Windows 10 2004, "inte nu men snart" i Update. Kan jag lista ut vad som "felas" nu?

Permalänk
Medlem

Windows 10 2004, "inte nu men snart" i Update. Kan jag lista ut vad som "felas" nu?

Är kluven. Ingen panik för mig att få 2004 till spelburken.

Har denna texten i Windows Update:

(Fast på svenska, inget viktigt men.)

Det som stör mig är att på den bärbara slösurfdatorn fick jag uppdateringen ganska omedelbart.

Är total analfabet vad gäller datorer men undrar om det finns något sätt att lista ut vad som gör att det inte går att få in 2004 i spelburken? Kan som sagt vänta men är nyfiken. Kan väl tycka att Microsoft kunde vara lite "smidigare" med att "tala om" varför det inte fungerar "just nu"..........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är kluven. Ingen panik för mig att få 2004 till spelburken.

Har denna texten i Windows Update:

https://images.idgesg.net/images/article/2020/06/windows-10-2004-on-hold-100847604-large.jpg

(Fast på svenska, inget viktigt men.)

Det som stör mig är att på den bärbara slösurfdatorn fick jag uppdateringen ganska omedelbart.

Är total analfabet vad gäller datorer men undrar om det finns något sätt att lista ut vad som gör att det inte går att få in 2004 i spelburken? Kan som sagt vänta men är nyfiken. Kan väl tycka att Microsoft kunde vara lite "smidigare" med att "tala om" varför det inte fungerar "just nu"..........

Sannolikt någon drivrutinsinkompatabilitet. Du kan kringgå det igenom att göra en bootbar usb pinne med Microsoft Media Creation Tool och installera rent. Men tänk på att uppdateringen bromsas av vad som sannolikt är en god anledning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Bara trycka på 'learn more' och läsa. Någon av alla 'Investigating' påverkar just dig och din installation på något sätt.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Sannolikt någon drivrutinsinkompatabilitet. Du kan kringgå det igenom att göra en bootbar usb pinne med Microsoft Media Creation Tool och installera rent. Men tänk på att uppdateringen bromsas av vad som sannolikt är en god anledning.

Jodå. Jag avvaktar. Skulle bara vara kul att få veta vari försening grundas på/av. Har kört något program "Ashampoo" för att uppdatera drivrutiner, (fick det av en vän som hade en nyckel låg).

Skrivet av Rismik:

Bara trycka på 'learn more' och läsa. Någon av alla 'Investigating' påverkar just dig och din installation på något sätt.

Jepp. Läst men är mest nyfiken på vad som är "felet" för egen del. Har som sagt ingen panik, avvaktar men skulle vilja veta vad som stoppar det för stunden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Blir genuint tossig snart. Inte över att inte få det installerat utan att jag vill veta vad som fallerar eller vad det beror på för övrigt. Bärbara som är äldre fick jag ganska omgående 2004 till men spelburken...... nä.

Önskar att Microsoft kunde vara mer tydliga med att det står att "Fördröjning för din del beror på: Drivrutin för (Insert Balahablaha)"

Då jag är rejält okunnig så tänker jag mig inte ge mig på att försöka installera 2004 annat än när den är klar i Windows Update, misstänker också att om jag trycker in den på annan väg så kan jag få problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Du kan läsa vad status på 2004's utrulling är här:
Known issues and notifications
(Fast jag vet inte om det säger dig så mycket.)

Och nej du ska definitivt inte ge dig på att installera 2004 manuellt, då utrullningen är stoppad av en anledning och om man väljer att tvinga en uppdatering så gör man det på egen risk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens fått upp en sån text. Jag kör manuell koll av nya uppdateringar flera gånger i veckan, men senaste kanske 7-8 veckorna har jag bara fått virusdefinitionsuppdateringar. Inget systemrelaterat alls, och absolut inget kopplat till v2004.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inkompatibilitet med någon program eller drivrutin, hade liknande. Ladda ner assistenten och låt den uppdatera.

Tror att i mitt fall var det något med RivaTuner Statistics Server (MSI Afterburner), men allting funkade efter uppdateringen.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har inte ens fått upp en sån text. Jag kör manuell koll av nya uppdateringar flera gånger i veckan, men senaste kanske 7-8 veckorna har jag bara fått virusdefinitionsuppdateringar. Inget systemrelaterat alls, och absolut inget kopplat till v2004.

Jag har fått det på en av mina datorer.

Så jag misstänker attt det beror på två saker, den dator som har fått det kör 1909 medans den andra kör 1809 och på den som kör 1809 har jag skjutit upp feature updates i ~1 år.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det är en riktigt mossig uppdatering överlag med mängder kända buggar och krockar. Security updates får du ändå. De största grejorna är att Windows Defender nu kollar register och IO, lite Cortana förbättringar, optimiseringar vid APP-deployment och diverse finlir (kan ha missat nåt annat viktigt men det är vad jag minns när jag skummade igenom changelog). Överlag ser jag det som att det funkar bra som det är inte sant? Onödigt att peta på den sovande björnen

En av mina två datorer kunde installera 2004 och jag har ännu inte märkt någon skillnad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag har fått det på en av mina datorer.

Så jag misstänker attt det beror på två saker, den dator som har fått det kör 1909 medans den andra kör 1809 och på den som kör 1809 har jag skjutit upp feature updates i ~1 år.

Jag har 1909 på min. Inte blockerat uppdateringar på den. Och jag har ett väldigt "vanilla" system. Jag har rätt få program installerade och inga udda små specialgrejer. Standarddrivrutiner på allt. Allt uppdaterat till senaste versioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Är kluven. Ingen panik för mig att få 2004 till spelburken.

Har denna texten i Windows Update:

https://images.idgesg.net/images/article/2020/06/windows-10-2004-on-hold-100847604-large.jpg

(Fast på svenska, inget viktigt men.)

Det som stör mig är att på den bärbara slösurfdatorn fick jag uppdateringen ganska omedelbart.

Är total analfabet vad gäller datorer men undrar om det finns något sätt att lista ut vad som gör att det inte går att få in 2004 i spelburken? Kan som sagt vänta men är nyfiken. Kan väl tycka att Microsoft kunde vara lite "smidigare" med att "tala om" varför det inte fungerar "just nu"..........

@Beginner

Det är ju bara att gå in här och tryck på uppdatera den här datorn så slipper du vänta.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Det är en riktigt mossig uppdatering överlag med mängder kända buggar och krockar. Security updates får du ändå. De största grejorna är att Windows Defender nu kollar register och IO, lite Cortana förbättringar, optimiseringar vid APP-deployment och diverse finlir (kan ha missat nåt annat viktigt men det är vad jag minns när jag skummade igenom changelog). Överlag ser jag det som att det funkar bra som det är inte sant? Onödigt att peta på den sovande björnen

En av mina två datorer kunde installera 2004 och jag har ännu inte märkt någon skillnad alls

Jag använder windows edge och det har nu blivit mycket snabbare, det är som natt och dag och jag är riktigt nöjd med 2004 uppdateringen.

Permalänk
Medlem

@landahl: Ah, jag använder iof inte Edge så det har jag inte noterat. Hade inte heller noterat några större förändringar i changelogen gällande Edge men bra du sa det, viktigt att eventuella uppdaterare får all nödvändig information på förhand!

Permalänk

Igår försvann den där notifieringen för mig och 2004 installerades. Men lyckan blev kortvarig då det blir något strul som gör att min nas inte hittas. Blev att backa tillbaka till 1909 igen där allt hittas och fungerar. Ska väl tillägga att jag tvingade installation av 2004 när den släpptes och då var det flera nätverksenheter som inte hittades och nu har dom löst en del av nätverksproblemen men inte alla.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av F.Fairlane:

Igår försvann den där notifieringen för mig och 2004 installerades. Men lyckan blev kortvarig då det blir något strul som gör att min nas inte hittas. Blev att backa tillbaka till 1909 igen där allt hittas och fungerar. Ska väl tillägga att jag tvingade installation av 2004 när den släpptes och då var det flera nätverksenheter som inte hittades och nu har dom löst en del av nätverksproblemen men inte alla.

Ah, bra att veta. Min notifiering försvann också men jag kommer avvakta ett tag till. Tack för infon 👍🏻

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Slarvigt av mig att inte uppdatera för egen del!

Fick notis om att 2004 fanns att ta ner via update lördagen den 15 aug. Installerade då och *pepparpeppar* så rullar det på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

3/5 av mina stationära är uppdaterade, nätverks/VPN-relaterade problem på 1 av dom, de andra 2 fungerar bra hittills, får se om jag ska uppdatera min primära burk snart.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått 2004-uppdateringen. Inte ens en minsta hint om den i uppdateringssidan. Jag tycker att det är märkligt att jag som har en så "vanilla" dator har nåt så brutalinkompatibelt installerat. Det hade ju varit bra om MS hade talat om specifikt vad det är på min dator som bråkar. Det kanske är nåt litet som jag ändå inte använder och kan ta bort? Men utan att veta blir det svårt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Strax efter midnatt dök helt plötsligt 2004 upp på uppdateringssidan. Körde igång det direkt. Inga problem förutom att bakgrundsbilden på skrivbordet var borta och ersatt av helsvart. Bara att lägga in igen så var det löst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S