Permalänk

PC bootar till BIOS

En liten story kring vad som skett upptill dagens situation, finns tldr längst ned.

Specs:
AMD Ryzen 5 1600
ASUS PRIME B350M-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance
be quiet! Pure Power 10 600W CM
Samsung 850-Series EVO 250GB
Crucial MX500 500GB
Gamla: Palit GeForce GTX 1060 3GB StormX
Nya: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB WINDFORCE 2X

Windows 10 Pro

Samtliga komponenter är från 2017, förutom Crucial MX500 som köptes i slutet av 2019 och RTX 2070 som köptes i slutet av Juni 2020.

Jag uppgraderade ovanstående build med ett 2070 för cirka två veckor sedan. Dessförinnan har datorn fungerat felfritt, men drygt en vecka efter att jag bytte grafikkortet började jag stöta på bekymmer. Det hela började med att datorn frös helt och hållet när jag spelade COD Warzone dock stannade jag kvar i Discord och kunde fortfarande höra mina vänner och de mig.

Jag fick stänga av datorn genom att hålla in startknappen för att sedan starta och så funkade datorn igen, kunde spela tills det skedde igen. Detta hände 5-6 gånger, tills datorn frös utan att jag spelade och när jag försökte starta om datorn så fastnar jag vid Windowsloggan flera gånger, måste åter igen manuellt starta om. Till slut kommer det upp att Windows reparerar (C:), jag kommer in i Windows men allt är supersegt och den fryser nästan direkt. Jag antar att min SSD (Samsung) är paj och jag formaterar båda SSD och installerar om Windows på min andra SSD (Crucial) - allt funkar som vanligt igen.

Fast forward 5-6 dagar (till igår) och när jag försöker starta datorn får jag upp ett errormeddelande efter moderkortsbilden om att det inte går att hitta en boot drive. Datorn startar om sig igen för att återigen få upp samma meddelande, jag stänger då av datorn manuellt. Sedan när jag startar datorn igen så bootar jag direkt in i BIOS. I BIOS kan jag se både min bootdrive (Crucial SSD) och min HDD (jag har kopplat ur Samsung SSD pga trodde den var paj). Jag försöker boota från SSD i BIOS utan lycka. Jag kollar SMART och ser inga problem alls med varken SSD eller HDD. Jag har provat att byta SATA-port, byta tillbaka till gamla grafikkortet.

Vad är det som händer? Jag är beredd att ersätta vad som nu än är problematiskt och har ändå tänkt uppgradera moderkort/CPU/m.2 men jag vill gärna förstå vad som sker så jag inte kastar ca 10k på nya delar och att det fortfarande inte funkar.

TLDR; Bytte grafikkort från 1060 till 2070, datorn började låsa sig, installerade om Windows på ny hårddisk, funkade 5-6 dagar, nu bootar datorn in i BIOS och kan inte komma åt Windows trots att hårddiskarna syns i BIOS.

Ledsen om det är lite utav en rant, är ingen expert så är inte 100 på vad som kan vara av vikt så försökte täcka alla delar av händelseförloppet.

Tack på förhand!

Språkfix
Permalänk

Min spontana gissning är att det är nätagget som inte ger helt rätt spänningar eller moderkortet som inte är ok. Felen som du fått efter att du stängt av genom att hålla knappen intryckt kan mycket väl bero på det, Windows kan bli "trasigt" när man gör så och bör undvikas.

Har du möjlighet att låna ett annat nätagg är det nog det enklaste att testa, kan oftast kopplas in utan att man behöver skruva ur det befintliga.

Annars är en god felsökningsmetodik att koppla bort allt som inte behövs. Starta med moderkort, cpu och en minnessticka, funkar det koppla in en hårddisk eller ssd (med datorn avstängd) och se om du får kontakt med den. Finns flera tips på felsökning här på forumet.

Ytterligare en möjlighet är att skapa en bootbar usb-sticka (hirens, linux eller liknande) och testa att bota från den och se om den kan hitta dina diskar.

Permalänk
Medlem

@matthewbrunston: Har du tur är det bara pga gammal bios du får dessa problem, det finns ett antal nya bios sen 2017 och har du inte uppdaterat denna så testa det.
Ibland måste man göra bios update när man installerar nya grafikkort som inte fanns på marknaden när den bios man har släpptes.
Får man inkompatibilitet med grafikkortet kan även ge andra fenomen.
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350M-A/HelpDesk_BIOS...

Permalänk

@bytebitten Tack för svaret! Jag förstår att det inte är optimalt att göra så, men om datorn låser sig och det inte går att stänga av normalt? Jag tänker ifall jag stöter på liknande problem igen. Min enda övriga PC är arbetsdator och IT-avdelningen är rätt kinkig när det kommer till programvara så får se ifall jag kan skapa en bootbar sticka!

@MacAllan Tack för informationen, jag provar att uppdatera bios!

Om jag ändå tänkt uppgradera kanske det är lika bra att slänga på ett nytt nätagg, vilket innebär att det enda som kommer vara kvar från nuvarande built är ram + ssd/hdd, vilket jag antar löser de allra flesta problemen det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthewbrunston:

@bytebitten Tack för svaret! Jag förstår att det inte är optimalt att göra så, men om datorn låser sig och det inte går att stänga av normalt? Jag tänker ifall jag stöter på liknande problem igen. Min enda övriga PC är arbetsdator och IT-avdelningen är rätt kinkig när det kommer till programvara så får se ifall jag kan skapa en bootbar sticka!

@MacAllan Tack för informationen, jag provar att uppdatera bios!

Om jag ändå tänkt uppgradera kanske det är lika bra att slänga på ett nytt nätagg, vilket innebär att det enda som kommer vara kvar från nuvarande built är ram + ssd/hdd, vilket jag antar löser de allra flesta problemen det kan vara?

Ja skall du uppgradera är det lika bra att ta ett nätagg också.

Skall jag vara ärlig så tror jag inte nuvarande problem har med nätagget att göra, initiala problemet kan vara bios och det sekundära kan ha kommit av felaktiga omstarter.

Börja med bios uppdatering och se sedan om du kan göra en ny windows installation.

Edit: Att du inte kommer in i windows efter att du tagit bort en disk kan bero på att den disken haft bootloadern (även om den inte har OS) och då bootar inte datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthewbrunston:

@bytebitten Tack för svaret! Jag förstår att det inte är optimalt att göra så, men om datorn låser sig och det inte går att stänga av normalt? Jag tänker ifall jag stöter på liknande problem igen. Min enda övriga PC är arbetsdator och IT-avdelningen är rätt kinkig när det kommer till programvara så får se ifall jag kan skapa en bootbar sticka!

@MacAllan Tack för informationen, jag provar att uppdatera bios!

Om jag ändå tänkt uppgradera kanske det är lika bra att slänga på ett nytt nätagg, vilket innebär att det enda som kommer vara kvar från nuvarande built är ram + ssd/hdd, vilket jag antar löser de allra flesta problemen det kan vara?

Har haft samma problem som dig men det händer endast på ena datorn när det är dags att blåsa rent nätagget, då svartnar det vid belastning men datorn är på, dvs grafikkortet stänger av sig.
Då blåser jag ur nätagget så funkar det 3-6månader igen.

Så jag gissar också på nätagget, men tipsar om en rengöring innan nyköp

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag får sätta in mig i bios och börja bygga en helt ny dator, skönt att ha en bra ursäkt till den utgiften för sambon åtminstone! 😁

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem som dig och då visade det sig att det var grabbens SSD som inte mådde så bra, detta är en Samsung EVO 860 500GB, jag kopplade ur denna och gav han en annan SSD och glömde bort samsungdisken i en vecka, kopplade in den och då funka den som den skulle. Talade då med samsung som sa att det kunde varit någon strömspik och att disken kan behöva vara urkopplad en stund. Låter ju lite halv skumt men vi använder disken än idag, dock inget viktigt på den.

Dock så verkar ju inte dina problem vara relaterade till den disken på det sättet, så ett nätagg skulle kunna vara ditt problem.

@matthewbrunston alltid skönt med en bra ursäkt för att få bygga nytt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.