Energiproduktion i Sverige

Permalänk
Medlem

Energiproduktion i Sverige

*Diskussion utbruten till egen diskussion* /Vzano, Moderator

Vad har ni för tankar kring vätgas? EU har precis kommit överens om satsningar om 430 miljarder euro (!?) fram till 2030:

http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-kommissionen-satsar-430-mi...

Ska bli intressant och se framöver hur Powercell, Cell impact, Metacon osv utvecklar sig.

Själv ligger jag just nu inne i:
Impact Coatings
Plug Power Inc
Insplorion
Ballard Power Systems Inc

Funderar dock starkt på att utöka kraftigt i Metacon som ser intressant ut.

Läs även denna:
https://www.investtech.com/se/market.php?CountryID=46&p=stati...

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Vad har ni för tankar kring vätgas? EU har precis kommit överens om satsningar om 430 miljarder euro (!?) fram till 2030:

http://www.vatgas.se/2020/07/08/eu-kommissionen-satsar-430-mi...

Ska bli intressant och se framöver hur Powercell, Cell impact, Metacon osv utvecklar sig.

Själv ligger jag just nu inne i:
Impact Coatings
Plug Power Inc
Insplorion
Ballard Power Systems Inc

Funderar dock starkt på att utöka kraftigt i Metacon som ser intressant ut.

Läs även denna:
https://www.investtech.com/se/market.php?CountryID=46&p=stati...

Jag tänker explosioner när jag hör vätgas, t ex denna: https://www.nyteknik.se/fordon/nel-stanger-tio-vatgasstatione...

Är det inte i Norge där de har skyddsvallar på vätgas mackarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Vad har ni för tankar kring vätgas? EU har precis kommit överens om satsningar om 430 miljarder euro (!?) fram till 2030:

För att göra intermittenta källor som sol / vind / vågor intressanta måste de ju göras om till något. Vätgas är en men kan inte direkt för och nackdelar med de olika valen. Hur som krävs en massa energi för att klyva vatten till vätgas och syre. "Hybrit" är en intressant projekt där SSAB har tänkt att reducera järn med vätgas istället för kol. Nackdelen är väl att ett mindre kärnkraftverk behövs för att få fram tillräckligt mängd med el för att genera den mängd som behövs.

Den största nackdelen, sett ur ett svenskt perspektiv, blir elgenereringen då vi redan har brist på effekt när det inte blåser i södra halvan av landet. (se "krisen" för ett par veckor sedan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

För att göra intermittenta källor som sol / vind / vågor intressanta måste de ju göras om till något. Vätgas är en men kan inte direkt för och nackdelar med de olika valen. Hur som krävs en massa energi för att klyva vatten till vätgas och syre. "Hybrit" är en intressant projekt där SSAB har tänkt att reducera järn med vätgas istället för kol. Nackdelen är väl att ett mindre kärnkraftverk behövs för att få fram tillräckligt mängd med el för att genera den mängd som behövs.

Den största nackdelen, sett ur ett svenskt perspektiv, blir elgenereringen då vi redan har brist på effekt när det inte blåser i södra halvan av landet. (se "krisen" för ett par veckor sedan)

Det låter som du blandar ihop elbrist (energibrist) och effektbrist. Det som skedde för ett par veckor sedan var effektbrist, och det är mycket på grund av bristen på överföringskapacitet mellan norr och syd.

Vätgas och hybrit processen är precis det som lämpas för ett land med varierande elgenerering. Vätgas kan lagras, tillverkas när det blåser en herrans massa och sedan användas i t.ex stålproduktion eller i turbiner för att generera el igen om det behövs.

Att det uppstår effektbrist ibland spelar egentligen ingen roll alls i det fallet, där kan energilager både i form av vätgas, batterier, och så småningom, elbilar via V2G, vara till stor nätnytta.

Vätgas är viktigt för energiomställningen, men det gäller att använda den på rätt vis. Energilager och hybrit låter riktigt lovande, att göra vätgasbilar är däremot hål i huvudet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det låter som du blandar ihop elbrist (energibrist) och effektbrist.

Nej, som jag skriver så behövs något för att släta ut dalarna för effekten. Bränsleceller är där som ett alternativ, kärnkraft och olika fossila energislag, som rysk naturgas, är vad som används mestadels i Europa. I andra länder pumpar man upp vatten när det finns överskott och gör "vattenkraft" när effektbehovet finns så alternativ existerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Nej, som jag skriver så behövs något för att släta ut dalarna för effekten. Bränsleceller är där som ett alternativ, kärnkraft och olika fossila energislag, som rysk naturgas, är vad som används mestadels i Europa. I andra länder pumpar man upp vatten när det finns överskott och gör "vattenkraft" när effektbehovet finns så alternativ existerar.

Ett nytt kärnkraftverk vid Barsebäck så är elproblemen i södra Sverige lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ett nytt kärnkraftverk vid Barsebäck så är elproblemen i södra Sverige lösta.

Egentligen inget nytt kraftverk som behövs, även om jag inte har något emot kärnkraftverk utan ett mer omfattande stamnät. Råder ingen brist på el i Sverige, bara infrastrukturbrist för att transportera elen runt om i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Egentligen inget nytt kraftverk som behövs, även om jag inte har något emot kärnkraftverk utan ett mer omfattande stamnät. Råder ingen brist på el i Sverige, bara infrastrukturbrist för att transportera elen runt om i Sverige.

Svängmassan blir ju mindre när kärnkraften stängs. Intermittent kraftproduktion är inte ens bra i teorin. Speciellt när vi lever i detta ”on-demand”-samhälle. Att bygga långa ledningar från norr till söder. Sverige hade världens bästa elsystem sen 70-talet. Att 50 år senare riskera att ens få effektbrist är inget annat än skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Svängmassan blir ju mindre när kärnkraften stängs. Intermittent kraftproduktion är inte ens bra i teorin. Speciellt när vi lever i detta ”on-demand”-samhälle. Att bygga långa ledningar från norr till söder. Sverige hade världens bästa elsystem sen 70-talet. Att 50 år senare riskera att ens få effektbrist är inget annat än skrattretande.

Ett nytt kraftverk kan givetvis vara bättre ur ett teoretisk perspektiv, men frågan är om det är ekonomisk försvarbart. Ett förbättrat stamnät är troligtvis betydligt billigare än ett nytt kraftverk. Sen är frågan vad eventuell överskottsenergi i norr ska ta vägen om vi åtgärdar underskottet i söder (ur ett ekonomisk perspektiv).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ett nytt kraftverk kan givetvis vara bättre ur ett teoretisk perspektiv, men frågan är om det är ekonomisk försvarbart. Ett förbättrat stamnät är troligtvis betydligt billigare än ett nytt kraftverk. Sen är frågan vad eventuell överskottsenergi i norr ska ta vägen om vi åtgärdar underskottet i söder (ur ett ekonomisk perspektiv).

Svaret på var överskottsenergi ska gå stavas sannolikt HYBRIT. Det kommer gå ofantligt mycket energi dit.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Finns inget akut elproblem, Ringhals 3 & 4 kan drivas i minst 20 år till utan problem. Bara för att de är nedstängda så kan de startas upp igen. Endast våra politruker som sätter stopp, men jag hoppas verkligheten får dem att vakna snart.
Källa: https://www.nyteknik.se/premium/ringhals-kan-drivas-minst-20-...

Slutförvar behövs inte heller akut, vi kan lugnt vänta in Gen 4 med såna här kapslar som redan används idag i USA: https://imgur.com/XKS1DUA

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=KnxksKmJa6U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Finns inget akut elproblem, Ringhals 3 & 4 kan drivas i minst 20 år till utan problem. Bara för att de är nedstängda så kan de startas upp igen. Endast våra politruker som sätter stopp, men jag hoppas verkligheten får dem att vakna snart.
Källa: https://www.nyteknik.se/premium/ringhals-kan-drivas-minst-20-...

Slutförvar behövs inte heller akut, vi kan lugnt vänta in Gen 4 med såna här kapslar som redan används idag i USA: https://imgur.com/XKS1DUA

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=KnxksKmJa6U

Nu blandar du äpplen och päron rätt friskt här. Ringhals 3&4 är i drift och de är redan tänkta att köra i >20 år till (23 resp 25 för att vara exakt). Det är bara Ringhals 2 som har stängt än och Ringhals 1 är tänkt att stänga vid kommande årsskifte. Både R1 & R2 byggdes för 40 års drift som senare förlängdes till 50, R1 är nu inne på sitt 47:e år.

Det är sant att man inte påbörjat rivningen av R2 än men tyvärr är det inte bara att "säga åt Ringhals att starta upp igen" utan det är en omfattande byråkratisk process för den allra största delen hamnar på SSM och Vattenfall, inte riksdag eller regering.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu blandar du äpplen och päron rätt friskt här. Ringhals 3&4 är i drift och de är redan tänkta att köra i >20 år till (23 resp 25 för att vara exakt). Det är bara Ringhals 2 som har stängt än och Ringhals 1 är tänkt att stänga vid kommande årsskifte. Både R1 & R2 byggdes för 40 års drift som senare förlängdes till 50, R1 är nu inne på sitt 47:e år.

Det är sant att man inte påbörjat rivningen av R2 än men tyvärr är det inte bara att "säga åt Ringhals att starta upp igen" utan det är en omfattande byråkratisk process för den allra största delen hamnar på SSM och Vattenfall, inte riksdag eller regering.

Har du helt rätt i, jag tänkte Ringhals 1 & 2 när jag läste artikeln.

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Finns inget akut elproblem, Ringhals 3 & 4 kan drivas i minst 20 år till utan problem. Bara för att de är nedstängda så kan de startas upp igen. Endast våra politruker som sätter stopp, men jag hoppas verkligheten får dem att vakna snart.
Källa: https://www.nyteknik.se/premium/ringhals-kan-drivas-minst-20-...

Slutförvar behövs inte heller akut, vi kan lugnt vänta in Gen 4 med såna här kapslar som redan används idag i USA: https://imgur.com/XKS1DUA

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=KnxksKmJa6U

Fast det blir slutförvaring ändå och då är det väl mest rättvist att lägga förvaringen där kärnkraftsförespråkarna bor. Själv betalar jag gärna högre elpris mot att slippa slutförvaring på min tomt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast det blir slutförvaring ändå och då är det väl mest rättvist att lägga förvaringen där kärnkraftsförespråkarna bor. Själv betalar jag gärna högre elpris mot att slippa slutförvaring på min tomt.

Att jag är en kärnkraftförespråkare är att ta i, jag är bara inte rädd för den kraftkällan och litar på att vi i Sverige kan köra den säkert. Men ja du har rätt i en sak, även kapslarna måste monitoreras och arbetskraft kostar pengar. Så den kostnaden bör ju ligga på kärnkraften.

Jag personligen ser inga alternativ. Ska vi elda gas från Ryssland istället för kärnkraft? Vi måste ju får baskraften någonstans ifrån.

Ett intressant problem med vindkraft i norra Sverige är isbildning. Tydligen bildas det istoppar på vingspetsarna. Dessa kan sedan slungas iväg långt när de blir för stora och är såpass tunga att de är en dödsrisk.
Så med jämna mellanrum måste man stänga ned verken och "värma av" bladen på vintern samt det finns skyltar om att ej beträda marken när vindkraftverken är igång. Inte speciellt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast det blir slutförvaring ändå och då är det väl mest rättvist att lägga förvaringen där kärnkraftsförespråkarna bor. Själv betalar jag gärna högre elpris mot att slippa slutförvaring på min tomt.

Tänk om man kunde säga detsamma om vindsnurror...

Men detta är ju ganska OT för investeringstråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tänk om man kunde säga detsamma om vindsnurror...

Men detta är ju ganska OT för investeringstråden.

Men nu däremot är det väldigt on topic! Snyggt jobbat mod!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tänk om man kunde säga detsamma om vindsnurror...

Men detta är ju ganska OT för investeringstråden.

Problemet med vindsnurror är samma som med kärnkraften förutom att dom inte är radioaktiva , gräv ned skiten och låt nån annan ta reda på resterna.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Problemet med vindsnurror är samma som med kärnkraften förutom att dom inte är radioaktiva , gräv ned skiten och låt nån annan ta reda på resterna.

I Sverige har vi iaf ett ganska bra system för avpoliterade vindsnurror och deras avveckling. I USA däremot har de ganska stora problem med övergivna vindsnurror. https://youtu.be/mBsuN0uFfc8

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

I Sverige har vi iaf ett ganska bra system för avpoliterade vindsnurror och deras avveckling. I USA däremot har de ganska stora problem med övergivna vindsnurror. https://youtu.be/mBsuN0uFfc8

(gissar att bilderna är från USA dock)

Men vad gör vi av våra snurror?
Som jag förstått det är bladen väldigt svåra att göra något vettigt av, annat än att gräva ner.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av henkiii:

https://windfarmaction.files.wordpress.com/2014/03/rusting-turbines.jpg
https://cowboystatedaily.com/wp-content/uploads/2019/08/WindmillBlades.jpg

(gissar att bilderna är från USA dock)

Men vad gör vi av våra snurror?
Som jag förstått det är bladen väldigt svåra att göra något vettigt av, annat än att gräva ner.

Glasfiber-epoxy går inte att göra mycket med. Samma med gamla PCB:er.
Även Solceller är katastrof ur återvinningssynpunkt.

Är solcellerna producerade i Kina t ex så är det dessutom olja/kol som används som energikälla så går vi mer eller mindre plusminus på utsläpp under livslängden på solcellen.

Däremot finns det många lovande forskningsprojekt, bland annat ett där man bygger biokemiska solceller på tunna flexibla substrat som går att energiåtervinna.

Gällande vätgas så är den bästa vätgasbilen något sämre ur energieffektivitet mot ett batterifordon om man tittar på hela energicykeln. Vätgas är dock något som man mer opportunistiskt kan långtidslagra om man får stort och långvarit överskott (typ solenergi mitt på dagen). I Californien har man något man kallar för "Swan-neck-curve" som syftar på energiöverskott kontra energianvändning. Att lagra överskottsenergin från solcellerna för att möta önskad last på kvällen i batterier är helt orimligt. Inte ekonomiskt utan även materiellt, area, etc. Här tror jag personligen att vätgas är klockrent (elektrolys-bränslecellscykel).

En vätgastank i backen eller i skifferformation i backen läcker mycket mindre energi än t ex ett batteri gör. Dessutom mycket högre energidensitet i ett fordon som kräver mycket energi (t ex entreprenadmaskiner) där batterier bara inte funkar för 100% drift pga vikten.

Inget av det är perfekt dock utan man kommer fortsätta behöva en mix med svänghjul i elnätet och snabba lagringstekniker för överskottsenergin från intermittenta kraftkällor.

Från min utbildning har jag fått med mig batteriteknik och energilagring i vätgas utöver "vanlig" elkraft och har från min kunskap valt att investera rätt tungt i just vätgas sen ett par år tillbaka. Ca 1/4-del ligger i vätgas, till stor del pga den goda utvecklingen senaste åren på aktiekurser.

Haussa individuella bolag? Nä, läs och gör en analys själv. Kan ju finnas mycket bättre investeringsfall på börsen.
Jag hade gärna sett att vi moderniserat våra kärnkraft i södra Sverige, jag har dock inget bra svar på kärnavfallsfrågan varför jag förstår att det inte är ett lätt beslut att säga ja eller nej till kärnkraft.

Att vi får effektbrist eller saknar möjlighet att bygga ut industrin i södra Sverige, ett modernt och industrialiserat land, är inget annat än pinsamt. Vart finns tillväxten i Sverige i dagsläget och vart ökar befolkningen? Är det rimligt att vi inte har ordentlig med effektkapacitet då?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är kärnkraftsförespråkare och Skåning och skulle inte ha haft något emot att bo bredvid ett nytt barsebäcksverk. Att begära att man ska gräva ner avfall på någons tomt är ju ett ganska infantilt argument dock. Ska alla som konsumerar någon form av produkter som har en rest som slängs på soptippar ha en soptipp i trädgården? (tänk på att mycket som slängs i Sverige bränns för energiåtervinning men slaggen från denna förbränning läggs på deponi, d.v.s. soptippar)

Däremot så är hela poängen med att satsa långsiktigt på kärnkraft att vi ska göra något bättre av avfallet än att lägga det i något berg någonstans och vara giftigt i 10 miljoner år. Visste nu att vi bara använder ett fåtal % av energin i bränslet i våra kärnkraftverk idag? Om vi kunde utnyttja bränslet till full så kunde bara vårt existerande kärnavfall ge energi till Sverige i hundratals år!

Fjärde generationens kärnkraft ska nämligen tugga i sig avfallet och göra så att det bara behöver kortvarig förvaring för att bli säkert för omgivningen. Från wikipedia:
Advantages and disadvantages
Relative to current nuclear power plant technology, the claimed benefits for 4th generation reactors include:

Nuclear waste that remains radioactive for a few centuries instead of millennia[33]
100–300 times more energy yield from the same amount of nuclear fuel[34]
Broader range of fuels, and even unencapsulated raw fuels (non-pebble MSR, LFTR).
In some reactors, the ability to consume existing nuclear waste in the production of electricity, that is, a Closed nuclear fuel cycle. This strengthens the argument to deem nuclear power as renewable energy.
Improved operating safety features, such as (depending on design) avoidance of pressurized operation, automatic passive (unpowered, uncommanded) reactor shutdown, avoidance of water cooling and the associated risks of loss of water (leaks or boiling) and hydrogen generation/explosion and contamination of coolant water.

https://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor

Om vi bara kunde få lite vettig långsiktighet från våra politiker och stötta att vi faktiskt på riktigt tar hand om det avfall vi redan genererat istället för att försöka stänga in det i berggrunden i 10 miljoner år så hade Sverige kunnat bli världsledande på denna tekniken och vara ett föregångsland som vi var med vår energimix när vi byggde första vågen av kärnkraft och vattenkraft. Jag hade lätt investerat pengar i den här typen av teknik om man bara kunde lita på att extremister i MP och C (och tyvärr även S) inte saboterar med idiotisk lagstiftning...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast det blir slutförvaring ändå och då är det väl mest rättvist att lägga förvaringen där kärnkraftsförespråkarna bor. Själv betalar jag gärna högre elpris mot att slippa slutförvaring på min tomt.

Det vore också rättvist att släppa ut alla avgaser från fossila bränslen i fossilförespråkares trädgårdar, på ett sätt att avgaserna stannar endast inom deras tomter, och eventuella klimatförändringar påverkar endast dem. Tyvärr bor inte vi i en rättvis värld, så det funkar ju liksom inte. På precis samma sätt som att individuellt hushåll inte kan slutförvara det kärnavfall de är ansvariga för på grund av de säkerhetsåtgärder som måste tas.

Personligen ser jag ser som mindre av ett problem att slutförvara några tiotal ton per reaktor per år på en känd plats på vår jord, snarare än att "slutförvara" det fossila kolet vi gräver upp genom att trycka ut det i atmosfären med globala klimateffekter som resultat.

Detta får mig dock att tänka på, hur mycket kärnavfall blir det för ett typiskt hushåll?

En kärnreaktor på 1 GW producerar cirka 27 ton kärnavfall per år. Med lite matte får vi detta till cirka 3 milligram kärnavfall per kWh el. En typisk villa förbrukar 20 000 kWh per år, vilket i kärnavfall blir cirka 60 gram kärnavfall per år för en typisk villa. Ett annat sätt att skriva det på är 6 kg kärnavfall på 100 år.

Jämför det med den genomsnittliga bilen som hör till denna villa som släpper ut cirka 4,6 ton fossil koldioxid varje år.

Detta är så klart en megaförenklad bild, men det visar på hur viktigt det är att titta på kärnavfallets proportioner.

Permalänk

Sedan ska vi inte glömma att kärnkraft är ett av om inte den absolut säkraste formen av elproduktion

https://ourworldindata.org/safest-sources-of-energy

Permalänk
Lego Master

Alltså utopi-feeling här, men hur skulle det vara med ett gäng solpanelsparker i världens öknar som alla länder kunde ha tillgång till? Alla betalar till en global fond (efter användning) som driftar parkerna och säkerställer global energitillförsel. Ett stadigt globalt elnät, lastbalanserare och utbyggnadsplaner för expansion för de närmaste 50 åren löpande.

Tänk att kunna ladda elbilen i Svedala på sol-el från Mongoliet kl. 04 på morgonen innan man ska till jobbet? Nice.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Alltså utopi-feeling här, men hur skulle det vara med ett gäng solpanelsparker i världens öknar som alla länder kunde ha tillgång till? Alla betalar till en global fond (efter användning) som driftar parkerna och säkerställer global energitillförsel. Ett stadigt globalt elnät, lastbalanserare och utbyggnadsplaner för expansion för de närmaste 50 åren löpande.

Tänk att kunna ladda elbilen i Svedala på sol-el från Mongoliet kl. 04 på morgonen innan man ska till jobbet? Nice.

Lång kabel blir det, drygt 700 mil men tanken är bra.
https://www.google.se/maps/dir/Stockholm/Bajanchongor,+Mongol...

Vad det gäller nytt kärnkraftsverk i Sverige så skulle det vara det bästa men tyvärr så skulle vi behöva börja bygga det nu och Sverige är och har aldrig varit så snabba med denna typen av beslut.
Vi har snart ett slutförvar av radioaktivt kärnbränsle som ska börja byggas i Forsmark och det har än så länge tagit drygt 30 år att bestämma plats och komma till skott. Jag är uppväxt i området runt Forsmark och har även gjort ett antal skift på kärnkraftsverket. Hur många år det kommer att ta att bygga vet jag inte men det det kommer inte stå färdigt på många år.
Valde vi istället att bygga ett nytt kärnkraftverk som kan använda mer energi ur uranet så skulle vi komma bort från en del av detta men även det ligger långt fram i framtiden och ingen av Sveriges partier mer än SD vill ta upp frågan just nu.

Att stänga ner våra fungerande kärnkraftsverk är just nu idioti då vi nu har effektbrist i södra delarna av Sverige och det pratas om att företag inte får bygga ut eller etableras i området på grund av detta. Bara att höra en sån sak i ett I-land som Sverige tycker jag är skrämmande.

Jag hade gärna sett att vi inte hade kärnkraft alls då det faktiskt finns en fara med det men så länge det inte finns något som är bättre som baskraft och Co2-neutralt så är det det vi ska ha. Vindsnurror är bra och solceller likaså men tyvärr är de rätt värdelösa på vintern när vi här i landet har som mest behov av el.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså utopi-feeling här, men hur skulle det vara med ett gäng solpanelsparker i världens öknar som alla länder kunde ha tillgång till? Alla betalar till en global fond (efter användning) som driftar parkerna och säkerställer global energitillförsel. Ett stadigt globalt elnät, lastbalanserare och utbyggnadsplaner för expansion för de närmaste 50 åren löpande.

Tänk att kunna ladda elbilen i Svedala på sol-el från Mongoliet kl. 04 på morgonen innan man ska till jobbet? Nice.

Tanken har funnits, Destertec (numera nedlagt / på is). Hur som går vi till ett mer "globalt" elnät där länder binds samman mer och mer. Det som möjliggör detta är till stor del DC-länkar där du kan skicka el mycket långt utan några större förluster (exempelvis Stockholm - Rom med < 5% förluster jämfört med AC där allt är borta efter 50-100 km).

Sveriges problem är just med DC-länk (sydvästlänken med 19 förseningar to date) då man valde billig och oprövad teknik istället för ABB's fungerande teknik så inte helt lätt att bygga och kostsam initial investering. Tyskland satsar just nu ca 60 miljarder kr för att förstärka deras elnät (kostnaden för vindkraft...) fram till 2025 med 3 gigantiska "korridorer" för att transportera elen från kusten till söder där industrin finns.

I Sverige beräknas nuvarande politik kosta upp till 280 000 jobb enligt tillväxtverket (omöjligt att investera för industrin och bygga nya bostadsområden samt el-krävande trafik som järnväg och tunnelbana på de flesta håll söder om Stockholm ("Energiområde 3&4"), ytterligare förseningar med sydvästlänken lär väl bara öka på denna kostnad. I Tyskland som gjort samma sak som Sverige försöker har det lett till energikrävande basindustri (Sverige har en hel del...) helt enkelt investerar utomlands där det finns en, för företagen, mer genomtänkt infrastrukturpolitik. För oss svenskar så är det bara hoppas elförsörjningen blir en valfråga innan vi slipper vanligt förekommande blackouts och brownouts. Kol- / Gas- / Kärn-kraft är väl de val kan stödja de intermittenta källorna så något av valen måste satsas på och byggas ut. Är trots allt billig tillgång på energi som gör ett land rikt idag.

https://tillvaxtverket.se/download/18.22b5b38f1729d648861cf41...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Ett intressant problem med vindkraft i norra Sverige är isbildning. Tydligen bildas det istoppar på vingspetsarna. Dessa kan sedan slungas iväg långt när de blir för stora och är såpass tunga att de är en dödsrisk.
Så med jämna mellanrum måste man stänga ned verken och "värma av" bladen på vintern samt det finns skyltar om att ej beträda marken när vindkraftverken är igång. Inte speciellt effektivt.

Vindkraft i norra sverige är ju vansinne, då sitter du ju med samma problem vi har idag: det är dyrt att frakta el.
Vindkraftens stora fördel är ju att du i princip kan producera elen där den behövs.
Fyll varenda kobbe i Stockholms skärgård med vindkraftverk!
Då kan stadsborna få den där varma känslan av grön el när dom tittar ut genom fönstret samtidigt som våra vackra fjäll får förbli just det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vexo:

Ett intressant problem med vindkraft i norra Sverige är isbildning. Tydligen bildas det istoppar på vingspetsarna. Dessa kan sedan slungas iväg långt när de blir för stora och är såpass tunga att de är en dödsrisk.
Så med jämna mellanrum måste man stänga ned verken och "värma av" bladen på vintern samt det finns skyltar om att ej beträda marken när vindkraftverken är igång. Inte speciellt effektivt.

Helt oavsett om det är vettigt att installera vindkraft i Norrland eller ej, finns det någon anledning att man inte bara kan sätta in typ värmeslingor på bladen för att kontinuerligt avisa vindkraftverken istället för att behöva göra det med manuell handpåläggning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Helt oavsett om det är vettigt att installera vindkraft i Norrland eller ej, finns det någon anledning att man inte bara kan sätta in typ värmeslingor på bladen för att kontinuerligt avisa vindkraftverken istället för att behöva göra det med manuell handpåläggning?

Ja, här är en 11 år gammal översikt över möjliga lösningar.
(Hittade inget färskare)

https://www.nyteknik.se/energi/nu-ska-isen-pa-vindkraftverk-t...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”