Textartiklar och plagiatkontroll på nätet

Permalänk
Avstängd

Textartiklar och plagiatkontroll på nätet

Först och främst, det uppenbara: jag har aldrig plagierat under min studietid i grundskolan, gymnasiet, eller universitetet, för jag har aldrig fattat poängen med det. Den som väljer att plagiera text borde fundera på något annat yrke som inte omfattar att skriva massa text...

Jag har läst följande artikel om svagheterna med databaserade plagiatkontroller:
https://www.plagiarismtoday.com/2011/12/07/the-limitation-of-...

Bristerna är att systemen letar efter exakta "copy&paste" och desto känsligare den blir för detta (färre ord som behövs), ju fler "plagieringar" kommer den att hitta. Dessutom klarar de inte av att upptäcka omskrivningar vilket i sin tur också ställer frågan: hur skall nyheter kunna rapporteras i skrift om det inte får omskrivas för att rapportera samma fakta?

Varför tar jag ens upp detta?
Jo, jag arbetar som internetfrilansare i form av översättning och skrivande av bloggartiklar och jag funderar på hur jag skall kommunicera bristerna till kunderna som tror att plagiatkontroller är som en skänk från ovan.

Jag stötte nyligen på ett fall där en person påstått att 25% av ett blogginlägg var plagierat enligt https://plagiarismdetector.net/ och dessa gulmarkerades i min dokumentfil som skickades tillbaka till mig.

Då provade jag själv att "copy&paste" dessa gulmarkerade meningar på samma sida och upptäckte som så att vissa meningar inte alls sågs som plagierade. Då har alltså personen som "rättat/kontrollerat" antingen markerat fel eller så har personen bara markerat för att framstå som om de gjort sitt jobb.

Samma sak har jag sett hos nätbaserade korrekturläsare som kan markera fel i ens text bara för att det skall verka som om de har gjort sitt jobb. Samtidigt är det så klart, i slutändan, upp till slutkunden som betalar en att avgöra om det något skall klassas som plagierat och därmed inte betalas för utfört arbete.