Permalänk
Medlem

Ghost S1 Hard Line Cooling

Har haft planer på att vattenkyla min vita Ghost S1 under en längre tid, komponenterna i bygget är som följer...

  • Ghost S1 med 2 large hats

  • AMD 3950x

  • Asus Dual GeForce RTX 2080 Ti

  • 32GB G.Skill Trident Z Neo (b-die)

  • Asus ROG Strix X570-I Gaming

  • Heatkiller IV 2080 TI waterblock

  • Optimus CPU waterblock

  • Corsair SF750 PSU

  • 4x Noctua NF-A12x15 PWM

  • 2x XSPC TX240 Ultra Thin radiator

  • EK-DDC 3.2 PWM med en Phobya DDC light laing top

  • En hög med Bitspower fittings...

Initialt var det bara för kylning av GPUn och jag kom på en lösning där jag kunde klämma in en DDC pump i en bottom hat med hjälp av en low profile radiator och en custom fan shroud för att ge lite mer utrymme mha radiator/fan offset.

Då loopen blev lite trixig valde jag att göra CPU sidan också och lägga till en till rad på toppen.

Shrouden var ett relativt enkelt bygge med lite aluminum av rätt dimension och pop nitar.

Nästa problem jag hade var hur jag kunde klämma in en reservoir, till slut var jag tvungen att gå med ett eget bygge som jag kunde klämma in bakom grafikkortet vilket fungerade bra då pumpen i princip är direkt under.

Strulet sedan var hur jag kunde routa loopen på ett bra sätt och blev till slut tvungen att gå 180 grader från outlet och under pumpen för att komma in i radiatorn på rätt sida för att kunna routa loopen på CPU sidan optimalt.

Efter detta var det inga större problem frånset lite trixiga pip böjar där den trixigaste var mellan toppen av pumpen till botten av reservoaren.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Sicket pilljobb, bra jobbat!
Enkel 5:a såklart.

Vilket syfte fyller top fan shroud?

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Jo en aning pill var det

Edit: Missförstod din fråga...

Inget riktigt syfte, jag hade två tunna rads men kunde ha kört med en tjockare rad/fan uppe. Tror iofs prestandan blir den samma, om jag kört med en tjockare rad hade det inte varit optimlat med en så tunn fan och shrouden i regel ger en ~20% bättre prestanda om mitt minne stämmer då man får mer flöde genom raden och inga dead zones under fan hubben eller i hörnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Inget riktigt syfte, jag hade två tunna rads men kunde ha kört med en tjockare rad/fan uppe. Tror iofs prestandan blir den samma, om jag kört med en tjockare rad hade det inte varit optimlat med en så tunn fan och shrouden i regel ger en ~20% bättre prestanda om mitt minne stämmer då man får mer flöde genom raden och inga dead zones under fan hubben eller i hörnen.

Ahh där ser man, hade aldrig sett sådan innan men nu är den kunskapsluckan fylld tack vare Dig! Om Du tillverkat dem själv vill jag ge en komplimang för du fått dem att se snygga och proffsiga ut också!

Är du nöjd i övrigt med tempsen i burken?

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Än så länge är allt bra.

Moderkortet har 3 PWM headers, 2 normala som var och en styr top och botten fans separat och den 3e PWM headern är för AIO och är lite trixig. Just nu kör jag SpeedFan som tillåter mig att sätta RPM för top och botten oberoende mha värden från GPU och CPU temp sensorn. Då SpeedFan är lite gammalt hittar han inte AIO header men som tur är kan jag sätta dess kurva i BIOS.

I princip är burken knäpp tyst tills GPU tempen går över 45C och CPUn rampar vid 55C, inget av stresstesterna har kört över gränsvärdena (55 för GPUn och 75 för CPUn). Idle ligger temps runt 40.

Har än så länge gått för max prestanda, kanske kommer se om jag kan tweaka för ljud om jag tycker det låter för mycket när man spelar men fläktarna är väldans tysta och inte outhärdliga på max rpm så kanske kommer låta det vara som det är.

Permalänk
Medlem

Tajt! Riktigt snyggt.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/