Permalänk
Medlem

Router som inte gillar spel

Hej,

Jag och min sambo har börjat spela Cod tillsammans på datan, första dagen hade vi inga problem men sen kunde bara 1 av oss starta spelet. Jag började googla en massa och hittade att port forwarding kunde lösa problemet så jag testade det. problemet var att det bara fanns uppgifter för 1 klient så det löste aldrig problemet.

jag började tänka mer och mer att problemet satt i routern så jag började kolla runt efter en ny router och såg att Asus hade några som ska vara helt okej för just spel så jag köpte en Asus RT-AC68U. när jag koppla in den startade jag igång Game device prioritizing och Open NAT som fanns inbyggt i deras mjukvara.

nu kan vi spela tillsammans men har fått ett nytt problem. spelet fryser till för oss båda samtidigt allt från en knappt sekund ända upp till 3-4 sekunder. När vi spelar Warzone så är ju inte detta super roligt. det går inte att förutse när det kommer ske heller. det kan slå till när som helst.

jag har även testa stänga av Game device prioritizing och Open NAT i routern, vi kan fortfarande spela tillsammans men spelet fryser fortfarande till för oss.

är det någon som har någon aning om vad som är fel och vad jag kan göra för att lösa detta?

Mvh Thomas

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat mjukvara i Asus?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@muki91: ja, jag har den senaste versionen

Permalänk
Medlem

@Bassen87: har du testat detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror kanske på att spelet försöker använda samma portar för trafik till båda era datorer och det funkar inte.
Antagligen behöver man se till att använda olika portar på nått sätt så att trafiken kan hamna rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TompaDjl:

@Bassen87: har du testat detta?

Jag har kört med merlin firmware sedan jag köpte samma router som du har och det var x antal år sedan fungerar utan problem för mig.

Permalänk
Medlem

@Bassen87: spelar du cod hemma på 2 datorer? som jag har förstått det så har det varit problem med just call of duty i alla år att spela på flera datorer på ett ställe. hittade inlägg från 2012 med samma problem som jag har men ingen lösning

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: ja precis men problemet är att detta är allt som finns för just cod.

Platform TCP Ports UDP Ports
PC 3074, 27014-27050 3074, 3478, 4379-4380, 27000-27031, 27036

Permalänk
Medlem

Jag har hört någonstans att man måste manuellt tvinga spelet att använda separata nätverksportar, jag tror det var någonstans i en config fil eller launch option. Om ni har möjlighet till det, så kanske en dator kan kopplas rakt in i fiberuttag(utan router) och så vis få 2 separata nätverksuppkopplingar som ni kan spela med.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Om cod inte är snällt mot 2x nat på samma nät, så kunde ni ju testa att en använder något gaming-vpn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TompaDjl:

@Bassen87: spelar du cod hemma på 2 datorer? som jag har förstått det så har det varit problem med just call of duty i alla år att spela på flera datorer på ett ställe. hittade inlägg från 2012 med samma problem som jag har men ingen lösning

Nej.
Men om cod warzone fryser så hade jag ändå testat med merlins firmware då de är bättre än ASUS egna, så kanske värt att testa. Testa även att endast köra med standard inställningar efter merlin installationen och se om routern tillåter spel utan att du öppnar och pillar med port forwarding själv.

Glöm inte att köra en återställning av routern efter att du har installerat ny firmware först dock, så att alla gamla inställningar och skit resettas.

Annars är det dubbla uttag i väggen hemma för bredband eller någon sorts VPN workaround som gäller.

Att hitta ett sätt att tvinga just cod warzone att köra med andra portar hittar jag inte mycket om.

Så länge de själva inte tillåter dig att ändra portarna i spelet är det tyvärr standardportarna som gäller.

https://www.youtube.com/watch?v=XykUML3T2VA

Permalänk
Avstängd

Passade på att uppdatera min router med merlins senaste firmware och de verkar ha en ny uppdaterad version av Open NAT som kanske är något för ditt problem.

De har en rad olika game profiles inne på Open NAT bland annat till CoD Warzone

Screenshot:

https://i.imgur.com/FtmxHzV.png