Permalänk
Medlem

Problem med 1050ti

Hej.
Köpte en begagnad laptop igår som jag ska ge till sonen när han fyller år.
Den är helt rensad både av mig och dem som ägde den tidigare enligt dem har det inte varit några problem. Deras grabbar har spelat på datorn.

Men när jag startade Fortnite så är det ospelbart. Både ljud och bild hackar och går otroligt segt. Min dator från 2012 med ett 630m levererar 100 gånger bättre prestanda. Som om spelet inte går över till 1050ti. Har valt genom Nvidia programmet att prioritera prestanda och gå över till 1050ti.

I övrigt i Windows märker jag inte av något problem utan just när jag ska använda den till Fortnite. Har inte testat något annat spel då grabben vill spela detta.

Jag har även ändrat batteriprestandan till att prioritera prestanda fast att datorn är nätansluten.
Alla drivrutiner är de senaste förutom bios men där har ingen förändring gjorts.

Körde ett snabbt gpu test men där hoppade programmet också över 1050ti och endast utförde på det "interna".
I enhetshanteraren ser jag 1050ti utan någon konflikt.

Någon som har ett förslag?

MVH
Johan

Datorn:
https://www.dustinhome.se/product/5011020194/gaming-fx553ve-g...

Permalänk

Låter som att datorn ej vill välja den dedikerade grafiken.

https://forums.tomsguide.com/threads/laptop-not-using-dedicat...

Testa de två översta svaren i denna kanske?

Permalänk

Hej.

Har du kollat i BIOS om du kan ställa in så datorn använder Nvidiakortet där?

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Är det exakt rätt drivrutin för den maskinen som är installerad ?
Jag hade tidigare en laptop från Asus med liknande uppsättning (fast då var det ett 210) men den var väldigt petig med vilken drivrutin den hade.

Vanlig Nvidia-rutin lär nog inte fungera så bra utan man behöver ASUS specialhack.

Permalänk
Medlem

Hej. Tack till alla som svarade. Problemet är nu löst. Det var så enkelt som att fläkten var helt igensatt inne i datorn. Så jag öppnade upp och rengjorde del för del. Nu fungerar det perfekt.