Speldator för ca 12k; osäkerhet av val av moderkort (+ WI-FI) och grafikkort

Permalänk
Medlem

Speldator för ca 12k; osäkerhet av val av moderkort (+ WI-FI) och grafikkort

Hej! Planerar mitt första datorbygge främst för speländamål, men har lite osäkerhet av vissa komponenter, särskilt berörande val av moderskort. P.g.a. nuvarande infrastruktur där jag bor har jag ingen möjlighet att koppla en ethernetkabel till den trådlösa routen. Har för nuvarande plockat denna bygge:

https://komponentkoll.se/bygg/BJPMA

Moderkort: Jag har valt ett B550-moderkort med inkluderande WI-FI, men undrar om det är värt att ha ett annat moderkort utan WI-FI inbyggt, och köpa ett seperat nätverkskort för WI-FI. Jag skulle i sådant fall ha möjighet att köpa ett B450-moderskort, (eftersom det ändå har stöd för nästa Zen-generation som används till B550, enligt AMD.) istället för den B550-moderkortet som det är planerat just nu, eftersom det flesta B450-moderkort tycks vara markant billigare än B550. Men i sådant scenario, vad för nätverkskort bör jag köpa (USB eller den version som jag installerar på själva moderkortet?)? Är det ens värt det med tanke på att priset på ett B450-moderkort + nätverkskort kanske mer eller mindre efterliknar priset på nuvarande B550 (ca. 1599 kr.) som redan har WI-FI inkluderad?

Grafikkort: För grafikkort tycks AMD:s Radeons grafikkort ge mest prestanda för pengarna, men det verkar som om AMD Radeons grafikkort för tillfället har haft lite ostabilt med dess drivrutiner under längre perioder enligt flertal forumanvändare; jag lutar därmed för nuläget åt Nvidias grafikkort, där det verkar vara mer stabilt med dess uppdateringar och därmed enklare att installera för en nybörjare som jag. Är osäker om möjlig missuppfattad stabilitet bör dock prioriteras för den prestanda som Radeons grafikkort tycks ge för samma summa som Nvidias motsvarighet.

Jag tar gärna emot övriga synpunkter på själva bygget; kanske kan någon skapa ett mer effektivare bygge inom 12k-budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaltKorn:

Ser bra ut, men jag skulle personlig skaffat https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Presterar bättre än 2060.

Har aldrig varit så billigt för ett 5700XT Strix. AMD fixade drivrutinerna för ett par månader sedan och det fungerar klockrent nu.

B550 är nog också ett bättre val då AMD _INTE_ gått ut med att B450 skallstödja Ryzen 4000.
Till de inbyggda wifi-korten på moderkorten så får du med antanner och det brukar fungera riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Viking
Skrivet av Lodisen:

B550 är nog också ett bättre val då AMD _INTE_ gått ut med att B450 skallstödja Ryzen 4000.
Till de inbyggda wifi-korten på moderkorten så får du med antanner och det brukar fungera riktigt bra.

AMD har visst gått ut med att b450 får stöd för Ryzen 4000...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

AMD har visst gått ut med att b450 får stöd för Ryzen 4000...

Skulle skrivit at AMD inte gått ut med at alla moderkort inte kommer ha stöd.
Det är som vanligt upp till tillverkarna att implementera det hela och en del utav dem verkar rätt griniga när det kommer till det.
Dessutom är många vääääldigt sega med att få ut BIOS-uppdateringarna (Tittar på er Asus)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

hade gjort så här:

amd fixade sina grafikkorts drivrutiner för några månader sen så det kommer nog inte vara några större problem

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Var det inte just den modellen som hade problem med felkonstruerad kylare? Kanske fixat numera, men jag skulle vara försiktig med att köpa ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Var det inte just den modellen som hade problem med felkonstruerad kylare? Kanske fixat numera, men jag skulle vara försiktig med att köpa ett sådant.

Nej, inte felkonstruerad kylare. Det var att skruvarna inte var tillräckligt hårt åtdragna.
Skulle man få ett sådant kort är det en väldigt enkelt fix. I övrigt så är det en av de bättre kylarna på 5700XT.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3