Köpråd dator i formfaktor mITX-mATX pris 16000

Permalänk
Medlem

Köpråd dator i formfaktor mITX-mATX pris 16000

Hej skulle behöva lite tips på ett bygge.
CPU och GPU är redan bestämt och skulle vilja en rätt så portable dator därav formfaktorn.

Tacksam för all tips och hjälp jag kan få.

CPU:AMD Ryzen 5 3600
GPU:SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ett kortare modulärt nätagg för Node 304:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192450
Bra att som är lite kortare men 650W är fullt tillräckligt för dig så kan du spara lite till.
Hade själv valt att köra på bara 1tb ssd.
Annars är det rätt decent, rätt dyrt modekort för en 3600 om du inte har planer på en dyr 4000 när de landar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Hej skulle behöva lite tips på ett bygge.
CPU och GPU är redan bestämt och skulle vilja en rätt så portable dator därav formfaktorn.

Tacksam för all tips och hjälp jag kan få.

CPU:AMD Ryzen 5 3600
GPU:SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC

https://komponentkoll.se/bild/jOnJt.png

Ser egentligen ganska bra ut men har gjort några små justeringar:

1. Bytt tillverkare av RX 5700 XT som är några hundra billigare men som också är ett riktigt shysst kort.

2. Bytt från 3200mhz ram till 3600mhz ram då Ryzen 3000-serien drar väldigt stor nytta av snabba minnen, du får en prestandaökning i upp till 10% i vissa spel av detta.

3. Den ssd du valt är onödigt dyr och det enda du får är höga hastigheter som du inte har någon som helst användning av vid vardagligt användande och jag har därför valt en 1tb m.2 ssd till priset av den ssd du valt innan, samt kompletterat med en 500gb sata ssd, det blir ungefär samma pris men du slipper en långsam hdd. Här är en video som visar hur lite skillnad en supersnabb ssd gör för gaming: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&t

4. Bytte till en PSU på 650W eftersom att 750W är lååångt mer än du kommer behöva, 650W är egentligen också overkill men ger lite utrymme för uppgraderingar osv.

Priset blir ungefär det samma, men prestandan blir bättre

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för de snabba och bra svaren!
Jag tänkte jag skulle slå till på dagens fynd därav är CPU och GPU redan tagna (perfekt då jag bor i Tyskland).
Dagen fynd

Så jag ändrar mitt bygge till 650 nätagg,RAM och SSD till de ni rekommenderar.

Finns de utrymme för CPU-Fläkt och behöver man de?

Toge egentligen bara modekortet för att de var B550 och CPU inte behövdes uppdateras, men har ni något annat tips på modekort?

Samt vad säger ni experter om chassiet, finns de något annat som är bättre?

Skrivet av infigo:

Jag hade valt ett kortare modulärt nätagg för Node 304:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192450
Bra att som är lite kortare men 650W är fullt tillräckligt för dig så kan du spara lite till.
Hade själv valt att köra på bara 1tb ssd.
Annars är det rätt decent, rätt dyrt modekort för en 3600 om du inte har planer på en dyr 4000 när de landar.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Ser egentligen ganska bra ut men har gjort några små justeringar:

1. Bytt tillverkare av RX 5700 XT som är några hundra billigare men som också är ett riktigt shysst kort.

2. Bytt från 3200mhz ram till 3600mhz ram då Ryzen 3000-serien drar väldigt stor nytta av snabba minnen, du får en prestandaökning i upp till 10% i vissa spel av detta.

3. Den ssd du valt är onödigt dyr och det enda du får är höga hastigheter som du inte har någon som helst användning av vid vardagligt användande och jag har därför valt en 1tb m.2 ssd till priset av den ssd du valt innan, samt kompletterat med en 500gb sata ssd, det blir ungefär samma pris men du slipper en långsam hdd. Här är en video som visar hur lite skillnad en supersnabb ssd gör för gaming: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&t

4. Bytte till en PSU på 650W eftersom att 750W är lååångt mer än du kommer behöva, 650W är egentligen också overkill men ger lite utrymme för uppgraderingar osv.

Priset blir ungefär det samma, men prestandan blir bättre

https://komponentkoll.se/bild/xYhBc.png

Ändrade SSD.
Permalänk
Medlem

Instämmer om kingston A2000 istället, har satt två såna i min burk.

Andra disken beror lite på dina behov, jag hade tagit en 2TB istället om det bara är för lagring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Har 2 st, 4 TB liggandes så tog egentligen bara 2 st 3,5 hårddiskar för att de skulle passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

@Json_81:
Har 2 st, 4 TB liggandes så tog egentligen bara 2 st 3,5 hårddiskar för att de skulle passa.

Missade att det var 3,5”
Det skulle jag undvika helt om den ska vara portabel, det gör mycket på vikten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Missade att det var 3,5”
Det skulle jag undvika helt om den ska vara portabel, det gör mycket på vikten.

Sant de gör ju faktiskt en hel del på vikten. Plockade bort de och la till en SSD istället.

Permalänk
Medlem

@lime3003: Jag hade inte kombinerat 3600 med ett B550 kort, steget till en 4000-serie CPU senare blir för litet, så bättre att spara in lite och nöja sig med ett B450, t.ex AsRock Fatal1ty.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@lime3003: Jag hade inte kombinerat 3600 med ett B550 kort, steget till en 4000-serie CPU senare blir för litet, så bättre att spara in lite och nöja sig med ett B450, t.ex AsRock Fatal1ty.

Mmm problemet är ju då att modekortet kan behöve en BIOS uppdatering och vet inte riktigt hur jag ska kunna lösa de.

Permalänk
Medlem

@lime3003: Ring eller mäjjla företaget du köper ifrån och fråga om BIOS är uppdaterat, annars har en del moderkort finessen att det går att uppdatera utan CPU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påpeka att Node 304 är lite väl stort för att kunna kallas mITX.
Kika kanske på en Node 202 parat med ett SF600?

Borde inte kosta mer än 200kr extra eller så totalt

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Jag hade inte snålat med ett B450, det är förhållandevis lite extra för B550.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar har hjläpt mig en hel del.

Nu är jag på sluttampen av att beställa.

Har ni några kommentarer till detta bygget?

Är lite orolig för att GPU inte ska passa, är de någon som vet om de gör de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Tack för alla svar har hjläpt mig en hel del.

Nu är jag på sluttampen av att beställa.

Har ni några kommentarer till detta bygget?

Är lite orolig för att GPU inte ska passa, är de någon som vet om de gör de?

https://komponentkoll.se/bild/rWxsY.png

Ser bra ut Fast (jag) är fortfarande lite osäker på chassi val.

Kanske vänta på Cooler Master NR200 om du ändå ska upp i den storleken på mITX?

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Tack för alla svar har hjläpt mig en hel del.

Nu är jag på sluttampen av att beställa.

Har ni några kommentarer till detta bygget?

Är lite orolig för att GPU inte ska passa, är de någon som vet om de gör de?

https://komponentkoll.se/bild/rWxsY.png

Det passar men du får inte in fläktar i botten om du inte köper slim fläktar. Behövs inga fläktar där dock, räcker gott med fram och bak. Överväg silver färg däremot, det svarta är känsligare för fingeravtryck.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Ser bra ut Fast (jag) är fortfarande lite osäker på chassi val.

Kanske vänta på Cooler Master NR200 om du ändå ska upp i den storleken på mITX?

Uch hade inte sett de chassi förrens du postade, nu får man ju beslutångest delux.

Men varför tycker du man ska vänta på de chassiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Ser bra ut Fast (jag) är fortfarande lite osäker på chassi val.

Kanske vänta på Cooler Master NR200 om du ändå ska upp i den storleken på mITX?

Skrivet av lime3003:

Uch hade inte sett de chassi förrens du postade, nu får man ju beslutångest delux.

Men varför tycker du man ska vänta på de chassiet?

Ser inget uppenbar anledning att välja det förutom om man vill ha vattenkylning, man kan ha ännu större grafikkort men TU150 rymmer de flesta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Uch hade inte sett de chassi förrens du postade, nu får man ju beslutångest delux.

Men varför tycker du man ska vänta på de chassiet?

Mest pris & utseende (min åsikt då såklart )

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

@lime3003: de minnen du har valt finns inte i lager och verkar inte direkt vara på väg in i lager heller, så där skulle jag kört på typ dessa istället:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ser inget uppenbar anledning att välja det förutom om man vill ha vattenkylning, man kan ha ännu större grafikkort men TU150 rymmer de flesta.

Skrivet av Slarr3n:

Mest pris & utseende (min åsikt då såklart )

Så nu har man bestämt sig och de blir att vänta tills NR200P vit kommer så man lägger en beställning på de chassiet.
Kommer dock beställa allt de andra.
Så de blir i slutändan denna konfig.

Tack för alla tips och ideer, är sjukt tacksam över att ni har tagit er tid att svara.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Tack men kommer beställa allt från MindFactory.DE då man bor i Tyskland!