Veckans fråga: Vilken är den bästa versionen av Windows?

Permalänk
Medlem

Windows 2000 är det operativsystem jag varit mest nöjd med i förhållande till sin tid. Sen att det kan kännas gammalmodigt idag är en annan sak. Gillade hur det var uppbyggt, kändes mer logiskt än dagens versioner som jag ofta känner är svårnavigerade då de är byggda att förenkla för ovanare användare vilket ofta gör att i ställningar sektionernas upp och blir mindre översiktliga.

Permalänk
Medlem

7 > XP > 2000

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Utav de jag har använt hemma så rankar jag dom:

1. 10
2. 7
3. 8/8.1
4. XP
5. 98
6. 95
7. ME

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag skötte datorerna på ett mindre sjukhus. Med versionerna mellan DOS, W2.1-W98 var det ett ständigt skruvande. Krångel hela tiden. Sedan kom W2000 och det bara fungerade. Det fanns ju NT förstås men där var det också krångel. Så jag röstar på W2000.

Permalänk
Medlem

Svårt val mellan 7 och XP. Valde 7 för att inte vara för mycke bakåtsträvare. Har använt båda idag.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Jag har inte scannat tråden efter tidigare svar till dig, men jag tror det är rätt enkelt: Dom som gnäller på W10 är inte så många, men dom syns i varenda jäkla tråd. Resterande 999 miljoner användare är nöjda och tycker att "senaste är bäst".

"Vocal minority" du vet

Absolut så är det, men minoritetsåsikter brukar ge ganska stora utslag i våra frågor.

D.v.s. de som är extra intresserade av ett ämne brukar ge sig in och se till att svara på vår fråga. De som inte har en särskilt brinnande åsikt i saken hoppar i större grad över. Därför brukar svaren ofta kunna bli väldigt missvisande (i förhållande till majoritetens åsikter) i vissa typer av frågor. Jag förväntade mig att det här skulle vara en sådan fråga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag verkar höra till en minoritet men jag har alltid gillat senaste versionen bäst. Till och med Me och Vista när de var nya. Det har förstås hänt att de har varit aningen struliga i början, framför allt Vista men också XP var rätt trasigt när de släpptes, men det löste sig ganska snabbt. Med nostalgiglasögonen på så tror jag att XP mediacenter edition är det som jag minns som roligast även om förändringarna i vanliga XP var en stor grej när det kom. Kan bero på att jag alltid tyckte XP såg ut som skit i standard med grön blått tema. Men när Longhorn betan kom så hoppade jag på den direkt. Bäst utan att ta hänsyn till nostalgi är förstås tian. Stabilt och modernt.

Det låter som om du borde testa TempleOS. Eller i alla fall läsa lite om det och kolla in det på Youtube. Helknäppa idéer men väldigt smart samtidigt.

Just ja, TempleOS har jag hört om innan någonstans. Väldigt... annorlunda jo.

Permalänk
Inaktiv

Just ja, jag glömmer ofta att Vista hade något speciellt. Utseendet. Det är fortfarande riktigt snyggt, speciellt kombinationen du har på bilden. Minns när Vista släpptes och jag började snegla på hur det såg ut. Sjukt läckert. Testade det. Hatade det.

Vid tidpunkten var jag 100% Linux-användare, förutom en liten virtualiserad XP för att kunna köra Office en utbildning jag gick då krävde). Hade börjat vilja tillbaks till Windows då jag intresserat mig mer för spel och hade lite förhoppningar på Vista. Men icke. Slutade med dual boot, eller om det var trippelboot av XP 32, 64 (vidrig version) och troligen Kubuntu, och när betan av Windows 7 släpptes gick jag över till att köra 7an, uppgradera till fullversion vid lansering och sedan inom ett år fasa ut Linux.

Men ja... Vista, utseendet är daterat, för mig iallafall, men kombinationen tilltalar fortfarande mycket.

Permalänk
Medlem

Windows 7 följt av Windows XP. Windows 10 är en fullständigt katastrof. Hela idén om påtvingade uppdateringar är helt idiotiskt och har orsakat fruktansvärt mycket skada och frustration för tusentals användare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Inte lätt att välja. Har använt alla från 3.1 och framåt (inkl Server), om än i olika grad. Inte direkt haft större problem med någon av dem (knappt ens ME som ändå kördes ett tag på egen maskin).

Generellt är oftast den andra versionen ett tydligt steg upp:
95<98, 2000<XP, Vista<W7, 8<10
Inte minst när det kommit servicepack el reviderad version.

W10 som det diskuteras en del om i tråden är inte dåligt, frånsett telemetrin och lite för frekventa (samt påtvingade) större uppdateringar som påverkar mer än de borde. W10 har allt de tidigare haft och är hyfsat smidigt att hantera i övrigt.
Men ska jag välja en så är det inte lätt att välja mellan det och 7.

Permalänk
Medlem

Efter Vista bar det av utför designmässigt, de (M$) slog rekord i hur illa blev med 7, 8 och även 10 har fortfarande kantiga "tiles" och annat fult som borde åtgärdas så användaren som minns hur det faktiskt var slipper modda rejält för att slippa svårt ögonskav.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Windows 7 följt av Windows XP. Windows 10 är en fullständigt katastrof. Hela idén om påtvingade uppdateringar är helt idiotiskt och har orsakat fruktansvärt mycket skada och frustration för tusentals användare.

Påtvingade uppdateringar med dålig kvalitetskontroll, som de hade en ovanligt dålig runda med för ett par år sen har naturligtvis inte hjälpt på dess rykte - sånt är enkelt att förstöra men svårt att bygga upp igen.

Men ärligt talat: Med tanke på hur värdelösa folk i gemen är på att hålla sin mjukvara patchad förstår jag att man gett upp och helt enkelt tvingar in uppdateringarna om folk ignorerat dem länge nog.

Med det sagt skulle det ju vara rätt trevligt om nästa version av Windows inte kräver omstart för annat än uppdateringar av själva kärnan, och om de bygger en pakethanterare som gör att Windowskatalogen inte har som standardbeteende att växa med tiotals gigabyte över en dators livstid...

Permalänk

7>XP>2000

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

7an är absolut de bästa.
10an har ja nu, endast huvudvärk
uppdaterar när fan den vill och gör program i jobbet oanvändbara, jävla skit OS!!

Permalänk
Medlem

3.11 kryddat med MS-DOS var ju en dröm 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen aldrig haft mycket att klaga på oavsett vad jag har använt men när jag testade 64 bitars Windows XP gick verkligen allt fel och drivrutinsstödet var extremt fattigt.
Annars har jag för det mesta varit nöjd och lyckats fixa de få problem jag stött på enkelt i Windows.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Med W10 kommer det till nya funktioner hela tiden. Jag orkar inte bry mej. Hade en gammal dator vid TV:n för att se play TV. Helt plötsligt börjar den lagga så nu är den utbytt. Tänk om man kunde få en Basic W10 och sedan komplettera med de funktioner man behöver? Har en TV hub med Android och där är det inga problem. En liten dosa bara. Så möjlighet att välja en resurssnål Windows vore bra.

Permalänk
Medlem

Windows 10, körde Linux fram tills det kom, sen 90-tal alltså. Men nu har Microsoft fått ordning på stabilitet och prestanda. Det tog ett tag.

Permalänk
Medlem

Windows 7 helt klart det som fungerat bäst för min del. Förstår inte hur så många kan gilla 10 med reklam i startmenyn, uppdateringar som löser en sak förstör något annat och sen en väldans massa telemetri på det osv osv osv...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sista Windows versionen ja använde var Windows 7 o det var Aug 2017. Sedan dess har datorn varit offline hos farsan i ett förråd p.g.a. flera flyttar. Så var tvungen välja Windows 7.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Windows 7 helt klart det som fungerat bäst för min del. Förstår inte hur så många kan gilla 10 med reklam i startmenyn, uppdateringar som löser en sak förstör något annat och sen en väldans massa telemetri på det osv osv osv...

Inte för att försvara MS (den riktigt stora skandalen här är ju att skiten är inlagd i W10 "Pro" och att det inte finns en motsvarighet till Ultimate - d.v.s vill man ha rent kontrollerat system är det Enterprise som gäller) men det går att fixa.

Således kan man konstatera att W10 Home med allt påtvingat är rätt hemskt medan debloatad Enterprise eller någon LTSC-utgåva inte lider av samma problematik. Grejen är att vi talar om ett operativsystem som å ena sidan kan vara frustrerande med de problem du nämner men som i rätt version med rätt konfiguration inte lider av det.

Det är dock inte helt okomplicerat heller: Datorkunskapsnivån hos befolkningen är sådan att MS känner sig "tvingade" att ha automatiska uppdateringar påslaget i Home samtidigt som det självfallet finns en teori om att reklam är fullt godtagbart eftersom folket vant sig vid det via mobilplattformar och dito reklamfinansierade appar. Således blir denna W10-version som den blir. Samtidigt blir det hönan-och-ägget, d.v.s om MS släpper ett system som funkar som Enterprise eller W7 Ultimate blir det gnäll av det skälet (användarna installerar inte uppdateringar för att de inte förstår vikten av dem o.s.v) och när de har automatiska uppdateringar gnälls det på det.

Windows 10X lär kunna fixa till delar av problematiken (idealet vore troligen att Home Edition ersätts av 10X och att Pro-versionen städas upp - helst borde Pro bli Enterprise för privatbruk, annars att Ultimate återinförs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

1. Windows Server
2. Windows 10
3. Vista

XP var/är det absolut sämsta någonsin från Microsoft, tätt följt av Windows 7.

Oj vad våra uppfattningar skiljer sig 😄

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Klart den senaste är bäst 😇😎😁. Bara nostalgi eller nörderi som får er att tro annat. Windows 7 möjligtvis då det var i princip noll krångel med den. Såvitt jag kommer ihåg 😇

Håller inte med. Har haft massor med krångel med Windows 10 och det var det som till slut fick mig att köra Linux på heltid.

Bla a har det varit uppdateringar som ändrar inställningar för när den får uppdatera, så att jag igen kommer till en omstartad dator där allt är borta, fast jag stängde av att den skulle köra uppdateringar själv. Sedan har vissa uppdateringar förstört operativsystemet så det inte går att boota, inte bara det, det förstörde också min Linux boot så det inte heller gick att starta. Även när uppdateringarna fungerar som de ska fungerar det ju jättedåligt med krav på omstart. Visst, så var det även i tidigare Windows versioner men det var inte lika ofta.

Sedan är det en massa meck med att stänga av saker som jag inte tycker Microsoft ska lägga sig i, och varför frågar min stationära dator mig öht om telefonkontakter och GPS? Hatar att hälften av allt flyttats ut till "mobil-interfacet" och hälften av inställningarna ligger på gamla ställen.

Permalänk
Inaktiv

XP var en mardröm ur säkerhetssynpunkt så förstår inte riktigt varför folk skriver det.

Win7 hade sina brister med.

Win10 2004 fungerar helt ok.

Sämsta någonsin måste varit Windows ME, Vista, 8

Permalänk
Medlem

Vad är det som folk tycker är så bra med Win10,
vilka saker,punket, argument?

<sarkasm> (Och om möjligt ett utdrag ur er psykanalys?) </sarkasm>

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@anon300311: Allt var en mardröm ur säkerhetssynpunkt på den tiden, så inte riktigt isolerat till XP.

Var kan man få tag i Longterm support versionen eller annan som man inte blir tvingar att uppdatera?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

Vad är det som folk tycker är så bra med Win10,
vilka saker,punket, argument?

<sarkasm> (Och om möjligt ett utdrag ur er psykanalys?) </sarkasm>

Framför allt är det väldigt stabilt. Stabiliteten har förstås förbättrats löpande genom alla releaser (och de flesta uppdateringar) sedan Vista, men tian är stabilare än någonsin. På mina maskiner, vilket är ganska många många med alla jobbdatorer och så, så har jag fått kanske två-tre bluescreens totalt sett på rätt många år nu. Sjuan var rätt stabil men där fick jag åtminstone ett par tre bluescreens per år och maskin. Åttan var också rätt stabil men den användes inte så länge.

Sen gillar jag gränssnittet. Startmenyn i sig lägger jag inte så mycket vikt vid då den inte har något direkt syfte för mig sedan den blev sökbar, men Win + X-menyn är väldigt trevlig exempelvis. I övrigt känns det modernt och stilrent. Gamla kontrollpanelen verkar uppskattas av många men i mina ögon är den rejält föråldrad. Grupperingarna är ologiska och det är inte smidigt att behöva leta bland ett hav av ikoner efter vad man nu är ute efter. Sen borde förstås alla inställningar ligga i det moderna gränssnittet och inte kontrollpanelen, men vi närmar ju oss det allt mer med varje uppdatering. För mig var det månader sedan jag behövde öppna kontrollpanelen hemma (på jobbet händer det dock ibland).

WSL använder jag inte mycket men de få gånger jag behöver det så är det förstås guld värt. Annars har ju hela konsol-upplevelsen förbättrats markant, med mer powershell exempelvis, och nästa konsol-applikation ser väldigt lockande ut med tabbar och sånt som tredjepartsalternativ har haft länge.

Gamebar är trevlig. Jag använder den inte i spel direkt men det är grymt att kunna spela in skärmen utan tredjepartsprogram och utan watermarks.

Telefonintegrationen är bra även om den för mig gärna hade fått vara mer omfattande.

OneDrive-integrationen uppskattas också. Dokument, bilder och så synkas automatiskt och funktionaliteten kring screenshots är väldigt trevlig.

Foto-appen är också trevlig och den visar OneDrive-foton utan att de behöver sparas lokalt, dessutom även på XBox.

Film och TV uppskattas också. Vi närmar oss att slippa installera tredjeparts videospelare allt mer, med stöd för alla vanliga videoformat och så. Enda orsaken för mig att installera något annat är att kunna öppna video packat i exempelvis rar-filer utan att behöva packa upp dem.

Jag uppskattar också tvingade uppdateringar. Inte för min egen del så mycket då jag startar om datorn emellanåt ändå, men för familjemedlemmar och liknande som jag behöver supporta. Skönt att slippa börja varje support med att installera en väldig massa uppdateringar liksom, och dessutom har det tillsammans med stabiliteten gjort att mängden support har minskat väldigt kraftigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Framför allt är det väldigt stabilt. Stabiliteten har förstås förbättrats löpande genom alla releaser (och de flesta uppdateringar) sedan Vista, men tian är stabilare än någonsin. På mina maskiner, vilket är ganska många många med alla jobbdatorer och så, så har jag fått kanske två-tre bluescreens totalt sett på rätt många år nu. Sjuan var rätt stabil men där fick jag åtminstone ett par tre bluescreens per år och maskin. Åttan var också rätt stabil men den användes inte så länge.

Sen gillar jag gränssnittet. Startmenyn i sig lägger jag inte så mycket vikt vid då den inte har något direkt syfte för mig sedan den blev sökbar, men Win + X-menyn är väldigt trevlig exempelvis. I övrigt känns det modernt och stilrent. Gamla kontrollpanelen verkar uppskattas av många men i mina ögon är den rejält föråldrad. Grupperingarna är ologiska och det är inte smidigt att behöva leta bland ett hav av ikoner efter vad man nu är ute efter. Sen borde förstås alla inställningar ligga i det moderna gränssnittet och inte kontrollpanelen, men vi närmar ju oss det allt mer med varje uppdatering. För mig var det månader sedan jag behövde öppna kontrollpanelen hemma (på jobbet händer det dock ibland).

WSL använder jag inte mycket men de få gånger jag behöver det så är det förstås guld värt. Annars har ju hela konsol-upplevelsen förbättrats markant, med mer powershell exempelvis, och nästa konsol-applikation ser väldigt lockande ut med tabbar och sånt som tredjepartsalternativ har haft länge.

Gamebar är trevlig. Jag använder den inte i spel direkt men det är grymt att kunna spela in skärmen utan tredjepartsprogram och utan watermarks.

Telefonintegrationen är bra även om den för mig gärna hade fått vara mer omfattande.

OneDrive-integrationen uppskattas också. Dokument, bilder och så synkas automatiskt och funktionaliteten kring screenshots är väldigt trevlig.

Foto-appen är också trevlig och den visar OneDrive-foton utan att de behöver sparas lokalt, dessutom även på XBox.

Film och TV uppskattas också. Vi närmar oss att slippa installera tredjeparts videospelare allt mer, med stöd för alla vanliga videoformat och så. Enda orsaken för mig att installera något annat är att kunna öppna video packat i exempelvis rar-filer utan att behöva packa upp dem.

Jag uppskattar också tvingade uppdateringar. Inte för min egen del så mycket då jag startar om datorn emellanåt ändå, men för familjemedlemmar och liknande som jag behöver supporta. Skönt att slippa börja varje support med att installera en väldig massa uppdateringar liksom, och dessutom har det tillsammans med stabiliteten gjort att mängden support har minskat väldigt kraftigt.

Jag tycker att stabiliteten har backat rejält med win 10 jämföret med win 7 för det trasiga systemet med uppdateringar tvingar datorn till ofrivilliga omstarter ganska ofta, uppdateringarna skulle inte ha behövts alls om systemet vore gjort på rätt sätt och uppdateringar ska verkligen inte behöva tvina datorn att starta om.
Antalet rena blåskärmar har minskat men stabiliteten sett som hur länge datorn kan vara i kontinuerlig drift har då definitivt inte blivit bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att stabiliteten har backat rejält med win 10 jämföret med win 7 för det trasiga systemet med uppdateringar tvingar datorn till ofrivilliga omstarter ganska ofta, uppdateringarna skulle inte ha behövts alls om systemet vore gjort på rätt sätt och uppdateringar ska verkligen inte behöva tvina datorn att starta om.
Antalet rena blåskärmar har minskat men stabiliteten sett som hur länge datorn kan vara i kontinuerlig drift har då definitivt inte blivit bättre.

Tja då har vi olika definition på stabil helt enkelt. Risken för att jag ska förlora data är minst hittills på W10 för det kraschar inte och startar inte om utan förvarning, inte så som jag använder det i alla fall. Men jag har heller inga enheter (med konsumentversion av Windows) som måste vara igång hela tiden. Får jag en notifikation om att uppdateringar är redo att installera eller vad de nu säger, så installerar jag dom när jag är färdig med datorn för dagen eller stunden. Det tar liksom ingen extra tid att klicka på "Uppdatera och stäng av" istället för Strömsparläge eller Stäng av.

På jobbet är det värre dock, men det har ju att göra med kompetens (eller kanske prioriteringar) hos de som driftar vår IT snarare än dumheter i Windows. Vi ligger typ två år eller arton månader efter hela tiden, men när de väl bestämmer sig för att trycka ut uppdateringar är det plötsligt extremt bråttom och de måste installeras samma dag. På samma sätt anser de att det är smart att köra viruskoll varje dag klockan tio, för det är ju ingen som jobbar klockan tio på förmiddagen liksom, och dessutom återställer de mina undantag från viruskollen (kodmappar främst) innan dess varje dag så kollen tar minst 40% av CPU i flera timmar.

Permalänk
Medlem

Jag som använder mycket udda kringhårdvara i musikgenren uppskattar att Windows 10 har typ 0 problem med drivrutiner, med alla tidigare Windows versioner korrensponderade jag med drivrutinsutvecklarna på dom olika hårdvaru tillverkarna för att få fungerande drivrutiner. Har inte behövts med Windows 10.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||