Byta ut Sony Xperia XZ2 till?

Permalänk

Byta ut Sony Xperia XZ2 till?

Nu är jag trött på Sony och vill byta märke. Men vad ska man ta?
Jag vill ha en lur som inte är för stor. Behöver inte vara senaste dyraste, men ändå bra.
128 Gb lagring och väderskyddad. En bra bluetooth då den har varit kass i min Sony.
Har kikat på Galaxy S10 samt Huawei p30 pro, men dom börjar väl bli gamla nu? Knappt ett års mjukvarustöd kvar, eller?
Ska man kanske vänta på Oneplus Nord??

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

@holetaker: S10 kommer få Android 11 också, sen kommer den fortsätta att uppdateras i ytterligare minst 1 år med säkerhetsuppdateringar, dock kommer den kanske inte får Android 12.
Som jämförelse gick S8 över till kvartalsuppdateringar detta året men fick inte Android 10, kvartalsuppdateringarna kommer fortsätta något år till.

Titta även på S10e som har en trevlig formfaktor.

Permalänk
Medlem

Om du är van vid android så kanske Iphone är lite konstigt, men för mig med andra är den dumsäker, går inte att misslyckas.
Iphone SE

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Oneplus eller Samsung S10e är bra säkra kort. Eller vanliga Samsung S10 eller S10+ men det är trevligare med platt skärm än välvd. Om du inte vill ha en ny Sony såklart, men de är inte så prisvärda.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Oneplus eller Samsung S10e är bra säkra kort. Eller vanliga Samsung S10 eller S10+ men det är trevligare med platt skärm än välvd. Om du inte vill ha en ny Sony såklart, men de är inte så prisvärda.

Nej, jag vill hoppa av sonytåget nu. Sista två lurarna har varit dåliga

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

Om du är van vid android så kanske Iphone är lite konstigt, men för mig med andra är den dumsäker, går inte att misslyckas.
Iphone SE

Jag hoppade av Iphone efter femman. Det är inte värt det. IMO

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@holetaker: S10 kommer få Android 11 också, sen kommer den fortsätta att uppdateras i ytterligare minst 1 år med säkerhetsuppdateringar, dock kommer den kanske inte får Android 12.
Som jämförelse gick S8 över till kvartalsuppdateringar detta året men fick inte Android 10, kvartalsuppdateringarna kommer fortsätta något år till.

Titta även på S10e som har en trevlig formfaktor.

Jag har faktiskt hört en del bra om S10e. Den ska få sig en titt.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Sony Z5C till Samsung S10e. Kan inte annat än rekommendera den luren.
Det jag stör mig på mest är att de pushar ganska hårt för att signa upp ett Samsung-konto för att få tillgång till en del funktioner, men det har inte varit ett så stort hinder.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag har en S10 och är inte helt nöjd.

- Dålig batteritid
- Fingeravtrycksläsaren fungerar inte så bra (tar många försök)
- Appar brukar hänga sig då och då utan anledning (oftast Chrome så kan bero på att jag har många flikar)

Vet inte om jag kan rekommendera den, men den är bra så länge den funkar som den ska.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Jag bytte från Sony Z5C till Samsung S10e. Kan inte annat än rekommendera den luren.
Det jag stör mig på mest är att de pushar ganska hårt för att signa upp ett Samsung-konto för att få tillgång till en del funktioner, men det har inte varit ett så stort hinder.

Jag har ett samsungkonto då jag har en Samsung smartwatch. Så där är man safe

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av FZL:

Jag har en S10 och är inte helt nöjd.

- Dålig batteritid
- Fingeravtrycksläsaren fungerar inte så bra (tar många försök)
- Appar brukar hänga sig då och då utan anledning (oftast Chrome så kan bero på att jag har många flikar)

Vet inte om jag kan rekommendera den, men den är bra så länge den funkar som den ska.

Låter tråkigt. Ang batteritiden, vad Hade du innan? Hur länge räcker batteriet vid "normal" användning?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Låter tråkigt. Ang batteritiden, vad Hade du innan? Hur länge räcker batteriet vid "normal" användning?

Vad är normal användning?

Värt att notera är att vanliga S10 har inte samma fingertrycksavläsare som S10e, S10e har sin på powerknappen och inte i skärmen, det gör och andra sidan att den fungerar betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Låter tråkigt. Ang batteritiden, vad Hade du innan? Hur länge räcker batteriet vid "normal" användning?

Hade en Huawei Honor 8 innan och trots det mindre batteriet (3000mAh vs. 3400mAh för S10an) så tycker jag den höll bättre. Kan nog bero på att den europeiska versionen av Samsung S10 använder deras egen Exynos-krets som inte är särskilt energieffektiv. Detta utöver massa andra funktioner (t.ex. Always-on-display) och nyare operativsystem som använder mer batteri. För dagens mobiler är 3400mAh inte särskilt stort batteri. Har även ställt ner upplösningen på S10an till 1080p.

För mig var batteritiden ett problem när jag pendlade ca 3 timmar om dagen. Hade kanske 95% när jag åkte, om jag då använde mobilen i 1.5 timme för diverse läsning och mediakonsumption så hade jag ungefär 70% när jag var framme. Om jag sen använde mobilen sporadiskt under dagen för mail, meddelanden, anteckningar osv. så kunde jag vara nere på 30% eller mindre och då kunde mobilen få slut på batteri under tiden jag åkte hem.

För någon som inte använder mobilen lika mycket som jag gör så kanske det inte gör så mycket, men känns lite surt att knappt få ut en dags användning (ca 6 timmar skärmtid varav 1-2 timmar mediakonsumption) trots att man har dragit ner inställningar.

EDIT: Har du tänkt köpa mobilen med abonnemang eller kontant? Kanske finns några bra erbjudanden.
P30 Pro är ingen dum mobil på pappret, har inte hört någon vara missnöjd med den heller, det är väl bara framtiden för mjukvaran som är lite osäkert.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Låter tråkigt. Ang batteritiden, vad Hade du innan? Hur länge räcker batteriet vid "normal" användning?

Batteritid är ju väldigt svårt att jämföra då alla har olika behov. Jag har kört Samsung i många år nu då vi har det på jobbet och tycker att för mina behov är batteriet helt okej, men jag är inte den som tittar på film eller spelar utan det är surf, Spotify och Teams mail mm.

Jag har just nu en S10 som primär och det är en av dom bästa mobilerna jag haft med undantag för dom böjda kanterna.
Jag laddar alltid på natten och har mellan 30-5% kvar när jag lägger mig beroende på hur dagen sett ut.

Har en S20+ liggandes (från jobbet) som jag inte bytt till då den är för stor för mig även om kameran och skärmen i den är fantastisk, i alla fall för en glad amatör.
Kör också en Samsung-klocka så har också Samsung-konto men det var inget som störde mig så mycket innan men visst vill mobilen då och då att du ska aktivera ditt Samsung-konto. Men det var nästan samma på Sony vill jag minnas, jag körde Sony fram till Z5c.
Annars är det som vanligt med Samsung en del bloat och så men en det är ju bara att inaktivera det du inte vill ha, även om det varit trevligt att slippa.

Jag kan också rekommendera S10 men jag är som sagt inkörd på Samsung nu sen några år och har inte jättebra koll på övriga märken mer än att jag testat en hel del men bara kort och inte haft själv sen Sony Z5.

Edit: Fingeravtrycksläsarens placering är jag inte heller ett fan av, samt tangentbordet men det sista är ju lätt att byta ut 😊

Tillägg
Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av FZL:

Hade en Huawei Honor 8 innan och trots det mindre batteriet (3000mAh vs. 3400mAh för S10an) så tycker jag den höll bättre. Kan nog bero på att den europeiska versionen av Samsung S10 använder deras egen Exynos-krets som inte är särskilt energieffektiv. Detta utöver massa andra funktioner (t.ex. Always-on-display) och nyare operativsystem som använder mer batteri. För dagens mobiler är 3400mAh inte särskilt stort batteri. Har även ställt ner upplösningen på S10an till 1080p.

För mig var batteritiden ett problem när jag pendlade ca 3 timmar om dagen. Hade kanske 95% när jag åkte, om jag då använde mobilen i 1.5 timme för diverse läsning och mediakonsumption så hade jag ungefär 70% när jag var framme. Om jag sen använde mobilen sporadiskt under dagen för mail, meddelanden, anteckningar osv. så kunde jag vara nere på 30% eller mindre och då kunde mobilen få slut på batteri under tiden jag åkte hem.

För någon som inte använder mobilen lika mycket som jag gör så kanske det inte gör så mycket, men känns lite surt att knappt få ut en dags användning (ca 6 timmar skärmtid varav 1-2 timmar mediakonsumption) trots att man har dragit ner inställningar.

EDIT: Har du tänkt köpa mobilen med abonnemang eller kontant? Kanske finns några bra erbjudanden.
P30 Pro är ingen dum mobil på pappret, har inte hört någon vara missnöjd med den heller, det är väl bara framtiden för mjukvaran som är lite osäkert.

Ja, det är ju ett gissel det här med batteritid. Där har min Sony varit ok. Inte lika bra som z1 compact, som lätt höll i två dagar. Å då var jag en poweruser.
Idag använder jag inte telefonen så mycket, men under 50% så känner jag mig handikappad. Därför spelar batteritiden oxå in.

När det gäller P30 så är den garanterad uppdateringar i två år, som många andra lurar. Det är p40 som inte har google.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Ja, det är ju ett gissel det här med batteritid. Där har min Sony varit ok. Inte lika bra som z1 compact, som lätt höll i två dagar. Å då var jag en poweruser.
Idag använder jag inte telefonen så mycket, men under 50% så känner jag mig handikappad. Därför spelar batteritiden oxå in.

När det gäller P30 så är den garanterad uppdateringar i två år, som många andra lurar. Det är p40 som inte har google.

I två år från vad? Det är ju redan mer än 1 år sen den släpptes. Vad jag vet är det bara säkert att P30 får Android 10, Android 11 och senare är oklart.
https://consumer.huawei.com/uk/campaign/huawei-answers/

Ett annat alternativ kan vara Xiaomi Mi Note 10. Vet att många inom mobilcommunityt säger att den är ganska lik P30 Pro men snäppet bättre (på allt förutom processorn), även nyare.

Annars kan Oneplus Nord vara något att vänta på, med 5G-stöd och 90Hz-skärm. Dock väntas betydligt sämre kamera jämfört med tidigare förslag i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av FZL:

I två år från vad? Det är ju redan mer än 1 år sen den släpptes. Vad jag vet är det bara säkert att P30 får Android 10, Android 11 och senare är oklart.
https://consumer.huawei.com/uk/campaign/huawei-answers/

Ett annat alternativ kan vara Xiaomi Mi Note 10. Vet att många inom mobilcommunityt säger att den är ganska lik P30 Pro men snäppet bättre (på allt förutom processorn), även nyare.

Annars kan Oneplus Nord vara något att vänta på, med 5G-stöd och 90Hz-skärm. Dock väntas betydligt sämre kamera jämfört med tidigare förslag i tråden.

Dom flesta telefoner har garanterat mjukvarustöd från det att dom släpps. Oavsett när den sedan köps.
Det åsyftas även i starttråden.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Dom flesta telefoner har garanterat mjukvarustöd från det att dom släpps. Oavsett när den sedan köps.
Det åsyftas även i starttråden.

Jo, exakt. Det var även det jag menade med mitt inlägg. Har du bestämt dig för någon telefon än?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Det är mer en smaksak på desigen och layouten på Android versionerna just nu. Ta den som du tycker känns bäst för att använda daligen.

Permalänk
Skrivet av FZL:

Jo, exakt. Det var även det jag menade med mitt inlägg. Har du bestämt dig för någon telefon än?

Nej. just nu lutar jag åt Huawei p30 pro, men är även sugen på att invänta Oneplus Nord.
Tre har aviserat att dom kommer kontakta mig för att siigna två till år, har varit kund hos dom sen dom startade.
Vi får se vad dom kan erbjuda

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av ostkaka00:

Det är mer en smaksak på desigen och layouten på Android versionerna just nu. Ta den som du tycker känns bäst för att använda daligen.

Ja men så är det såklart. Problemet är väl att jag inte riktigt vet vilken lur man ska välja.
Har i stort varit nöjd med Sony, förutom att mina två sista modeller har varit helt kass när det gäller bluetooth.
Hur vet jag att nästa telefon inte har något fel som retar ihjäl mig?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Jag har en Huawei P30 Pro och skulle rekommendera den. Köpte den på release och är lika bra idag.

Permalänk

Jag bytte min XZ2 compact till en "samsung s10 lite". mest pga batteritiden. Fick 8k av jobbet att välja mobil för (samsung eller apple). Valde främst mellan s10e och lite, s10e är ju lite fräsigare men kände att jag ville ha bättre batteritid och större skärm.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/