Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Medlem

Debian GNU/Linux

Hej!

Använder Debian GNU/Linux på stationära datorer sedan 1997 och laptops sedan 2003.
Har aldrig haft några problem med varken Debian eller dess derivative (Linux Mint, MX Linux etc) med några undantag
drivers till några udda ATI grafik-kort.

MS Windows och Apple's OS X med mera är helt ointressant, eftersom GNU/Linux bara fungerar....

Under installationer "pratar" Linux med hårdvaran, vilket innebär att allt är klart och konfigurerat efter första reboot.
Inga drivare behöver installeras i efterhand.

Dessutom behövs inga virusskydd. Räcker med en bra och rätt konfigurerad brandvägg.

Pakethanteraren Synaptic har 55.000+ program, applikatoner, instick och fixar att välja och vraka mellan.

Ingen EULA, ingen inlåsning av användaren och dessutom inga krav från någon "mjukvaru-jätte" :):):)

tillägg
Visa signatur

Debian GNU/Linux 10.4 fulltower case - amd64 - Intel Xeon W3680 X6 Hexa-core cpu - 12 gb RAM - 10 X S-ATA hdd (18 TB) - 2.5 gb Nvidia Quadro 5000 gpu
Lenovo X200s + HP Elitebook 2170p laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det fina med macOS är att du får en riktig Unix under huven på ett mycket välpolerat system. Linux är definitivt mindre välpolerat men du har också större flexibilitet i hur du använder det, vilket vissa föredrar.

Men orsaken att byta ut macOS på en Apple-dator skulle egentligen bara vara att förlänga det användbara livet på en dator som är för gammal för att kunna köra de senaste versionerna av macOS (dvs att den är äldre än 7-8 år).

Aha okej, men finns det ingen möjlighet att köra Hackintosh på en Apple-dator för att förlänga livet på den? Borde väl till och med vara lagligt?

Jag har bara stött på behovet av en Appledator för att komma åt en del musikprogram för musikproduktion. Men jag har lyckats klara mig ändå med Windows och Linux. Jag ägnar mig ibland åt astrofoto och då är Apple helt uteslutet pga i princip helt avsaknad av kompetent fotomjukvara. Lite trist faktiskt och det är även därför jag fortfarande kör Windows. Annars hade jag mer än gärna gått över helt till Linux.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Aha okej, men finns det ingen möjlighet att köra Hackintosh på en Apple-dator för att förlänga livet på den? Borde väl till och med vara lagligt?

Det är ju ingen direkt poäng i att fulinstallera ett operativsystem på en maskin som är byggd för att köra det aktuella systemet. 🙂
Man kan ofta ”hacka” nyare versioner av macOS så de startar på lite äldre hårdvara, men det kommer alltid med begränsningar eftersom själva orsaken att en maskin inte kan köra det aktuella operativsystemet kvarstår i grunden, exempelvis hårdvara som bara gick att få med 32-bits firmware/drivrutiner (som därmed inte fungerar när systemet är fullt ut 64-bitars), eller grafikkort som har för gamla instruktionsset för att fungera med saker ett nyare OS behöver.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SanTeoX:

Nja, det är att kraftigt förenkla vad man använder rdp till. Finns massor scenarion där man vill kunna fjärrstyra och se guit, som inte är web eller ssh.
Men NoMachine är riktigt kompetent.

Finns det säkert, om jag jobbar 20 år till kommer jag säkert se någon av dessa

Mer seriöst är jag övertygad om att det finns massor med anledningar till RDP om man kör WIndow. Men då jag nästan uteslutande jobbat med och på Linux i snart 20 år har RDP inte känts speciellt viktigt då väldigt nära 100 % av allt man gör där är möjligt att göra via SSH.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Det får räcka med att jag nyttjar Windows i arbetet, ni som använder Linux i arbetet. I vilken utsträckning, vilka områden och eventuellt annat arbetar ni med Linux som operativsystem?

Det är lättare att räkna upp vad jag gör i Windows (Skype för röstsamtal, egentligen bara för skärmdelningen, för den har jag inte lagt ner någon energi att fixa till, det är såpass sällan jag är berörd av det ändå).

Allt annat görs på min linuxklient. Men ja, då är ju 95% av mitt jobb att skriva ansiblerutiner, skriva dokumentation och att felsöka linuxmaskiner (läs: användare ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Började testa Linux mer på allvar sisådär 2008 och kör Linux som primärt OS sedan 8 år tillbaka. Arch Linux på stationära samt debian på bärbara. Det passar mig bra då jag gillar konceptet med fri programvara och anpassningsbarheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kunde du inte bara sökt på "Bluetooth" ist för "applet" om du ville till Bluetooth-inställningarna...? Man kan väl även välja vilka ikoner som ska visas via högerklicksmeny på notification-tray.

En skum sak som är frustrerande med Windows 10 och systray är att ljudikonen randomly försvinner när man har custom scaling. Sökte runt när jag fick detta problem och jag är tydligen inte ensam.

En annan frustrerande sak med Win 10 är att om man använder den medföljande mail klienten så kan man inte avaktivera autocorrect och inte heller ställa in annat språk än systemspråket. Lite jobbigt när man har OS på engelska och skriver mail på både svenska och engelska...

Ja, där får jag hålla med dig. Har man ett BT-relaterat problem och får för sig att söka på "applet" men aldrig tänkte att söka på "bluetooth" så är det nog ett exempel där man får skylla sig själv snarare än klaga på systemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timerx:

Jaså. Uselt utbud? För vad? Jag kör det dagligen och allt jag vill köra finns (steam, spotify, vscode etc.). Går det inte att använda i arbetslivet? Dummaste jag hört på länge. Jag har använt det för mitt jobb i över 5 år. Inga som helst problem, snarare mindre problem. Känner flertalet som enbart kör linux för jobb utan problem.

Så du borde krypa ut från grottan och se vad som har hänt. För 20år sedan så fanns det lite sanning i det du säger men inte nu längre

Du har pinsamt dålig koll på arbetslivet, alla programmerar inte utan har andra jobb. Hur ser det ut med CAD? Specifikt Autodesk och Dassault? Hur är supporten? Vi accepterar inte dryg linuxattityd likt din när det blir problem.

Och nej, FreeCAD är inget seriöst alternativ. Ingen använder mjukvaran idag tyvärr, men över tid har jag dock förhoppningar. Eller att någon av de stora etablerade aktörerna lanserar något. Men verkligheten idag är att Linux är just oanvändbart. Programmerare är undantaget.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Du har pinsamt dålig koll på arbetslivet, alla programmerar inte utan har andra jobb. Hur ser det ut med CAD? Specifikt Autodesk och Dassault? Hur är supporten? Vi accepterar inte dryg linuxattityd likt din när det blir problem.

Och nej, FreeCAD är inget seriöst alternativ. Ingen använder mjukvaran idag tyvärr, men över tid har jag dock förhoppningar. Eller att någon av de stora etablerade aktörerna lanserar något. Men verkligheten idag är att Linux är just oanvändbart. Programmerare är undantaget.

Så med andra ord: Linux funkar finfint till vissa men inte alla jobb. Alla nöjda?
(Och nej, utvecklare är inte de enda som har nytta av Linux, men de är nog överrepresenterade).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så med andra ord: Linux funkar finfint till vissa men inte alla jobb. Alla nöjda?
(Och nej, utvecklare är inte de enda som har nytta av Linux, men de är nog överrepresenterade).

Klar fördel som utvecklare,möjligen OS X. Men många av oss andra har typ ingen kompatibel mjukvara.

Har själv spenderat dagen med att supporta medarbetare i vårat system, samt försöka lösa problem våra monteringar i fält. Jobbet som utvecklare låter på många vis lockande som alternativ till mitt område kan jag lova.

Permalänk
Avstängd

Precis som om man inte har att göra ändå? Kör Windows och är nöjd med det. Har provat Linux (när jag var ung och d.. pigg ) och det var ingen rolig upplevelse. Men för ultranördar är det nog inte så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har pinsamt dålig koll på arbetslivet, alla programmerar inte utan har andra jobb. Hur ser det ut med CAD? Specifikt Autodesk och Dassault? Hur är supporten? Vi accepterar inte dryg linuxattityd likt din när det blir problem.

Och nej, FreeCAD är inget seriöst alternativ. Ingen använder mjukvaran idag tyvärr, men över tid har jag dock förhoppningar. Eller att någon av de stora etablerade aktörerna lanserar något. Men verkligheten idag är att Linux är just oanvändbart. Programmerare är undantaget.

Alla jobbar inte med CAD heller :). Men absolut det är förmodligen en yrkesgrupp som inte kan köra linux. Men det är långt ifrån representativt för alla yrken som finns. Klart så finns det specifika yrken som kräver vissa program som bara finns för windows, eller osx för den delen. Men för många(inte alla) där ute så går det faktiskt att köra linux.
Känner ekonomer, jurister och även folk inom byggindustrin där vissa köra linux och andra som vill men inte får pga sin IT-avdelning. Finns endel yrken där ute som klarar sig bra med enbart Excel (Office 365 och även openoffice funkar för några av dem), en e-postklient och sin mobiltelefon.

Och att säga att jag har en linuxattityd från ett inlägg är bara lite fånigt då du inte vet någon om mig. Jag kör själv Linux, OSX och Windows. De är alla bra på sitt sätt, men för mig så klarar linux 97% av det jag gör och resterande 3% måste jag ha windows för, men det är enbart för att jag spelar några spel som inte är utvecklat för linux.

Jag tycker heller inte att alla ska köra linux bara för att det de gör på en dator går att göra i linux utan problem.
Du ska köra det operativsystemet du gillar och inget annat. Gillar du windows så kör med det. Gillar du osx så kör med det. Gillar du TempleOS så för all del bara kör på, men kanske är lite svårt att få support :).

Enda jag ville påpeka är att det inte är som du säger, dvs att det är helt oanvändbart för alla yrken förutom utvecklare.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så med andra ord: Linux funkar finfint till vissa men inte alla jobb. Alla nöjda?
(Och nej, utvecklare är inte de enda som har nytta av Linux, men de är nog överrepresenterade).

Jag är nöjd där då det stämmer med verkligheten

Permalänk
Medlem

Kör Arch Linux sen flera år tillbaka och kommer inte att byta tillbaka till Windows som mitt primära OS, har W10 installerat som dual boot bara för spel och vissa program som det inte finns substitut till, dessa går dock att räkna på en hand.

Det är humor att läsa i den här tråden hur många verkar tro att det är svårare att installera program osv. på Linux jämfört med Windows. Windows måste vara det i särklass bökigaste systemet att installera nya program på eftersom dom är utspridda över hela nätet och inte samlade i ett repo (vilket man i och för sig försöker bygga med Microsoft Store, men man har en bra bit kvar). Av samma anledning ser jag Arch pakethanteringssystem med ett officiellt repo och ett för community som det bästa, Debian/Ubuntu lider av lite samma problem i och med att man måste hålla på och lägga till nya repon för det ena och det andra.

Att köra Linux innebär att skola om sig till att saker fungerar annorlunda (men ofta mycket bättre), det tog även mig själv flera år att ta klivet över, men till slut rann bägaren över med alla dumheter som Windows håller på med. Några exempel:

  • Linux installerar inte automatiskt uppdateringar åt dig och avbryter dig mitt i det du håller på med, alternativt vägrar stänga av / starta datorn snabbt om situationen kräver det. (Detta har hänt mig, skulle starta om datorn inför ett möte där jag skulle hålla en presentation, Windows höll på i över 40 minuter och uppdaterade...)

  • Du har själv kontroll på vilka program som installeras på ditt OS, till skillnad från på Windows där jag senast förra veckan möttes av att hela skrivbordet togs över av nya MS Edge som minsann skulle visa hur bra det var. Fick inte klicka ner fönstret innan man hade gått igenom hela guiden.

  • Program får inte själva lägga till vad som helst i din taskbar och skicka notifikationer hursomhelst etc.

Jag skulle vilja påstå att har man inte upplevt vilken skillnad ovanstående punkter innebär för användandet av sin dator så har man inte hela bilden. Med Linux är mitt OS mitt OS, inte ett system där MS rattar i bakgrunden och saker ändras utan förvarning. Sen har Linux givetvis sina egna problem, dit hör dock inte längre dålig kompatibilitet med hårdvara och wifi etc. MacOS ska ju vara rätt nice egentligen, med vissa brister som allt annat, men jag gillar personligen inte företaget som står för hårdvaran.

Mitt tips för den som vill prova Linux är att testa Manjaro, smakar som Arch men är redo "out-of-the-box" med en riktigt bra pakethanterare.

PS. Lite kul att omröstningen vid skrivande stund visar ca 20% användare med Linux som primärt OS, sett till marknaden som helhet så är väl Linux marknadsandel under 2%, så SweC är nog inte så representativt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Av samma anledning ser jag Arch pakethanteringssystem med ett officiellt repo och ett för community som det bästa, Debian/Ubuntu lider av lite samma problem i och med att man måste hålla på och lägga till nya repon för det ena och det andra.

Ubuntu, ja.

Debian, nja. Beror lite på vilken utgåva man kör. I stable så är det inte lika heltäckande som Arch eftersom det tar ganska lång tid för paketen att släppas in där, men i testing och i synnerhet unstable, som är en rullande utgåva, så är det i princip lika komplett som Arch repo.

Det är därför jag kör unstable. Gillar Arch också, men i och med att Debian unstable är rullande så blir det nästan som ett Arch, fast med apt-get istället för pacman. Och det är inte så ostabilt som dess namn kan ge intryck av

Permalänk

Använder MacOS som primärt OS, Windows som sekundärt, Linux Ubuntu Mate som tredje och Linux Raspbian som fjärde. Tyvärr blir Linux oftast för segt om man kör det virtuellt på en prestandasvag dator, tex när man scrollar webbsidor i Firefox. Använder till 95% datorerna för att läsa på webben men det är trevligt att det finns så många program till Linux. Har testat många olika Linux-distributioner under åren. Testar alltid först på en virtuell maskin och om det är bra så kan man köra dual boot. Det har varit en del problem med hårdvarukompabiliteten under åren måste jag säga, men vart positivt överraskad hur bra Ubuntu nu fungerade på den senaste Lenovo 2 i 1 laptop direkt efter installationen. En sak både Windows och Linux Ubuntu gör sämre än MacOs är skalning för högupplösta bildskärmar - faktiskt lite pinsamt att de inte fått till det bättre ännu. Sedan har både Ubuntu och Windows städat för mycket i gränssnittet så att man inte längre kan göra så mycket (dels för att de tagit efter MacOS och dels för att de skall ha stöd för pekskärm). Windows blir man galen på att det alltid skall hålla på att uppdatera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ubuntu, ja.

Debian, nja. Beror lite på vilken utgåva man kör. I stable så är det inte lika heltäckande som Arch eftersom det tar ganska lång tid för paketen att släppas in där, men i testing och i synnerhet unstable, som är en rullande utgåva, så är det i princip lika komplett som Arch repo.

Det är därför jag kör unstable. Gillar Arch också, men i och med att Debian unstable är rullande så blir det nästan som ett Arch, fast med apt-get istället för pacman. Och det är inte så ostabilt som dess namn kan ge intryck av

Du har säkert rätt, jag har inte testat särskilt mycket i Debianväg, så kan inte säga att det är samma som med Ubuntu.

Det är ganska dåligt på Ubuntu i många fall, t.ex. om man ska installera Ansible så är versionen som finns i Ubuntus officiella repo flera år gammal, det samma gäller en uppsjö med andra program. Bara av den anledningen tycker jag att man gott kan snegla på någon annan dist, med min rekommendation i Manjaro då, men Debian är ju vedertaget bra grejer också.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Du har säkert rätt, jag har inte testat särskilt mycket i Debianväg, så kan inte säga att det är samma som med Ubuntu.

Det är ganska dåligt på Ubuntu i många fall, t.ex. om man ska installera Ansible så är versionen som finns i Ubuntus officiella repo flera år gammal, det samma gäller en uppsjö med andra program. Bara av den anledningen tycker jag att man gott kan snegla på någon annan dist, med min rekommendation i Manjaro då, men Debian är ju vedertaget bra grejer också.

Det kommer ju med för- och nackdelar att försöka hålla en distro stabil i många år som RedHat och Ubuntu gör: Å ena sidan får du bara backports av funktionalitet och säkerhetspatchar in i den version som var aktuell när man spikade distributionen, och å andra sidan får du oerhört sällan problem med att en ny version knäcker en tidigare fungerande konfiguration.

För att vara rättvis mot Ubuntu, är Ansibleversionen som följer med i senaste LTS-releasen 2.9, vilken släpptes i oktober/november 2019, så den är ju knappast "flera år gammal" idag, men om du håller din servermiljö till LTS-releaser, så kommer den att vara det när det är dags att börja rulla ut nästa LTS-version om lite mindre än två år (om du inte är typen som vill sätta upp maskiner en gång och låta dem leva med enbart säkerhetsuppdateringar i 10 år, vilket naturligtvis också går).

Enkelt uttryckt: På skrivbordet har jag inget emot rullande distron som Arch, eller kortlivade distributioner som Fedora eller Ubuntus "snabba" cykel (så länge man kan göra in place-uppgraderingar smidigt), men på mina servrar håller jag mig till LTS-releaser: Med några hundra Windowsservrar i maskinparken (och alldeles för få Core-installationer av hänsyn till mindre scriptingglada kollegor) får jag tillräckligt många otrevliga överraskningar där på ett år utan att också behöva oroa mig i onödan för Linux-servrarna...

Permalänk
Medlem

<rant-varning>

Jag är en sådan som kör stabila utgåvan av Debian, både på skrivbord och servrar, och är väl en utvecklar-typen, så det passar mig fint. Kör massvis med olika Linux-maskiner virtuellt i VirtualBox. Jag skulle inte få för mig att installera Ubuntu - varken LTS eller icke. Detta på grund av utvecklingsmodellen.

Jag är paketansvarig för bland annat ett paket i Debian - och släppt uppströmsversion har en bugg, som jag råkade paketera i Debian, vilket innebär att Ubuntu plockar in den automatiskt, iom att det var den tidpunkten. När jag upptäcker detta, kollar så buggen är fixad uppströms, och rättar i Debian unstable (ingen stabil Debianutgåva har hunnits göras, så där finns inte problemet).

I Ubuntu stabila utgåvan däremot finns buggen, så där postar jag en fix. Den accepteras inte - "Den måste kollas och kontrolleras att den verkligen funkar av fler" enligt någon Ubuntu-utvecklare.

Tiden går. Felrapporten ligger och väntar. Ingen från uppströmsprojektet, eller bland folket som hjälper till med Debianpaketet konfirmerar att min fix rättar problemet (Vilket jag vet att den gör). Antagligen har dom inte ens en virtuell maskin där dom kan kontrollera felet. (Och varför skulle dom ha det?)

Så detta resulterar i att Ubuntu 18.04 aldrig får fixen.

Och, kommer jag att engagera mig för att rätta fel i Ubuntu igen? Troligtvis inte, detta har gjort mitt engagemang för Ubuntu minimalt.

Det ska ju sägas att det kanske inte är något riktigt mainstream-paket, men man kan väl ändå acceptera fixar, om dom erbjuds.
</slut rant>

Permalänk
Inaktiv

@gusnan:
Bra rantat. Det var lite av anledningen till att jag gick bort från Ubuntu.
- Rapporterar bugg
- Växlar några ord med Ubuntu-utvecklare/paketansvarig
- Tiden går...
- Buggen blir patchad uppströms
- Dagarna går...
- Dagarna blir veckor...
- Veckorna blir månader... Fortfarande trasigt i Ubuntu.
- Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@gusnan:
Bra rantat. Det var lite av anledningen till att jag gick bort från Ubuntu.
- Rapporterar bugg
- Växlar några ord med Ubuntu-utvecklare/paketansvarig
- Tiden går...
- Buggen blir patchad uppströms
- Dagarna går...
- Dagarna blir veckor...
- Veckorna blir månader... Fortfarande trasigt i Ubuntu.
- Suck

Min teori är att Ubuntu inte har en paketansvarig (eller en grupp) för varje individuellt paket, och då tänker _alla_ "Det där tar någon annan hand om".