Permalänk
Medlem

Skriva hyreskontrakt på distans

Hej!

Till hösten ska jag till Linköping och studera. Nu när jag söker boende så slog dig mig, om det finns några bra tjänster för att skriva kontrakt utan att behövas träffas, med exempelvis bankid. Har ni några tips som gör kan göra avtalet lite tryggare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du verkligen skriva ett hyreskontrakt på en bostad du aldrig sett?

Permalänk
Medlem

@HerrGw: Har jag förstått frågan korrekt så finns det flera tjänster för digital signering. T.ex. https://elektronisksignering.se/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vill du verkligen skriva ett hyreskontrakt på en bostad du aldrig sett?

Jag var lite snabb i min beskrivning. Jag ska titta på en studentlägenhet på distans, dvs en digital visning. Då var min tanke att man kanske hade kunnat skriva på med någon smidig tjänst som gör det tryggt för båda parter!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

@HerrGw: Aldrig varit ett problem för mig att få ett kontrakt skickat, signera och skicka tillbaka när det gäller seriösa hyresvärdar.

Permalänk
Medlem

Har flyttat ganska långt 3 gånger. Och har aldrig varit något problem att vänta med att skriva på kontraktet tills man kommer och hämtar nycklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Jag var lite snabb i min beskrivning. Jag ska titta på en studentlägenhet på distans, dvs en digital visning. Då var min tanke att man kanske hade kunnat skriva på med någon smidig tjänst som gör det tryggt för båda parter!

Om det är via studentbostäder kan du teckna avtalet digitalt på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Som andra redan har påtalat så är det ett problem som inte existerar. Har du fått lägenheten så har du fått den. Det är inte den som signerar/skriver på avtal först som vinner och får kontraktet.

Permalänk
Entusiast

Min nuvarande hyresvärd körde faktiskt med signering via posten trots att jag befann mig i samma stad (Linköping)! Så det är antagligen inga problem att be om det vid behov. Däremot kan jag tänka mig att alla hyresvärdar inte gillar elektronisk signering av olika anledningar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer, det ger en lite kött på benen i denna djungel. Återigen, tack!

Ha en bra sommar!
Gustaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

När jag flyttade förra gången så signerade jag kontraktet med bank id.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production