Permalänk

Installera grafikkort på äldre dator!

Ny fråga från en som inte kan så mycket om dator! Har nyss köpt en gamingdator som jag pratat om i annan tråd, där jag köpt nytt grafikkort (asus strix rog 5700 xt) och ny skärm till! I gamingdatorn jag köpte fanns där innan en GTX 970 4gb Gaming X grafikkort! Nu till själva frågan:
I förrådet har jag haft en äldre stationär dator från 2012 (Köpt ny då på Netonnet, Acer Predator G3620)

Jag testade den äldre datorn lite innan jag valde att köpa "nyare" gamingdator till min son då jag hade aningar om att grafikkortet i den äldre var klent och i dåligt skick, när lillgrabben spelade Roblox (Testade inget annat spel, fungerade ett tag sen gick det inte) på den så blev det fel på skärmen, Är man i windows eller ser på film funkar den oftas bra!
Nu när jag nu valt att uppdatera grafikkortet i min "nya" gamingdator, då får jag ju ett GTX 970 4GB Gaming X över, min fråga är då, skulle jag kunna ta det grafikkortet och sätta det i min äldre dator, skulle den ens klara av att hantera det?

Spec på min dator från 2012
Acer Predator G3620
Windows 8 ursprungligen men installerat Windows 10 år 2019
Intel Core i5 335OP
NVIDIA GEFORCE GTX660 UP TO 4095MB
8GB DDR3
1TB
10/100/1000
DVD-Super Multi
Med vänlig hälsning /Peter

Permalänk
Medlem

Grafikkort brukar inte vara några problem att uppgradera. De vanligaste problemen är väl följande ungefär (obs jag har inte specifikt kollat upp för din dator så du får ta av sidan och kika själv)

Fysisk plats, får grafikkortet plats i datorn eller är chassit för litet?

Psu kontakter. Vissa färdigbyggda har properiatery kontakter och inte standard PCIe. Om det finns vanliga PCIe lediga, finns det tillräckligt många? Det går ju med molex adaptrar även om jag starkt skulle rekommendera emot det

Psu effekt. Är psun tillräckligt för att driva ett större kort? Jag vet inte vad skillnaden mellan 660 och 970 är men kan vara värt att kika på i så fall

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Ny fråga från en som inte kan så mycket om dator! Har nyss köpt en gamingdator som jag pratat om i annan tråd, där jag köpt nytt grafikkort (asus strix rog 5700 xt) och ny skärm till! I gamingdatorn jag köpte fanns där innan en GTX 970 4gb Gaming X grafikkort! Nu till själva frågan:
I förrådet har jag haft en äldre stationär dator från 2012 (Köpt ny då på Netonnet, Acer Predator G3620)

Jag testade den äldre datorn lite innan jag valde att köpa "nyare" gamingdator till min son då jag hade aningar om att grafikkortet i den äldre var klent och i dåligt skick, när lillgrabben spelade Roblox (Testade inget annat spel, fungerade ett tag sen gick det inte) på den så blev det fel på skärmen, Är man i windows eller ser på film funkar den oftas bra!
Nu när jag nu valt att uppdatera grafikkortet i min "nya" gamingdator, då får jag ju ett GTX 970 4GB Gaming X över, min fråga är då, skulle jag kunna ta det grafikkortet och sätta det i min äldre dator, skulle den ens klara av att hantera det?

Spec på min dator från 2012
Acer Predator G3620
Windows 8 ursprungligen men installerat Windows 10 år 2019
Intel Core i5 335OP
NVIDIA GEFORCE GTX660 UP TO 4095MB
8GB DDR3
1TB
10/100/1000
DVD-Super Multi
Med vänlig hälsning /Peter

Skrivet av Oppna:

Grafikkort brukar inte vara några problem att uppgradera. De vanligaste problemen är väl följande ungefär (obs jag har inte specifikt kollat upp för din dator så du får ta av sidan och kika själv)

Fysisk plats, får grafikkortet plats i datorn eller är chassit för litet?

Psu kontakter. Vissa färdigbyggda har properiatery kontakter och inte standard PCIe. Om det finns vanliga PCIe lediga, finns det tillräckligt många? Det går ju med molex adaptrar även om jag starkt skulle rekommendera emot det

Psu effekt. Är psun tillräckligt för att driva ett större kort? Jag vet inte vad skillnaden mellan 660 och 970 är men kan vara värt att kika på i så fall

Kollade upp burken lite snabbt och det verkar vara ett helt vanligt tower, borde således inte vara något problem att få plats med det nya kortet. PSU'n ligger på 500W vilket definitivt är mer än nog för att driva ett gtx 970 och med tanke på att det är en 500W så gissar jag att det redan finns en 6-pin som passar till grafikkortet, testa att bara stoppa in och köra. Funkar det inte kan det vara en idë att uppdatera bios och sen prova igen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.