Western Digital introducerar hårddiskar med tekniken EAMR

Permalänk
Melding Plague

Western Digital introducerar hårddiskar med tekniken EAMR

De enterprise-klassade hårddiskarna gör entré för EAMR, där elektricitet gör det möjligt att öka lagringsdensiteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tacksamt att mekaniska diskar uppdateras kontinuerligt med nya tekniker. Jag är väldigt nyfiken på hur länge dom kommer att hänga med och vilken teknik dom sista kommer att använda samt hur mycket dom slutgiltigt kommer att rymma.

När tror ni att mekaniska diskar är helt borta från våra hemdatorer?

Inte i just din dator, du som redan enbart har någon form av SSD, utan för alla.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tacksamt att mekaniska diskar uppdateras kontinuerligt med nya tekniker. Jag är väldigt nyfiken på hur länge dom kommer att hänga med och vilken teknik dom sista kommer att använda samt hur mycket dom slutgiltigt kommer att rymma.

När tror ni att mekaniska diskar är helt borta från våra hemdatorer?

Inte i just din dator, du som redan enbart har någon form av SSD, utan för alla.

När priset per GB och tillförlitlighet är tillräckligt bra för ett annat lagringsmedium. Och har en liknande eller bättre hastighet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hoppas bara det blir ännu ett SMR debacle av det.

Annars är det ju trevligt med ny teknik som ger mer lagring/enhet.
Och ja, hårddiskar är mycket bättre än SSDer för just lagring, i synnerhet om man kanske har den kall under en tid. För att inte tala om möjligheterna att återskapa datan vid krascher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tacksamt att mekaniska diskar uppdateras kontinuerligt med nya tekniker. Jag är väldigt nyfiken på hur länge dom kommer att hänga med och vilken teknik dom sista kommer att använda samt hur mycket dom slutgiltigt kommer att rymma.

När tror ni att mekaniska diskar är helt borta från våra hemdatorer?

Inte i just din dator, du som redan enbart har någon form av SSD, utan för alla.

För hemdatorer (antar du menar laptops och stationära) så tror jag helt ärligt att vi är nästan där. Bara något enstaka år till. Jag får intrycket av att efterfrågan på större lagring hos typkonsumenter har planat ut när streaming och molnlagring är så populärt. En SSD är mindre, lättare, drar mindre ström och är tåligare så är de attraktiva i allt förutom de billigaste datorerna. Lägg till att i mindre storlekar så kan de bli (tom kanske är redan nu) billigare än en vanlig HDD så är de strax utdöda på konsumentmarknaden. Klassiska kunder som kräver massa lagring (jobbar med media professionellt) börjar väll överge HDDer med och köper istället fina NVME diskar för prestandahoppet(?)

Kvar blir NAS och möjligtvis den väldigt budgetmedvetna gamern, som jag får för intrycket av är de enda som köper HDDer idag. Av de blir nog NASen kvar längst. Jag kommer köra HDDer i min tills de är i nära nog prisparitet. Prestandalyftet är inte värt supermycket när de används över ett nätverk. När jag byter kommer jag troligvis vara mer nöjd över platsbesparingen än prestandaökningen

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Tror inte det kommer att hända på ett bra tag . Jag har Spel på SSD men får inte plats för allt utan hårddisk (om jag inte köper 9tb SSD vilket är lite väl dyrt . Datorn jag använder är snart 4 år och jag hade behövt en hårddisk till . nästa dator kommer jag ha mer ssd men då behöver jag egna Pci lanes för m2 disken .

skrev fel
Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

För hemdatorer (antar du menar laptops och stationära) så tror jag helt ärligt att vi är nästan där. Bara något enstaka år till. Jag får intrycket av att efterfrågan på större lagring hos typkonsumenter har planat ut när streaming och molnlagring är så populärt. En SSD är mindre, lättare, drar mindre ström och är tåligare så är de attraktiva i allt förutom de billigaste datorerna. Lägg till att i mindre storlekar så kan de bli (tom kanske är redan nu) billigare än en vanlig HDD så är de strax utdöda på konsumentmarknaden. Klassiska kunder som kräver massa lagring (jobbar med media professionellt) börjar väll överge HDDer med och köper istället fina NVME diskar för prestandahoppet(?)

Kvar blir NAS och möjligtvis den väldigt budgetmedvetna gamern, som jag får för intrycket av är de enda som köper HDDer idag. Av de blir nog NASen kvar längst. Jag kommer köra HDDer i min tills de är i nära nog prisparitet. Prestandalyftet är inte värt supermycket när de används över ett nätverk. När jag byter kommer jag troligvis vara mer nöjd över platsbesparingen än prestandaökningen

Snälla, kolla åtminstone priset per gigabyte innan du kläcker ur dig sådana dumheter

Permalänk
Medlem

Känns som att WD rusar sin teknik till marknaden. Seagate skeppar sina HAMR diskar exklusivt till hemliga företagskunder.

Många WD diskar blir mer och mer 'beställningsvara' med där Seagate Ironwolf diskar hålls i lager.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

När tror ni att mekaniska diskar är helt borta från våra hemdatorer?

När ssder har blivit pålitliga att de inte alltid själva raderar datan de lagrar och priset på dem går under 100kr per Tbte.
Dvs det tar mycket länge om det ens kan kommer att ska med ssder som vi känner dem idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

För hemdatorer (antar du menar laptops och stationära) så tror jag helt ärligt att vi är nästan där. Bara något enstaka år till. Jag får intrycket av att efterfrågan på större lagring hos typkonsumenter har planat ut när streaming och molnlagring är så populärt. En SSD är mindre, lättare, drar mindre ström och är tåligare så är de attraktiva i allt förutom de billigaste datorerna. Lägg till att i mindre storlekar så kan de bli (tom kanske är redan nu) billigare än en vanlig HDD så är de strax utdöda på konsumentmarknaden. Klassiska kunder som kräver massa lagring (jobbar med media professionellt) börjar väll överge HDDer med och köper istället fina NVME diskar för prestandahoppet(?)

Kvar blir NAS och möjligtvis den väldigt budgetmedvetna gamern, som jag får för intrycket av är de enda som köper HDDer idag. Av de blir nog NASen kvar längst. Jag kommer köra HDDer i min tills de är i nära nog prisparitet. Prestandalyftet är inte värt supermycket när de används över ett nätverk. När jag byter kommer jag troligvis vara mer nöjd över platsbesparingen än prestandaökningen

Finns folk som kör med kassetter som lagring fortfarande så hårddiskar är nog kvar ett bra tag till

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tacksamt att mekaniska diskar uppdateras kontinuerligt med nya tekniker. Jag är väldigt nyfiken på hur länge dom kommer att hänga med och vilken teknik dom sista kommer att använda samt hur mycket dom slutgiltigt kommer att rymma.

När tror ni att mekaniska diskar är helt borta från våra hemdatorer?

Inte i just din dator, du som redan enbart har någon form av SSD, utan för alla.

12 år till är min gissning, och då menar jag inte "helt borta", utan att ingen nyförsäljning av hårddiskar sker. Hur länge de lever kvar i redan köpta datorer är ju mer skrivet i stjärnorna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Snälla, kolla åtminstone priset per gigabyte innan du kläcker ur dig sådana dumheter

Pris per gig är inte hela sanningen dock!

Pris per enhet kan SSD redan nu konkurrera om man jämför 128GB SSD mot billigaste HDD (de ligger dock på 500GB+)

Inte många som prioriterar lagringsmängden i det avseendet. Samma som att alla annars skulle köpa 8TB diskar för att de är billigast per gig, men många köper mindre diskar ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Känns som att WD rusar sin teknik till marknaden. Seagate skeppar sina HAMR diskar exklusivt till hemliga företagskunder.

Många WD diskar blir mer och mer 'beställningsvara' med där Seagate Ironwolf diskar hålls i lager.

Anledningen till att Seagate går att köpa är för att de har sämre track record på senare år när det kommer till hållbarhet skulle jag tro. Jag skulle inte köpa seagate i alla fall

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När ssder har blivit pålitliga att de inte alltid själva raderar datan de lagrar och priset på dem går under 100kr per Tbte.
Dvs det tar mycket länge om det ens kan kommer att ska med ssder som vi känner dem idag.

Ja, håller med. Det många verkar förbise är att när tillverkningstekniken minskas och det blir fler lager så minskas hållbarheten. De blir generellt sämre och sämre i det avseendet.

Personligen har jag ett gäng med Intel S3700 diskar liggande som kommer serva mig några decennier framåt. En Intel S3700 (25nm, MLC) har en garanterad livslängd på 5 fulla skrivningar varje dag i 5 år. Försök hitta nåt liknande idag.

Permalänk
Medlem

Aldrig, på molnlagringssidan finns inte någon alternativ till snurrdiskar för storvolymslagring och långtidslagring - det skulle inte vara ekonomiskt hållbart med SSD mer än som just cache/mellanlagring för in och utgående trafik mot kunderna.

- SSD och hårddiskar kommer i framtiden allt tydligare ha skilda roller - SSD för snabbhet och rörlig data - snurrdiskar för lagring i längre perspektiv och för stora volymer, både för varm data i online-serverar (och i många fall är hybrider med både SSD för cache-funktioner och snurrdiskar för bulklagring) och för cold storage tänkt för kanske flera år mellan strömsättning och accesserna.

För där kan vi inte längre räkna med flashmedia för långtidslagring då med TLC-minne knappt kan räkna med 1 år strömlöst innan det börja vara risk för oläsbara delar och med QLC så är det ner i ett antal månader - dessutom väldigt temperaturkänsligt i hur fort flash-media tappar data, både när det skrevs och sedan efterföljande lagring - en hårddisk är byggd för att kunna hållas i 50 grader C i minst 10 år kontinuerligt innan datat på skivorna har degraderat sig så mycket att det blir läsproblem - i rumstemperatur mycket längre än så.

Idag när ingen längre använder optisk media för långtidsförvaring längre så är snurrdiskar det enda vi har kvar med pålitlig sparad data även om mediat accessas sällan.

i konsumentskiktet så har desktop-diskar som systemdisk i mindre storlek i stort sett redan försvunnit till förmån för SSD/NVMe medans externa USB-diskar både stora och små för backupper och långtidslagring kommer att finnas mycket läge ännu, likaså försäljningen av större diskar för NAS-bruk och i viss mån volymlagring i stationära datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Anledningen till att Seagate går att köpa är för att de har sämre track record på senare år när det kommer till hållbarhet skulle jag tro. Jag skulle inte köpa seagate i alla fall

Tvärt om - de har blivit nära 'dubbelt' bättre än innan när WD och Seagate hade diskar parallellt hos Blackblaze. Den bästa statistikförtäckningen över olika diskar är just Blackblaze och tittar man på deras statistik på diskar så är WD-RED ingen munter läsning

- är ni WD-fanboy - låt bli, annars kommer er WD-värld att krackelera lite... det konstiga är att Segates 3TB diskar har fått så mycket mer skit för sin otillräckliga kvalitet när WD-RED i samma storleklasser under samma period inte visar ett dugg bättre felstatistik - är det bara för att man skall 'spy galla över Seagate' vare sig de förtjänar eller inte eftersom alla andra redan gör det??!

Detta var en tid när man tyckte 5% felutfall/år var fortfarande acceptabelt - idag ligger man under 1% på de flesta av stordiskarna (har inte kollat senaste tiden) med undantaget Seagates 12TB diskarna som det verka något konstigt med medans Seagates 10TB diskar har varit/är i HGST-klass

---

När diskarna passerade 8 TB storlek så hände något med kvaliteten hos Seagate (troligen för att man nu siktar in sig mot lagringshotellen och då går det inte med konsument-kvalitetsnivåer längre) och helt plötsligt fick stordiskarna betydligt bättre kvalitet med lägre felutfall/år.

Nu säger jag inte att man för den skullen skall bli Seagate-fanboy bara för den orsaken - själv köper jag billigaste möjliga externa USB-diskar (dock inte WD pga. deras höga felutfall på deras externa diskar - men det är annan historia) så det har blivit Toshiba N300 i sista köpen för NAS medans för externa USB-diskar så är det fortfarande Seagate - och jag måste säga att deras 10 TB nyligen gav mersmak gentemot de 8TB SMR-diskar jag redan har sedan tidigare (var först Seagate archive-diskar i sig och senare Barracuda - som också är SMR men mindre märkbart än Archive-diskarna) med en disk som definitivt inte visade några SMR-egenheter och skyfflade på duktigt. nästa externa blir 16 TB som börja komma ut som extern disk från Seagate tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SSD och hårddiskar kommer i framtiden allt tydligare ha skilda roller - SSD för snabbhet och rörlig data - snurrdiskar för lagring i längre perspektiv och för stora volymer, både för varm data i online-serverar (och i många fall är hybrider med både SSD för cache-funktioner och snurrdiskar för bulklagring) och för cold storage tänkt för kanske flera år mellan strömsättning och accesserna.

Precis, snurrdiskar kommer inte försvinna på länge. T.o.m. kassettband används ju fortfarande för backup, trots att det hade sina glansdagar på 80-talet för vanliga konsumenter (både som media för spel och program man köpte, och för lagring av personlig data).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tvärt om - de har blivit nära 'dubbelt' bättre än innan när WD och Seagate hade diskar parallellt hos Blackblaze. Den bästa statistikförtäckningen över olika diskar är just Blackblaze och tittar man på deras statistik på diskar så är WD-RED ingen munter läsning

- är ni WD-fanboy - låt bli, annars kommer er WD-värld att krackelera lite... det konstiga är att Segates 3TB diskar har fått så mycket mer skit för sin otillräckliga kvalitet när WD-RED i samma storleklasser under samma period inte visar ett dugg bättre felstatistik - är det bara för att man skall 'spy galla över Seagate' vare sig de förtjänar eller inte eftersom alla andra redan gör det??!

Detta var en tid när man tyckte 5% felutfall/år var fortfarande acceptabelt - idag ligger man under 1% på de flesta av stordiskarna (har inte kollat senaste tiden) med undantaget Seagates 12TB diskarna som det verka något konstigt med medans Seagates 10TB diskar har varit/är i HGST-klass

---

När diskarna passerade 8 TB storlek så hände något med kvaliteten hos Seagate (troligen för att man nu siktar in sig mot lagringshotellen och då går det inte med konsument-kvalitetsnivåer längre) och helt plötsligt fick stordiskarna betydligt bättre kvalitet med lägre felutfall/år.

Nu säger jag inte att man för den skullen skall bli Seagate-fanboy bara för den orsaken - själv köper jag billigaste möjliga externa USB-diskar (dock inte WD pga. deras höga felutfall på deras externa diskar - men det är annan historia) så det har blivit Toshiba N300 i sista köpen för NAS medans för externa USB-diskar så är det fortfarande Seagate - och jag måste säga att deras 10 TB nyligen gav mersmak gentemot de 8TB SMR-diskar jag redan har sedan tidigare (var först Seagate archive-diskar i sig och senare Barracuda - som också är SMR men mindre märkbart än Archive-diskarna) med en disk som definitivt inte visade några SMR-egenheter och skyfflade på duktigt. nästa externa blir 16 TB som börja komma ut som extern disk från Seagate tror jag.

Jaså! Du ser! Jag trodde det var tvärt om som det kändes som man läste om hela tiden för några år sedan. Jag har dock inte hållit mig uppdaterad på senaste tiden vilket kanske märks. Bättre för oss om alla klarar dig bättre än förr i snitt.

Min känsla var att första och tredje året var illa och andra året generellt var bra för de flesta diskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Snälla, kolla åtminstone priset per gigabyte innan du kläcker ur dig sådana dumheter

Jag tror du helt missförstått vad jag menar med det. Jag menar vilken minimikostnad som är möjlig att uppnå med de olika teknikerna. En SSD har en simpel konstruktion så att minimikostnaden kommer att bli lägre, framför om man räknar med hur en liten m.2 integreras i en dator.

En HDD behöver alltid ett minimum av komponenter för att fungera och mekaniska komponenter är relativt dyra att producera. Det finns inte riktigt vägar att drastiskt minska kostnaden för hus, motor och läsarm samt montering. Att en stor HDD blir billigare per GB spelar inte så stor roll om tillverkaren skall ha en lagringsenhet och kan acceptera en 128 eller 256GB SSD för att klara sitt krav "X$ för BOM + montering av lagringsenhet". Än så länge ser man ofta en kass HDD i riktigt billiga datorer, men jag tror inte att det kommer vara så speciellt länge till. Billigaste HDDn på Inet kostar 540kr, billigaste SSDerna kostar under 400kr, blir de billiga SSDerna uppgraderade till 256GB kommer det nog att bli ovanligt på billiga laptops