AMD avtäcker Threadripper Pro-serien tidsexklusivt för Lenovos arbetsstationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skulle ju då innebära allcore på 4,6GHz som är max för 3900X i ensamma trådar.

Klarar ens kislet av sådan koncentrerad värme?

Med flytande kväve eller liknande kan man säkert nå upp i 300+ W på 12 core, men känns inte så troligt här.

Mer troligt är att det är lättare att ha samma krav på alla och att 280W inte visar på strömförbrukningen alls...

Ja, frekvensen på 18W/core är högre än vad dessa Threadrippers klarar, men det är fortfarande osäkert vad uncore drar när man fördubblar minne och PCIe. Hittar ingen mer detaljerad info på vad EPYC's uncore drar. Men med 18W/core och med 3960X's uncore kommer man upp i 290W, så redan här behöver man dra ner på frekvenserna lite. Drar uncoren lite mer, så sänks nog frekvenserna till just vad 3945WX har.

Även om man "bara" kommer upp i 260W eller så, så är det för liten skillnad för att man ska orka bry sig om att sätta olika TDP på CPUerna. Så 280W TDP är helt rimligt även för den 12-kärniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ja, frekvensen på 18W/core är högre än vad dessa Threadrippers klarar, men det är fortfarande osäkert vad uncore drar när man fördubblar minne och PCIe. Hittar ingen mer detaljerad info på vad EPYC's uncore drar. Men med 18W/core och med 3960X's uncore kommer man upp i 290W, så redan här behöver man dra ner på frekvenserna lite. Drar uncoren lite mer, så sänks nog frekvenserna till just vad 3945WX har.

Även om man "bara" kommer upp i 260W eller så, så är det för liten skillnad för att man ska orka bry sig om att sätta olika TDP på CPUerna. Så 280W TDP är helt rimligt även för den 12-kärniga.

Bara för att vara tydlig, 3900X har två kanaler minne och 32(?) PCIe vilket är en fjärdedel av Epyc, så uncore och sånt borde vara 4x högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara för att vara tydlig, 3900X har två kanaler minne och 32(?) PCIe vilket är en fjärdedel av Epyc, så uncore och sånt borde vara 4x högre

Fast nu har jag inte pratat om 3900X's uncore, utom i allra första meningen när jag egentligen pratade om kärnorna. Men du har rätt, EPYC's uncore är i stort sett bara fyra gånger en AM4 Ryzens uncore. Så 4*20W blir 80W, vilket är väldigt samma som det jag räknade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Fast nu har jag inte pratat om 3900X's uncore, utom i allra första meningen när jag egentligen pratade om kärnorna. Men du har rätt, EPYC's uncore är i stort sett bara fyra gånger en AM4 Ryzens uncore. Så 4*20W blir 80W, vilket är väldigt samma som det jag räknade med.

Jag sade inte att någon hade fel, bara ville vara säker att allt var sätt. Du pratade om en dubblering och jag läste det som vs 3900X, men kanske fel av mig.

Jag tror som sagt inte att 280W är den faktiska strömförbrukningen utan bara vad en kylare minst måste klara för att inte bränna en processor på sockeln. En 64-core kan säkert dra norr om 500 om den känner för det, och om du inte använder PCIe på den 12-kärniga, och bara två minneskanaler så lär den dra långt under 280W. Beror troligen helt på konfigurationen. Kör man 32st maxade PCIe4 NVME diskar så lär det spåra i strömförbrukning helt klart