Ny förstärkare till SHARP CD-CH1000

Permalänk
Medlem

Ny förstärkare till SHARP CD-CH1000

Hej!

Jag har i nästan 2 decennier haft en ljudanläggning av modell SHARP CD-CH1000. Högtalarna funkar bra, men förstärkaren tar onödig mycket plats då den har 6 CD-fack och ett kasett-fack, något jag inte känner något behov av längre. Dessutom är den ganska ful. Högtalarna tänkte jag snygga till genom att bygga en enkel trälåda runt, men det känns svårare att göra med förstärkaren.

Problemet är att bägge högtalarna har både en main-kanal och en subwoofer-kanal. Man skulle väl kunna säga att det är ett 2.2-system(?), något som verkar vara väldigt ovanligt. Därför antar jag att jag behöver en förstärkare med två subwoofer-utgångar. Finns det, eller finns det en annan lösning?

Länk till operation manual
Länk till service manual

Här har ni några bilder också

Baksida högtalare:

Baksida förstärkare

Utgångar förstärkare

Permalänk

Det här är ett sånt läge där du måste tycka det är väldigt mycket värt att behålla just dessa högtalare.
Ifall du ska nyttja dom på samma sätt som nu måste du ju ha fyra kanaler och någon slags aktiv delning.
Det blir tyvärr en dyr lösning.

Det blir troligen både bättre och billigare att köpa både nya högtalare och ny förstärkare. Dessutom kanske du kan kränga den där för några hundra, eller så har du en bra garagestereo.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

TBH köp bara en fräsch bluetooth högtalare?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

TBH köp bara en fräsch bluetooth högtalare?

Inte samma sak

För att ge TS ett aktivt råd, jag tror det bästa är att behålla det som det är, är du nöjd med den, låt den vara. Skitsamma om den är lite ful.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kan få en så mycket mindre med samma högtalare. Den ser rätt smal ut så du kan nog bara hitta en lägre.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju ett microsystem du har och om du inte ska byta ut allt (vilket jag tycker du ska göra) så finns det ju lägre förstärkare men bredden är redan den minsta som används av hifiindustrin, normalstort är ca 42 cm.
Det finns en del kinesiska klass t och d förstärkare som kanske är smalare men jag tycker verkligen inte du ska skaffa nått annat om du inte tänker byta högtalare för det är de som är den absolut svagaste delen i ditt system.
Byter du högtalare till ett par aktiva så kan du lösa problemet med förstärkarens låda och får dessutom mycket bättre högtalare (och ljudkvalitet)
Dina högtalare är rätt klumpiga för att ha så små element som 5,25"
Width: 8-1/4" (210 mm)Height: 15-7/16" (392 mm)Depth: 13-9/16" (345 mm)
Med mått i det området så brukar det vara 6,5" element och det finns en hel del aktiva monitorer som har liknande storlek men bättre ljud och inbyggd förstärkare.
Det finns också aktiva hifihögtalare med ungefär samma mått om du vill ha mer "snickrade lådor" i andra färger än svart.
Typ Dnaudio Focus 20 XD (W x H x D 198 x 360 x 307mm) De kommer färdiga med extra allt från början.

https://www.dynaudio.com/home-audio/focus-xd/focus-20-xd
Det är visserligen seriöst bra prylar så det är inte budgetklassen men de är väldigt vackra och låter dessutom bra för sin storleksklass men för pengarna går det att hitta bättre saker om det får bli större.
https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/...

Du kan också kolla på aktiva närfältsmonitorer i 6,5" klassen, finns som sagt en hel del som låter bra från ungefär 3000 kr paret och uppåt och nått sånt vore också ett mycket bättre utgångspunkt om du tex vill fanera en låda eller vad du menade med "bygga" för då är ju lådan ljudmässigt sund och förstärkaren inbyggd i den från början.
https://www.thomann.de/se/aktiv_naerfaeltsskaerm.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Massa text

Seriöst?
Killen har ett 20 år gammal stereo som är knappt värd en hundring idag där han vill byta ut förstärkare och behålla högtalare och du länkar till superdyra högtalare för 40k?

Till trådskaparen. Byt ut stereon helt. Du kan hitta begagnade förstärkare+högtalare som är mycket bättre än ditt nuvarande system för billig peng.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ArtMan:

Seriöst?
Killen har ett 20 år gammal stereo som är knappt värd en hundring idag där han vill byta ut förstärkare och behålla högtalare och du länkar till superdyra högtalare för 40k?

Till trådskaparen. Byt ut stereon helt. Du kan hitta begagnade förstärkare+högtalare som är mycket bättre än ditt nuvarande system för billig peng.

Klart det är seriöst, jag tipsar om flera saker och om man dessutom använder ett par högtalare/stereo i typiskt över 5 timmar per dygn i minst 50 år eller vad man kan se som normal drifttid så är det ganska billigt per använd timme även med dyrare system, ljudsystem är antagligen den teknikpryl som används mest och teknisk har de väldigt lång livslängd.

Men som sagt så skriver jag också att ett par aktiva monitorer från 3000 kr är en billig lösning som är intressant, troligen är de faktiskt billigare än systemet som används idag om man kompenserar för prisutvecklingen och ett sånt system lär även låta mycket bättre än dagens lösning.

Jag tycker däremot inte att man ska byta elektronik till dagens högtalare (även om det går) för elektroniken är det som är överlägset bäst i systemet medans högtalarna inte är nått att satsa på på nått sätt som att bygga nya lådor för även elementen har för låg kvalitet för att det ska gå att bygga nått bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, och ursäkta för mitt sena svar! Jag kommer definitivt inte använda ett nytt högtalarsystem 5 timmar per dygn i 50 år, så jag kommer inte köpa högtalare för 40k. Jag använder systemen när jag storstädar eller när jag har fest. Inte så mycket mer än det.

Jag kollar nog på några billiga högtalare och ser om någon vill köpa mitt system. Återigen, tack för svar!