överförflyttning av hårddisk till ny dator. Dubbelt operativsystem.

Permalänk
Medlem

överförflyttning av hårddisk till ny dator. Dubbelt operativsystem.

Hej främlingar, bekanta, vänner och ovänner. Jag kommer att köpa hem en ny stationär dator idag och undrar lite över hur jag ska förhålla mig till att flytta över mina hårddiskar i den befintliga stationära jag har. Jag är inget superproffs med datorer men jag har viss koll etc. Ha gärna detta i tanken vid svar.

Just nu har jag en Samsung EVO 850 250 gb ssd som jag har som befintlig maindisc. Alltså med operativsystem på. Utöver det har jag även Seagate desktop SSHD på 1 tb. På Seagatedisken har jag främst lagring i form av foton, musik etc och det är väl främst det jag vill ha över till min nya dator men Samsungdisken är bättre än seagatedisken. Min tanke är att flytta över alla foton etc till min samsungdisk för att sedan flytta över den disken till nya datorn. Jag funderar lite över hur jag ska göra när jag flyttar över samsungdisken till min nya dator som kommer ha ett nytt operativsystem installerat redan. Kan jag föra över disken till nya datorn och därefter föra över bilder etc till min nya Kingston A2000 m.2 NVME så länge för att sedan formatera bort gamla operativsystemet från min samsungdisk? Eller hur går jag tillväga på enklast sätt?

Ursäkta på förhand om det är ett lite rörigt inlägg. Jag har även sökt runt på forumet hela förmiddagen för att hitta något som kan svara på min fråga men upplever inte att trådarna jag funnit faktiskt besvarat min fråga. Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Det enklaste borde vara att först starta upp den nya datorn för att se att allt fungerar som det ska. Sen installerar du dina gamla diskar, flyttar det du vill spara till den disk du inte ska formatera, alltså Seagate-disken om jag förstår rätt, och formaterar Samsung-disken. Sen har du då alltså en NVME som är i princip orörd förutom det förinstallerade operativsystemet, en helt tom nyformaterad Samsung SSD och din SSHD med viktig skit på. Vill du inte ha kvar alla tre diskarna efteråt så är det bara att kopiera över det du vill ha till diskarna du ska ha kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det enklaste borde vara att först starta upp den nya datorn för att se att allt fungerar som det ska. Sen installerar du dina gamla diskar, flyttar det du vill spara till den disk du inte ska formatera, alltså Seagate-disken om jag förstår rätt, och formaterar Samsung-disken. Sen har du då alltså en NVME som är i princip orörd förutom det förinstallerade operativsystemet, en helt tom nyformaterad Samsung SSD och din SSHD med viktig skit på. Vill du inte ha kvar alla tre diskarna efteråt så är det bara att kopiera över det du vill ha till diskarna du ska ha kvar.

Ja men då är det lite som jag tänkt! Tack för snabbt svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rimsv:

Ja men då är det lite som jag tänkt! Tack för snabbt svar!

Jo det är inte så komplicerat egentligen. Se bara till att inte formatera fel disk i diskhanteraren.