Ownit, internet slutat fungera felsökning

Permalänk

Ownit, internet slutat fungera felsökning

Hej
Jag behöver lite tips på hur jag kan felsöka mitt internet. Har suttit i kö tre gånger till ownit som har över en timmes kö.

De verkar inte kunna hjälpa mig, säger att allt fungerar.

Jag har ownits router/modem i väggen.
De har sedan satt upp en brygga till min Unifi edgerouter X
I denna kopplar jag in mina access punkter.

Detta har fungerat fint i flera år. I måndags slutade det fungera efter frugan drog ur alla sladdar...

Jag har resettat allt. Ownit säger att brygga är på plats.

De vill inte hjälpa mig med att få unifi utrustningen att fungera.

Jag har kabel från ownit router till unifi router dragen. Går in i port 0/wan i unifi router

Dator inkopplad i unifi router eth 1

Men jag når inte min unifi router på 192 168 1 1

Jag får internet om jag kopplar in dator direkt i ownit router.

Vad kan va fel?
Är det något med att ownit ip adressen är tagen av fel enhet och ownit måste rensa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Men jag når inte min unifi router på 192 168 1 1

Skrivet av hjarterkung:

Är det något med att ownit ip adressen är tagen av fel enhet och ownit måste rensa?

Ja och nej. För tillfället verkar det troligt att uppkopplingen är låst till din dators MAC-address. Detta kan åtminstone jag släppa själv genom Mina Sidor hos Ownit. (Dock har min BRF lite annat upplägg, med gemensam fiber till en switch i undercentralen och sedan vanligt Ethernet CAT6 ut till lägenheterna, så inte säkert att det fungerar exakt likadant.)

Men om du inte kommer åt UniFi routern ens med kabel kopplad direkt till denna låter det ju som att något är fel där också. Delar den alls ut någon IP-adress via DHCP? Provat att nollställa routern helt? Borde ha typ en knapp eller ett hål där man sticker in ett gem för detta.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Du säger att du har resetat allt?
Om du resetar Edgeroutern så måste du väl sätta upp interfacen igen så som du hade från början,annars lär det väl inte funka så bra?

Har du satt IP-adress manuellt på den dator du för söker ansluta till Edgeroutern?

Permalänk

Jag har resetat edgerouter.

Kopplar jag dator till eth0 kommer jag in i routern, så den är konfigurerad.

Jag behöver väl ownits modem i eth0, så har det altid varit kopplat förr när allt funka.

Jag har loggat in på ownit, verkar inte kunna resetta min ip där, hittar inget.

Kopplar jag ur ownit routern och har dator i eth1 i edgerouter. Då når jag edgerouter från datorn. Kopplar jag in ownit router i eth0 så tappar jag åtkomst till edgerouter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Jag har loggat in på ownit, verkar inte kunna resetta min ip där, hittar inget.

Funktionen verkar dumt nog vara borttagen även för mig när jag nu kollar Mina Sidor. Gissningsvis måste du då kontakta supporten, alternativt koppla ur datorn och sedan vänta läääänge innan låsningen släpper.

Skrivet av hjarterkung:

Kopplar jag dator till eth0 kommer jag in i routern, så den är konfigurerad.

Jag behöver väl ownits modem i eth0, så har det altid varit kopplat förr när allt funka.

Det låter i mina öron galet. Routern bör inte dela ut IP till utrustning ansluten på en port inställd för WAN, och per default inte heller vara konfigurerbar från WAN. Gissar att det är dina routerinställningar som är knasiga.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Om du har resetat Edgerouter så är det ju inte konfigurerad.
Här har du en quick start guide, och enligt den så är det eth0 som har IP 192.168.1.1:
https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeRouter_ER-X_QSG.pdf

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Funktionen verkar dumt nog vara borttagen även för mig när jag nu kollar Mina Sidor. Gissningsvis måste du då kontakta supporten, alternativt koppla ur datorn och sedan vänta läääänge innan låsningen släpper.

Det låter i mina öron galet. Routern bör inte dela ut IP till utrustning ansluten på en port inställd för WAN, och per default inte heller vara konfigurerbar från WAN. Gissar att det är dina routerinställningar som är knasiga.

Fattar inte riktigt heller.
Har resetat router så den är helt fabriksåterställd. Det står att eth0 är wan/internet.
Jag pluggar in Ownit router i Eth0 och dator i Eth1
Då kan jag inte nå routern från datorn.
Om jag drar ut kabeln i ETH0 och sedan försöker nå routern, då fungerar det.

Skrivet av No_Jah:

Om du har resetat Edgerouter så är det ju inte konfigurerad.
Här har du en quick start guide, och enligt den så är det eth0 som har IP 192.168.1.1:
https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeRouter_ER-X_QSG.pdf

Jag har läst den guiden och jag får det inte att fungera ändå.
Jag når ju Konfigurationen om jag drar ut eth0 och jag har konfigurerat routern.
Eth0 är satt som wan och eth1-4 är lan.
192.168.1.1 går inte att nå om jag har ownitroutern inkopplad i eth0.

Jag får allt att fungera utom att få Internet från ownitroutern in i edgeroutern egentligen.
Fattar inte vad i Edgeroutern jag måste konfigurera för att det ska fungera....

Permalänk

Wan eth0 är inställd på dhcp

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Wan eth0 är inställd på dhcp

Inte enligt "Quick start guide", där står bl.a. följande:

"The EdgeOS® configuration interface can be accessed via
DHCP or static IP address assignment. By default, eth1 is set
up as a DHCP client, while eth0 is assigned a static IP address
of 192.168.1.1. To configure the EdgeRouter, proceed to the
appropriate section: DHCP or “Static IP Address”."

Och som jag förstår det när det gäller Edgerouter X så har den inte någon WAN eller LAN, utan det är fyra individuella interface som man konfigurerar som man vill.

Permalänk

nu fick jag det att fungera.
efter 2 timmars kö till ownit-supporten så fick jag prata med en person som sa att bryggan inte fanns kvar mellan ownit-modemet och edgeroutern. När han fixade det och frigjorde IP adressen och jag startade om med bara edgeroutern inkopplad så hoppade allt igång igen.

När jag resettar min Edgerouter så har ETH0 inställt att vara DHCP
http://prntscr.com/teryjp
http://prntscr.com/teryug

Glad att det började fungera nu iallfall.
Antingen var det Ownit som inte gjort bryggan rätt eller så var det något helt annat, men det har jag ingen aning om