Bredband2 höjer Priserna utan att meddela kund (Även under bindningstid)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grabben_83a:

Ok valet hamnade på Ownit till sist.
Gjorde ett test att både chatta med de som hade kundservice med chatt samt ringa följande:
Ownit, A3, Aardnet, Bahnhof

Frågade samtliga om:
1) Autogiro eller annan betalningsmetod fanns.
2) om deras nät var BGP säkrat: https://isbgpsafeyet.com/
3) Vilken är lägsta hastighet som utlovas

Ownit:
Svar på chatt säkert inom 15 sek.
Svar i Tele under 2min båda gånger.
1) Ja
2) Ja
3) 75% av hastigheten som är beställd.

A3:
Svar av en dum chattbot direkt ca 7min tills handläggare
Svar Tele 33min och 47min andra gången.
1) Ja
2) Vet inte, eget test med gratis 10/10 1 månad visar att Nej de är inte säkrat.
3) 75% av hastigheten

Aardnet:
Har ingen chatt
ena gången svar inom 3min i tele andra gången gick det så man skulle lämna meddelande trots att klockan var 15:30
1) Ja
2) Vet inte
3) Vet inte

Bahnhof:
Kom inte åt chatt då ej kund
Tele 47min samt 51min.
1) Ja
2) Kanske
3) 80% av hastigheten

Halebop:
enbart chatt 5min samt 12min
Har ej tele.
1) Ja
2) Vet inte (egen notering eftersom det indirekt är Telia och de har säkrat sitt nät så är svaret ja)
3) Vet inte

Således min lilla undersökning visar att Ownit har klart bäst kundservice.
De var relativt tekniskt kunniga också.

Aardnet kändes klart sämst på alla fronter.

Halebop trevliga men fick inte direkt svar på mina frågor.

Bahnhof kändes lite arroganta i tonen typ som att vafan ringer du för jag har annat för mig.

Oj, missade förstås att läsa tråden, började baklänges. Riktigt bra kartläggning, önskar jag kunde ge mer än en tumme upp på denna!

Jag menar... jag har ju två tummar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oj, missade förstås att läsa tråden, började baklänges. Riktigt bra kartläggning, önskar jag kunde ge mer än en tumme upp på denna!

Jag menar... jag har ju två tummar!

Brukar hända mig med ibland.
Man tackar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Går till kommunen eller den som driftar stadsnätet min kostnad för stadsnätet / öppna nätet är redan inräknad i priset 259:- för 100/10 så jag vet inte hur mycket operatören faktiskt får då jag ser slutsumman av den kostnad jag skall betala.

Jo, hade det själv alltid så i Stockholm, både norra och södra sidan. Verkar vara annorlunda här uppe i Norrland. Eller bara mindre stadsnät som delar upp kanske?

Permalänk

Kör själv med Ownit och varit mycket nöjd haft i 3 Månader nu, tidigare kört ComHem/Bredbandsbolaget men Ownit har varit tveklöst bäst.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jo, hade det själv alltid så i Stockholm, både norra och södra sidan. Verkar vara annorlunda här uppe i Norrland. Eller bara mindre stadsnät som delar upp kanske?

Måste ju finnas någon anledning till varför man valt det? Om du tillhör det stadsnät jag tror, så var det stadsnätet inte öppet första åren. Då var det kommunen som även drev ISP i nätet, och senare öppnade upp det. Men jag kan inte komma på varför det skulle vara gynnsamt att fakturera privatpersoner direkt för nätavgiften.

Permalänk
Medlem

Jag har Bredband2 idag och har inte haft några problem med dem. Men fick ett brev av dem innan i sommar att de skulle höja priset. Så jag bytte till Universal. Ska flytta snart också så då blir det 1 månad jag ska testa Bahnhof med🙂. Har 2 lägenheter överlappande så behöver 2 abonnemang under 1 månad.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Får jag flika in i diskussionen med en juridisk fråga? Har haft 250/250 via Bredband2 sedan januari då jag flyttade in i ny lägenhet och hade hastighetsproblem och störningar vilket gav mig hastigheter under de utlovade 75% under åtminstone 3 månaders tid. I slutet av april gjordes något (jag blev aldrig informerad om vad) men plötsligt hade jag 600 Mbit ned, dock med störningar fortfarande. Därför kunde jag inte längre felrapportera störningarna, då hastighet var den enda giltiga grund för felanmälan. Sedan start har jag yrkat på kompensation och fick bekräftat tidigt i processen av en på kundtjänst att jag har rätt till 100% ersättning för varje dag som bredbandet inte levererar, men att all kompensation hanteras först när ärendet är klarrapporterat.

Efter att ha varit utomlands ett antal veckor under sommaren valde jag att ta tag i kompensationsfrågan. Plötsligt hävdar kundtjänst att jag endast har rätt till kompensation motsvarande mellanskillnaden för deras abonnemang 250 vs 100 Mbit, vilket är futtiga 40 kr per månad. "bredbandet har ju ändå fungerat" var motiveringen. Nu undrar jag jag två saker:

1) vad innebär egentligen hastighetsgarantin och vilka rättigheter ger det mig som kund?

2) Vilka möjligheter har jag att hänvisa till de utlovade 100% kompensation som jag skulle få när allt var färdigt? Detta var ju en stor anledning till att jag ändå hängde kvar efter 20-talet samtal till kundtjänst som oftast var fruktlösa. Annars hade jag bytt leverantör för länge sedan.

Ska tillägga att jag funderar på att vända mig till ARN med detta efter ett samtal med telekområdgivarna. Vad tycker ni?

Vänliga hälsningar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHa:

Får jag flika in i diskussionen med en juridisk fråga? Har haft 250/250 via Bredband2 sedan januari då jag flyttade in i ny lägenhet och hade hastighetsproblem och störningar vilket gav mig hastigheter under de utlovade 75% under åtminstone 3 månaders tid. I slutet av april gjordes något (jag blev aldrig informerad om vad) men plötsligt hade jag 600 Mbit ned, dock med störningar fortfarande. Därför kunde jag inte längre felrapportera störningarna, då hastighet var den enda giltiga grund för felanmälan. Sedan start har jag yrkat på kompensation och fick bekräftat tidigt i processen av en på kundtjänst att jag har rätt till 100% ersättning för varje dag som bredbandet inte levererar, men att all kompensation hanteras först när ärendet är klarrapporterat.

Efter att ha varit utomlands ett antal veckor under sommaren valde jag att ta tag i kompensationsfrågan. Plötsligt hävdar kundtjänst att jag endast har rätt till kompensation motsvarande mellanskillnaden för deras abonnemang 250 vs 100 Mbit, vilket är futtiga 40 kr per månad. "bredbandet har ju ändå fungerat" var motiveringen. Nu undrar jag jag två saker:

1) vad innebär egentligen hastighetsgarantin och vilka rättigheter ger det mig som kund?

2) Vilka möjligheter har jag att hänvisa till de utlovade 100% kompensation som jag skulle få när allt var färdigt? Detta var ju en stor anledning till att jag ändå hängde kvar efter 20-talet samtal till kundtjänst som oftast var fruktlösa. Annars hade jag bytt leverantör för länge sedan.

Ska tillägga att jag funderar på att vända mig till ARN med detta efter ett samtal med telekområdgivarna. Vad tycker ni?

Vänliga hälsningar,

Det är inget Juridiskt riktigt svar men mot Bredband2 kundservice har man inga rättigheter det ändras från gång till gång beroende på vem man pratar med.
Får man inte ut hastigheten så brukar det vara så att från att du har rapporterat felet tills det är klarrapporterat skall du få nån form av kompensation brukar oftast beräknas ned om du ett exempel har du 100/100Mbit och får 60/60 så skall 40% av månadskostnaden reduceras så var det iaf när Tele2 hade fiber men sen gjorde de av ren goodwill 2 gratismånader då det varit problem i 2 månader detta var när Tele2 fortfarande hade fiber.

Bredband2 kommer du tyvärr få minimal eller ingen kompensation av alls då de inte följer sina egna avtal som de har skrivit änns.
Ligg på dem eller byt leverantör och bit i det sura äpplet.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Vill bara avseende trådens rubrik flika in med att Bredband2 visst meddelat sina kunder.
Det var ett brev bifogat med den e-faktura jag fick den 10/6.
Med andra ord gott om tid att avgöra om man vill vara kvar som kund efter prishöjningen, eller inte.

Jag valde att för övrigt att byta, då konkurrenter fortfarande ligger kvar på Bredband2's tidigare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Bahnhof alla dar i veckan, vad ska man med en tillgänglig support när den ALDRIG behövs = 15 år ytan krångel

Saknar ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbear:

Vill bara avseende trådens rubrik flika in med att Bredband2 visst meddelat sina kunder.
Det var ett brev bifogat med den e-faktura jag fick den 10/6.
Med andra ord gott om tid att avgöra om man vill vara kvar som kund efter prishöjningen, eller inte.

Jag valde att för övrigt att byta, då konkurrenter fortfarande ligger kvar på Bredband2's tidigare pris.

Jag fick inget meddelande över huvud taget varken brevledes eller via min autogirofaktura jag var in och kollade på mina sidor vilket jag brukar göra innan det dras enbart på fakturan stod ett dyrare belopp att betala.
Det är fler än jag som råkat ut för det: https://se.trustpilot.com/review/www.bredband2.com

De höjde 40:- och har nu sänkt 41:- igen för att helt plötsligt ligga billigare än vissa andra konkurrenter inte billigast men billigast mot deras närmaste rivaler A3 och Ownit, Bahnhof 11:- dyrare respektive 10:- dyrare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har precis avslutat en chatt med Bredband2 eftersom jag har haft samma bekymmer och jag låter er avgöra.

Hej!

Mitt namn är Emelie, vad kan jag hjälpa dig med?
13:43
Varför betalar jag 289 kr för min tjänst när det står 245 kr på hemsidan?
13:46
Det ser ut som att det precis har kommit ett nytt avtal man kan ta del av. Jag kan lägga in så du får de nya priset på din nästkommande faktura!
13:46
Varför justeras inte det automatiskt?
13:48
Då det är en avtalsförändring så behövs kundens godkännande
13:48
Det behövdes inte en avtalsförändring när ni höjde priset så varför skulle det behövas när priset har sänkts?
13:50
Då skickade vi ut informationen på en faktura i juni då det var en prishöjning.
13:50
Precis och även till min mail men när priset har sänkts så har ni inte skickat ut någon information?
13:52
När priset sänks så läggs de in på vår beställningssida. Vi får inte informationen förens vi får upp kundbilden.
13:52
Det är lustig att skicka ut information till kund om höjning är inga bekymmer men när priset sänks så blir det problemfyllt
13:57
Det kan jag förstå, men det är endast personerna som håller på med hemsidan som vet att priserna ändras för de är dom som lägger in de. Kan ta de vidare att även vid prissänkning så ska information ut till kunder
13:57
Även om det är dom som håller på med hemsidan som ser förändringen först så kommer den informationen från någonstans sen att ni ska även ge ut den information till kund. Stämmer inte, det är inte första gången det här händer mig.
14:02
Vi kan se att de har skett en prissänkning när vi får upp en kundbild, och de får vi bara upp om kunden ringer in eller något liknade. Information kommer ut till kunder när det är en prishöjning och att priset höjs en del. Priset du har tagit del av kan höjas på hemsidan med några kronor men då har du fortfarande kvar de billiga. Så oavsett om priset höjs eller sänkts betalar man enligt de avtal man har!
14:02
Du har nu fått ta del av de nya avtalet så ditt nya pris är 245 kr i månaden!
14:03
Tack för att du undvek att svara på mina frågor eller kanske saknar rätt information, ha en fortsatt trevlig dag
14:05
Detsamma!
14:05
Tack för att du tog kontakt med oss via chatten. Ha en trevlig dag!

Permalänk
Medlem

Snart kanske det inte är så stor skillnad på Bredband2 eller A3 i alla fall : https://telekomidag.se/bredband2-budar-pa-a3/

Men man förstår ju att de höjer priserna om man ska punga ut 622 miljoner 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag har också Bredband2 och tänkte också på detta. I samband med deras tekniska fel när vissa (alla?) fick dubbla fakturor strax innan sommaren så trodde jag att nästa faktura jag fick som var dyrare bara var en påminnelse från tidigare. Jag struntade alltså i den fakturan då man fick ett mail som sa att det bara var att ignorera ena fakturan som man fick dubbelt på. Sedan får jag ett sms om att jag har en skuld på drygt 700 kr till dom? Bestämde mig för att ringa till deras kundtjänst och snacka med dom och då kröp det fram att de både höjt priset och skickade fakturan en månad tidigare än vanligt.

Nä usch, jag byter till typ Bahnhof eller nåt snart. Prishöjningar och dylikt ska meddelas till kunderna tycker jag, är väl en självklarhet? För min del höjde de från 93 kr/mån (student) till 169 kr/mån. Jag kan få Bahnhof för 149 kr/mån här.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Har precis avslutat en chatt med Bredband2 eftersom jag har haft samma bekymmer och jag låter er avgöra.

Hej!

Mitt namn är Emelie, vad kan jag hjälpa dig med?
13:43
Varför betalar jag 289 kr för min tjänst när det står 245 kr på hemsidan?
13:46
Det ser ut som att det precis har kommit ett nytt avtal man kan ta del av. Jag kan lägga in så du får de nya priset på din nästkommande faktura!

Jag hade precis denna dialogen med dom förra månaden. När sedan den nya fakturan kom så var det samma pris som tidigare.

Permalänk
Medlem

har också fått denna prishöjning under två tillfällen inom knappt 2 år, senaste gången säger de:

"Prishöjningen berodde på att vi kvalitetssäkrat våra tjänster för att ge våra kunder bättre upplevelser med våra tjänster, samt för att kunna investera i den senaste nätverkstekniken. Vi har sett över kostnaderna efter det och justerat priset igen där efter det. "

det märkliga är att de skickar ett nytt förnyat avtal med ord. pris direkt när man uppmärksammar prishöjningen.
medan vid själva prishöjningen får man ingen info förutom i kontoutdraget. ganska lågt

Permalänk
Medlem

Lite mer till ämnet..

Tecknade för en dryg månad sedan bredband hos bredband2, 100/10mbit för 167:- i månaden. De var en kampanj där man fick 15% rabatt i 12mån.

Fick idag hem ett brev där de aviserade en prishöjning till 257:- för 100/10 mbit.
Går då in på deras hemsida igen och ser då att de fortfarande gör reklam för 100/10 för 167:-, trots att de ska höja priset? De har alltså inte för avsikt att fakturera 167:- som de annonserar, och de har förmodligen vetat om de ganska länge då de redan har skickat ut det per post.
Men de fortsätter att marknadsföra det.

Jag köper att man måste höja priset och de är inte det som stör mig här, utan att man luras? Är det OK att göra så här?
Har chattat med deras kundtjänst men de gav absolut inget, blev hänvisad att maila in mina synpunkter vilket jag har gjort. Inte fått svar ännu.

https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Här finns ett snarlikt case där ARN dömde till kunsumentens fördel. När jag gav dom den domen så svamlade de mest kring ämnet och sa att man får avsluta sitt abonnemang när man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davveh:

Lite mer till ämnet..

Tecknade för en dryg månad sedan bredband hos bredband2, 100/10mbit för 167:- i månaden. De var en kampanj där man fick 15% rabatt i 12mån.

Fick idag hem ett brev där de aviserade en prishöjning till 257:- för 100/10 mbit.
Går då in på deras hemsida igen och ser då att de fortfarande gör reklam för 100/10 för 167:-, trots att de ska höja priset? De har alltså inte för avsikt att fakturera 167:- som de annonserar, och de har förmodligen vetat om de ganska länge då de redan har skickat ut det per post.
Men de fortsätter att marknadsföra det.

Jag köper att man måste höja priset och de är inte det som stör mig här, utan att man luras? Är det OK att göra så här?
Har chattat med deras kundtjänst men de gav absolut inget, blev hänvisad att maila in mina synpunkter vilket jag har gjort. Inte fått svar ännu.

https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Här finns ett snarlikt case där ARN dömde till kunsumentens fördel. När jag gav dom den domen så svamlade de mest kring ämnet och sa att man får avsluta sitt abonnemang när man vill.

Har du bindningstid har du rätt till samma pris tiden ut. Därefter däremot får de höja hur de vill utan att du behöver godkänna det. (godkänna gör du via betalning av faktura).
Har du ingen bindningstid på abonnemanget så är det kört, då får du bestrida fakturan och säga upp abonnemanget skulle jag tro.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davveh:

Lite mer till ämnet..

Tecknade för en dryg månad sedan bredband hos bredband2, 100/10mbit för 167:- i månaden. De var en kampanj där man fick 15% rabatt i 12mån.

Fick idag hem ett brev där de aviserade en prishöjning till 257:- för 100/10 mbit.
Går då in på deras hemsida igen och ser då att de fortfarande gör reklam för 100/10 för 167:-, trots att de ska höja priset? De har alltså inte för avsikt att fakturera 167:- som de annonserar, och de har förmodligen vetat om de ganska länge då de redan har skickat ut det per post.
Men de fortsätter att marknadsföra det.

Jag köper att man måste höja priset och de är inte det som stör mig här, utan att man luras? Är det OK att göra så här?
Har chattat med deras kundtjänst men de gav absolut inget, blev hänvisad att maila in mina synpunkter vilket jag har gjort. Inte fått svar ännu.

https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Här finns ett snarlikt case där ARN dömde till kunsumentens fördel. När jag gav dom den domen så svamlade de mest kring ämnet och sa att man får avsluta sitt abonnemang när man vill.

Enligt ärendet du själv länkar har de rätt att höja avgifterna om deras kostnader plötsligt har ökat. Det kan ju vara så att de inte hunnit justera de priser de annonserar eller bara är dåliga på den biten. Det du får höra med dem är väl om de kan peka på när deras kostnader ökade och eventuellt varför precis som det nämns i ärendet du länkar.

I regel ska man ha samma pris hela bindningstiden enligt avtal. Men det verkar finnas luckor i lagen som ger dem rätt att höja priser om deras kostnader har ökat efter att ni ingått avtalet. Du har då även rätt att häva avtalet och säga upp tjänsten.

Permalänk
Medlem

Fick svar av kundtjänst att de har för avsikt att marknadsföra priset 167:- ända tills 1/6 då höjningen genomförs.
Så om du hoppar på det en vecka innan så får du just bara den veckan för 167:-. Även fast de står "spara 330:-" osv.

Största anledningen till att man väljer dom är väll priset.