Permalänk
Medlem

Laptop stänger av sig själv osv

Hej,

Laptop: Dell Latitude E6540
RAM: 2x8 GB
HDD: Samsung 860 EVO
OS: Windows 7 Pro 64-bit

Börjat strula en del nu sista veckan. Där jag lägger den i dockan på jobbet så tänder den inte upp sig. När jag låser datorn på kvällen och kommer till jobbet dagen efter så startar den inte upp från sleep mode osv. Vet inte hur jag ska felsöka alls.

Har någon tips på vad jag kan prova?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Inte helt lätt att säga rakt av. Testa lite av varje. Ta ur batteriet en stund, i med det igen, gå in i BIOS och kolla så att alla ACPI power features står som default/ok. En väsentligt längre och bökigare grej är att gör en ren ominstallation och se om den fungerar. Som tips: skippa sleep modes över nätterna, både vanliga och hibernation.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@Obsidian: Detta är min arbetsdator så kan inte installera om den. Fått en ny dator men lämnade tillbaka den då det var Windows 10 på den samt de nya hos oss är väldigt låsta. Så trivs bättre med denna. Ska prova det du skrev. Men en nyfiken fråga, varför är det inte bra? Lite drygt att behöva stänga ner alla program, filer osv för att sedan starta upp dagen efter igen. Blir lite som en påminnelse för mig vad jag ska fortsätta med dagen efter. Trodde inte det var farligt att göra detta, men kanske inte är bra?

Permalänk
Avstängd

Tricket är väl att låta den vara på men inte låta den gå i "sleep mode", det finns bra program för det. Jag brukar köra nosleep.exe.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt att felsöka en jobbdator? Och det är verkligen dags att släppa taget om W7 nu...

Permalänk
Medlem

" wintangent + r " (körbox), skriv " powercfg.cpl " så kommer du till Energialternativ, här kan du ändra inställningar för de olika strömlägena, även ställa in att datorn inte skall gå i viloläge etc.

Om du tex har "balaserat" vald, så klickar du bara på "Ändra Schemainställningar",sedan på "ändra avancerade inställningar", så dyker det upp en ruta där du kan ändra väldigt mycket energiinställningar.

Permalänk
Sötast

Knepigt företag om man inte kan installera om datorer.... vad gör ni om de krashar, slänger dem?

Är lite orolig om de ens låter dig köra Windows7 längre, om det inte är så att företaget betalar extra för säkerhetsuppdateringar så har du inte fått några på ett halvt år.....

Win10 är 5 år gammalt redan, time to jump ship, så kan du få en modern laptop som inte är så rågammal att den har börjat självdö av demens... den är 7år gammal nu

Permalänk
Medlem

@videopac: Aha, då ställer jag bara in så den aldrig går i sömnläge. Trodde faktiskt inte det var bra för datorn. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@MrNubcake: Vet att det låter väldigt dumt. Är extrem vaneperson, vet inte varför jag gillar Windows 7 så mycket mer. Har vissa program som jag tycker funkar mycket bättre för just mig. Sen tycker jag att denna laptopen har mycket ljusare skärm än den nya laptopen jag fick från jobbet.

Permalänk
Medlem

@Viita: Tack för ditt svar! Ska jag ändra något specifikt där tycker du eller bara göra så datorn inte går i sömnläge alls längre?

Har någon bara lust att förklara varför det inte är bra med sleep mode? Nyfiken bara.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Hade det varit en ny dator så hade de gjort det utan tvekan. De vill att jag ska ta en ny laptop, jag som är envis som attans =D Har fått någon uppdatering för någon vecka sedan om jag inte minns helt fel. Det otroliga är att jag själv uppdaterade med ny RAM och SSD i denna just för att jag inte vill släppa taget hehe

Hade jag fått köra Classic Shell eller dylikt så hade jag kunnat tänka mig att ändra. Men ogillar verkligen menyn i Windows 10. Sen gillar jag Windows fotovisare mer i Windows 7 än 10, ni kommer säkert tycka det är superdumt, men i Windows 7 så ser jag exakt hur bilden är, fyrkantig eller ej.

För att försöka förklara lite: https://imgur.com/a/j6lt2b1

Med Windows 10 så är hela bakgrunden vit, jag behöver ha bilderna fyrkantiga, enklare här för mig som är van vid det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

@Viita: Tack för ditt svar! Ska jag ändra något specifikt där tycker du eller bara göra så datorn inte går i sömnläge alls längre?

Har någon bara lust att förklara varför det inte är bra med sleep mode? Nyfiken bara.

Sömnläge och eventuellt viloläge om du har problem med dessa.

Gissning är att problemet ligger i ACPI-funktionen (Advanced Configuration and Power Interface).

Genom att inte tillåta att datorn går i "sömnläge" så anropas inte heller ACPI-funktionen på det sätt som tidigare eventuellt kan ha orsakat problem.
Om det fortfarande är så att du har problem dagen efter, så är det nog större problem. Förmodligen problem med strömstyrning och laddningsdelen på moderkortet. Kan eventuellt vara relaterat till batteriet också.

OM blockering av viloläge löser problemet, så kan eventuellt en ominstallation av drivrutiner för denna bit hjälpa. Men med tanke på att du har problem med att detektera dockan så tyder det på eventuellt allvarligare problem.

Dock en sak som precis slog mig. Hur ser kontakterna ut? är det mycket skit på dem? en rengörning av dessa kanske hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Är det verkligen värt att felsöka en jobbdator? Och det är verkligen dags att släppa taget om W7 nu...

Inget fel på W7 finns ju folk som fortfarande använder XP Online och är TS nöjd så är han

Permalänk
Medlem

@sedde007: Ursäkta dig inte för att du kör W7!

Kör det själva och IMO är det vida överlägset W10. Kör det du gillar för det gör jag utan att bry mig om vad hipsters och andra tycker.

Permalänk
Medlem

@Viita: Okej, tack för svaret. Nä, hur rena som helst. Är väldigt noga med att rengöra min laptop och stationära.

Permalänk
Medlem

Provade att gå in i Energiinställningarna, ändra tiden för sömnläge och ändra tillbaka igen. Sedan dess, knacka i trä, har laptopen faktiskt skött sig. Dock inte varit på kontoret än så kan inte uttala mig om dockan än. Gått 2-3 dagar nu om jag minns rätt.