Avgiftshöjning under bindningstid

Permalänk
Medlem

Avgiftshöjning under bindningstid

Nu har telia höjt bredbandsavgiften för mitt område från 369 till 439 kr (19% höjning) för min 100/100 Mbit anslutning. Det ges möjlighet att säga upp abonnemanget om man inte accepterar höjningen men för mig som har bindningstid kan jag enbart säga upp dagen innan bindningstiden löper ut. Nu har jag såklart inte läst avtalet men kan man verkligen göra så här?

Tyvärr kan jag inte välja någon annan leverantör (förutom ADSL som är dyrt/långsamt) så jag har ingen avsikt att säga upp abonnemanget oavsett. Jag är mest nyfiken om det inte finns någon tvingande lag (= som inte går att avtala bort) som förhindrar företag från att göra oskäliga höjningar. Vad hindrar dem från att höja med t.ex. 1000%?

Jag misstänker att telia utnyttjar faktumet att jag inte har några alternativ och höjer avgiften bara för att de kan komma undan med det. Synd att ett företag som till stor del är ägt av den svenska staten beter sig på det viset. Det märkliga är att om man försöker teckna ett nytt abonnemang via deras webbsida står det att avgiften är 369 kr. Förvisso träder höjningen i kraft 1 september men är det inte rätt missvisande att ange en avgift för att efter en månad göra en påtaglig höjning när man redan bundit sig i 12 månader? Jag vet inte om jag överreagerar men vad tycker ni?

Edit: Oops, missade läsa att att höjningen träder i kraft efter bindningstiden för mig. Se inlägg nedan.

Permalänk
Medlem

Typiskt får de inte ändra villkoren i ingånga avtal utan prishöjningen träder i kraft efter avtalet. Annars är det ingen vits att teckana ett 12 månaders avtal.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Hedersmedlem

14.3 Om parterna har överenskommit om bindningstid för Tjänsten, får en ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för Kunden verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. Dock får Telia ändra villkor med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen förorsakas av ändrad allmän prisnivå, ökade skatter och avgifter, höjda priser från externa underleverantörer, myndighets beslut eller ändrad lagstiftning. Kundens rätt att i sådant fall säga upp Avtalet framgår av punkt 15.2.

Jag antar att telia skrivit något om varför de höjer avgiften? Annars får du kontakta dem och fråga.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

För mig blev det bara 10 kr i höjning från 429 kr - 439 kr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Jag har fått samma och det står att höjningen är efter bindningstid.
Så du har nog bara missat läsa några rader.

Kopierat från Telias mail.
"Förändring i din bredbandstjänst
Vi jobbar hela tiden med att utveckla oss för att möta våra kunders behov. Det gör vi genom att investera i våra nät för bästa kvalitet och för att utveckla och skapa bättre tjänster och erbjudanden. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

Nytt pris för bredband
Den 1 september 2020 ändras priset för Bredband 100/100 till 439 kr/månad.
Logga in på Mitt Telia eller i appen Mitt Telia för att se vad du har och vad du betalar idag.
Har ditt abonnemang bindningstid så gäller nytt pris från det att bindningstiden tagit slut.

Om du inte accepterar förändringen har du rätt att säga upp ditt abonnemang utan extra kostnad t.o.m. den 30 augusti. Abonnemanget upphör då från den dag det nya priset träder i kraft, det vill säga 1 september 2020. Vid bindningstid kan uppsägningen göras senast dagen innan den löper ut."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag har fått samma och det står att höjningen är efter bindningstid.
Så du har nog bara missat läsa några rader.

Kopierat från Telias mail.
"Förändring i din bredbandstjänst
Vi jobbar hela tiden med att utveckla oss för att möta våra kunders behov. Det gör vi genom att investera i våra nät för bästa kvalitet och för att utveckla och skapa bättre tjänster och erbjudanden. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

Nytt pris för bredband
Den 1 september 2020 ändras priset för Bredband 100/100 till 439 kr/månad.
Logga in på Mitt Telia eller i appen Mitt Telia för att se vad du har och vad du betalar idag.
Har ditt abonnemang bindningstid så gäller nytt pris från det att bindningstiden tagit slut.

Om du inte accepterar förändringen har du rätt att säga upp ditt abonnemang utan extra kostnad t.o.m. den 30 augusti. Abonnemanget upphör då från den dag det nya priset träder i kraft, det vill säga 1 september 2020. Vid bindningstid kan uppsägningen göras senast dagen innan den löper ut."

Ah, givetvis har du rätt. My bad.

Permalänk
Medlem

Jag får också höjning. Com Hem och Telia är vad som erbjuds i min hyresrätt och Com Hem har man hört bara värre saker om så det är ju inte värt att säga upp Telia bara för att spara 10 kr och kanske få det sämre än vad man har. Om jag får säga vad jag tycker så är Telias 100/100 inte värt 400 kr då hos mig är det ofta avbrott i långa perioder och hastigheten är lite upp och ned.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Muji: Det är tråkigt att man är låst vid Telia. Jag har som dig, ADSL eller Telia.

Men kom ihåg att man kan försöka få ner priset fast man är kund. På Black Friday så ringde jag Telia och frågade om jag också fick bra pris om jag låste i 12 månader. Fick inte nyteckningspriset på 299:- de hade, men fick ner det till 349:- iallafall. Många på SweC följde med och gjorde likadant, så om man låser i 12 månader kan de gå med på ett billigare pris. Fick t.om 500mbit för det priset då.

Så prova att ring till dom efter din bindningstid går ut och undra om det går att göra någon deal, säg att du inte riktigt känner att mellanskillnaden är värt att ha Fiber istället för ADSL.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hände samma sak för mig men med Bredband2.
För min del blev det avslut av tjänst trots bindningstid. Orka inte bråka finns andra operatörer för mig.

https://telekomradgivarna.se/att-andra-avtal/om-operatoren-an...

"Det innebär att om du har ingått ett avtal med ett visst pris ska avtalet gälla tills avtalet avslutas eller omförhandlas. Till exempel är både du och operatören normalt bundna till ett avtalat pris under eventuell bindningstid. Du kan därför inte kräva att få del av en prissänkning under bindningstiden om inte annat framgår av avtalet."

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag fick också hem detta bred. Höjning efter bindningstiden.
Det gick dock att beställa förnyelse via hemsidan på exakt samma hastighet med sänkt månadskostnad första 6 månaderna.
Fick hem bekräftelse på detta igår..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

De här företagen hittar alltid sätt att kring ens rättigheter bara för att sälja på en mer.

Permalänk

Säg upp skiten och teckna ett nytt abonnemang med lägre månadskostnad de första månaderna. Jag brukar alltid ringa i samband med bindningstidens slut och fråga om man kan få någon rabatt om jag binder upp mig ytterligare 12 månader eftersom nya kunder oftast får ett bättre erbjudande. Får jag ingen rabatt så säger jag upp avtalet och låter min sambo teckna ett nytt avtal till ett lägre pris. Det har hittills slutat med att jag får en rejäl rabatt under ytterligare 12 månader trots att bolaget i början hänvisar till att jag måste säga upp avtalet om jag inte är nöjd med priset som satt. Krigar man lite så brukar det alltså fungera i slutänden.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Nu har telia höjt bredbandsavgiften för mitt område från 369 till 439 kr (19% höjning) för min 100/100 Mbit anslutning. Det ges möjlighet att säga upp abonnemanget om man inte accepterar höjningen men för mig som har bindningstid kan jag enbart säga upp dagen innan bindningstiden löper ut. Nu har jag såklart inte läst avtalet men kan man verkligen göra så här?

Tyvärr kan jag inte välja någon annan leverantör (förutom ADSL som är dyrt/långsamt) så jag har ingen avsikt att säga upp abonnemanget oavsett. Jag är mest nyfiken om det inte finns någon tvingande lag (= som inte går att avtala bort) som förhindrar företag från att göra oskäliga höjningar. Vad hindrar dem från att höja med t.ex. 1000%?

Jag misstänker att telia utnyttjar faktumet att jag inte har några alternativ och höjer avgiften bara för att de kan komma undan med det. Synd att ett företag som till stor del är ägt av den svenska staten beter sig på det viset. Det märkliga är att om man försöker teckna ett nytt abonnemang via deras webbsida står det att avgiften är 369 kr. Förvisso träder höjningen i kraft 1 september men är det inte rätt missvisande att ange en avgift för att efter en månad göra en påtaglig höjning när man redan bundit sig i 12 månader? Jag vet inte om jag överreagerar men vad tycker ni?

Edit: Oops, missade läsa att att höjningen träder i kraft efter bindningstiden för mig. Se inlägg nedan.

Jag fick idag en 30% chock höjning av mobil abonnemanget.

Från 99 kronor till 129 kronor.

Det är fördjävligt!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Muji:

Nu har telia höjt bredbandsavgiften för mitt område från 369 till 439 kr (19% höjning) för min 100/100 Mbit anslutning. Det ges möjlighet att säga upp abonnemanget om man inte accepterar höjningen men för mig som har bindningstid kan jag enbart säga upp dagen innan bindningstiden löper ut. Nu har jag såklart inte läst avtalet men kan man verkligen göra så här?

Tyvärr kan jag inte välja någon annan leverantör (förutom ADSL som är dyrt/långsamt) så jag har ingen avsikt att säga upp abonnemanget oavsett. Jag är mest nyfiken om det inte finns någon tvingande lag (= som inte går att avtala bort) som förhindrar företag från att göra oskäliga höjningar. Vad hindrar dem från att höja med t.ex. 1000%?

Jag misstänker att telia utnyttjar faktumet att jag inte har några alternativ och höjer avgiften bara för att de kan komma undan med det. Synd att ett företag som till stor del är ägt av den svenska staten beter sig på det viset. Det märkliga är att om man försöker teckna ett nytt abonnemang via deras webbsida står det att avgiften är 369 kr. Förvisso träder höjningen i kraft 1 september men är det inte rätt missvisande att ange en avgift för att efter en månad göra en påtaglig höjning när man redan bundit sig i 12 månader? Jag vet inte om jag överreagerar men vad tycker ni?

Edit: Oops, missade läsa att att höjningen träder i kraft efter bindningstiden för mig. Se inlägg nedan.

Om du sitter fast med telia som ända leverantör så är det bara att hålla i hatten och följa med på resan.

Hade Telia Fiberlan på en tidigare address och först kunde man ha 1/1 10/10 100/10 eller 100/100.

I början kostade 100/10 329 och x antal år senare så var det uppe på 489.... sedan tog de bort 100/10 och tvingade upp till 100/100 och då ökade priset också. Nådde nästan 600:- jämt för en 20 år gammal fiberanslutning som hade samma hårdvara som när den byggdes, gick inte ens att öka över 100Mbit eftersom deras switchar var från stenåldern.

Priserna gick dock att justera galant, och de gjorde de, hela tiden......

Ironiskt nog är jag nu tillbaka till Telia trots att jag inte är bunden på denna address, men det är på grund av deras black friday erbjudande.

Har nu 500/100 för 299:/mån.
Jag binder om detta varje år och har gjort det de 3 senaste åren varje black friday. 10 år till av denna rabatten så har jag nästan normaliserat mitt bredbandspris från när jag var tvingad att betala dem

Du borde väl kunna använda samma erbjudande?

Permalänk
Medlem

"14.3 Om parterna har överenskommit om bindningstid för Tjänsten,
får en ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för Kunden
verkan tidigast vid utgången av bindningstiden."

Fattas bara att ISP:erna börjar argumentera för att en prishöjning egentligen är en fördel för kunden, om inte annat sett till att den kunde varit högre...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD