Panasonic GX800 65" artifekter -byta tv?

Permalänk
Medlem

Panasonic GX800 65" artifekter -byta tv?

Gjorde ett köp av en GX800 i förra veckan. Kanonbild och nöjd generellt, men vid snabba rörelser, bilder vid tex rörliga händer, staket som möter kontrast osv så blir det väldigt flimrigt, otydligt och det blir som hertzfel. Kan även ibland känna att det känns som att den inte orkar fortsätta hålla fpsen, och bilden släpar, hackar istället. Det handlar ofta om en kortare sekvens, men är sjukt störande. Flimret är där det rör sig.

Min gamla plasma på 12 år har inte dessa störande problem.

Stänger jag av funktioner som maximal frame rate, så blir bilden väldigt släpig, sämre än plasman, så det är inget alternativ och inget jag skulle kunna leva med.

Har läst om populära modeller som LG och Samsung har, och problemet verkar finnas där också?

Är det lönt att köpa en dyrare modell eller är det ett vanligt problem?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Najze: Det du beskriver är från interpoleringen, en funktion som var ovanlig när din plasma var i ropet, men i dag förekommer på de flesta apparater och är påslaget från början. Du får den mest korrekta bilden genom Professionell-lägena och genom att stänga av Intelligent Frame Creation.

Sedan kommer bilden i rörelser att te sig annorlunda. Mest för att du haft samma plasma i 12 år och det finns ingen teknik, annat än möjligtvis DLP-projektorer, som beter sig snarlikt. Väldigt vanlig reaktion för dem som levt länge på sin plasma. Man är så van efter alla tusentals timmar med en viss karaktär på bilden att ombytet blir överraskande. Fast det är plasman som är undantaget, inte normen.

Du kan få mer "plasmaliknande" beteende med Panasonics OLED genom att aktivera black frame insertion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Najze: Det du beskriver är från interpoleringen, en funktion som var ovanlig när din plasma var i ropet, men i dag förekommer på de flesta apparater och är påslaget från början. Du får den mest korrekta bilden genom Professionell-lägena och genom att stänga av Intelligent Frame Creation.

Sedan kommer bilden i rörelser att te sig annorlunda. Mest för att du haft samma plasma i 12 år och det finns ingen teknik, annat än möjligtvis DLP-projektorer, som beter sig snarlikt. Väldigt vanlig reaktion för dem som levt länge på sin plasma. Man är så van efter alla tusentals timmar med en viss karaktär på bilden att ombytet blir överraskande. Fast det är plasman som är undantaget, inte normen.

Du kan få mer "plasmaliknande" beteende med Panasonics OLED genom att aktivera black frame insertion.

Vilka lägen menar du med professionella? Kör jag tex Netflix via tv så är det dolby vision. Stänger man då av ifc och clear motion, så försvinner det som du då kallar interpolering, men istället har man en ganska oskön bild som lite hackar fram. Finns ingen mjuk rörelse i bilden längre.

Så ingen tv är riktigt bra på detta idag, menar du? Varför behöll man inte plasman då 😁

Permalänk
Bildexpert 📺

@Najze: Dolby Vision går förbi TV:n egna lägen och är en bra lösning överlag. Så kör på det. Profesionell-bildlägen dyker upp när du har andra källor som inte kör Dolby Vision.

Bilden upplevs ofta hacka fram om något är fel, till exempel att filmens 24 FPS reproduceras i 60 Hz. Jag vet inte om GX800 fungerar på det sättet med inbyggda appar, men det förekommer på enklare modeller och GX800 är lite gränsfall i fråga om kategori. En kompromiss är då att köra IFC-funktionen på personlig-läget med låg nivå på reglagen så att man upplever mer flyt utan att det blir fel och artefakter i bilden.

Plasman är inte bättre på rörelser – bara annorlunda – och dras med sina nackdelar som i sig kan vara lika störande för den som levt 12 år med annan tecknik. Den diskussionen runt dynamic false contouring och liknande plasma-problem har ju tystnat av förklarliga skäl. Många år sedan någon drog hem en sprillans plasma och reagerade negativt över att rörelser ser annorlunda ut jämfört med förra TV:n. Samtidigt som gamla plasmaägare nu tvingas vänja sig när de köper nytt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding : Problemet upplevs dock i alla lägen, oavsett om det är dolby vision eller ej. Och oavsett om jag kör via dator, tv-box eller tv:ns inbyggda appar. I lite olika former bara.

Jag gillar ju när det blir mjuk bild, men tyvärr stör jag mig väldigt mycket på artifekterna som blir.

Så om jag skulle byta till en dyrare modell, märke etc, så kommer dessa problem finnas kvar ändå? Det finns ingen modell, eller byte tex oled som skulle göra att man slipper detta? För isåfall är det ju ingen idé att byta tv. Tycker det är märkligt att man har en teknik som inte kommit längre, för detta känns inte som något man vänjer sig vid. Det är ju en kompromiss.

Tack för svaren

Permalänk
Bildexpert 📺

@Najze: Börja med att kontrollera efter fel, likt då att du kör 60 Hz med 24p-material. Vill du det extra flytet så måste du tyvärr lära dig leva med artefakterna då de uppstår hos alla TV med interpolering. Precis som du lärt dig leva med och förmodligen inte alls stör dig på artefakterna hos en plasma som kanske skulle störa sönder en annan persons TV-upplevelse.

Det skiljer sig från tillverkare till tillverkare hur interpoleringsalgoritmerna fungerar och hur man upplever gränsen artefakt/flyt. Finns inget facit där eftersom det är just kompromisser och dessutom godtyckliga sådana. Finns de som inte ser artefakterna och hacken från interpoleringen hur mycket man än pekar ut dem.