Permalänk
Medlem

Ip-kamera och Dynamisk DNS

Hej!
jag har bytt router och har kämpat med att komma åt min ip-kamera. Nätverk etc är inte min specialitet, så kanske någon här kan tipsa om hur jag kommer vidare...

Problemet jag har är att när jag är uppkopplad på wifi så kommer jag bara åt kameran via den interna ip-adressen - inte den uppsatta Dynamiska DNS-adressen som sitter i routern. Men när jag är på 4G-nätverk så fungerar DDNS...

Kameran har alltså en fast intern ip som är uppsatt med en port som 'virtual server' i routern. Min publika ip-adress är uppsatt i en DDNS-tjänst mot min publika ip.

Tacksam för tips!
//F

Permalänk
Hedersmedlem

Din router behöver stödja NAT Reflection, alltså att den är smart nog att förstå att anslutningar inifrån lokalt nätverk till externa adresser inte alltid ska ut på internet.

Vad har du för märke och modell på routern, så kan vi lura ut om den har någon inställning för det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Menar du att du inte kommer åt kameran via din externa IP samtidigt som du befinner dig i ditt lokala nätverk?
Det tyder ju isåfall att din nya router inte stödjer NAT reflection, även kallat NAT loopback eller Hairpinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Din router behöver stödja NAT Reflection, alltså att den är smart nog att förstå att anslutningar inifrån lokalt nätverk till externa adresser inte alltid ska ut på internet.

Vad har du för märke och modell på routern, så kan vi lura ut om den har någon inställning för det?

Routern är en enkel D-Link DIR-809. Jag har inte sett någon specifik parameter kring NAT där. Om det är relevant så är kamerans fasta ip uppsatt i DMZ. Har en kryssruta för 'SPI Enable' som är urbockad..

//F

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte den routern kommer göra det du vill.

Ett alternativ är att lägga in ett undantag i din hosts-fil, så att din dator använder den lokala ip-adressen istället när du ansluter till ddnsen.

https://pureinfotech.com/edit-hosts-file-windows-10/

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tror inte den routern kommer göra det du vill.

Ett alternativ är att lägga in ett undantag i din hosts-fil, så att din dator använder den lokala ip-adressen istället när du ansluter till ddnsen.

https://pureinfotech.com/edit-hosts-file-windows-10/

Verkar inte så.. Lite örvånande, då min gamla router (betydligt äldre D-Link) klarade det..
Men tack för input! 👍🏼