Permalänk
Medlem

Spelmotor för 2d top-down rpg?

Tänkte höra om någon kan rekommendera den stabil och trevlig motor för att utveckla enkla top down RPGs? Alltså enklare saker i 2D, som i klassiker likt Zelda och Shining Force. Gärna med stöd för mobil, så att jag kan imponera på dottern som anser att mobilspel trumfar "riktiga" (🙄).

Jag skulle föredra en motor som är populär och har funnits länge på marknaden, så att tutorials finns i överflöd och lösningar på de flesta problem redan finns på olika utvecklarforum.

Nämnvärt är att jag är senior java-utvecklare med fokus på webb, så jag räds inte programmering (jag har rent av kodat några enklare plattformar från grunden samt förkovrat mig i pathing och liknande). Med det sagt vet jag också hur lång tid det tar att lära sig nya APIer och arbetsflöden varför jag gärna ser tips på motorer där less is more. D.v.s. har jag inga problem med att välja något där man får mycket gratis även om det innebär att jag måste tumma på customisation.

Förtydligande att jag är ute efter något mer retro/2d, inte modern 3d
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hmm, är väl ändå inga större svårigheter att uppnå den effekten med t.ex. Unity?

Permalänk
Medlem

Unity är väl det smidigaste. Sen finns även den lite nyare Godot men den har jag aldrig provat själv.
Unity däremot är 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@soir @pamudas Sorry, jag var inte helt tydlig. Menar en spelmotor i 2D, som i de gamla pixelfesterna Zelda och Shining Force. Så en motor som är lite retro, antar jag?

(Unity har jag för övrigt lekt runt i, trevligt värre! Även om jag är bättre i UE)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Unreal Engine, finns en template färdig för top down dessutom.
Kodningsvis är det C++ som gäller men deras blueprint är verkligen intuitivt och det är fullt rimligt att koda spel helt utan C++

Unity använder C#, iom att du är java van så kan detta ev. vara ett bra alternativ för dig.

Båda har bra market place, eftersom jag använder UE så kan jag nämna att det finns bra gratis content och varje månad släpps 5 - 10 gratis content per månad.

Båda har väldigt många och bra tutorials, gratis som betalt. (om du är ute efter en betald för UE kan jag rekommendera Tom Looman)

Lycka till

edit: om du vill ha 2d så har UE även en "paper2d" funktion och template till den. Förvisso är template:en en plattforms template men det är bara att stänga av gravitationen och justera kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

@soir @pamudas Sorry, jag var inte helt tydlig. Menar en spelmotor i 2D, som i de gamla pixelfesterna Zelda och Shining Force. Så en motor som är lite retro, antar jag?

(Unity har jag för övrigt lekt runt i, trevligt värre! Även om jag är bättre i UE)

Ööh?
Kör unity, släng på otroligt lågres textures så får du en "pixel fest". Ser inte riktigt vad du är ute efter, det är ju du som sätter stilen på ditt spel, inte motorn 😅

Ännu lättare är ju bara att fixa pixel-art sprites så får du det rätt direkt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Om du är ute efter en motor som specifikt är gjord för 2D och har ett stort community är GameMaker möjligtvis det bästa alternativet. Finns äldre GM 1 samt senare GM 2. Kostar dock en slant till skillnad ifrån exempelvis Unity.
Har själv enbart använt första versionen men det var rätt nice, enkelt men rätt kraftfullt upplägg skulle jag säga, det mesta finns färdigt i någon form, ett generiskt gameobject, eget scriptspråk (påminer om hur Python/Lua är till ytan), pathfinding/shaders finns.
Går att ladda ner fulla versioner där man inte kan spara projekt utan en licens har jag för mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kör unity, släng på otroligt lågres textures så får du en "pixel fest". Ser inte riktigt vad du är ute efter, det är ju du som sätter stilen på ditt spel, inte motorn 😅

Ännu lättare är ju bara att fixa pixel-art sprites så får du det rätt direkt

Har googlat lite nu och ser att man faktiskt kan göra spel i 2d i Unity. Det hade jag inte den blekaste aning om, trodde att den enbart var för modernare 3d-historier.

Då ska jag läsa på lite där. Det är ju trots allt en motor som jag är bekant med, om än inte för det här ändamålet.

Vad jag menade att jag var ute efter var annars någon motor som enbart är till för enklare 2d-spel. Tänkte att en sådan eventuellt skulle vara mer avskalad än en fullblodshingst som Unity (eller UE för den delen).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Har googlat lite nu och ser att man faktiskt kan göra spel i 2d i Unity. Det hade jag inte den blekaste aning om, trodde att den enbart var för modernare 3d-historier.

Då ska jag läsa på lite där. Det är ju trots allt en motor som jag är bekant med, om än inte för det här ändamålet.

Vad jag menade att jag var ute efter var annars någon motor som enbart är till för enklare 2d-spel. Tänkte att en sådan eventuellt skulle vara mer avskalad än en fullblodshingst som Unity (eller UE för den delen).

Går absolut, unity har en riktigt grym 2d-variant med Sprite editor och tilemap editor 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB