System för att styra utomhusbelysning

Permalänk
Medlem

System för att styra utomhusbelysning

Jag är letar efter ett sätt att styra utomhusbelysningen. Dels ett skymningsrelä men även rörelse sensor. Det ska täcka hus och fristående garage med flera rörelsesensorer och då kunna tända fasad eller spotbelysning på både garage och hus. Helst ska jag kunna välja scenario hur och vilka lampor som tänds/släcks. Finns det ett system som klara dels det och avståndet. Har ca 30 meter mellan bortersta hörnet på huset och garaget.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Jag är letar efter ett sätt att styra utomhusbelysningen. Dels ett skymningsrelä men även rörelse sensor. Det ska täcka hus och fristående garage med flera rörelsesensorer och då kunna tända fasad eller spotbelysning på både garage och hus. Helst ska jag kunna välja scenario hur och vilka lampor som tänds/släcks. Finns det ett system som klara dels det och avståndet. Har ca 30 meter mellan bortersta hörnet på huset och garaget.

absolut, z-wave utan problem, zigbee funkar med (jag gillar dock inte zigbee då det kan störa wifi)
absolut smidigast är att du köper dig en vera plus, sedan ett par sensorer och några qubino brytare, med dessa kan du även sätta brytare.
nu kan du skapa skapa scener som du vill och det körs lokalt (inget krav på internet anslutning)
personligen älskar jag vera plus mot HA (homeassistant) man får ett sjukt stabilt system som stödjer varenda sak du kan tänka dig.

personligen kör jag dock änsålänge, vanliga sensorer ute, 3st med olika tider och ljuskänslighet + brytare med timer så du behöver inte gå på smartasaker för att åstadkomma detta igentligen. fördelen med icke smarta sensorer är att du slipper batteri (går dock ta sig runt med smart sensorer med.)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: tack för svaret. Var kan man läsa på mer om z-wave?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

@aragon: tack för svaret. Var kan man läsa på mer om z-wave?

https://www.zwavesverige.se/vad-ar-z-wave

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Egentligen vill jag ha ett system som styr sig självt med minimum av underhåll efter jag satt inställningar. Sen blir det iofs intressant med smartlås, kameror och så. Det jag funderar på är hur stabilt systemet är och om det återstartar utan problem efter strömavbrott. Vera plus med HA på RP eller NUC är väl beroende av wifi och internet slocknar det och inte återstartar vad händer då? En vera plus har sitt eget meshnät utan behov av wifi eller internet vad jag förstår Nån som har erfarenheter?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Z-wave nätverket är inte i sig beroende av nätverk eller internet, har ingen egen erfarenhet av just Vera produkter men om du lägger din logik för styrningen i Vera plus så borde du inte behöva någon nätverks/internet till den (möjligtvis om man använder extra funktioner så som sol-upp/nergång), men om du använder Vera som en "dum" gateway till HA behöver du förstås en nätverksanslutning.
Återstart efter strömavbrott borde inte vara några problem, beror lite också på hur allt är inställt och programmerat.

Permalänk
Medlem

Hue har en rörelse sensor för utomhusbruk.
Har du armaturer med e27 eller gu10 på det skulle jag gå på Hue/trådfri med philips hub.

Sedan finns en (ganska klumpig) osrambrytare för utomhusbruk också.

Permalänk
Medlem

Köp inte en vera i dagsläget. Framtiden är verkligen oviss, då de officiellt redan gått ut med att OS kommer att försvinna och ersättas med Ezlo. Troligtvis försvinner då alla integrationer.

Jag skulle föreslå en Hubitat Elevation. De har precis lanserat en ny Hub som har det nya Z-wave 700 serien chippet. Jag har själv två st Vera som jag kommer att ersätta med Hubitat. Med Hubitat får du då även Zigbee, så du kan välja om du vill använda Zigbee eller Z-wave.
Hubitat är helt lokal och inte beroende av internet för att fungera.

Använd Zigbee kanal 15 eller 20 så slipper du störningar med Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Köp inte en vera i dagsläget. Framtiden är verkligen oviss, då de officiellt redan gått ut med att OS kommer att försvinna och ersättas med Ezlo. Troligtvis försvinner då alla integrationer.

Jag skulle föreslå en Hubitat Elevation. De har precis lanserat en ny Hub som har det nya Z-wave 700 serien chippet. Jag har själv två st Vera som jag kommer att ersätta med Hubitat. Med Hubitat får du då även Zigbee, så du kan välja om du vill använda Zigbee eller Z-wave.
Hubitat är helt lokal och inte beroende av internet för att fungera.

Använd Zigbee kanal 15 eller 20 så slipper du störningar med Wifi.

det kommer en ny version som heter ezlo secure med 700chipet, nja att pluginen försvinner tror jag inte är jättestor risk då det finns en 3part marknad om du kör in altui, sedan är veras zigbee stöd helt klar bättre än vad många tror, alla enheter jag testat går att får in utan större problem (till och med billiga china saker) och att man kan köra in rfxtrx är värt mycket då sensorerna är sjukt billiga. dock talade jag med en utvecklare som menar på att man funderar på att köra in ezlo på befintliga vera med. Personligen hoppas jag inte på detta då vad jag vet finns inget stöd för HA på ezlo? (dom vägrar besvara den frågan) sedan fortsätter man utveckla vera, det ska komma en större uppdatering snart och det var inte länge sedan den förra. Hubitat har jag för lite erfarenhet av för att säga något om,har du kollat på z-wave.me, dom kommer med en ny enhetet som ska ersätta z-wave mjukvaran i HA (då kanske man kan strunta i hubbarna dock är det trevligt att köra z-wave separat från HA för stabilitet osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Spontant verkar vera plus ha det jag behöver men hårdvaran är äldre vilket gör hubitat intressant då den känns nyare även om den varit med ett tag.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Spontant verkar vera plus ha det jag behöver men hårdvaran är äldre vilket gör hubitat intressant då den känns nyare även om den varit med ett tag.

satte mig och läste om den, den tycks sakna mobil app och det tycks vara en begränsning i enhets support/vad den stödjer för enheter.
å andra sidan skrev samma sida att vera plus saknar zigbee, vilket den inte gör.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Spontant verkar vera plus ha det jag behöver men hårdvaran är äldre vilket gör hubitat intressant då den känns nyare även om den varit med ett tag.

har precis kört ett test med hubitat c7 under helgen, 3 dagar bortslösade på helt ärligt Troligen den värsta skithubb jag använt.
mycket dålig support av enheter och när du börjar lägga till fler blir den segare och segare och segare och segare..........
sedan kraschar den och slutar även att skicka kommandon alls det sista innan jag återställde den för nedpackning så tappade den enheter och tog bort dom själv vilket inte ska vara möjligt.
Vera Plus må vara äldre men rätt inställd är den som ett urberg i stabilitet och som en blixt i hastighet jämfört med denna.
Jag väntar in zwave.me samt izlo secure men funkar dom dåligt kommer jag köpa på mig en till vera plus om den jag har skulle dö.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.