Permalänk

Innbränningsrisk Oledtv.

Jag saknar debatt kring innbränningsrisker på oledtv?
Det är motsägelsefullt här på forumet?
I en annan tråd, som började för flera år sedan skrev jag:
Jag tänkte mig köpa en LG:s cx-serie? Försöker hitta allt om inbränning på Nätet. Det verkar som om debatten "svalnat" och inget egentligt nytt tillkommit på senare tid?
Har vi någon uppfattning om man ska våga köpa? Vet man något om tillverkarnas tekniska "motåtgärder" Hur gör LG? Någon som har erfarenhet av cx- serien. 48 tummaren?

Vet vi något om hur det är med detta? Har någon haft senare kontakt med tillverkare, t.ex. LG i garantiärende?

Permalänk
Medlem

Debatten svalnade väl eftersom det inte är något större problem numer ute i verkligheten, har inte tillstymmelse till inbränning på min Philips OLED.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag kör deras CX 48” exklusivt som pc-monitor nu. Funkar sjukt bra! Enda nersidan just nu är att HDMI 2 agerar flaskhals så du kan bara köra chroma 4:2:0 i 120 hz, men för mig löser det sig så snart nästa gen Nvidia-kort kommer. (Du kan köra 60 hz full color) När det gäller inbränning så kör jag sällan samma spel mer än ett par timmar åt gången, har roterande wallpapers och inga ikoner på skrivbordet. Jag säger go for it!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag fick min LG panel utbytt för 2 veckor sedan.
TV'n är 2017 års modell av dyrare slaget (60k+ vid release)
Vi tittar på TV i snitt 1 timme om dagen.
Då tv'n var 2.5år gammal så kontaktade jag bara LG och skickade bild till dem.
Tog fram en gul bakgrundsbild och man såg då att den var helt grön i mitten.
Byttes ut utan andra frågor. Problemet är välkänt hos LG.
Rådet var att inte titta på samma kanal mycket...
Tycker dem borde informera om detta vid köp men ja då hade ju förstås ingen köpt en TV
för dessa summor om du inte kan titta precis hur mycket du vill...

Permalänk
Medlem

LG har 3 år på platsen garanti på sina TV apparater. Det vill säga, får du inbränning så byter dom panelen till en nu hemma hos dig, kostnadsfritt.
Finns inte din panel på lager efter 2,5 år får du en nyare panel (troligtvis bättre).
Det finns att läsa om detta på Minhembio forumen.
Jag har en LG b7 55 tummare och efter 3 år med morgonsolen i loggan på TV4 varje morgon kan jag inte se tillstymmelse till inbränningar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Min C7 65" som har några år på nacken nu tycker jag fortfarande levererar sjukt bra bild.
Men kul och höra att man får hjälp med en sådan sak ifall det skulle inträffa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hej,

Jag fick min LG panel utbytt för 2 veckor sedan.
TV'n är 2017 års modell av dyrare slaget (60k+ vid release)
Vi tittar på TV i snitt 1 timme om dagen.
Då tv'n var 2.5år gammal så kontaktade jag bara LG och skickade bild till dem.
Tog fram en gul bakgrundsbild och man såg då att den var helt grön i mitten.
Byttes ut utan andra frågor. Problemet är välkänt hos LG.
Rådet var att inte titta på samma kanal mycket...
Tycker dem borde informera om detta vid köp men ja då hade ju förstås ingen köpt en TV
för dessa summor om du inte kan titta precis hur mycket du vill...

Det där rådet verkar vara helt taget ur luften. Jag tittar timvis på serier, filmer och tv och har som sagt inga problem alls. På de forumen jag följer har INGEN fått det rådet. Du kan nog lugnt titta hur mycket du vill, din panel var helt enkelt kass. Ett grönt fält i mitten låter inte som inbränning utan något annat fel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Debatten svalnade väl eftersom det inte är något större problem numer ute i verkligheten, har inte tillstymmelse till inbränning på min Philips OLED.

Hur många som helst har fått sina TVs utbytta, betyder inte att problemet skulle vara borta.

Finns ju en stor tråd om detta: #18458226

Sen finns detta: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Att det inte är ett problem i "verkligheten" är skitsnack, hur stort problemet är på nya är ännu oklart men visar sig efter några år, men det är helt klart att alla OLED drabbas av det i specifika förhållanden.

Permalänk
Medlem

Oavsett problem eller inte, köp en TV av sämre kvalité som kommer ha problem med clouding och svärtan eller köp en TV som löper liten risk för defekt men som ger dig marknadens bästa bild

// Nöjd OLED-ägare som fått panelen utbytt pga inbränning av TV4:s morgonsol då tjejen låter TV:n stå på på 4an varje dag i 3 timmar i 2 års tid. (inbränningen syntes knappt, kunde se det vagt mot en lila bakgrund från en viss vinkel men de bytte den utan diskussion ändå)