Tror jag är smittad, behöver handla mat. What do?

Permalänk
Inaktiv

Tror jag är smittad, behöver handla mat. What do?

Tror jag åkt på corona. Behöver handla mat, men det finns inga lediga tider för hemleverans i min ort (ute på landet), det är helt fullbokat flera veckor framåt. Familjen är bortrest, så kan inte låta dem träla åt mig heller.

What do? Dra på sig munskydd och gå och handla ändå? Tidigt på morgonen är det ju lite folk, men samtidigt mest pensionärer som handlar just för att de vill undvika smittan. Kommer ju känna en del ångest om jag går in där i butiken och snörvlar.

Permalänk
Medlem

Du har ingen kompis eller bekant som kan handla åt dig?

Permalänk
Medlem

@anon52343: Gå med i närmsta lokala facebookgrupp och be om hjälp, du kommer bli förvånad hur många vänliga själar det finns där ute som åker och handlar och lämnar det vid din dörr!

Permalänk

Börja med att kontakta din vårdcentral och hör om/var/när du kan testa dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den affär som ligger närmast mig kan man ringa och få hjälp med att plocka ihop en kasse om man frågar lite snällt. Så ring din lokala butik och fråga (är ju betydligt bättre att bara hämta en kasse och betala än att springa runt i butiken).

Permalänk
Rekordmedlem

Väldigt många butiker plockar ihop det du beställer och så kan du hämtas det utan att gå in i butiken, kontakta butikerna i närheten och fråga om det inte står på deras hemsidor.
Kolla även din kommuns hemsida för många har listat hur man kan få Coronahjälp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns X antal aktörer där du handlar via nätet och får det hemkört. Bara hålla avstånd till Chauffören

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

finns säkert nån granne som kan handla käk åt dig.
eller klasskompis/arbetskollega?
ex flik/pojkvän?

PS hoppa inte från balkongen! Det är viktigt att hålla smittan inne, instängd.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Stanna hemma först och främst, även om det troligen inte är COVID19 du har åkt på. All belastning på sjukvården som kan undvikas är värd att undvika.
Att gå och handla vid "lugna tider" är nästan lika illa som annars, just för att riskgrupper tenderar att ta det som en falsk trygghet och gå och handla just då, precis som du säger.

Inga tider för hemkörning är beklagligt, men jag garanterar att det finns hjälp att få. Kolla kommunens hemsida som sagt, kolla runt på Facebook efter hjälpgrupper, hör efter med kyrkoverksamheter i bygden, eller ja, varför inte be om hjälp här? Berätta var du bor så är det nog inte omöjligt att någon kan assistera.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon52343:

Tror jag åkt på corona. Behöver handla mat, men det finns inga lediga tider för hemleverans i min ort (ute på landet), det är helt fullbokat flera veckor framåt. Familjen är bortrest, så kan inte låta dem träla åt mig heller.

What do? Dra på sig munskydd och gå och handla ändå? Tidigt på morgonen är det ju lite folk, men samtidigt mest pensionärer som handlar just för att de vill undvika smittan. Kommer ju känna en del ångest om jag går in där i butiken och snörvlar.

Inte för att leka nätdoktor, men varför tror du att du har åkt på corona? Upplever du de klassiska symptomen som svårt att andas efter att ha sprungit i trappor (och då menar jag svårt att andas helt plötsligt, inte att pulsen ökar)? Den där typiska torrhostan? Har lukten/smaken plötsligt försvunnit eller försämrats? Har du flera av dessa angivna symptom? Hur länge (hur många dagar) har detta pågått? Och har det förvärrats den senaste dagen eller dagarna?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Tror jag åkt på corona. Behöver handla mat, men det finns inga lediga tider för hemleverans i min ort (ute på landet), det är helt fullbokat flera veckor framåt. Familjen är bortrest, så kan inte låta dem träla åt mig heller.

What do? Dra på sig munskydd och gå och handla ändå? Tidigt på morgonen är det ju lite folk, men samtidigt mest pensionärer som handlar just för att de vill undvika smittan. Kommer ju känna en del ångest om jag går in där i butiken och snörvlar.

#1 boka ett coronatest via 1177 då du har symptom.
#2 ge fan i att handla på morgonen - detta då pensionärer ofta handlar på morgonen och butikerna städar butiken då. bättre att handla strax innan de stänger.
#3 munskydd + vinylhandskar + handsprit när du är i affären

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Blev satt i karantän själv här för ett tag sedan och det var väldigt noga med att jsg inte gick ut under tiden. Boka in ett prov (jag fick åka och sitta i bilen för att bli topsad) och fram tills dess så får vänner eller grannar hjälpa till med käk etc.

*Edit* Jag kunde inte boka tid själv utan det var efter konsultation med läkare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kolla på lokala facebook-grupper, borde ju gå att få hjälp av någon som antingen bor i närheten av dig eller affären.

De större affärerna(Willys/Ica Maxi) har ju beställning via app och utlämning via speciella skåp men då ska man in till stan.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

"infected bastard!" 😅 lol 😋

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Administrativ avgift

@anon52343: Du kan inte boka att de plockar varorna åt dig? Kontakta närmsta vårdpersonal för att dubbelkolla vad du bör göra, annars så kontakta släkt/grannar osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Som sagt, hör med nån granne, kompis eller släkting och be dem hämta varorna åt dig. Går ju enkelt att lämna till dig utan att ni behöver vara nära varandra sen. De ställer kassarna vid din dörr och tar ett par steg bort innan du öppnar bara.

Jag fick hjälp av brorsan med just detta i mars, när jag trodde att jag var sjuk (det var knappast corona, utan bara en vanlig förkylning).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Han har fått dom svaren han behöver nu..
Återstår o se vad TS gör med dom.. låt oss veta hur det går sen.
Lycka till

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Tror jag åkt på corona. Behöver handla mat, men det finns inga lediga tider för hemleverans i min ort (ute på landet), det är helt fullbokat flera veckor framåt. Familjen är bortrest, så kan inte låta dem träla åt mig heller.

What do? Dra på sig munskydd och gå och handla ändå? Tidigt på morgonen är det ju lite folk, men samtidigt mest pensionärer som handlar just för att de vill undvika smittan. Kommer ju känna en del ångest om jag går in där i butiken och snörvlar.

Var bor du?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Självklart bör du först och främst kolla om du kan få någon hjälp med att handla, och då ställa det utanför din dörr så slipper ni någon fysisk kontakt. Sen skulle jag lägga en beställning online med saker du kommer behöva om några dagar.

Men förstås du kan ju inte svälta så om du inte har några andra alternativ, dra på dig masken och gå och handla. Om du behöver hosta eller nysa, gör det i armvecket trots att du har masken på dig. Gå och handla på en lugn tid, vid öppning om möjligt borde vara lugnast. Om du stöter på folk var noga med att hålla avstånd, särskilt från äldre, och om folk tränger sig för nära kan du alltid hosta lite i armvecket och säga typ "ursäkta, kan du snälla hålla avstånd" eller något sånt.

edit: jag tror ändå det är bättre att handla när det är som minst folk, för du kan iaf hålla avstånd då. Om det är precis efter öppning eller precis innan stängning beror säkert på var man bor.

Permalänk
Medlem

Foodora?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem

Handlar du på mathem?

Min mamma handlar där

Familjen handlar där

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Handlar du på mathem?

Finns inget sånt här ute. Bara den lokala ICA som går att köpa online från. The life of a bonnläpp!

Gjorde en speedrun i morse, smet snabbt in under gallret till butiken när det reste sig, smet före horden av pensionärer (ganska få idag) och gjorde en episk snabbfyllning av varukorgen. Bunkrade det som behöves så nu kan jag isolera mig ett par veckor. Jag är ju en enstöring i vanliga fall också, men nu slipper omvälrden beskåda mitt snörvlande gristryne ett tag till.

Uppskattar att svälta ihjäl och hoppa från balkongen har jämnt antal röster! (Hade, nu blev det lite övervikt mot svält).