Behöver råd och tips till min to do lista när man installerar en dator för första gången

Permalänk
Inaktiv

Behöver råd och tips till min to do lista när man installerar en dator för första gången

Hej. Jag har gjort en lista och är jätte osäker på en sak. Jag vet inte så mycket om BIOS SETTNINGS om vad som är nödvändigt att ställa in innan man installerar windows. Den andra saken jag är osäker på är ifall jag ska använda ACHI eller RAID till min SSD där jag har OS och ska jag använda samma sak på HDD där dokument, spel osv lagras? Min lista finns här nedanför, ifall ni har tips och råd på vad jag kan lägga till som skulle vara jättebra, då skulle jag bli tacksam!

STEP 1: BIOS SETTNINGS
BIOS: Harddrivers: RAID OR ACHI?
Uppdatera BIOS med M-Flash

STEP 2: Installera Windows.

Step 3: Installera drivrutiner med mera.
Windows uppdateringar
Processor drivrutin
Grafikkort drivrutin
Mus och tangentbord drivers
Ljud drivers med mera.

Step 4: Inställningar för Windows
Tröga tangenter: SET OFF.
Mouse sensivity 0.6.
Tangetbordsspeed: FAST AS POSSIBLE.
Skärmsläckare: SET TO NEVER SHOW!
Energiinställningar: SET TO NEVER REST!

STEP 5: Performance test to check that everything is running and
are okey!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Eftersom du undrar hur man ska göra, så tycker jag du ska låta allt vara på det förinställda.
Låt sata vara i AHCI. Har du NVME-disk så spelar den inställningen ingen roll.

Efter att du installerat Windows är den enda drivrutinen du behöver egentligen bara grafikkortets, resten hittar windows själv (windows kommer ju hitta drivrutiner för grafikkortet, men du kommer inte få det senaste).

Vad gäller mus/tgb så kanske det finns speciell mjukvara för särskilda funktioner, t.ex. iCue eller Razer Synapse och så. Kringutrustninge kommer funka, men mjukvaran är mest för finlir och ställa RGB och annat.

Det ingbyggda ljudkortet kommer funka ur lådan efter windowsinstallation, även externa ljudkort. "Drivrutinerna" är oftast bara extra mjukvara för 3d-inställningar och så vidare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tillse att iaf ha senaste drivrutinerna från moderkortstillverkaren och för grafikkortet på usbmminnet redan vid installation, du kommer behöva dessa direkt efter. Gärna ett tredjeparts virusskydd också (Dock ej nödvändigt)

En disk i vid installation, ingen nätverkskabel i.
Starta instllation och följ instruktioner.
Installera drivrutiner och starta om
anslut nätverkskabel och uppdatera Windows