Marknaden för gaminghårdvara växer under det exceptionella året 2020

Permalänk
Melding Plague

Marknaden för gaminghårdvara växer under det exceptionella året 2020

COVID-19 står bakom en dryg tioprocentig ökning ställt mot år 2019 för helåret 2020, enligt analysfirman Jon Peddie Research.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jasså? Duger det inte att titta på när färgen torkar längre?

Känns som en självklarhet att streaming/gaming/saker att göra hemma växer när folk tvingas vara hemma

Permalänk
Medlem

Personligen är läget oförändrat på PC fronten, men det beror ju på att jag redan ägde en kapabel burk. Inte så konstigt att amerikanerna som har haft en hårdare Corona-nedlåsning än vi, spenderar på hemmaprylar.

Kommer kanske en ny konsumtionsvåg när de nya spelkonsolerna är ute och det börjar komma ut spel som är exklusiva för dem, även om det inte kommer att ske alls på ett par tre år för Xbox (Microsofts backwards compatibility policy). Då kommer också en ny generation standarder förmodligen att ha lanserats på PC-sidan som DDR5, USB4/TB4, PCI4/5 som tillsammans med nya spelprodukter kanske kommer att gemensamt ge en kritisk massa som motiverar uppgraderingar.

Det gäller också att vara försiktig med att tolka sådana här siffror:
"We have improved our accessory analysis this year and added a new category for game recording and streaming products. Studio quality cameras and microphones, capture cards, and personal lighting have become common items for high-end gamers and are making their way down into the mass market.”

Så gaming hårdvara inkluderar numera till exempel kameror och headset (hmm, kanske videokonferenser har mer med saken att göra än gaming), "personal lighting" (???), stolar med fartränder och så vidare. Det klart att ju mer man inkluderar, desto mer omsätts, men jag ställer mig lite frågande till jämförbarheten över tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja nä, inga direkt spelrelaterade hårdvaruinköp senaste månaderna. Jag har redan det jag behöver.

En router för sommarstugan och en förlängningssladd till wifi-antenn har införskaffats i hårdvaruväg sedan årsskiftet. Inte så häftiga inköp ;).

Kan tänka mig att ganska många köpt en vända tangentbord/möss/hörlurar och bildskärmskablar för att kunna använda jobbdatorn vid ens stationära. Så har jag gjort, men jag hade redan det här hemma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som att Cyberpunk 2077 kommer vara nästa BF3 när det kommer till PC uppgraderaingar, så tror hösten ser ännu bättre ut inför det. Och nästa år kommer nya konsolerna som kommer göra alla gamla quadcores oanvändbara, då kommer det komma en våg till...

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att jag köpt mindre än jag brukar, dels för att jag väl inte haft något särskilt starkt behov, men även för att jag vägrar utsätta mig för virusrisk i butik eller postombud och måste därför böka med hemleverans (vilket alla inte erbjuder).

Men det återgår nog till det "normala" för min del vid kommande grafikkortslanseringar i år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skulle nog säga att jag köpt mindre än jag brukar, dels för att jag väl inte haft något särskilt starkt behov, men även för att jag vägrar utsätta mig för virusrisk i butik eller postombud och måste därför böka med hemleverans (vilket alla inte erbjuder).

Samma här, på alla punkter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ny mus, tangentbord, skärm och musmatta i år för mig.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini