VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Imponerande, du menar att i stort varenda jäkla enskild siffra/bokstav/tecken för matrix/runout informationen på dina plattor matchar 100% med Discogs databas för alla dina plattor utom en?

Tycker att denna typ av matchning mot Discogs databas är rätt jobbig att utföra både för CDs och LPs men i synnerhet för LP så klart. Förstoringsglas och en bra lampa behövs annars blir man galen. 🙃

Det tog mig över ett år av detaljerade studier att katalogisera skivorna:-)

Permalänk
Skrivet av Krilon:

De va allt en riktig blandkompott, samlat länge? Själv köpte jag första plattan 2019 och de flesta köptes nog in året där på så vart ganska många väldigt fort. Men bara kommit upp i 115st än... hade jag haft oändligt med pengar så hade jag garanterat vart över 500 strecket för länge sen haha

Jag har samlat skivor sedan 70-talet, därav att de flesta skivorna är från den tiden. Samlandet avtog mot slutet av 80-talet. Därefter har jag bara skaffat enstaka skivor. Det är iaf kul att ha dem kvar och kunna bli nostalgisk emellanåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan999:

Jag har samlat skivor sedan 70-talet, därav att de flesta skivorna är från den tiden. Samlandet avtog mot slutet av 80-talet. Därefter har jag bara skaffat enstaka skivor. Det är iaf kul att ha dem kvar och kunna bli nostalgisk emellanåt

Aha, önskar själv jag var född tidigare... hade velat gå på hårdrocks/metal gigen som var på 80 talet, så man hade fått se sina favoriter in the glory days så att säga och kunna köpa LP's som är i princip omöjliga att få tag i idag eller så kostar de en njure och en arm... Älskar att bara lägga på en skiva och sätta mig ner och njuta

Permalänk

Hej, har idag en Luxman PD-210 från 80talet och har nu möjlighet att köpa en Thorens TD105 MKII.
Nu undrar jag om min öron kommer bli gladare med Thorens än Luxman?
Fattar att det hänger mkt på pickup osv, och gissar att Thorens har bättre byggkvalitet.
///Peter

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ljudnisse:

Hej, har idag en Luxman PD-210 från 80talet och har nu möjlighet att köpa en Thorens TD105 MKII.
Nu undrar jag om min öron kommer bli gladare med Thorens än Luxman?
Fattar att det hänger mkt på pickup osv, och gissar att Thorens har bättre byggkvalitet.
///Peter

De är nog ganska likvärdiga, ska du byta till nått så bör du välja nått som inte har nån automatik och som går att uppgradera bit för bit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjihooo nu har min "nya" spelare anlänt!
Återstår att uppgradera Tonarm och pickup framöver och ett bättre Riaa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Tjihooo nu har min "nya" spelare anlänt!
Återstår att uppgradera Tonarm och pickup framöver och ett bättre Riaa.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ahhh, grym

Permalänk
Medlem

Samlingen på Discogs

Skrivet av Krilon:

Provar slänga in en länk till min discogs ifall man vill se vad jag har i min samling hittills

Hade vart kul om fler kanske vill haka på
https://www.discogs.com/user/Krilon90/collection?page=1&sort=artist%2Casc&folder=0

Här är min samling, har dock cirka 50 skivor jag ännu inte orkat lägga in, eftersom det är värsta detektivarbetet att hitta rätt

https://www.discogs.com/user/joakim.gade/collection

Permalänk

Jag är medveten om att jag är ute på hal is nu, men jag vet inte riktigt var tråden ska ligga annars och det handlar ju trots allt fortfarande om musik.

Jag har kommit över ett par hundra (500+) cd-skivor med framförallt rock och hårdrock. Men hur tusan ska jag förvara dessa? Jag behöver en större hylla som är hyggligt måttanpassad för detta fysiska ljudformat.
Jag har dammsugit nätet men hittar inte mycket. På Amazon fanns en jättestor hylla för 1000+ skivor som inte fått några vidare bra omdömen, verkar vara dålig kvalitet.
Ikea Gnedby finns inte att få tag på i Sverige.

Ni vinylälskare har säkert en samling med cd-skivor också. Hur löser ni förvaringen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SadButTrue:

Jag är medveten om att jag är ute på hal is nu, men jag vet inte riktigt var tråden ska ligga annars och det handlar ju trots allt fortfarande om musik.

Jag har kommit över ett par hundra (500+) cd-skivor med framförallt rock och hårdrock. Men hur tusan ska jag förvara dessa? Jag behöver en större hylla som är hyggligt måttanpassad för detta fysiska ljudformat.
Jag har dammsugit nätet men hittar inte mycket. På Amazon fanns en jättestor hylla för 1000+ skivor som inte fått några vidare bra omdömen, verkar vara dålig kvalitet.
Ikea Gnedby finns inte att få tag på i Sverige.

Ni vinylälskare har säkert en samling med cd-skivor också. Hur löser ni förvaringen?

Jag får då svenska träffar om jag söker på cd skåp.
Jag har nått äldre skåp som tar drygt 1000 skivor och så har jag ett gäng Posso cd23 boxar som står i vanliga hyllor och lite överallt...

https://recordsale.de/en/artists/cd-box/albums/in-schwarz-fur...
Det går ju också att ha skivor på ett vanligt hyllplan, en cdbox är 142 mm djup och 150 mm hyllplan är standard så det passar rätt bra om man inte vill specialbygga nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är Holländare som bor i Stockholm och jag har ett par stycken LP skivor (ung.200st) som jag skulle vilja förvara i ett fint skåp. Jag tänker på en toploader, men tycker det är ganska svårt att hitta bra fina betalbara möbler och behöver lite hjälp... Kanske att jag använder fel sökord (googlar mest på lp möbel, skivförvaring, vinyl skåp, sådana ord). Har ni några tips som kostar inte hundratusen kronor? Jag vet om Etsy och Ikea, men finns det mer alternativ? Var har ni köpt era möbler?
Tack!
ps. Jag är ingen DIY-hjälte

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadButTrue:

Jag är medveten om att jag är ute på hal is nu, men jag vet inte riktigt var tråden ska ligga annars och det handlar ju trots allt fortfarande om musik.

Jag har kommit över ett par hundra (500+) cd-skivor med framförallt rock och hårdrock. Men hur tusan ska jag förvara dessa? Jag behöver en större hylla som är hyggligt måttanpassad för detta fysiska ljudformat.
Jag har dammsugit nätet men hittar inte mycket. På Amazon fanns en jättestor hylla för 1000+ skivor som inte fått några vidare bra omdömen, verkar vara dålig kvalitet.
Ikea Gnedby finns inte att få tag på i Sverige.

Ni vinylälskare har säkert en samling med cd-skivor också. Hur löser ni förvaringen?

Beror ju lite på vilken setup man har. Min lösning har varit att rippa dem med min Naim Uniti Core och sen har Core agerat server till min Uniti Atom. De fysiska skivorna är nedpackade i lådor på vinden.
En otroligt smidig och schysst lösning där man får omslag, kan skapa spellistor osv. Nackdelen är väl att det är en ganska dyr lösning. Finns billigare rippare som gör jobbet lika bra, om än kanske inte lika sömlöst om man sitter på andra Naim-produkter.

Edit: Den typen av lösning kräver ju också att du har nån form av nätverkshårddisk och streamer. Men smidigt är det

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

En kompis dömde ut vår synnerligen enkla vinylspelare och påstod att den lätta armen tillverkad i äkta plast saknar motvikt vilket gör att nålen påstås ligga an för hårt mot skivan och det i sin tur nöter ut plattan. För en icke insatt låter det som rent nys, klart det nöter på skivan att spela den med tanke på hur tekniken fungerar, förstår inte hur en så kallad motvikt skulle kunna göra göra det bättre. Möjligen stötkänsligare. Fick intrycket att det nästan skulle handla om vinyl-"svarvning" på riktigt. Har inte hittat några svarspån ännu.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

En kompis dömde ut vår synnerligen enkla vinylspelare och påstod att den lätta armen tillverkad i äkta plast saknar motvikt vilket gör att nålen påstås ligga an för hårt mot skivan och det i sin tur nöter ut plattan. För en icke insatt låter det som rent nys, klart det nöter på skivan att spela den med tanke på hur tekniken fungerar, förstår inte hur en så kallad motvikt skulle kunna göra göra det bättre. Möjligen stötkänsligare. Fick intrycket att det nästan skulle handla om vinyl-"svarvning" på riktigt. Har inte hittat några svarspån ännu.

Kan ej allt om vinyl. De lite bättre spelarna har arm i metall och motvikt. Kan vara det som syftade. Att din spelare var för billig och kanske inte återgav skivans ljud.
Anger trycket på nålen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MadMantiz:

En kompis dömde ut vår synnerligen enkla vinylspelare och påstod att den lätta armen tillverkad i äkta plast saknar motvikt vilket gör att nålen påstås ligga an för hårt mot skivan och det i sin tur nöter ut plattan. För en icke insatt låter det som rent nys, klart det nöter på skivan att spela den med tanke på hur tekniken fungerar, förstår inte hur en så kallad motvikt skulle kunna göra göra det bättre. Möjligen stötkänsligare. Fick intrycket att det nästan skulle handla om vinyl-"svarvning" på riktigt. Har inte hittat några svarspån ännu.

Visserligen är motvikt det vanliga på bättre spelare men det finns spelare som använder fjädrar också och svaret på vad ditt ditt nåltryck är får du genom att mäta det.
Endera skaffar du en nåltrycksvåg eller så ber du en hifibutik kolla det åt dig.
Här är ett exempel på en billig och enkel nålvåg.

https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/blandade-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kan ej allt om vinyl. De lite bättre spelarna har arm i metall och motvikt. Kan vara det som syftade. Att din spelare var för billig och kanske inte återgav skivans ljud.
Anger trycket på nålen.

Så är det säkerligen. Det är en sån där allt i ett-spelare med kassett, cd och skivspelare. Men svårt tro den spelar de gamla vinyler vi har från 70-80 sämre än päronens gamla Ferguson..

Skrivet av mrqaffe:

Visserligen är motvikt det vanliga på bättre spelare men det finns spelare som använder fjädrar också och svaret på vad ditt ditt nåltryck är får du genom att mäta det.
Endera skaffar du en nåltrycksvåg eller så ber du en hifibutik kolla det åt dig.
Här är ett exempel på en billig och enkel nålvåg.
https://cdn.abicart.com/shop/1785/art85/h8375/162838375-origpic-637679.jpg?max-width=1440&max-height=960&quality=70&fmt=avif
https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/blandade-t...

Vore faktiskt kul att kolla. Denna armen känns hur lätt som helst, att skivan skulle skadas av den måste ju vara helt omöjligt. Måste ju ligga an tillräckligt mycket för att kunna följa spåren. Snudd på sugen beställa!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MadMantiz:

Så är det säkerligen. Det är en sån där allt i ett-spelare med kassett, cd och skivspelare. Men svårt tro den spelar de gamla vinyler vi har från 70-80 sämre än päronens gamla Ferguson..

Vore faktiskt kul att kolla. Denna armen känns hur lätt som helst, att skivan skulle skadas av den måste ju vara helt omöjligt. Måste ju ligga an tillräckligt mycket för att kunna följa spåren. Snudd på sugen beställa!

Trycket ska inte heller vara för lågt för då hoppar nålen lätt och "slår till" skivans yta när den landar igen vilket också skadar skivan och dessutom så påverkar det ljudkvaliten om nåltrycket är felaktigt åt nått håll så rätt nåltryck är det som gäller och det har som sagt rätt lite att göra med tonarmens vikt eller om den har motvikt eller inte.
Har du nån odefinierad pickup utan uppgifter i manualen så är det rimligt att tro att den bör ligga mellan 2-5 gram för det är där de flesta pickuper brukar vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.