Permalänk
Medlem

ta en titt på denhär sidan: https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet...

Och skrolla ner till en karta med en massa blå pilar. Studera dom pilarna så inser ni att problemet sverige sitter på inte är el-produktionen. Utan el-överföringen. Så nej vi har inte El-brist(energiproduktion) i sverige men däremot har vi överföringsbrist.

Ivarjefall, det är här det kan bli fel när två sidor argumenterar "Vi exporterar ju ström!!". Ja sen importerar vi i skåne för att överföringskapaciteten är bristfällig.

Sen vill jag också flika in att jag jobbar inom elkraft och jag tycker det är mycket "bara" bygga mer stamlinjer. Finns ingenting bara där då det är ett helsikes projekt att dra 60 mil stamnät. Tusen och åter tusentals markägare som står ivägen för det. För att inte nämna byggtiden förstås.

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Finns inget akut elproblem, Ringhals 3 & 4 kan drivas i minst 20 år till utan problem. Bara för att de är nedstängda så kan de startas upp igen. Endast våra politruker som sätter stopp, men jag hoppas verkligheten får dem att vakna snart.
Källa: https://www.nyteknik.se/premium/ringhals-kan-drivas-minst-20-...

Slutförvar behövs inte heller akut, vi kan lugnt vänta in Gen 4 med såna här kapslar som redan används idag i USA: https://imgur.com/XKS1DUA

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=KnxksKmJa6U

Men vattenfall har inget intresse av att starta upp har dom gång på gång påpekat.
Och utveckla får vi ju inte göra.
Får väl se om det blir en ny folkomröstning.
Men det är ju miljövänligare än att elda med energibränsle från skogen.
Och vindkraftverk gör ju inte ROI vad det gäller miljö. Knappt heller nyaste solcellerna.

Det är problemet idag. Marknaden skickar ut saker, folk vill känna sig miljömedvetna men granskar inte miljö-roi.
Kolla tesla. Batterierna är helt sanslösa skurkar som alla andra, dom kapar stora mängder skog för sin fabrik emot beslut (dom kapade dagen innan beslutet dock)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

https://windfarmaction.files.wordpress.com/2014/03/rusting-turbines.jpg
https://cowboystatedaily.com/wp-content/uploads/2019/08/WindmillBlades.jpg

(gissar att bilderna är från USA dock)

Men vad gör vi av våra snurror?
Som jag förstått det är bladen väldigt svåra att göra något vettigt av, annat än att gräva ner.

Kommer se ut så där här snart med, första snurran på min ort är tagen ur bruk för över ett år sen och ligger bara på marken och skrotar nu.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Ett nytt kraftverk kan givetvis vara bättre ur ett teoretisk perspektiv, men frågan är om det är ekonomisk försvarbart. Ett förbättrat stamnät är troligtvis betydligt billigare än ett nytt kraftverk. Sen är frågan vad eventuell överskottsenergi i norr ska ta vägen om vi åtgärdar underskottet i söder (ur ett ekonomisk perspektiv).

teoretiskt? Har du ens hört om elbrist på 80-talet när samtliga kärnkraftverk var i drift? Givetvis är ett förbättrat stamnät ett plus och ge utökad flexibilitet. Att det är överskott på elenergi beror på att någon har tänkt till och lagt en massa vindkraftverk i norr som producerar intermittent energi, alltså el som produceras när naturen vill och inte när vi behöver. Vattenkraft i norr och kärnkraft i söder var den perfekta mixen. El och sol är ett hittepå som är i bästa fall bra för den som vill vara offgrid eller ladda sin elbil.

Ett lands elproduktion skall inte baseras på billigast princip, utan man väger in miljön och stabilitet. Annars vore det billigast om folk fick 3 timmar el om dagen. Tyskarnas Energiwende är deras största misslyckande sen andra världskrigen. Man stänger kärnkraftverk och bygger kolkraftverk/gaskraftverk. Bygger vindkraftverk och sätter upp solpaneler. På detta sätt spyr man ut miljontalston koldioxid i atmosfären och de länder som producerar solceller får behålla det miljöfarliga avfallet. Får de sk miljömuppar som de vill så kommer priset på el fördubblas och de fattiga får helt enkelt vara utan el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Helt oavsett om det är vettigt att installera vindkraft i Norrland eller ej, finns det någon anledning att man inte bara kan sätta in typ värmeslingor på bladen för att kontinuerligt avisa vindkraftverken istället för att behöva göra det med manuell handpåläggning?

Iallafall här i Markbygden utanför Piteå har dom bladvärme på ~200kW per kraftverk som körs då det behövs. Ganska häftigt, även om jag tycker det förstör mycket natur.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vituraz:

Iallafall här i Markbygden utanför Piteå har dom bladvärme på ~200kW per kraftverk som körs då det behövs. Ganska häftigt, även om jag tycker det förstör mycket natur.

Bladvärme går dessutom fint att köra för att hantera överskottsenergin om vinden blåser på när det inte behövs. Tveksamt att det används dock då det säkert tar rätt bra tid innan energiåtgången drar iväg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Helt oavsett om det är vettigt att installera vindkraft i Norrland eller ej, finns det någon anledning att man inte bara kan sätta in typ värmeslingor på bladen för att kontinuerligt avisa vindkraftverken istället för att behöva göra det med manuell handpåläggning?

Vad jag hört så har de värmeslingor som går att köra under drift, men har man igång dem så drar verket ungefär lika mycket ström som det genererar. Så då står det bara och snurrar till ingen direkt nytta. Istället avisar de när strömmen är billig om jag förstått det rätt, sen kör de tills istapparna blir för farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kommer se ut så där här snart med, första snurran på min ort är tagen ur bruk för över ett år sen och ligger bara på marken och skrotar nu.

Lider med dig.
Min hemby är även "förstörd". Där det var urskog för 30år sedan finns bara kalhyggen och vindsnurror kvar. Miljömord på ett vis. Grön el säger en stockholmare...