Permalänk
Medlem

Bedömning parkeringsskada

Har en liten klurig fråga angående en parkeringsskada som ser ut att vara hyffsat ytlig, oklart om det gått genom lacken helt. Plåten har i varje fall ingen deformering.

Borde man ta via forsäkringsbolag och acceptera självrisken på ett par tusenlappar eller finns det billigare åtgärder, är det värt det? Kan man be verkstad polera på något vis och fylla i med färg på något sätt som är acceptabelt? Hur hanteras sådant på bästa sätt?

Det är metallic lack om det spelar någon roll

Kanske svårt att döma på bilden, men någon kanske har erfarenhet & expertis av liknande jobb som kan bidra med råd?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget superbra svar.

Jag testade på insidan dörr där det blivit märken, det blev skit. Men då hade jag ju vetskapen att jag mest troligt skulle vara värdelös på att få till det.

Är bilen gammal? Ska du sälja den?

Är den gammal så kanske det inte är värt att ta på försäkring? Ska du sälja den och den är ny, så möjligt.

Är den gammal och du ska sälja så kan du ju chansa lite, då helst med en airbrush om du har

Är den gammal och du inte ska sälja så kanske du kan leva med det en stund?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

när de gäller repor på bilar så säger man generellt sätt att repor man känner med nagelen oftast inte går att få bort med polering på bilden ser det ut som primer visas så jag gissar på omlack vet inte vad du har för självrisk så svårt o säga om det är billigare och ta med försäkrings bolag eller lämna in själv

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag fick betala 10000 i självrisk för parkeringsskadan som vad snarlik din, så några tusenlappar handlar det inte om. Men du hade kanske tur att någon erkände att de kört på dig?

Permalänk
Medlem

Jag skrapade min förra bil mot en pelare i garaget, blev en liknande skada som din och det kalaset gick på 7000kr i självrisk, tveksam om det går att lösa billigare själv.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Över 7000 i självrisk brukar det väll bara att ligga på om bilen är yngre än tre år? Brukar normalt (för mig) ligga på 3000 och då kan det vara värt det ifall bilen inte redan har liknande skador på andra ställen, eller i dåligt skick överlag. Ibland kan det vara värt att betala nån tia mer i månaden för låg självrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Jag fick betala 10000 i självrisk för parkeringsskadan som vad snarlik din, så några tusenlappar handlar det inte om. Men du hade kanske tur att någon erkände att de kört på dig?

Skrivet av MeckarN:

Jag skrapade min förra bil mot en pelare i garaget, blev en liknande skada som din och det kalaset gick på 7000kr i självrisk, tveksam om det går att lösa billigare själv.

åfan, ja det lät lite dyrare än man tänkt sig... nu har det inte kommit så långt ännu.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Svårt att bedöma. Jag hade en liknande skada som bara repat klarlacken. Tog bort det med typ polish. Men ska man få det omlackat på försäkringen ska man väl inte göra något alls.

På en äldre bil (min) hade jag dragit rent det med en trasa med spolarvätska och sedan provat gnugga med huden för att se om det blir bättre, innan ev polering.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@FakeNinja Gör en polisanmälan och kolla på länken. Många glömmer att man kan få ersättning för just parkeringsskador.

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inb...

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag har kontakt trafik försäkrings föreningen och fått parkeringskada ersatt, hade två vittnen på att bilen inte såg ut så nät vi parkerade, tror självrisken slutade på 1500:- ca

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inb...

Permalänk

Allt beror ju på hur viktigt det är för dig att det blir bra. Hade det varit min bil hade jag slipat och lackat det själv. Men beroende på vad din bil är värd så kan det ju vara värt det att få det ordnat professionellt för att inte få ett så stort värdetapp, men det är ju upp till dig. Skulle gissa att det dyraste sättet i det där fallet är att gå via försäkringsbolaget om det är tal om över 5k i självrisk samt ev ökad premie framöver.

I ditt fall skulle jag rekommendera någon i stil med nedan bolag som utför "punktlackeringar". Vet inget om de är bra eller seriösa men som exempel på bolag som jag tror kan utföra prisvärda åtgärder i ditt fall. I några av exemplen nämns ett pris på 2500kr för en liknande skada eller något mindre än din, så gissningsvis borde du hamna under kostnaden för din självrisk med någon av dessa.

https://futurecarcare.se/tjanster/spot-repair/
http://www.autobody.se/auto%20test/f%c3%b6re%20efter.html
https://www.ekerolackcenter.se/spot-repair-41575047

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på dina krav, metalliclacker kan ge olika nyanser beroende på underlagets laddning när man lackerar så de kan vara svåra att återställa osynligt men handlar det bara om att få till ett ytskydd spelar exakt nyans mindre roll.
Se också till att byta till somardäck innan du råkar ut för en olycka, vinterdäck på sommaren är snudd på värre än sommardäck på vintern eftersom de brukar göra att bilen plötsligt byter egenskaper vid en undanmaöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det den varit emot? Spontant tycker jag att det ser ut som att det sitter en del färg från den varit emot och det går ju i så fall att får bort. Då ser man också bättre vad som är kvar. Dock är det ju alltid lättare om man ser det i verkligheten...

Sedan beror det ju på vad bilen är värd och om skadan är sådan att den riskerar att orsaka mer rost än vad läget var innan.

Permalänk
Medlem

Kolla vad din försäkring tar för en vagnskada, sen kanske du har nån privat lackerare i närområdet som gör det lite billigare. Jag använde en en gång och det blev dock bara 300 kronor billigare än på försäkringen men då gjorde han det på en dag.

Permalänk
Medlem

Självrisken beror helt på din försäkring och kan inte jämföras med vad andra har, det kan skilja hur mycket som helst på olika försäkringar.
Det som kan vara ett alternativ är att kontakta en lite mindre lackverkstad och höra vad som skall ha för att fixa det, ibland kan det bli billigare än självrisken om du har en hög sådan.