förstår. Sen är också det mycket en temperaturfråga i mina ögon. Hur bra man får till tempen gör större skillnad för smaken på osten än vilken ost man väljer. Mozzarella är dock väl mesig i smaken då det ju är en färskost, även om den ger en trevlig trådighet, så vill du ha mozzarella så bör du ha en annan ost som ger smak också. Parmesan kan vara ett bra tillskott också men den lägger man på efter grillningen.

Så vill man ha pizza gjord i en ugn så lik pizzeriapizza som möjligt så bör man satsa på att få till en så hög och jämn temperatur som möjligt. För att få till det är en pizzasten bra (gjord av stål, sten eller keramik) och en ugn som kan bli så varm som möjligt det viktigaste. Min förra ugn (bor i hyresrätt) kunde sättas på 325 grader men min nuvarande bara 275 och det har ju försämrat pizzorna en del. Jag försöker kompensera det genom att köra med grill-läget på maxtemp med pizzan så högt upp det går och ugnsluckan något öppen i alla fall emellanåt. Öppen lucka släpper ut ångor men hjälper också till genom att hålla nere temperaturen som ugnens termostat känner så att den fortsätter att brassa på med grillelementen, och pizzan är så nära så den får ju mer värme än termostaten. Andra har hackat ugnars rengöringsprogram för att få till högre temperaturer och så, vilket säkert kan funka men det känns lite väl ambitiöst. Sen kan man förstås köpa ugnar specifikt för pizza eller bakning som ger högre temperaturer, eller bygga en brödugn om man verkligen vill gå all in.

Min ugn (och säkert många andras) drar igång grillelementer efter ett par sekunder oavsett temperatur varje gång jag slår på grillfunktionen. Så för mig funkar det att slå av ugnen och sen direkt slå på grillfunktionen igen så går elementen igång en full cykel

Permalänk
Medlem

Kebabpizza med sallad, tomat, gurka och rödlök.
Nuff said

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag beställde mitt stål från https://www.lundgrenab.se/produkt/pizzastal-laga-pizza-tunnbr...
344kr för en skiva på 37x33x0.8cm var det mest prisvärda jag kunde hitta.
Frakten låg dock på 250kr, men om man pratar ihop sig med en vän och beställer två samtidigt så blir fraktkostnaden ändå rätt rimlig.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krillec:

Min ugn (och säkert många andras) drar igång grillelementer efter ett par sekunder oavsett temperatur varje gång jag slår på grillfunktionen. Så för mig funkar det att slå av ugnen och sen direkt slå på grillfunktionen igen så går elementen igång en full cykel

Ja det kan absolut vara ett alternativ. Samtidigt är det ju jobbigare att stå och passa ugnen hela tiden än att låta den stå lite på glänt. Men man slipper förstås problemet med att ha en 300 graders metallbit som sticker ut i köket.

Permalänk
Medlem

Ett tips som jag kör på när jag gör pizza hemma är att förvärma en plåt i ugnen på max temp (min ugn fixar 275'c) innan de är dags att baka pizzan, då slipper man den där degiga bottnen.

Sen ska osten på direkt efter tomatsåsen, ser ofta att folk slänger på osten sist och det blir inte bra.

Min standardost på pizza brukar vara kvibille cheddar i botten och sen toppar jag ihop med tillbehören med en bra mozzarella, alltså inte ica basic...

Sen gör pizzadegen i god tid, helst ett recept där den ska kalljäsas i kylen under natten, har du inte tid med det snabbjäs den medans du värmer upp ugnen genom att utnyttja värmen från spisen och ställ bunken på ett galler på hällen, blir fluffig och knaprig pizzadeg då

tunnskivad chorizo gör sig förbannat bra på pizza, skiva med osthyveln är ett tips, brukar köpa en lufttorkad variant.

Min basic tomatsås är följande:

Passerade tomater / finkrossade tomater
Tomatpure i mängder, typ 1/3 av Passerade / finkrossade.
En skvätt citron/lime
En rejäl skvätt olivolja
En vitlöksklyfta
Lite salt/peppar
Pizzakrydda/Oregano/Basilika tills du skäms.

Pizzeria hacks jag har här i byn är att alltid köpa familjepizza eftersom de bakar med 3 degar och så brukar jag beställa vesuvio + mina favorit toppings, gillar paprika på pizzan t.ex. sen bakar jag bara de bitarna som blir över dagen efter på ett galler i ugnen tills osten börjar bubbla och då blir dom frasiga som bara den.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Ett tips som jag kör på när jag gör pizza hemma är att förvärma en plåt i ugnen på max temp (min ugn fixar 275'c) i nån timme innan de är dags att baka pizzan, då slipper man den där degiga bottnen.

Sen ska osten på direkt efter tomatsåsen, ser ofta att folk slänger på osten sist och det blir inte bra.

Sen gör pizzadegen i god tid, helst ett recept där den ska kalljäsas i kylen under natten, har du inte tid med det snabbjäs den medans du värmer upp ugnen genom att utnyttja värmen från spisen och ställ bunken på ett galler på hällen, blir fluffig och knaprig pizzadeg då

Min basic tomatsås är följande:

Passerade tomater / finkrossade tomater
Tomatpure i mängder, typ 1/3 av Passerade / finkrossade.
En skvätt citron/lime
En rejäl skvätt olivolja
En vitlöksklyfta
Lite salt/peppar
Pizzakrydda/Oregano/Basilika tills du skäms.

Pizzeria hacks jag har här i byn är att alltid köpa familjepizza eftersom de bakar med 3 degar och så brukar jag beställa vesuvio + mina favorit toppings, gillar paprika på pizzan t.ex. sen bakar jag bara de bitarna som blir över dagen efter på ett galler i ugnen tills osten börjar bubbla och då blir dom frasiga som bara den.

Det finns ingen anledning att förvärma en plåt särskilt länge, den går snabbt upp i temperatur (och snabbt ner igen) så om du värmer ugnen med en plåt i så är plåten varm när ugnen är varm.

Permalänk
Medlem

Vill man göra mindre pizzor och inte har sten funkar en gjutjärnspanna bra. Tomatsås brukar jag alltid kallröra det ger en bättre smak.