Permalänk
Medlem

Spelmotor för 2d top-down rpg?

Tänkte höra om någon kan rekommendera den stabil och trevlig motor för att utveckla enkla top down RPGs? Alltså enklare saker i 2D, som i klassiker likt Zelda och Shining Force. Gärna med stöd för mobil, så att jag kan imponera på dottern som anser att mobilspel trumfar "riktiga" (🙄).

Jag skulle föredra en motor som är populär och har funnits länge på marknaden, så att tutorials finns i överflöd och lösningar på de flesta problem redan finns på olika utvecklarforum.

Nämnvärt är att jag är senior java-utvecklare med fokus på webb, så jag räds inte programmering (jag har rent av kodat några enklare plattformar från grunden samt förkovrat mig i pathing och liknande). Med det sagt vet jag också hur lång tid det tar att lära sig nya APIer och arbetsflöden varför jag gärna ser tips på motorer där less is more. D.v.s. har jag inga problem med att välja något där man får mycket gratis även om det innebär att jag måste tumma på customisation.

Förtydligande att jag är ute efter något mer retro/2d, inte modern 3d
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hmm, är väl ändå inga större svårigheter att uppnå den effekten med t.ex. Unity?

Permalänk
Medlem

Unity är väl det smidigaste. Sen finns även den lite nyare Godot men den har jag aldrig provat själv.
Unity däremot är 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@soir @pamudas Sorry, jag var inte helt tydlig. Menar en spelmotor i 2D, som i de gamla pixelfesterna Zelda och Shining Force. Så en motor som är lite retro, antar jag?

(Unity har jag för övrigt lekt runt i, trevligt värre! Även om jag är bättre i UE)

Visa signatur