Permalänk
Medlem

Frågor vid köp av demoex LG OLED65C9

Hej

Köpte för en vecka sedan en LG OLED65C9 för 14k som hade stått som demoex i en netonnet butik. Frågade hur länge den hade stått, de visste inte riktigt men mellan ett halvt till ett år i butiken med massa rullande demos. Har gjort lite tester via videos från youtube för att kolla burn in och kan inte se något, är heller inga yttre skador på tvn. Är det något annat man bör kolla efter när den stått så länge i butik?

Någon som vet om de står på dygnet runt eller bara öppettiderna i butikerna? Skulle vara intressant att se antalet aktiva timmar den varit påslagen. Har dock gjort en fabriksåterställning men kan inte hitta antalet timmar någonstans. Något som vet om man kan se detta?

Har även läst lite om pixel "burn out", att pixlarna kan börjar verka sämre efter ett tag vad jag förstått det även om det inte är statiska bilder. Är detta något som man skulle kunna råka utför efter något år? Ursäkta att vissa frågor kan vara svåra att svara på.

Permalänk
Bildexpert 📺

@hopz: Ifall man börjar leta efter fel och skavanker så kommer man att finna fel. På alla apparater någonsin. Finns ingen teknik som är felfri. Ju mer du letar, desto bättre blir du dessutom på att upptäcka avvikelser.

Mitt råd är att börja använda TV:n och ta det hela med ro. Och nästa gång undvika att köpa demoex, även om du denna gång verkar ha fått ett bra demoex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopz:

Hej

Köpte för en vecka sedan en LG OLED65C9 för 14k som hade stått som demoex i en netonnet butik. Frågade hur länge den hade stått, de visste inte riktigt men mellan ett halvt till ett år i butiken med massa rullande demos. Har gjort lite tester via videos från youtube för att kolla burn in och kan inte se något, är heller inga yttre skador på tvn. Är det något annat man bör kolla efter när den stått så länge i butik?

Någon som vet om de står på dygnet runt eller bara öppettiderna i butikerna? Skulle vara intressant att se antalet aktiva timmar den varit påslagen. Har dock gjort en fabriksåterställning men kan inte hitta antalet timmar någonstans. Något som vet om man kan se detta?

Har även läst lite om pixel "burn out", att pixlarna kan börjar verka sämre efter ett tag vad jag förstått det även om det inte är statiska bilder. Är detta något som man skulle kunna råka utför efter något år? Ursäkta att vissa frågor kan vara svåra att svara på.

Jag köpte min LG C9 77" som hade varit ett utställningsexemplar på Elgiganten. Först ringde jag och snackade lite med dem för att kolla läget och de sa att deras TV-apparater körs från öppning till stängning vilket är ca 9 timmar per dag. TVn hade stått där i ett halvår så gissningsvis så har det gått i 1700 timmar. Detta går dock inte att se i någon meny hos de europeiska varianterna utan du måste använda en app för att komma åt den informationen.

Det jag gjorde var att kolla efter döda pixlar, inbränning och hur bandingen såg ut innan jag slog till. Jag kan rekommendera att du kollar så att alla portar fungerar som de ska också. Se till att ta bort plasten på baksidan av TVn, den är lite svår att se men den sitter på hela ovansidan och även på sidorna av "grillen". Tas inte denna bort så kan TVn tydligen överhettas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hopz: Ifall man börjar leta efter fel och skavanker så kommer man att finna fel. På alla apparater någonsin. Finns ingen teknik som är felfri. Ju mer du letar, desto bättre blir du dessutom på att upptäcka avvikelser.

Mitt råd är att börja använda TV:n och ta det hela med ro. Och nästa gång undvika att köpa demoex, även om du denna gång verkar ha fått ett bra demoex.

Att köpa ett demoex är väl ett säkrare alternativ än att köpa begagnat? Du får samma garanti som vid nyköp, möjligheten att kontrollera TVn innan köp finns och du kan returnera TVn ifall den inte når dina förväntningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

du kan returnera TVn ifall den inte når dina förväntningar

Detta gäller dock bara butiker som tillämpar öppet köp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Bildexpert 📺

@Brekker: Det är sällan garanti eller i bästa fall kort garanti på demoex. Men vad får du jämförelsen med begagnatköp ifrån? Inget som TS tog upp eller som jag svarade på i kontext av. Här var diskussionen hur man letar efter fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Brekker: Det är sällan garanti eller i bästa fall kort garanti på demoex. Men vad får du jämförelsen med begagnatköp ifrån? Inget som TS tog upp eller som jag svarade på i kontext av. Här var diskussionen hur man letar efter fel.

Elgiganten kör full garanti på sina demoprodukter så jag antog att de flesta andra företagen gjorde detsamma.

Det jag hakade upp mig på var

Citat:

Och nästa gång undvika att köpa demoex

vilket jag tolkade som att du endast rekommenderar folk att endast köpa nytt och inte demo/begagnat. Köper man demoex så vet man vanligtvis att det kommer med vissa risker. Men det kanske endast var riktat till TS? Inser nu att det gick utanför trådens ämne

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@Brekker: Är man orolig för fel och brister som följd av slitage och användning så är demoex (och begagnat) överlag ett av de mindre lämpliga valen man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopz:

Någon som vet om de står på dygnet runt eller bara öppettiderna i butikerna?

De stängs av vid stängning.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Om du går in i kalibreringsmenyn för White Balance, väljer Method: 20 Points och Pattern: Inner, så får du tillgång till en helgrå bild du kan ändra ljushet på (med IRE-kontrollen) som är bra för att upptäcka inbränningar samt uniformitetsproblem. Förmodligen kommer du få en del vertikala linjer vid de lägre ljusnivåerna men dessa är normala på OLED.

Varierat innehåll i 8-9 timmar per dag i ett år borde inte vara några problem, jag är ganska säker på att jag har mer än så på min OLED, dock lär ljusstyrkan i butiken ha varit uppskruvat så det gör såklart stor skillnad för slitage. Förmodligen kommer du inte ha några problem nu eller på ett bra tag, betyder ju bara att om du tänkt ha den väldigt länge så kommer du vara tvungen att byta ut den ett år tidigare än ett nytt exemplar.