Tyst och stabil burk för utveckling mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

3900x med Dark Rock Pro 4 i min maskin, hörs knappt vid full load på 12 kärnor när man kompilerar iOS-appar. (Vilket för övrigt tar 2 minuter mot 12 minuter på en fyrkärnig macbook pro).

ECC verkar onödigt imo? Köp några 3200 CL14 eller 3600 CL16?

Får kolla upp alternativen till kylare för det lutar mest åt ett 3900x ändå. Inga Intel-fans har gett sig till känna så jag får väl ta steget över för första gången sedan ca 1994..

Det var ungefär ditåt jag tänkt mig, men sen kom det här med ECC-minnen in i bilden som ett alternativ att överväga utifrån stabilitetsargumentet. Verkar vara lite delade meningar i frågan minst sagt när man läser på. Blir väl fingret i luften till slut. Tänkte beställa senast till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Anledningen till att du bara hittar 2666MT/s minnen som ECC är att JEDEC specar bara ECC upp till 2666MT/s och att de saknar XMP-profil för högre frekvenser. Kretsarna som sitter på dem är ju desamma som sitter på många högre klockade stickor, så det går att skruva upp frekvensen en del.

Både jag och Ratatosk kör Kingston KSM26ED8/16ME 2666MT/s CL19. Jag har inga problem att köra dem i 3333MT/s CL14, dock med x570-mobo.

Jo, på ECC minnen vill man ju oxo ha lite bättre marginaler. Så finns nog lite mer hämta där om man vill, körde ett tag Kingston 2133 minnen på en 1950X (2133 var det snabbaste jag hittade då) gick bra köra dem på 2933 men inte 3000.

Permalänk
Medlem

Photoshop kommer inte gilla en sämre SSD, i övrigt är det bekvämlighet, stabilitet som kostar

personligen hade jag valt Phanteks p600s om man inte bryr sig om chassits storlek. Tyst och lättjobbat, mycket hög kvalitet och passform. Glömde kylare, Noctua 15s.

Avid listar inte AMD som kompatibla vilket kan leda till att man inte får support.
https://avid.secure.force.com/pkb/articles/compatibility/Pro-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Photoshop kommer inte gilla en sämre SSD, i övrigt är det bekvämlighet, stabilitet som kostar

Värt pengarna att köra Samsung-disken i din mening alltså?

Skrivet av Mordekai:

https://komponentkoll.se/bild/cQmUb.png personligen hade jag valt Phanteks p600s om man inte bryr sig om chassits storlek. Tyst och lättjobbat, mycket hög kvalitet och passform. Glömde kylare, Noctua 15s.

Tack för Intel-alternativ! Nu blir det mer att grunna på.

Skrivet av Mordekai:

Avid listar inte AMD som kompatibla vilket kan leda till att man inte får support.
https://avid.secure.force.com/pkb/articles/compatibility/Pro-...

Så är det ja. Intel har alltid förordats av musikfolk tidigare, men nu verkar allt fler förorda AMD som kör problemfritt sägs det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlutonB:

Får kolla upp alternativen till kylare för det lutar mest åt ett 3900x ändå. Inga Intel-fans har gett sig till känna så jag får väl ta steget över för första gången sedan ca 1994..

Det var ungefär ditåt jag tänkt mig, men sen kom det här med ECC-minnen in i bilden som ett alternativ att överväga utifrån stabilitetsargumentet. Verkar vara lite delade meningar i frågan minst sagt när man läser på. Blir väl fingret i luften till slut. Tänkte beställa senast till helgen.

Hade det varit jag hade jag gått på ECC minnen, även fast min Ryzen inte hittat fel (ännu) så har jag fått rapporter om rättade fel tidigare på en annan server maskin. Sen om man valjer Intel få faller ju alternativet ECC bort (såvida man inte går på Xeon då, vilket ju blir klart dyrare).

Permalänk

@plutonB Blev det någon dator till slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreaslundin:

@plutonB Blev det någon dator till slut?

Semester kom mellan, men nu är behovet halvakut igen. Har haft Zen3 i bakhuvudet också och tänkte först vänta på den, men det verkar dra ut till senhösten så nu får det bli 3600 först och sen byta upp sig. Det jag fått köpt är ett Fractal Design Define 7 som var så pass nedsatt i pris att det kändes rimligt att köra på det.

Hur gick det själv?

Permalänk
Skrivet av PlutonB:

Semester kom mellan, men nu är behovet halvakut igen. Har haft Zen3 i bakhuvudet också och tänkte först vänta på den, men det verkar dra ut till senhösten så nu får det bli 3600 först och sen byta upp sig. Det jag fått köpt är ett Fractal Design Define 7 som var så pass nedsatt i pris att det kändes rimligt att köra på det.

Hur gick det själv?

Samma här, först semester och sedan brutalt mycket på jobbet. Jag blev också lite paralyserad av att det kommer nya grafikkort, kanske mest för att det är det jag har sämst koll på. Känner egentligen att jag borde vänta på Zen3, men vill ha datorn tidigare, så jag tänker samma som dig.

Har hunnit samla på mig lite smågrejer, nytt tangentbord, Windows-licens etc och tror jag ska köpa en sån här skärm nu innan ASUS cashback-deal går ut:

https://www.komplett.se/product/1164957/gaming/spelutrustning...

Såg i en annan tråd att du diskuterade moderkort, men jag är fortfarande inställd på att skaffa ett mATX. Men beror lite på vilket chassi det blir.

/Andreas

Permalänk

Förresten, lutar nu åt att ta en 3400G och vänta med både CPU och GPU till Zen3 och whatever Nvidia eller AMD släpper i höst.