Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorbygge: Installera windows

Permalänk

Datorbygge: Installera windows

Hej,
Jag ska nu bygga en ny dator och därefter installera operativsystem på den.
Jag har ingen CD-läsare utan tänkte köpa en windows 10 home nyckel på Kinguin.

Det jag inte är helt hemma på är hur jag ska installera det på den nya datorn.

- Hur ser det ut när jag startar den nya datorn utan något OS installerat?
- Hur installerar jag OS på den nya burken?

Tack

Permalänk

När du startar upp den första gången går du in i BIOS och väljer usb-stickan som startenhet. som du såklart har satt i.
En SSD i och ingen nätverkskabel i. Då får du valet att använda dig av en lokal anv.profil. Det är så jag gör iaf. Det är ganska förklarande installationsprogram så det är nog inga problem.

Annars får du skriva här igen! Lycka till

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

Sök på nyinstallation Windows 10 så kommer du hitta information på Microsoft hemsida. Där finns alla nödvändiga filer som du behöver lägga in på USB-stickan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hur det ser ut beror på vilket moderkort du köper, vanligtvis trycker man F2 eller DEL när datorn startar för att komma in i det inbyggda konfigureringsgränssnittet för datorn, där du ibland kan behöva ställa om boot-enhet och liknande, se video:

På din gamla dator laddar du först ner "verktyget för medieskapande" från Microsoft och skapar ett Windows 10 installationsmedia. Du behöver en (tom) USB-disk eller sticka, följ instruktionerna på länken nedan:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du behöver ingen licens under tiden du installerar, men du kommer nog att vilja köpa det senare.