Permalänk

Trasigt moderkort / PSU / GPU

Hejhopp, min dator i signatur började blåskärma med SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED samt att min DP-kabel började "glappa", så öppnade upp burken och såg att en PCIE-strömkabel var skadad så att den inre metallkabeln var synlig. Misstänker sen att kabeln kortslöt något för efter det så dog GPUn. GPUn skickades då på RMA,
men jag tejpade strömkabeln och köpte ett ersättningskort.

Med det nya kortet inkopplat funkade inte det integrerade wlan-kortet i mobot, och efter några omstarter och ominstallation av windows så började GPU rapportera error 43. Försökte debugga systemet med ytterligare en väns grafikkort, och efter ett par lyckade omstarter utan problem försvann wlan-kortet från operativsystemet igen. Har nu kopplat ur strömmen för att inte ha sönder det tredje grafikkortet.

Andra roliga saker som händer är att BIOS bytte utseende helt plötsligt, och vissa UEFI-partitioner försvann från boot-listan.

Frågan är nu vad som gick sönder. Jag misstänker att PSUn inte mår så bra, men kan inte utesluta moderkortet heller. Vad har ni för tankar?

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Köp ny PSU.
Eller om du redan har ett modulärt nätagg så kan det finnas lösa kablar att köpa. Hade nyligen samma problem med mitt RM850x och löste det genom att köpa en ny, i mitt fall, EPS12V/ATX12V-kabel.