Permalänk
Medlem

Värdering av speldator

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med att värdera min dator då jag tänkt sälja den i snar framtid.

Specs:
Motherboard: ASUS ROG STRIX Z370-H Gaming
CPU: Intel Core i7 8700k 3.7 Ghz OC 5 Ghz
CPU Cooler: Corsair H110i 360 RGB
Memory : Corsair Vengeance 32 GB 2666 Mhz DDR4
GPU: Gigabyte GTX 1080 XTREME Waterforce and Gigabyte GTX 1080 XTREME Edition SLI
SSD 1: Samsung 960 EVO 500GB
SSD 2: Samsung 860 QVO 2TB
HDD : Seagate Dekstop 3TB 7200rpm
PSU : EVGA SuperNova 850W 80+Gold
Case : Fractal Design Define R5 Window

Tack på förhand!

Permalänk

Jag skulle säga runt 10000-10500kr. Mest värde ligger det i grafikkortet och processorn, som går för runt 3000-3500kr styck på Tradera.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Säljer du i delar så kommer du att få runt 12-14K

Permalänk
Medlem

Får tacka för era snabba svar, trodde jag skulle få ut iaf 16 000 då det är dubbla 1080 och RTX korten är ju så dyra i dagsläget å vill helst inte sälja i delar. Får se hur jag löser detta men tack igen för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaqieFPS:

Får tacka för era snabba svar, trodde jag skulle få ut iaf 16 000 då det är dubbla 1080 och RTX korten är ju så dyra i dagsläget å vill helst inte sälja i delar. Får se hur jag löser detta men tack igen för svaren!

RTX-korten är rätt dyra absolut, men ett gtx 1080 är ju rätt mycket sämre än ett RX 5700 XT till exempel som ju kostar 4000:- nytt och som ändå presterar nästan lika bra som 2st 1080 i SLI, https://www.youtube.com/watch?v=IilQutlCXQw. Vad gäller en 8700K så är det inte så mycket bättre än till exempel en Ryzen 3600 som går för 2000:-. Jag hade personligen inte gett mer än 9-10k för din burk även om jag tror att du skulle få mer om du säljer den beggad för att folk uppskattar Intel och Nvidia framför AMD.

Men får du runt 12k så får du nog vara rätt nöjd. Behåller du datorn så kommer den bara falla ännu mer i pris, i synnerhet eftersom nya grafikkortsserier och cpu-serier är på ingång under hösten.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det är en speldator med en massa värde i sånt som ingen som söker en speldator vill ha. Massa värde i SSDs, SLI 1080(vem vill ha det när man kan köpa ett 2070 Super för lägre pris), 32GB långsamt RAM, onödig kylare samt nätagg för de flesta.

Jag skulle säga sälj nu medans GTX 1080 och 8700K fortfarande går för fantasipriser.

Permalänk
Medlem

@radioactiv: jag tror det bästa nog vore att plocka ut båda grafikkorten och sälja de separat och sen sälja resten av burken utan grafikkort, för det är en riktigt fin burk och en 8700K är fortfarande en riktigt bra cpu, men gtx 1080 i SLI är rätt dåligt balanserat till resten av burken. Men om du säljer dina 1080 nu innan nya grafikkortsserierna så får du säkert 3000:-/st och för burken utan grafikkorten så kan du säkert få runt 7-8k då det är en riktigt shysst burk om man bara slänger i ett bra grafikkort, då har du ändå fått runt 13-14k vilket ju inte är så långt ifrån det du hoppades på att få.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@radioactiv: jag tror det bästa nog vore att plocka ut båda grafikkorten och sälja de separat och sen sälja resten av burken utan grafikkort, för det är en riktigt fin burk och en 8700K är fortfarande en riktigt bra cpu, men gtx 1080 i SLI är rätt dåligt balanserat till resten av burken. Men om du säljer dina 1080 nu innan nya grafikkortsserierna så får du säkert 3000:-/st och för burken utan grafikkorten så kan du säkert få runt 7-8k då det är en riktigt shysst burk om man bara slänger i ett bra grafikkort, då har du ändå fått runt 13-14k vilket ju inte är så långt ifrån det du hoppades på att få.

Det lät som en bra idé! Känns som det bästa hade varit å lägga upp GPU:erna på tradera för 3k styck och burken på blocket. Eller vad tkr ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaqieFPS:

Det lät som en bra idé! Känns som det bästa hade varit å lägga upp GPU:erna på tradera för 3k styck och burken på blocket. Eller vad tkr ni?

GPU'erna kvittar det nog nästan om du säljer dom här på marknaden, på Tradera eller på Blocket, tror du kommer få runt 3k för dom utan problem hur som haver.

Själva datorn skulle jag nog nästan tro är lättast att sälja här på marknaden. Grejen med din dator är att det sitter en hel del kvalitetskomponenter i den som köparen faktiskt måste värdesätta för att du ska få bra betalt för den och här på SC's marknad så finns det ofta köpare som värdesätter att ha kvalitetsdelar i datorn. Jag hade nog nog börjat med att lägga upp allt här och sett vad du får för bud, blir du inte nöjd med de bud du får på några dagar så sälj på Blocket/Tradera istället

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Tackar igen för alla svar och tips, har nu hittat en lösning och kommer avgå från denna tråden.