Tips på bra powerbank för resa (ladda Ipad pro (lightning) + 2 mobiler

Permalänk
Medlem

Tips på bra powerbank för resa (ladda Ipad pro (lightning) + 2 mobiler

Hej.

Mossan behöver en bra fungerande powerbank till resa.
Hon har en Ipad pro 2018 modell med Lightning kontakt samt 1x Iphone 11 och 1x Samsung med USB-C
Powerbanken ska gå att ladda via USB.

Hon har i nuläget 2x https://www.webhallen.com/se/product/298870-Mophie-Powerstati...
Men powerbanken i sig laddas upp för långsamt även kopplat till bra strömadapter.
Det är också med nöd o knäppe den orkar ladda en ipad pro känns det som, och laddningen i powerbanken räcker inte länge.

Har ni några tips på en större powerbank som orkar med detta och gärna stödjer någon form av snabbladdning av både enheter och powerbank i sig om det finns.
Sen vill man ju att den ska behålla laddningen så bra som möjligt även om den inte används på kanske 1 vecka.

Permalänk
Medlem

Denna gillar jag väldigt bra - skall nog köpa minst en till i reserv tror jag...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/... QC3/PD-kretsar i sig (och grön lysdiod lyser när det är aktiv - annars bara vita lysdioden för att visa laddnivå ala. standard 4 dioder - det är små hål det lyser igenom på ena sidan och därför inte syns på fotografi av produkten ) och därmed snabbladdning (från QC/PD kapabel laddare) både för att själv laddas och att ladda enheter. laddning ske med USB-C eller micro-USB medans den kan själv ladda via 2 USB och via USB-C - dock bara 1 i taget om man skall ha QC3/PD-snabbladdning

läderremmen agerar för min del med laddsladden av valfri sort inknuten och därmed att den alltid med powerbanken.

10 Ah-storleken är fortfarande 'bekväm' i storlek att kunna ha i ficka, handväska och tyngd om det bara skall ladda telefoner och klarar knappt 2 ggr på en Samsung S9 medans 20Ah-typer är förstora att ha med sig och är mer tänkt för dataväskan/laptopen och motsvarande om man skall ladda plattor och en del laptop via USB-C.

Not: Ipad-pro verkar har 10 Ah batterier i sig och då räcker knappt ovanstående för en full laddning utan kanske bara 75% - och då blir det stora och tunga batteripack och då blir det liknande https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/... - denna också med QC3/PD-kretsar i sig. både för laddning av sig själv och att ladda enheter.

skall man över 20 Ah så blir det ännu större saker och tyngre pack och man tex. inte får företa flygresor med dessa - har för mig att 20 Ah batteripack är övre gränsen och typ max 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

skall man över 20 Ah så blir det ännu större saker och tyngre pack och man tex. inte får företa flygresor med dessa - har för mig att 20 Ah batteripack är övre gränsen och typ max 2.

Flera flygbolag har 100 Wh (watttimmar) som gräns (t.ex. TSA [som ju visserligen inte är ett flygbolag, men gissar att de flesta amerikanska flygbolag går efter deras regler] och Lufthansa). Men för många batteripack så publiceras bara kapaciteten mätt i Ah (amperetimmar) vilket kräver omvandling till Wh. Omvandlingen beror på battericellernas spänning.

En powerbank med 20 000 mAh och 5 volt spänning blir exakt 100 Wh (20 000 * 5 / 1 000 = 100). Men om battericellerna endast har 3,3 V spänning så blir det istället 66 Wh (20 000 * 3,3 / 1000 = 66).
Gissningsvis använder ingen powerbank battericeller högre spänning än 5 V, så vill man vara på den säkra sidan är nog alltså 20 Ah en rimlig gräns att lägga sig på. Alternativt får man leta efter en modell där även Wh angivits (eller battericellernas spänning).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Om det står Wh så brukar det vara formeln Wh = 3.7V * Ah - dvs. en batteripack på 10000 mAh har energiinnehållet 37 Wh vilket ger 74 Wh på en 20 Ah - men visst 27 Ah-pack skulle nog precis smita under Wh-gränsen med 9 st 3 Ah-celler.

I slutändan handlar det om hur många gram lithium i en batteripack innehåller och angivna Wh talet är före omvandlingsförluster och antalet mAh gäller för 3.7V innan spänningsomvandling till tex. 5 Volt (är inte relevant längre med mAh på strömmängden ut då spänningen med QC3 kan variera och nå ända upp till 18 Volt (och ännu mera för högeffekts-krafter via USB-C då det också blivit en nätkontakt för många platta laptopar och därmed spänningar typisk laptop) .

Man räknar alltid vid 3.7V och totala antalet mAh för alla cellerna sammanlagt oavsett om cellerna är serie eller parallellkopplade internt i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Har hittat ett par som verkar bra som verkar stödja det mesta, samt allmänt bra kvalitet.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/powerbank/hyperjuic...

https://www.apple.com/se/shop/product/HM8X2ZM/B/mophie-powers...

Känns som det blir någon utav dessa två.
Ang flygreglerna klarar dessa två det också, men det spelar inte så stor roll. Då hon inte flyger utan kör i Europa i husbil.

Och då kan hon enbart ladda med USB i husbilen samt när hon har tillgång till ström då och då (därför snabbladdning av powerbanken är bra, ex Hyperjuice som kan laddas på 1-2h med en stark laddare).

Att sen kunna ladda allt med 1 sak är ju smidigt när man har tillgång till ström. Ladda powerbank + ipad pro och mobil samtidigt.