Textartiklar och plagiatkontroll på nätet

Permalänk
Avstängd

Textartiklar och plagiatkontroll på nätet

Först och främst, det uppenbara: jag har aldrig plagierat under min studietid i grundskolan, gymnasiet, eller universitetet, för jag har aldrig fattat poängen med det. Den som väljer att plagiera text borde fundera på något annat yrke som inte omfattar att skriva massa text...

Jag har läst följande artikel om svagheterna med databaserade plagiatkontroller:
https://www.plagiarismtoday.com/2011/12/07/the-limitation-of-...

Bristerna är att systemen letar efter exakta "copy&paste" och desto känsligare den blir för detta (färre ord som behövs), ju fler "plagieringar" kommer den att hitta. Dessutom klarar de inte av att upptäcka omskrivningar vilket i sin tur också ställer frågan: hur skall nyheter kunna rapporteras i skrift om det inte får omskrivas för att rapportera samma fakta?

Varför tar jag ens upp detta?
Jo, jag arbetar som internetfrilansare i form av översättning och skrivande av bloggartiklar och jag funderar på hur jag skall kommunicera bristerna till kunderna som tror att plagiatkontroller är som en skänk från ovan.

Jag stötte nyligen på ett fall där en person påstått att 25% av ett blogginlägg var plagierat enligt https://plagiarismdetector.net/ och dessa gulmarkerades i min dokumentfil som skickades tillbaka till mig.

Då provade jag själv att "copy&paste" dessa gulmarkerade meningar på samma sida och upptäckte som så att vissa meningar inte alls sågs som plagierade. Då har alltså personen som "rättat/kontrollerat" antingen markerat fel eller så har personen bara markerat för att framstå som om de gjort sitt jobb.

Samma sak har jag sett hos nätbaserade korrekturläsare som kan markera fel i ens text bara för att det skall verka som om de har gjort sitt jobb. Samtidigt är det så klart, i slutändan, upp till slutkunden som betalar en att avgöra om det något skall klassas som plagierat och därmed inte betalas för utfört arbete.

Här är ett intressant fall: om du går till PlagiarismDetector.net och copy&pastar denna fras: "Nu har dess officiella Twitterkonto avtäckt tre helt nya exklusiva bilder – i form av koncept." så kommer den säga att det är 100% plagierat.

Åh nej! Nu borde jag stängas av från alla internetforum, eller hur? Nåja, då tittar vi på vilka källor som frasen påstås ha kopierats från:
"Яндекс.Переводчик — онлайн-переводчик https://translate.yandex.ru/"

Hoppsan! Antingen är jag en mästerlig rysk skrivare i svensk förklädnad eller så visar denna hemsida på allvarliga brister på att kunna plocka fram sina påstådda plagierade källor.

Jag skall själv pyssla ihop skärmdumpar om detta problem och skicka till kunden. Jag stoltserar mig på att skriva fort, noga, och framförallt "unikt".

(För den som undrar så skrev jag en 500 ord artikel om kommande Cyberpunk 2077 som ett skrivtest åt denna potentiella långsiktiga kund, varav 100 ord påstås vara plagierat)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag förstår din upprördhet, och om du behöver ventilera din irritation är det fritt fram, men det här är en fråga mellan dig och dina arbetsköpare. Automatisk plagiatkontroll är förkastligt; jag har själv fått kritik för vad som beskrivits som en "polkagristext" där varannan fras ansågs vara plagierad. Jag fick sonika ta striden och argumentera för att jag inte hade plagierat texten och sen var det inget mer med det.

Ett konkret tips från min sida är att du själv plagiatkontrollerar dina texter innan du skickar dem till kund. Om du, i ditt mail till dem, kan bifoga ett utdrag som visar att "13% av den här texten kommer sannolikt anses vara plagierad av tjänst X", kan du argumentera för varför så inte är fallet redan innan korrekturläsare har börjat kika på din text.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Jag förstår din upprördhet, och om du behöver ventilera din irritation är det fritt fram, men det här är en fråga mellan dig och dina arbetsköpare. Automatisk plagiatkontroll är förkastligt; jag har själv fått kritik för vad som beskrivits som en "polkagristext" där varannan fras ansågs vara plagierad. Jag fick sonika ta striden och argumentera för att jag inte hade plagierat texten och sen var det inget mer med det.

Ett konkret tips från min sida är att du själv plagiatkontrollerar dina texter innan du skickar dem till kund. Om du, i ditt mail till dem, kan bifoga ett utdrag som visar att "13% av den här texten kommer sannolikt anses vara plagierad av tjänst X", kan du argumentera för varför så inte är fallet redan innan korrekturläsare har börjat kika på din text.

Sant, jag har funderat på att börja med sådant bara för att vara på den säkra sidan och slippa behöva sådana här strider mellan mig och icke-svensktalande kunder vilket bara förlänger hela processen från arbete till potentiellt betalt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: nu har jag fixat foton och kommenterat varje foto och även bett kunden om att låta en annan svensk få prova att replikera samma plagiariseringsresultat och sedan kommentera om de påstådda "plagieringskällorna" verkar rimliga eller ser ut som misstag från plagiatkontrollsidan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: jag kan med glatt besked meddela att kunden verkar ha förstått mitt perspektiv och att framtida jobb verkar vara säkrat för min del. Tack för all hjälp återigen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |