Bygga ny dator, behålla diskarna med Windows 10.

Permalänk
Medlem

Bygga ny dator, behålla diskarna med Windows 10.

Hej jag vet inte om detta skall ställas här eller i kategori lagring.

Jag har i dagsläget en burk med två SSD med hela mitt liv lagrat (ja jag har inte varit smart nog att lägga mycket i molnet). Jag har Windows 10 Professional som jag fick igenom min gamla Windows 7 licens när jag uppgraderade rubbet hos Microsoft. Så på datorn har jag alltså Windows 10.

Nu är min plan att bygga en ny superdator, men viljan är att behålla diskarna. Windows 10 skall väl bara gå att ploppa in i en ny burk och den skall väl kunna hitta ny hårdvara utan svårare problem? Värre var det med Windows 7 vill jag minnas. Men innan jag tar mig an ett sådant projekt vill jag dubbelkolla.

/Veaser

Permalänk
Avstängd

Det ska inte vara några problem, jag har till och med bytt från AMD till Intel med samma W7 och allt bara startade och installerades som det skulle automatiskt. Min tanke var inte att göra det men jag missade att stoppa uppstarten och boota från usb.

Det sagt så finns det ju alltid en risk att det går åt helvete så det är nog smart att göra en backup på i alla fall det viktigaste innan.

Permalänk
Hedersmedlem

@Veaser: Inte rekommenderat men det kan funka. Det vet du inte innan du har provat.

Permalänk
Medlem

Är det en OEM licens så kommer inte Windows 10 aktiveras efter du bytt hårdvara. Är det en retail-licens så bör den aktiveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veaser:

Jag har i dagsläget en burk med två SSD med hela mitt liv lagrat (ja jag har inte varit smart nog att lägga mycket i molnet).

Man behöver ju inte lägga allt i molnet, en backup hemma är en bra början.

Skrivet av Veaser:

Nu är min plan att bygga en ny superdator, men viljan är att behålla diskarna. Windows 10 skall väl bara gå att ploppa in i en ny burk och den skall väl kunna hitta ny hårdvara utan svårare problem? Värre var det med Windows 7 vill jag minnas. Men innan jag tar mig an ett sådant projekt vill jag dubbelkolla.

Kan gå, men kan ge konstiga problem också. Bäst är alltid att installera om rubbet när man gör en så stor förändring som involverar byte av moderkort. Går man även från AMD till Intel eller tvärt om så är det kanske ännu mer kritiskt för att få ett stabilt system i slutändan.

Om du nu har två diskar, så spara över allt du vill spara till den ena, medans du tömmer och installerar om Windows på den andra, och sedan för tillbaka det som du ville ha kvar, så det går alltid att lösa.

Men skaffa gärna någon form av backup oavsett hur du gör.