Hur levlar man i Witcher 3?

Permalänk
Medlem

Hur levlar man i Witcher 3?

Hej!

Jag har börjat spela Witcher 3 och tycker verkligen om det. Men jag förstår inte riktigt hur man levlar upp på ett bra sätt, det verkar svårt att grinda? Jag har hört att det ska finnas många side quests i spelet men jag hittar nästan inga alls. Går det att se dem på kartan på något sätt kanske? Jag har försökt springa runt till notice boards i byar, men det är mest Witcher Contracts och de är typ alltid alldeles för hög level för mig (jag är level 4). Det går att springa runt och utforska utmärkta "frågetecken" på kartan, men man får ju minimalt med XP av att döda monster och banditer.

Gillar spelet så vore super om någon hade tips!

Permalänk
Medlem

Personligen följde jag bara storyn i stort sett, och levlade upp med dem. Sidoquestarna gjorde jag enbart när de var passande.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

@Razmion:

Kör mainstoryn sålänge bara så kommer du tillslut stöta på massor med sidequests. Oroa dig inte om levels.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej!

Jag har börjat spela Witcher 3 och tycker verkligen om det. Men jag förstår inte riktigt hur man levlar upp på ett bra sätt, det verkar svårt att grinda? Jag har hört att det ska finnas många side quests i spelet men jag hittar nästan inga alls. Går det att se dem på kartan på något sätt kanske? Jag har försökt springa runt till notice boards i byar, men det är mest Witcher Contracts och de är typ alltid alldeles för hög level för mig (jag är level 4). Det går att springa runt och utforska utmärkta "frågetecken" på kartan, men man får ju minimalt med XP av att döda monster och banditer.

Gillar spelet så vore super om någon hade tips!

Du hittar dom igenom postboards som finns i princip alla byar. Bara att plocka alla lappar som sitter där, och sedan kolla i din quest-lista så ser du vilka quests du har att välja på. Men gå inte bananas över att lösa alla sidequests. Många är rätt tuffa och du behöver matcha Gertalts nivå med quest-nivån innan du bör ge dig på det. Men white orchard är ett bra ställe att få ihop lite snabba exp.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Okej tack för bra svar! Jag prövar att ge mig på mainstoryn. En viss Cirilla verkar vara försvunnen Om någon har fler tips skriv gärna!

Permalänk
Medlem

Utforska, Utforska, Utforska. Gå runt och mys i skogen så stöter du på något. De bästa questerna springer man på när man minst anar det.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är mods, finns många som gör spelet bättre. Även om det är första gången man spelar så tycker jag vissa bara är för nice för att skippa.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ja, tjänar mer på att följa storyn än att börja jaga exempelvis banditer och annat. Är som att slå på en vägg, händer inte mycket. Minns att jag spenderade minst 30-40 minuter med att försöka döda 4 vägbanditer i början av spelet (som i ett senare skede i spelet tog 10-20s att döda).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Okej super fler bra tips! Efter en googling såg jag att det finns ett mod för att kunnas se questen på kartan. Det verkar inte lika lätt som att installera add-ons i t.ex WoW dock. Är det riktigt svårt att fixa eller ska jag göra ett försök att modda lite?

EDIT: Den modden jag såg visade visst bara quest man hade i quest-loggen. Någon som vet om det finns ett mod för detta? (Att se side quests på kartan alltså).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej super fler bra tips! Efter en googling såg jag att det finns ett mod för att kunnas se questen på kartan. Det verkar inte lika lätt som att installera add-ons i t.ex WoW dock. Är det riktigt svårt att fixa eller ska jag göra ett försök att modda lite?

EDIT: Den modden jag såg visade visst bara quest man hade i quest-loggen. Någon som vet om det finns ett mod för detta? (Att se side quests på kartan alltså).

En del moddar har jag för mig är så pass enkla att du laddar ner filerna och typ placerar dom i /mods/ mappen, om jag nu inte minns helst fel.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ett tips är också att lägga lite tid på att förstå det här med "potions, oljor och alkemi." Första gången jag körde Witcher 3 var jag väldigt loj gentemot det och la inte mycket tid på att förstå det. Andra gången däremot lärde jag mig att använda rätt olja mot rätt fiende osv. och ägnade en del tid åt att hitta recept för uppgraderingar osv. och det hjälper faktiskt väldigt bra när man slåss mot monster!

Permalänk
Medlem

Okej super! Vi får se hur jag gör. Det där med att inte riktigt bry sig om oljor kan jag relatera till, har tänkt att det verkar lite omständigt och drygt. Men jag ska kolla in det mera! Tack för svaren allihopa, jag ska pröva en kombination av main story och en del utforskande är planen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Du hittar dom igenom postboards som finns i princip alla byar. Bara att plocka alla lappar som sitter där, och sedan kolla i din quest-lista så ser du vilka quests du har att välja på.

Det är så här du för de flesta sidequests. Nu var det ett tag sedan jag spelade witcher, men är det inte ett litet gult utropstecken på minimappen där det finns en sidequest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det är så här du för de flesta sidequests. Nu var det ett tag sedan jag spelade witcher, men är det inte ett litet gult utropstecken på minimappen där det finns en sidequest?

Om du hittar det medan du rider runt, eller om du får questen av någon - så tror jag det var så. Men utropstecknet dyker nog inte bara upp, för att det finns en quest där utan man måste typ acceptera det på något sätt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det är så här du för de flesta sidequests. Nu var det ett tag sedan jag spelade witcher, men är det inte ett litet gult utropstecken på minimappen där det finns en sidequest?

Jag tror att vissa quests kan man se på kartan. Men inte alla.
De flesta sidoquests syns på Minimap när man är i närheten.

Tips till TS är att bara följa mainstoryn. Följer du den kommer du ramla över sidoquests. Och alla byar har en notice board med några enklare uppdrag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man få fördelarna av oljor utan att orka använda dem så finns modden auto apply oils som jag sett många rekommendera.
Man får ju fortfarande se till att man har dem med sig, dock!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Följ story questerna.
Jag gjorde alla sidequest på vägen men "problemet" blev din motsats att jag var för hög level för vissa quests i slutändan. Dvs det finns och blir över.

Ta alla quests/lappar på postboards som finns i de flesta byarna, gulmarkerade på kartan.
Köp treasure maps från blacksmiths, dock har inte alla blacksmiths dessa.
Har du aldrig varvat spelet borde du göra detta utan mods - man ska inte förstöra något så fint spel första gången.
Min rekommendation är också att skita i att crafta armor tills du kan få Feline armor (runt level 17). Du sparar mats och det finns ingen mening att crafta innan dess (bortsett från något svärd eller två).

Lycka till! det är ett grymt spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Okej tack för bra svar! Jag prövar att ge mig på mainstoryn. En viss Cirilla verkar vara försvunnen Om någon har fler tips skriv gärna!

Lär dig dodge:a fiender och lär dig deras attackmönster, det är viktigt.

Permalänk

Hade samma ett tag i början att jag spatserade iväg på egen del och så blev det skitsvårt när man var i för låg level. Huvudstoryn ska ju räcka för att hålla leveln som de andra skriver.

Är ett grymt bra spel. Önskar mycket nöjje med att spela igenom det