Ljud i headset försvinner när mikrofon aktiveras

Permalänk
Medlem

Ljud i headset försvinner när mikrofon aktiveras

Använder trådlöst headset, Sony WI-C400. Det har fungerat bra tidigare både för att höra och spela in, t.ex. samtal. Har använt den på till flera olika enheter.

Nu har det dock blivit något konstigt, när headsetet är kopplat till en dator (Windows 10), så verkar det som att de bara kan antingen spela in eller spela upp, men inte båda samtidigt. Det går alltså att ha ljud igång och höra det, men så fort mikrofonen aktiveras (t.ex. om man startar ett program som använder mikrofonen) så försvinner ljudet som var igång direkt. Så fort mikrofonen avaktiveras kommer ljudet tillbaka igen.

Har provat att ta bort enheten från datorn och göra om pairing på nytt, men det är ingen skillnad.

Väldigt irriterande, vill naturligtvis att headsetet ska kunna både sända ut och ta in ljud samtidigt, som vanligt.

Vad kan det vara för fel, hur kan man fixa det?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Mitt headset blir konstigt när jag lyssnar på spotify och startar cs.
Måste då högerklicka på högtalaren och välja ljudenheter.
Därifrån får jag upp 2 enheter med samma lurar(Sony) och måste välja denna som standardenhet för både kommunikation och ljud annars försvinner ljudet när jag startar cs.
Tyvärr blir ljudet sämre men kommunikationen fungerar iaf.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Mitt headset blir konstigt när jag lyssnar på spotify och startar cs.
Måste då högerklicka på högtalaren och välja ljudenheter.
Därifrån får jag upp 2 enheter med samma lurar(Sony) och måste välja denna som standardenhet för både kommunikation och ljud annars försvinner ljudet när jag startar cs.
Tyvärr blir ljudet sämre men kommunikationen fungerar iaf.

Det låter som något liknande som för mig. Jag kan också välja två olika enheter med samma liknande namn, den ena heter "WI-C400 Stereo" och den andra heter "WI-C400 Hands-Free AG Audio". Problemet är att den förra endast funkar för att höra ljud ("Utdata") och den andra endast för att spela in ("Indata"). Skulle du kunna posta screenshot på exakt där du går in för att välja?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:
Om jag vetat hur man skulle posta så kunde jag gjort det
Tyvärr

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Att posta screenshot är extremt simpelt men whatever

Någon annan som har en idé om hur man kan fixa detta? Problemet är alltså att när mikrofonen aktiveras så deaktiveras ljudet man hör.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som det är Windows inställning för att sänka ljud vid kommunikation som buggar.
Ljudinställningar ( heter Sound Control Panel i min version ) -> Egenskaper för enheten som spelar upp ljud -> Communication -> Sätt den på "Do nothing".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Låter nästan som det är Windows inställning för att sänka ljud vid kommunikation som buggar.
Ljudinställningar ( heter Sound Control Panel i min version ) -> Egenskaper för enheten som spelar upp ljud -> Communication -> Sätt den på "Do nothing".

https://forumbilder.com/images/2020/07/19/sound.png

Hm det var redan inställt på det valet. Fler förslag?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Hm det var redan inställt på det valet. Fler förslag?

Testat ändra till t.ex. 80% sen tillbaks till ingenting?

Låter onekligen som denna funktion som inte riktigt fungerar som den ska, om du nu inte har någon drivrutin/mjukvara som gör exakt samma sak utöver Windows inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Testat ändra till t.ex. 80% sen tillbaks till ingenting?

Låter onekligen som denna funktion som inte riktigt fungerar som den ska, om du nu inte har någon drivrutin/mjukvara som gör exakt samma sak utöver Windows inbyggda.

Det är enbart med Sony-headsettet som det blir så här. Har ett annat headset (som dock inte är bluetooth utan USB) som funkar helt som det ska.

Så jävla irriterande. Det är varje gång den lilla mikrofonikonen dyker upp i aktivitetsfältet, som allt ljud försvinner.

Det är som att headsetet fungerar som nån slags envägskommunikation, att det kan antingen endast skicka ELLER ta emot ljud.

Varför?????????????????????????????????????????????

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Hittat svar på varför det inte funkar iaf, tror jag. https://www.howtogeek.com/354321/why-bluetooth-headsets-are-t...

Det som är så jävligt konstigt är att det funkar bra i t.ex. CS, så länge det endast är CS som körs funkar det bra att både lyssna och prata i headsetet. Discord-samtal däremot funkar aldrig!

So I'm like?
???

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.