Kan "Komplett" neka retur av defekt monitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hans poäng är att det står att ditt ärende nekades i November 2018.
Systemfel hos Komplett kanske?

Precis!
Vet inte hur TS kunde få för sig det var han som var ifrågasatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Ja såhär står det på sidan:

Returnummer Datum 07/07/2020 10:28:00
Status Nekat Last Updated: 18/11/2018 20:45:04
Orsak: 045 - 045
Product:
Samsung 27" Curved gamingskärm C27JG50

2560x1440 VA, 144hz, 4ms, 3000:1, 1800R, 2xHDMI/DP
Produkt: 1090437
Antal: 1.00
Fraktsedel:
Utgångsdatum:

Vill du se printscreen eller vad är din poäng?

Förstår att du är upprörd över att komplett strular med dig. Men det där var inte riktat mot dig utan mot komplett.
Som du ser på datumen när du skulle ha nekats din retur så är det datum från den 18 november 2018. Runt 1½ år innan du startade ditt ärende. Så frågan är om det som du får fram verkligen stämmer eller om det är något problem med deras system? Eller om de har skrivit in fel datum bara? Fast du har ju pratat med någon hos komplett och den personen borde ju ha reagerat kan man tycka. Men du kanske var lite upprörd och inte var så snäll i din ton när du pratade med hen och då blev hen upprörd och tänkte inte så mycket på att hjälpa dig utan ville bara bli av med dig. För ett ärende kan inte bli uppdaterat 1½ år innan det skapats. Så kanske har det inte ens tagits ett beslut om att neka dig utan det kanske är från något annat ärende som den texten kommer från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

@kettlebell:
Hejsan!
Vi är ledsna för att du fick en dålig upplevelse av returprocessen. Jag har kollat på ärendet med de ansvariga för returer och kundservice och tydligen så är det en bug som har ställt till det. Din retur blev faktiskt godkänd idag och du ska ha fått ett mail från oss till din hotmail där du har fått returbekräftelsen med nästa steg för returen. Du får dock gärna hojta till om du inte har fått den!

Varför stod det att du var nekad retur? Vi upptäckte i samband med undersökningen av ditt ärende en systembug som visar att returen är nekad trots att den inte är det. Vi håller just nu på att åtgärda buggen, så tack för att du hjälpte oss att upptäcka denna bug.

Vi ber om ursäkt för eventuellt besvär denna situation har skapat för dig. Vi vill självklart att våra kunder ska ha en positiv upplevelse på Komplett, inklusive returprocessen.

Ha en fin dag!

Jenny på Komplett

Ja, jag gick in och kollade nu, och det står:

Returnummer xxxxxxx Datum 10/07/2020 09:41:54
Status Godkänt Last Updated: 18/11/2018 20:45:04
Orsak: 022 - Produkten gick sönder efter mottagandet
Product:
Samsung 27" Curved gamingskärm C27JG50

2560x1440 VA, 144hz, 4ms, 3000:1, 1800R, 2xHDMI/DP
Produkt: 1090437
Antal: 1.00
Fraktsedel:
Utgångsdatum:

09/08/2020
Information från kund:

Önskar att returnera till Komplett
Information från support:

Var vänlig och bifoga alla tillbehör vid inskickandet.

Det är bra att det är ordnat med returen nu efter mycket om och men, speciellt då man går till Sweclockers med det här. Det skulle vara bra att veta om det var en bugg med personen jag pratade med i telefon också, han som sa att det som står där är helt korrekt och att ni inte tar emot retur/reklamation och bad mig flera gånger att ta kontakt med Samsung istället. Isåfall föreslår jag att ni proriterar den buggen med, det låter inte bra med såna där buggar hos människor.

MVH

stavfel
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Komplett:

@kettlebell:
Hejsan!
Vi är ledsna för att du fick en dålig upplevelse av returprocessen. Jag har kollat på ärendet med de ansvariga för returer och kundservice och tydligen så är det en bug som har ställt till det. Din retur blev faktiskt godkänd idag och du ska ha fått ett mail från oss till din hotmail där du har fått returbekräftelsen med nästa steg för returen. Du får dock gärna hojta till om du inte har fått den!

Varför stod det att du var nekad retur? Vi upptäckte i samband med undersökningen av ditt ärende en systembug som visar att returen är nekad trots att den inte är det. Vi håller just nu på att åtgärda buggen, så tack för att du hjälpte oss att upptäcka denna bug.

Vi ber om ursäkt för eventuellt besvär denna situation har skapat för dig. Vi vill självklart att våra kunder ska ha en positiv upplevelse på Komplett, inklusive returprocessen.

Ha en fin dag!

Jenny på Komplett

Du glömmer helt bort att bemöta ert i övrigt märkliga bemötande av trådskaparen och vilka rutiner som ni egentligen har kring reklamationsärenden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Förstår att du är upprörd över att komplett strular med dig. Men det där var inte riktat mot dig utan mot komplett.
Som du ser på datumen när du skulle ha nekats din retur så är det datum från den 18 november 2018. Runt 1½ år innan du startade ditt ärende. Så frågan är om det som du får fram verkligen stämmer eller om det är något problem med deras system? Eller om de har skrivit in fel datum bara? Fast du har ju pratat med någon hos komplett och den personen borde ju ha reagerat kan man tycka. Men du kanske var lite upprörd och inte var så snäll i din ton när du pratade med hen och då blev hen upprörd och tänkte inte så mycket på att hjälpa dig utan ville bara bli av med dig. För ett ärende kan inte bli uppdaterat 1½ år innan det skapats. Så kanske har det inte ens tagits ett beslut om att neka dig utan det kanske är från något annat ärende som den testen kommer från?

Jag förstår, jag tog det inte så illa som det verkade. Men det står faktiskt även så nu i den godkända ordern. Det där datumet är nog inköpsdatumet eller nåt sånt, vet inte.

Permalänk
Medlem

Säljaren (=den du har avtal med) är ansvarig inför dig för tillverkarens tillkortakommanden, rörande sådant som regleras av KKöpL, om det är på säljarens uppmaning du vänt dig till tillverkaren. Så länge som du reklamerar till säljaren så är du skyddad av KKöpL.

Men som sagt, du kan kräva att säljaren sköter alla kontakter med tillverkaren, då ditt avtal är med säljaren, inte tillverkaren.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kommer uppdatera här och berätta hur det går för de som är intresserade. Tack ni som försökte hjälpa till och gav många nyttiga råd, uppskattas även om det inte kommer fram i text.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hmm, detta låter konstigt. Kan du utveckla eller visa från dina tidigare erfarenheter? Uppriktigt nyfiken.

Om du orkar läsa en gammal tråd så finns min erfarenhet av att lyssna på säljande butik: #8735882

Inet tog sitt ansvar och gick in och löste allt till sist men tog en väldig tid och kraft så inget som någonsin kommer göras om

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Kan säga såhär, det känns som att det blivit sjukt vanligt att kedjor nekar returer,garanti ärenden och istället hänvisar till leverantören.

Hade en riktigt jobbig sits med Hifiklubben där dom va helt absurt ohjälpsamma då jag fått en trasig tidigare retur ex tv levererad(den va dessutom köpt som ny och inte fyndvara men va uppenbart använd)

Som andra säger stå på dig. Tyvärr måste man va en jobbig jävel idag för att få hjälp av de flesta butikerna.
Spelar ingen roll om du sedan bojkottar för nästa butik kommer att vara likadan om du får problem.
Kanske därför man ska värdesätta butiker som Inet etc som en av dom få som fortfarande håller en bra nivå på sin service.

Kundservice har dött i mitt tycke. Tror det beror på att vi som köpare inte är trogna kunder längre därav behöver dom inte heller bry sig när något går fel.

Word! Kundservice existerar inte längre. Hemmabiobutiken, Inet och Dustin undantaget. Resten skäms man för fast man inte ens jobbar där. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Men det finns väl ingen skillnad? Om du skickar in din produkt till Komplett, som skickar den vidare till Samsung, de kommer inte hantera ärendet olika?
Om det blir problem igen så har du 1 service under bältet, oaktat om produkten gått via Komplett eller direkt från dig. Du får dokumentation som styrker den. Kan inte se varför det skulle bli någon skillnad alls?

Men vill du gå via Komplett så ska du absolut göra det!

Det spelar ingen roll vem som skickar in produkten till en och samma serviceverkstad. Ditt avtal med din part (Komplett) är väl exakt likadant oavsett?
Serviceverkstaden / Samsung kommer gå efter exakt samma tabeller och utbyten oavsett vem som skickar in produkten.
Om du sedan har ett problem med en service eller utbytesprodukt kan du ta det med Komplett. Vet inte vilket ansvar en återförsäljare slipper?

Upplys mig gärna!

Precis som någon nämnt så är det skillnad på om du reklamerar till säljaren som hänvisar dig vidare till tillverkaren (vilket du inte behöver acceptera), och om du på eget bevåg kontaktar tillverkaren.

Om du skulle vända dig direkt till tillverkaren och de exempelvis skulle vara så att de väljer en icke ändamålsenligt åtgärd, eller på annat sätt "missköter" sig, så kan man ju sen inte gå till säljaren och klaga och kräva kompensation eller dylikt från denne. Så man ska alltid gå via säljaren, så är man garanterad att KKLs fulla verktygslåda blir applicerbar. Sedan är det som sagt upp till var och en om man accepterar att bli hänvisad vidare till tillverkaren.

Permalänk
Medlem

@Komplett 's bugg låter som en efterhandskonstruktion vars enda syfte är att försöka rädda situationen efter att deras kassa bemötande tagits upp på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Precis som någon nämnt så är det skillnad på om du reklamerar till säljaren som hänvisar dig vidare till tillverkaren (vilket du inte behöver acceptera), och om du på eget bevåg kontaktar tillverkaren.

Om du skulle vända dig direkt till tillverkaren och de exempelvis skulle vara så att de väljer en icke ändamålsenligt åtgärd, eller på annat sätt "missköter" sig, så kan man ju sen inte gå till säljaren och klaga och kräva kompensation eller dylikt från denne. Så man ska alltid gå via säljaren, så är man garanterad att KKLs fulla verktygslåda blir applicerbar. Sedan är det som sagt upp till var och en om man accepterar att bli hänvisad vidare till tillverkaren.

Ja men i detta fallet förutsätte jag att TS i samband med nekande blev just hänvisad till Samsung. Det är så Komplett gjort ganska länge. (jag vet då jag arbetat på just precis den posten, nekande och godkännande av returärenden på just Komplett, även om det nu är ett flertal år sedan)

Förr brukade det dock alltid följa med en rad om att kunden hade rätt att skicka in till Komplett om de så krävde, men rutiner lär väl ha ändrats gång på gång på gång sen jag var där.

:edit: Notera att jag inte rekommenderat att gå direkt till tillverkaren utan att först rådfråga återförsäljaren, oavsett vilken ÅF det må vara.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Man ska inte handla från Komplett, finns andra mer seriösa datorbutiker där man slipper denna typ av strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Om du orkar läsa en gammal tråd så finns min erfarenhet av att lyssna på säljande butik: #8735882

Inet tog sitt ansvar och gick in och löste allt till sist men tog en väldig tid och kraft så inget som någonsin kommer göras om

Ah, du råkade ut för Anovo. Finns en uppsjö av dåligt skötta ärenden därifrån. Sen vet jag inte om jag fått hela bilden men ser inte riktigt vad Inet gjorde för fel där för 12 år sedan?

:edit: jag kanske inte ser vart i den tråden du skriver att de vägrar någon kontakt för att du gått till Anovo. Är det när de ber dig att för snabbast support vända dig direkt till LG?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Komplett.se

@kettlebell:
Hej Kettlebell,
Vad bra att det ser rätt ut nu och du har fått rätt information.

Jag uppskattar din feedback kring bemötandet du fick från vår kundservice och jag håller på att utreda vad vår process är när det kommer till denna typ av ärenden. Jag hoppas kunna ge mer tydliga besked i denna tråd senare. Med det sagt, har vi en del nya på kundservice och jobbar just nu hårt så att de kommer upp till den servicenivå vi ämnar att tillhandahålla. Ingen ursäkt såklart men mer en försäkran att vi blir bättre och bättre!

Ha en fin helg nu!

Vänligen,
Jenny på Komplett

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Komplett:

@kettlebell:
Hej Kettlebell,
Vad bra att det ser rätt ut nu och du har fått rätt information.

Jag uppskattar din feedback kring bemötandet du fick från vår kundservice och jag håller på att utreda vad vår process är när det kommer till denna typ av ärenden. Jag hoppas kunna ge mer tydliga besked i denna tråd senare. Med det sagt, har vi en del nya på kundservice och jobbar just nu hårt så att de kommer upp till den servicenivå vi ämnar att tillhandahålla. Ingen ursäkt såklart men mer en försäkran att vi blir bättre och bättre!

Ha en fin helg nu!

Vänligen,
Jenny på Komplett

Pausar ni försäljningen också medan ni "utreder er process" när det gäller reklamationer? Båda behöver fungera i en seriös butik.

Man tycker ju att Komplett, som jag handlade av redan 2001, borde har koll på sina rutiner efter alla år. Förvånad är en underdrift.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

:edit: jag kanske inte ser vart i den tråden du skriver att de vägrar någon kontakt för att du gått till Anovo. Är det när de ber dig att för snabbast support vända dig direkt till LG?

Exakt, Anovo skickar sedan ut icke-fungerande skärmar för halva priset, upprepades åtminstone 2 ggr, och annat roligt innan Inet går in och tar diskussionen med LG och löser ärendet den vägen och ordnar med en likvärdig skärm till mig.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Folk gör misstag. Vad vill du att de ska göra? Lägga ner verksamheten för att en medarbetare tabbade sig? Misstag händer. Det bästa man kan göra är att erkänna och be om ursäkt för dem; lära sig av dem; och vidta lämpliga åtgärder för att de inte ska hända igen.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

@MultiMan: Folk gör misstag. Vad vill du att de ska göra? Lägga ner verksamheten för att en medarbetare tabbade sig? Misstag händer. Det bästa man kan göra är att erkänna och be om ursäkt för dem; lära sig av dem; och vidta lämpliga åtgärder för att de inte ska hända igen.

Du har tydligen inte läst Kompletts svar, men gör gärna det så kanske det klarnar.

De vet alltså inte vilka rutiner de har utan det ska utredas. Det har alltså ingenting med en enskild medarbetare att göra. Att efter 20 år inte ha koll på sina reklamationsrutiner är som sagt väldigt märkligt.

Citat:

"jag håller på att utreda vad vår process är när det kommer till denna typ av ärenden. Jag hoppas kunna ge mer tydliga besked i denna tråd senare. Med det sagt, har vi en del nya på kundservice och jobbar just nu hårt så att de kommer upp till den servicenivå vi ämnar att tillhandahålla. Ingen ursäkt såklart men mer en försäkran att vi blir bättre och bättre!"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har tydligen inte läst Kompletts svar, men gör gärna det så kanske det klarnar.

De vet alltså inte vilka rutiner de har utan det ska utredas. Det har alltså ingenting med en enskild medarbetare att göra. Att efter 20 år inte ha koll på sina reklamationsrutiner är som sagt väldigt märkligt.

Du har inte tänkt på att det kanske bara är personen som sköter deras forum på Sweclockers som inte har stenkoll på ärendet, vilka som skött det och hur deras rutiner kring sådana ärenden ser ut?

Dessutom är det fortfarande inte en reklamation under KKL det gäller, det är ett garantiärende. Vill TS lämna in skärmen till komplett under reklamationsrätten istället så får han säkerligen det, men då landar också bevisbördan hos honom istället för hos tillverkaren.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr valt att sluta handla hos Komplett just pga de problemen som uppstår vid reklamering och dylikt.

Senaste för min del var ett MSI-moderkort där BIOSet hade blivit korrupt (gissningsvis, moderkortet var tvärdött även med annan CPU). Hade typ två månader kvar på min garanti (3 år) och kontakta supporten, dom sa att jag skulle skicka in det. Sagt och gjort, montera ur moderkortet, kontrollera så alla pinsen var raka och fina, satte på en plast-bracket för att skydda pinsen.

Skickar iväg kortet.

Ett par dagar senare får jag ett samtal från supporten där han påstod att flera pins var böjda. Jag sa att jag kontrollerat det innan och satt skydd för, jag har själv jobbat som IT-tekniker så jag vet hur vanligt det är att folk missar det.
Han sa att han kunde skicka bild, men ärligt, han hade bara kunnat böja till några och sen skicka bild.
Den socket-serien tillverkades inte mer så det var bara att leta begagnat för min del.

Har även haft problem vid återsändning utav ett högtalarsystem där basen sluta fungera i 10 sek sen kom tillbaka lite då och då. Slutade med att jag själv körde in till pickup-pointen en timme bort, tog en månad innan jag fick ett nytt tillbaka.

Jag är den som hellre betalar lite mer och får ett bra kundbemötande vid problem, Komplett har inte levt upp till det och jag avråder vänner/familj att handla därifrån pga problemen som uppstår.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.breakit.se/artikel/25596/komplett-rekryterar-ny-s...

Hoppas att ni får ordning på skeppet! Förutsättningarna finns ju där, utan tvekan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av mille666:

Skickar iväg kortet.

Ett par dagar senare får jag ett samtal från supporten där han påstod att flera pins var böjda. Jag sa att jag kontrollerat det innan och satt skydd för, jag har själv jobbat som IT-tekniker så jag vet hur vanligt det är att folk missar det.
Han sa att han kunde skicka bild, men ärligt, han hade bara kunnat böja till några och sen skicka bild.
Den socket-serien tillverkades inte mer så det var bara att leta begagnat för min del.

Böjda sockel-stift på moderkort kommer inte klassas som garanti av någon tillverkare. Spelar ingen roll vart det köpts. Kan absolut vara som så att det ersätts som good-will i vissa fall men återförsäljaren kommer inte få ersättning av tillverkaren, oavsett om det är Gigabyte, Asus, MSI, whatever.

Att Komplett skulle ha böjt stiften för att kunna neka dig garanti är ett sådant bisarrt påstående. Hanteringen av att fota skadan, kontakta dig och behöva skicka tillbaka moderkortet är en större kostnad än att lägga det på PO som defekt.

Permalänk
Medlem

Fint att se att Komplett ändå löste detta tillslut på ett smidigt sätt. Buggar kan drabba alla.