Använder du fps limit?

Permalänk
Medlem

Använder du fps limit?

Jag köpte nyligen nytt grafikkort (rx 5700xt) och började kolla på fps limitern i mjukvaran. Jag satte min limit på 120 fps lite godtyckligt men min skärm klarar bara 60Hz.
Använder ni fps limit? Isåfall hur står den i relation till eran skärms hz?
Uppskattar alla råd och tips

Permalänk
Lego Master

Nej, jag krämar ur så många fps jag kan, med så höga inställningar som är rimligt. Om jag producerar fler fps än jag har "nytta av" så höjer jag grafikinställningarna istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

144hz skärm, limit 147

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Yes, Kör G-sync+V-sync på i Nvidias kontrollpanel sedan sätter jag limit på 3fps under max i spel, i mitt fall 157.

Permalänk
Medlem

144hz skärmar. 142hz limit, ingen vsync

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Eyeless1983:

Yes, Kör G-sync+V-sync på i Nvidias kontrollpanel sedan sätter jag limit på 3fps under max i spel, i mitt fall 157.

Skrivet av HoboCop:

144hz skärmar. 142hz limit, ingen vsync

Varför under max för skärmen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Varför under max för skärmen?

Här finns ”lite” att läsa 😁 https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Permalänk
Medlem

Ja man måste för annars funkar inte g-sync på de spel som är lättdrivna.

Permalänk
Medlem

Om spelet har en inbyggd fps limiter använder jag alltid den för att minska input lag.
FPS limit beror på typ av spel men min skärm körs i 73Hz så brukar maxa de grafiska inställningarna och ställa limit på 75-80 FPS

https://www.youtube.com/watch?v=W66pTe8YM2s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Och ska man sammanfatta mycket kort, så är svaret för att minimera input-lagget

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

280hz skärm med 277 i limit på Counter-strike utan någon sync.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Roger W:

Och ska man sammanfatta mycket kort, så är svaret för att minimera input-lagget

Okej, tackar.
Är det relevant bara vid g-sync, eller även utan?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Okej, tackar.
Är det relevant bara vid g-sync, eller även utan?

Mycket bra fråga! Jag är inte säker om jag ska vara ärlig... (det kan framgå i den där artikeln - jag kommer inte ihåg hela )
Men grundprincipen när man har nån form av sync (inkl vanlig vsync alltså) verkar vara att om du har högre framerate så kommer datorn buffra frames, vilket skapar lagg. Så det borde i teorin gälla vsync också...
Å andra sidan så borde man få problem om man sätter fps limitern för lågt jämfört med skärmens frekvens om man har vanlig vsync. Då borde det bli stutters istället. Man får prova sig fram!

...

Om man kör utan sync alls så skulle jag möjligen sätta en hög limiter bara för att typ vara lite snäll mot grafikkortet och minska risk för coil whine osv vid poänglöst hög framerate. Annars kan den lika gärna få löpa fritt IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, jag krämar ur så många fps jag kan, med så höga inställningar som är rimligt. Om jag producerar fler fps än jag har "nytta av" så höjer jag grafikinställningarna istället.

Jag läste ett argument att det kan vara bra att ha en limit eftersom att grafikkortet får vila i lättare scener och därmed få ner temperaturen vilket gör att den kan boosta mer i krävande scener då kortet blir svalare och kan boosta mer.
Vet inte om det gör någon faktisk skillnad men det låter vettigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Ja, sätter den på min skärms uppdateringsfrekvens. Tycker det är onödigt att trycka ut en massa bildrutor som man aldrig får se. Ett stort plus är att man minskar ljudnivå, värmeutveckling och elförbrukning.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag läste ett argument att det kan vara bra att ha en limit eftersom att grafikkortet får vila i lättare scener och därmed få ner temperaturen vilket gör att den kan boosta mer i krävande scener då kortet blir svalare och kan boosta mer.
Vet inte om det gör någon faktisk skillnad men det låter vettigt tycker jag.

Kan din skärm endast ge 60 Hz/FPS så är det helt meningslöst för ditt grafikkort att rendera 235 FPS eftersom om att 175 FPS av de 235 bara "kastas bort". Då kan du spara energi, och på så vis värme/fläktljud genom att sätta en gräns på 60.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Ja, sätter den på min skärms uppdateringsfrekvens. Tycker det är onödigt att trycka ut en massa bildrutor som man aldrig får se. Ett stort plus är att man minskar ljudnivå, värmeutveckling och elförbrukning.

Skrivet av NodCommander:

Kan din skärm endast ge 60 Hz/FPS så är det helt meningslöst för ditt grafikkort att rendera 235 FPS eftersom om att 175 FPS av de 235 bara "kastas bort". Då kan du spara energi, och på så vis värme/fläktljud genom att sätta en gräns på 60.

Jag prövade att sätta limit 60 (som min skärm har, ingen gsync/freesync) men jag upplevde det lite "släpigt". Vet inte om det bara är inbillning eller inte men det kändes bättre när jag ökade på lite.

Permalänk
Medlem

144 skärm, amd chill på 140

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Brukar sätta limit runt 90 fps. Datorn blir tystare och jag tycker flytet räcker. Spelar inte något competitive. Har en 165hz gsync, men känner att det är overkill för det jag gör.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Japp. Min skärm är 120Hz så jag sätter limit till 120 fps. Jag behöver aldrig mer i spelen jag spelar.
Det minskar input lag, i många spel går grafikkortet svalare och det blir ingen tearing.

För dom som har otur att ha coil whine kan det hjälpa att inte låta fps rusa iväg.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag prövade att sätta limit 60 (som min skärm har, ingen gsync/freesync) men jag upplevde det lite "släpigt". Vet inte om det bara är inbillning eller inte men det kändes bättre när jag ökade på lite.

Jag vet inte om det fortfarande gäller men jag har läst om folk som satt typ 59.98 om dom har 60 Hz skärm. Anledningen varför vet jag inte men det kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

144hz skärm, gsync, 143 fps limit i nvidia settings.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

@NodCommander: dom kastas inte bort, skärmen tar den senaste ritade bilden, genom att köra högre fps så blir upplevelsen "rappare" än om du kör en limited på 60 fps

Jag personligen kan inte köra med limited, står hellre ut med att grafikkortet låter när jag väl spelar än att det känns degigt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Inget limit, fritt blås!
Min personliga åsikt är att vsync/fps cap är skräp just för den enkla anledningen att jag upplever input-lag/inte samma flyt, främst i fps spel.

Permalänk

Kör min skärm i 160 Hz och brukar sätta en gräns på 157 fps i de flesta spel jag kör I vissa spel når jag dock aldrig upp till ens 100 fps..

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Hmm kör ni något externt program för det här? det här går väll inte att ställa in i allt för många spel?

Är det den som följer med "Riva Tuner" typ eller?

Permalänk
Medlem

Jag spelar väldigt sällan spel där input lag är ett problem, så jag kör 1080p 60 Hz låst till 60 fps. Varför? För att jag har ett ITX-chassi, och jag vill att det ska hållas tyst och svalt. Dessutom blir man inte lika sugen på att uppdatera datorn hela tiden som om man har 1440p 144hz och försöker maxa hela tiden

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Testpilot

144Hz (1440p), G-Sync + Fast Sync (V-Sync), sedan 141fps limit med RivaTuner för att hålla Fast+G-sync aktivt hela tiden.

Kört så sedan jag skaffade en G-Sync skärm

Här är lite video(s) på varför jag kör setupen som jag gör (sista är nog mest relevant till varför jag kör en låsning på 141fps när jag har 144hz);

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet inte om det fortfarande gäller men jag har läst om folk som satt typ 59.98 om dom har 60 Hz skärm. Anledningen varför vet jag inte men det kan ju vara värt ett försök.

Det var nog mer under analoga tiden då NTSC körde i just 59.98 och inte exakt 60Hz

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hmm kör ni något externt program för det här? det här går väll inte att ställa in i allt för många spel?

Är det den som följer med "Riva Tuner" typ eller?

Det brukade vara RTSS som gällde för detta.
Numera kan du ställa fps limit i ditt grafikkorts mjukvara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.